• Anonym (Mamma)

Han vill ha barnen vh

Jag har två barn på 4 och 5. Pappan är inte med i bilden. Jag och exet träffades när jag var gravid med minsta och separerade för två månader sen.
    Igår fick jag ett meddelande från honom där han säger att han vill få ha barnen varannan helg eftersom han älskar dem som sina egna. Jag vill inte ha med honom att göra, har han nåt att komma med? Kan han kräva igenom det fast det inte är bio?

• Svar på tråden Han vill ha barnen vh
  • Anonym (...2)

Oavsett blodsband eller inte. Det är inte det som avgör vem som är förälder i slutänden. Han är deras pappa för dom, och han mer eller mindre ser dina barn som hans, för ni har vart en familj i över 4år. Han var med innan den yngsta föddes.

Detta skulle vara en dröm för vilken ensamstående mamma som helst som inte har någon biologisk pappa till sina barn. Min dotter har ingen pappa, för han är ett svin som övergav henne, i mina ögon så är jag också haft misslyckad, för jag inte kan ge henne en pappa som hon förtjänar. Dina barn har en man som vill vara deras pappa. De kommer behöva en pappa! Även om du inte ser det nu

• Brumma
    Anonym (Mamma) skrev 2014-06-25 16:51:13 följande:
    Jag förtalar inte, jag förklarar att han inte är en del av vårt liv längre.
    Jag och min man separerade förresten några år efter att vi träffats. Han mådde dåligt av vårdnadstvisten bland annat. Som tur var för både mig och min bonus så såg både mamman och pappan till barnets bästa i den situationen istället för att förklara att jag "inte var en del" i hennes liv. Och då hade bonus en mamma o en pappa i sitt liv redan, så jag var en "extra" person som betydde mkt för barnet. Inte som i dina barns fall, där ditt ex faktiskt ersatt en av föräldrarna - vilket naturligtvis gör kontakten mycket viktigare. Mamman frågade direkt hon fick veta om separationen om jag kunde tänka mig att fortsätta träffa dottern eftersom hon inte ville att hon skulle förlora en viktig person i sitt liv bara för att pappan tog ett dåligt beslut (hennes ord). Även pappan tyckte det var självklart att jag skulle fortsätta träffa dottern. Så både genom mamman och genom pappan träffade jag bonus några gånger i månaden :D

DET är att se till sitt barns bästa!
  • Anonym (Mamma)

Att ni kan döma någon ni inte ens känner, ni har ingen aning om varför vi separerade. Tala inte om honom som nån jävla förebild tack så mycket.

• Mamman02
    Anonym (Mamma) skrev 2014-06-26 07:22:29 följande:

Att ni kan döma någon ni inte ens känner, ni har ingen aning om varför vi separerade. Tala inte om honom som nån jävla förebild tack så mycket.

Om du anser att han är en dålig förebild för dina barn, så ska de självklart inte träffas!
  • Ann Cistrus

Jag kan också tycka att det är lite märkligt att det tas för givet att ditt ex är en positiv kraft i barnens liv enbart baserat på faktumet att han vill ha umgänge med dem. 
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • BioBonus
    Ann Cistrus skrev 2014-06-26 07:34:51 följande:
    Jag kan också tycka att det är lite märkligt att det tas för givet att ditt ex är en positiv kraft i barnens liv enbart baserat på faktumet att han vill ha umgänge med dem. 
    Vi måste ju, precis som när det gäller en biologisk pappa som vill ha umgänge med sina barn, utgå ifrån att han inte är direkt olämplig om inte soc bedömer honom som det.

Vi vet inget mer än att TS inte vill se honom mer, men att han vill ha umgänge med de barn som har varit "hans" i fyra år.
    TS har inte gett några som helst indikationer på att han skulle vara direkt olämplig, så vi får väl bedöma situationen utifrån samma premisser som om det vore en biologisk pappa som ville ha umgänge med sina biologiska barn.

Är mannen direkt olämplig att ha umgänge med "sina" barn så ska han självklart inte ha det.
  • Anonym (nädu)

Om han hade varit dålig för barnen på något sätt hade du givetvis tagit upp det från början. Nu kan vi bara gå på vad du skriver vilket visar en bild av en snävt tänkande mamma som inte inser att även ickeföräldrar kan vara oerhört viktiga personer i ett barns liv och p g a det vill neka dem varandra.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (nädu) skrev 2014-06-26 08:16:32 följande:
    Om han hade varit dålig för barnen på något sätt hade du givetvis tagit upp det från början. Nu kan vi bara gå på vad du skriver vilket visar en bild av en snävt tänkande mamma som inte inser att även ickeföräldrar kan vara oerhört viktiga personer i ett barns liv och p g a det vill neka dem varandra.
    Jag tänker inte gå in på detaljer öht, det var inte egna åsikter jag frågade efter.
  • Anonym (nädu)
    Anonym (Mamma) skrev 2014-06-26 08:26:24 följande:
    Jag tänker inte gå in på detaljer öht, det var inte egna åsikter jag frågade efter.
    Det får man oavsett, och det vet du. Men dessutom så har det stor betydelse för hans möjligheter att få igenom umgänge. Lagen är skriven för barnens bästa så skulle det finnas belägg för att han är dålig eller rentav skadlig för barnen så är såklart hans möjligheter sämre, det måste de väl förstå?
  • Ann Cistrus
    BioBonus skrev 2014-06-26 08:15:57 följande:
    Vi måste ju, precis som när det gäller en biologisk pappa som vill ha umgänge med sina barn, utgå ifrån att han inte är direkt olämplig om inte soc bedömer honom som det.

Vi vet inget mer än att TS inte vill se honom mer, men att han vill ha umgänge med de barn som har varit "hans" i fyra år.
    TS har inte gett några som helst indikationer på att han skulle vara direkt olämplig, så vi får väl bedöma situationen utifrån samma premisser som om det vore en biologisk pappa som ville ha umgänge med sina biologiska barn.

Är mannen direkt olämplig att ha umgänge med "sina" barn så ska han självklart inte ha det.
    Nä, jag vet inte om vi måste det Flört Jag vet inte hur det är med alla andra, men jag personligen tycker nog att soc lägger ribban extremt lågt för vad som anses vara en acceptabel tillvaro för ett barn. Föräldrar och andra vårdnadshavare kan ju nästan bete sig hur som helst utan att soc tar barnen därifrån, i mitt tycke. 

Vi kan ju spekulera fram och tillbaka om detta eftersom ts inte går in med detaljer om varför hon inte vill att exet har umgänge med barnen. Det kan vara så att ts är egoistisk och det kan vara så att exet är olämplig som föräldraförebild. Who knows. 
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
Svar på tråden Han vill ha barnen vh