• Anonym (Mamma)

Han vill ha barnen vh

Jag har två barn på 4 och 5. Pappan är inte med i bilden. Jag och exet träffades när jag var gravid med minsta och separerade för två månader sen.
    Igår fick jag ett meddelande från honom där han säger att han vill få ha barnen varannan helg eftersom han älskar dem som sina egna. Jag vill inte ha med honom att göra, har han nåt att komma med? Kan han kräva igenom det fast det inte är bio?

• Svar på tråden Han vill ha barnen vh
  • Brumma
    Mamman02 skrev 2014-06-25 08:38:07 följande:
    Nej, han kan aldrig kräva att få träffa barnen. Men för barnens skull kanske han kan få göra det? Men att låta de bo där vh låter lite mycket.
    Jo, han kan faktiskt få dom på umgänge. Han har varit deras förälder under flera år.

I det läget - att en förälder försvinner ur barnets liv är väl vh snarare lite lite?
  • Mamman02
    Brumma skrev 2014-06-25 09:54:36 följande:
    Jo, han kan faktiskt få dom på umgänge. Han har varit deras förälder under flera år.

I det läget - att en förälder försvinner ur barnets liv är väl vh snarare lite lite?
    Det är ju knappt att mor- och farföräldrar har några rättigheter. Så varför skulle tr döma umgänge med en ickebio person?
  • Brumma
    Mamman02 skrev 2014-06-25 10:00:51 följande:
    Det är ju knappt att mor- och farföräldrar har några rättigheter. Så varför skulle tr döma umgänge med en ickebio person?
    Kanske för att mor o farföräldrar sällan är närvarande till samma grad som en heltidsboende förälder?

Jag behöver liksom inte ens argumentera om detta. Det är inte ngn åsikt jag för fram utan lagen är skriven så.

Om inte vårdnadshavaren främjar umgänge med närstående personer (alltså personer som är särskilt viktiga i barnets liv) så KAN socialstyrelsen gå in och se till barnets bästa. Det är inget hitte på utan fakta...
  • Sisisisi
    vampyria2 skrev 2014-06-25 08:55:00 följande:
    Nej du har fel han kan inte ens genom socialtjänsten få igenom nått umgänge.

TS är han en bra man som har varit bra för barnen så borde du lägga dina egna känslor mot mannen åt sidan och tänka på vad de vill och mår bäst av.

Som Brumma säger, visst kan han få det. Det finns en möjlighet iaf.
    Keep your child rear facing for as long as possible!

• Brumma
    en blind vän skrev 2014-06-11 09:04:20 följande:

Hej
    Om ditt ex inte är biopappa så kan han inte kräva någonting.

http://www.domstol.se/Familj/Foraldrar-och-barn/Vardnad/

Vårdnad       Den som har vårdnaden om ett barn har ansvar för barnets personliga förhållanden. Därmed har vårdnadshavaren rätt och skyldighet att bestämma i olika frågor som rör barnet exempelvis skolgång, sjukvård och ansökan om pass. Vårdnadshavaren måste dock ta hänsyn till den andra förälderns och barnets synpunkter och önskemål. Om föräldrarna är gifta med varandra, har de båda vårdnaden om barnet. Om föräldrarna gifter sig efter barnets födelse blir vårdnaden normalt gemensam i och med giftermålet. Den gemensamma vårdnaden består i de flesta fall även om föräldrarna skiljer sig. Om föräldrarna inte är gifta med varandra har modern ensam vårdnad. Föräldrar som inte är gifta med varandra kan dock bestämma att vårdnaden ska vara gemensam. Ett sådant avtal måste godkännas av socialnämnden. I samband med att faderskapet fastställs hos socialnämnden kan föräldrarna anmäla att de vill ha gemensam vårdnad. Föräldrar kan också anmäla gemensam vårdnad senare, men då direkt till Skatteverket. För att det ska vara möjligt får inget tidigare beslut ha fattats om vårdnaden. Föräldrarna kan också vända sig till en tingsrätt med en begäran om att vårdnaden ska vara gemensam. Frågor om ändring i vårdnaden prövas av domstol på talan av en av föräldrarna eller båda. Domstolen ska besluta om vårdnaden i enlighet med vad som är bäst för barnet. Vårdnaden kan alltså anförtros åt en förälder (ensam vårdnad) eller åt båda (gemensam vårdnad). Domstolen kan inte besluta om gemensam vårdnad om båda föräldrarna motsätter sig det. Om den ena föräldern dör, får den andra föräldern normalt ensam vårdnad om barnet. Det gäller oavsett om vårdnaden är gemensam eller inte. Om båda föräldrarna dör, ska vårdnaden anförtros åt en eller två särskilt förordnade vårdnadshavare, till exempel en släkting. - See more at: www.domstol.se/Familj/Foraldrar-och-barn/Vardnad/

Om jag var du så skulle jag tycka det är bra att mina barn får umgås med en manlig förebild. Jag skulle också tycka att det är bra att få avlastning som förälder. Att kunna få sovmorgon varannan helg är lyxigt för en ensamstående förälder. Vad tycker dina barn om din ex sambo? Om dom tycker om honom så skulle jag låta honom ha dina barn VH.

,--O-O
    Fast han kan gå genom socialtjänsten och DE kan väcka åtal om umgänge med närstående.
  • Mamman02
    Brumma skrev 2014-06-25 11:25:07 följande:
    Fast han kan gå genom socialtjänsten och DE kan väcka åtal om umgänge med närstående.
    Frågan är bara hur pass vanligt det är?
  • Brumma
    Mamman02 skrev 2014-06-25 11:33:07 följande:
    Frågan är bara hur pass vanligt det är?
    Det är en helt annan fråga - jag tror inte ens att alla närstående vet att lagen är utformad så.

Men oavsett om det är ovanligt så var frågan om TS ex har laglig rätt att kräva umgänge. Svaret på den frågan är ja, det har han. Men socialstyrelsen måste föra hans talan.
  • Mamman02
    Brumma skrev 2014-06-25 11:48:02 följande:
    Det är en helt annan fråga - jag tror inte ens att alla närstående vet att lagen är utformad så.

Men oavsett om det är ovanligt så var frågan om TS ex har laglig rätt att kräva umgänge. Svaret på den frågan är ja, det har han. Men socialstyrelsen måste föra hans talan.
    Jo, men det blir ju lite "moment 22" av det hela om det inte är en rimlig lösning. Om det i princip aldrig händer att icke bio personer tilldöms umgänge, är ju lagen verkningslös.
  • Anonym (Mamma)

Bytt nummer, så har inte pratat med honom sen han sa det.

• Brumma
    Anonym (Mamma) skrev 2014-06-25 12:57:30 följande:

Bytt nummer, så har inte pratat med honom sen han sa det.

Så du väljer att frånta dina barn personen som i fyra år har varit deras pappa för att DU inte vill träffa honom?

Varför vill du låta barnen gå igenom traumat att förlora en närstående när de inte behöver? Vore det inte bättre att se till dina barns bästa än att tänka på dig själv i det här läget?

En tanke - hur tror du att barnen reagerar när de blur äldre och inser att de förlorade sin pappa pga dig?
Svar på tråden Han vill ha barnen vh