• lucifer

Vilka symptom fick era barn när ni misstänkte mjölk eller vete allergi?

Blir så fundersam och förtvivlad.
    Har en dotter på 10 månader. För ungefär 4 månader sen vart hon jätte röd om kinderna, även i nacken.

Jag ringde bvc och fick komma samma dag. Jag frågade om utslagen kunde vara någon allergi men hon hävdade att min dotter bara var torr och att jag skulle smörja flera gånger om dagen.

Sagt och gjort, smörjer smörjer och smörjer, men det försvinner inte?

Avgöringen är alltid jätte lös och sen tre dagar tillbaks har hon kaskadspytt upp vällingen, senast i natt i sängen!!

Kan det vara någon allergi tro??
    Någon som känner igen sig?

• Svar på tråden Vilka symptom fick era barn när ni misstänkte mjölk eller vete allergi?
  • liol1973

Min dotter är snart 3 och har fortfarande kvar sin ersättning (även om det nog inte blir så mycket längre nu). Hon har neocate advance som är från 1år. Från läkarens sida var det inte tal att tabort den tidigare då dottern matvägrar/tappar all aptit i en vecka varje gång hon fått i sig ngt hon inte tål. Hon hann dessutom bli undernärd innan allergin upptäcktes/identifierades.

Om din dotter inte tål ngn välling känns det därför väldigt konstigt att ta bort ersättningen kan jag tycka. :/

• lucifer

Ja men man känner sig nästan som till besvär hos våran läkare.. som att man bara hittar på allt. Och hans fras "jag har fyra barn själv så jag vet" Hans barn är inte mina barn och jag börjar bli så trött på allt. Läkarintyet skulle han skicka förra veckan men det har jag inte fått..

• lucifer

Nu skulle jag få mer neocate utskrivet iaf. Bravo sjukhuset....!

Och jag som undrar och funderar på allt, hur är det med kalcium när man inte dricker mjölk? Något annat med mycket kalcium i?

• liol1973

Om du ser till att använda berikade produkter som ex.vis havremjölk klarar ni er långt. De flesta sorter innehåller lika mkt som mjölk (se dock upp med oatleys ekologiska, den är inte berikad alls).

Jag vet inte hur mkt er ersättning innehåller men med berikad mjölk, havregurt, välling och ersättning var dietisten övertygad om att dottern får i sig allt hon behöver där. :)

• lucifer

Okey skönt, det blir mycket havre produkter här hemma nu. Tyckte innana att alla laktosfria produkter vi har är dyra (sambon är laktos) Men helvete va dyrt tex havregurten är!! :-P

• liol1973

Vad skönt! :) Det tog flera månader på helt mjölkfritt för dottern också innan hennes avföring blev fastare, och den blir fortfarande lös flera dagar efter att hon fått i sig ngt hon inte tål, även om det bara är små mängder. Tarmen tar helt enkelt mer skada än man vill tro när dem får i sig allergenet. :(

• lucifer

Ja det är ju alla bakslag som m är jobbiga, och att det är mjölk i det man minst anar ibland..

Nu fick hon ägg i onsdags till mellis och vart jääätte prickig på mage och hals. .och natten var ju allt annat än lugn.. så nu vart det jobbigt igen ????

• liol1973

Ägg är ju ingen ovanlig allergi så helt omöjligt är det ju inte, men var det inget annat till mellis som kan ha varit kontaminerat/innehållit ngt av dem redan identifierade allergenen?

Jag har själv varit misstänksam mot ägg ibland, men jag har aldrig märkt av ngt när vi ätit hemmabakade muffins/kakor med ägg, och inte heller ngt på mat med ägg i. Det är bara när hon ätit kokat ägg som hon ibland får misstänka symptom, men eftersom det bara är då för henne måste det nästan vara ngn kontaminering som sker i det sammanhanget, annars borde hon ju reagera på allt med ägg i. Så det skulle ju kunna vara liknande för er tänker jag, har hon ätit ägg i andra former utan symptom tidigare?

• lucifer

Ja jag ska ta tag i det här nu och baka sockerkaka med ägg och se vad som händer då. Gav rent ägg igår igen och hon vart prickig o lite gasig. Men det kanske bara blir så av rent ägg.

• lucifer

Blir nog aldrig klok på det här. Nu under julhelgen har nätterna vart lite kaos till och från. Tror det är magen på henne... Igår grinade hon och sa aj aj aj till och med Hon har inte fått något med mjölk i. Sen började jag fundera vad det kunde vara och då om jag på att vi griljera skinkan med ägg, undra om det är både ägg och mjölk hon inte tål??

• liol1973
    lucifer skrev 2014-12-26 22:04:07 följande:

Blir nog aldrig klok på det här. Nu under julhelgen har nätterna vart lite kaos till och från. Tror det är magen på henne... Igår grinade hon och sa aj aj aj till och med smile4.gif Hon har inte fått något med mjölk i. Sen började jag fundera vad det kunde vara och då om jag på att vi griljera skinkan med ägg, undra om det är både ägg och mjölk hon inte tål??

Prova ta bort ägg och se om det blir stabilare. Dotterns mående blev mkt stabilare när vi identifierade hennes korsallergi, så har du tur är det ägget som spökat hela tiden när hon inte blivit helt bra på mjölkfritt. :)
  • lucifer

Ja såhär kan man inte ha det. Suck. Hon blir 1,5 i februari så man kanske ska försöka få ny tid till pricktest och blodprov...

• skaviblifyra

ta bort ägg. det är inte alls säkert att det visar ngt på testet. men vi tänker just nu ta bort allt som hon kan ev bli dålig av och kör på det som funkar. orkar inte med mer onda magar och jobbiga nätter :(

• lucifer

Blir så less på dagis me... Bad dom att inte ge henne ägg innan vi vart hos läkare igen osv. Så hafe dom givit henne äggnudlar igår!!!! "Vi märkte inget på henne"sa dom. Idioter. Barnspec har haft stängt mellan 21dec till 12 Jan så jag har inte fått tag i dom förrän nu, och skulle inte få en telefontid förns nästa vecka nu!!!! Åh allt går så segt. Dagis vill ha läkarintyg på att hon inte ska äta ägg och det lär ju ta ett tag innan det händer

• skaviblifyra

Va fan!!!! Så störigt informera dem att det tar upp till 3 dygn innan symtom, sen kan du ju be dem komma å ta hand om barnet på natten när det får ont i magen......

• lucifer

Nu har jag fått läkarintyg iallafall så nu skulle dom inte ge henne ägg. Äntligen!!!!!

Om man har äggallergi kan man reagera på kyckling då?

Svar på tråden Vilka symptom fick era barn när ni misstänkte mjölk eller vete allergi?