Inlägg från: liol1973 |Visa alla inlägg
  • liol1973

Vilka symptom fick era barn när ni misstänkte mjölk eller vete allergi?

Det låter väldigt mycket som min dotter. Dem här symptomen började för henne vid 11 månaders ålder. Spyandet svarande väldigt snabbt på mjölkfri kost men det tog 1.5 månad innan avföringen blev fast och helt normal. Lukten ändrades dock snabbt, från ruttet ägg och frätande till normal lukt på några dagar. Hur lång tid det tar att normaliseras beror på hur skadad tarmen har hunnit bli.

Dottern reagerade aldrig på sempers välling vad vi kunde se, men då hon reagerar på alla baljväxter och soja släktingar kändes det bättre att byta till enago. Sinlac innehållet utöver sockret även en sojasläkting så jag skulle hålla mig till enago.

Kom ihåg att även ta bort mjölkproteinet ur resten av hennes kost också. Min dotter spyr fortfarande när hon får i sig för mycket av en allergen men hennes tarm reagerar på mycket mindre mängder än vad som krävs för att trigga henne att spy. Hon har icke lgE förmedlad mjölkproteinallergi, så blodprov visar ingenting på henne. Det är bara uteslutning och provokation som ger en säker diagnos för mjölkprotein det är därför viktigt att ta bort all mjölkprotein i början. Lycka till!

• liol1973

Vad bra att det blir bättre! :) Tarmen tar mycket längre tid på sig att läka än magen så så länge avföringen luktar normalt, inte är vattnig och blir bättre skulle jag fortsätta på samma sätt. Blir det inte fastare alls finns det antingen kvar ngn mjölkproteinkälla som ni inte upptäckt (ex kontaminationer eller spår) eller också är det ngn ytterligare allergi. Den vanligaste där är soja, så då skulle jag ta bort all soja, baljväxter och soja släktingar tills hon är helt bra i magen så kan ni testa försiktigt sen och se vad hennes friska tarm tål.

Tänk på att tarmen antagligen är väldigt retad och skadad nu när avföringen varit lös länge, så mer fiberfattig mat ett par dagar och se om det hjälper tarmen läka lite snabbare. En retad/skadad tarm reagerar ofta på saker som den friska tarmen tål.

• liol1973

Dottern har ont i magen flera dagar efter att hon fått i sig ngt hon inte tål, så det kan mycket väl vara sojan från igår som hon fortfarande har ont av.

Sedan kan också en skadad mage få ont av saker som den tål när den är frisk, dottern tål tex inte fullkorn första dagarna efter att hon fått mjölk i sig. Det är verkligen jättesvårt att veta vad som är nya symptom och vad som är fortsättning på dem gamla när dem väl blivit/är dåliga.

Jag håller tummarna att det inte är soja lecitinet ensamt som är boven ikväll i alla fall, för reagerar hon på det kommer hon antagligen att reagera på många andra E-ämnen och kontaminationer också och då blir det mkt jobbigare att hitta produkter som funkar. :/

• liol1973

Min dotter har "icke lgE förmedlad" mjölkproteinallergi. Dvs mjölkallergi som inte visar på blodprov/prick test, och det har vi läkarintyg på. Det finns tyvärr inget prov som är säkert vad gäller mjölkproteinallergi, utan diagnos ställer man via uteslutning och provokation, som du redan börjat med. Då sojaallergin är en korsallergi lär inte den heller visa på prov om inte mjölkallergin gör det. Eventuella andra allergier kan så klart visa på prov. Det viktiga med att få med sig en läkare är att få läkarintyg inför dagisstart samt att ni får hjälp med uppföljning och kost. Så får ni inte mer hjälp där för att provet var negativt så leta vidare på en annan läkare som är mer insatt, för som jag förstått det har symptomen blivit klart bättre på mjölk- och sojafritt?

• liol1973

Då är det antagligen så att hon inte tål den. Pepticate är gjord på vassle protein som är så sönderdelat att kroppen inte ska känna igen den, men vissa barn reagerar ändå på den. Vassle är också lösande i sig så det är rätt normalt att avföringen blir lösare på sådan ersättning. Prickarna tyder dock på klar reaktion så be att få prova en annan ersättning. Om läkaren inte vill skriva ut en på helt fria aminosyror nu på en gång (ex neocate) som man garanterat inte reagerar på, så är nutramigen nästa att testa. Nutramigen är liknande ersättning som pepticate men är istället gjord på kassein. Om hon bara är allergisk mot vassle kan nutra mycket väl fungera. Kassein är mer stoppande så den kan också hjälpa den lösa magen.

• liol1973

Ni hänvisas väl någon annanstans när dem har stängt? Du borde kunna ringa och kolla dit ni hänvisas. I och med att en läkare redan skrivit recept på en ersättning borde det inte behövas ytterligare undersökning för att få en annan ersättning utskriven. Det är väldigt vanligt att man får prova ett tag innan man hittar rätt ersättning, så det borde vilken klinik som helst kunna fixa (åtminstone om det är delat journalsystem så att dem kan se vad den första läkaren har antecknat).

• liol1973

Vad bra! Hoppas att hon får bli helt bra nu! :)

Om hon fortfarande skulle reagera på ngt så prova att ta bort baljväxter också. Det är en jätte vanlig kombination att vara allergisk mot mjölk, soja och baljväxter då proteinet i dessa är väldigt lika varandra.

• liol1973

Underbart! Det kan vara så stor skillnad direkt, men sedan kan det ändå variera upp och ner några dagar tills dem sista resterna av allergenet gått ur kroppen. :)

Baljväxter är bl.a. bönor, linser, ärtor.

• liol1973

För dotter tog det 1.5 månad på mjölkfritt innan bajset blev fast, så det kan ta tid för tarmen att läka helt enkelt. Det viktiga är att lukten och färgen är frisk för då går det åt rätt håll. :)

Om hon blev röd om kinderna av bönorna ska du nog ta bort alla baljväxter också nu i början. Om några veckor när alla andra symptom är borta kan du försöka lite försiktigt igen och se om det går bättre då. En skadad tarm/kropp kan reagera på sånt som den annars tål, men nu behöver den nog inte mer retning när den ska försöka läka.

• liol1973

Jobbigt! :( Men skönt att du visste vad det var nu i alla fall. :)

Det är som sagt väldigt vanligt att reagera på baljväxter också om man reagerar på mjölk och soja så det är konstigt att inte dietisten nämnde det. Tänk också på att jordnötter är en böna och därmed räknas hit.

• liol1973

Jag har också läst den åtskillnaden mellan allergi och intolerans i gamla texter, att man måste testa positivt för att det ska kallas allergi. I nyare texter gör de dock inte den åtskillnaden längre (vad jag har sett) då det visat sig att testerna inte är tillförlitliga. Dem kan både visa falskt positivt och falskt negativt, diagnos ställs därför alltid via uteslutning och provokation nu mer.

Jag skulle därför inte våga dra några som helst slutsatser angående hur allvarliga symptom man kan få av allergin beroende på dem provsvaren. Det är också vanligt att symptomen ändras när barnen blir större/stora, magproblem kan istället bli t.ex. huvudvärk och trötthet, men det är fortfarande samma allergi.

• liol1973

Vet precis hur det är! Efter ett par fika träffar med andra barnfamiljer där dottern blev dålig varje gång trots att jag vaktade henne som en hök och knappt han delta med en hel mening i ngt samtal erbjöd jag mig att fixa mjölkfritt fika till allihopa. För henne var det inte bara smulor och fikabrödet utan även smörkladdiga fingrar som rört saker/ leksaker som hon sedan stoppade i munnen. :/

• liol1973

Om det fortfarande är vattnigt är det nog något mer som retar, men när tarmen är så "trasig" är det precis som vid magsjuka att den inte klarar av allt. Det behöver alltså inte vara en till allergi som retar tarmen.

För dottern måste vi köra skonkost när tarmen är så trasig, hon klarar tex inte av fullkorn alls då så vi skippar vällingen helt och kör på ersättning istället och mat mässigt blir det mkt vitt ris.

Är det mera chokladmousse kan det vara helt normalt. Det tog 1.5 månad innan dotterns avföring blev fastare än så, det viktiga då är att lukt och färg är friskt.

• liol1973

Om det luktar urk låter det som att hon får i sig ngt hon inte tål. Det kan vara ytterligare ngt hon inte tål men det skulle också kunna vara kontaminationer eller ngt e-ämne med soja/baljväxter som ni inte upptäckt än.

I och med att tarmen fortfarande är "trasig" kommer hon troligen att reagera även på väldigt små mängder (som ex. rester av smör i stekpanna, smulor hon plockar upp från golvet etc). Jag vet inte om ni alla äter mjölkfritt nu eller om det bara är hon, men för oss blev det inte stabilt innan vi körde mjölkfritt allihopa. Enda undantaget är min sambo som äter en filtallrik på morgonen, och då är vi jättenoga med diska av diskborste, disktrasa etc efter att vi diskat av den tallriken på morgonen. Hon är mindre känslig nu, men i början var vi även tvungna att tvätta händerna med tvål/borsta tänderna så fort som vi hanterat/ätit ngt inte hon tål, för på ngt sätt färdades det vidare till henne. Om det var via leksaker, hennes mat som vi rörde, eller via våra pussar vet vi inte...

Det du kan göra är att skriva matdagbok och där även föra in när den vattniga avföringen kommer och se om du ser ngt samband. Är det kontaminationer som stör lär inte det synas där, men är det e-ämne eller ytterligare en allergi kan ni hitta ett mönster på det sättet. Tänk på att titta flera dagar bakåt i tiden då eftersom symptomen kan dröja.

• liol1973

Varför vill han smyga in mjölk? Att det inte visade något på testen var väl snarare väntat om det nu är mjölkproteinallergi, då det sällan visar positivt på test. Och även om det skulle visat positivt skulle inte det resultatet varit tillförlitligt i sig i alla fall eftersom mjölkproteinallergi inte diagnostiseras via prover (det finns inget tillförlitligt test, de kan både visa falskt positivt och falskt negativt).

Vad jag vill säga är att proverna inte tillför ngt nytt alls, och då känns det konstigt att dem först skriver ut hypoallergen ersättning och sedan ber dig börja med mjölk. Hur resonerade han när han sa att ni ska börja med mjölk igen?

• liol1973

Har du koll på hur lång tid efter intag som magbesvär och skriknätter kommer? För dottern är det sällan första natten utan snarare natt 3-4, och ibland med start redan natt 2. Det behöver alltså inte nödvändigtvis komma natt 1.

Rent näringsmässigt är ersättningen oftast bättre än välling, så du kan prova göra välling på ersättningen också, då den verkar funka. Det gör du exempelvis genom att reda vatten och maizena majsstärkelse (koka på spisen tills det tjocknar) och lagra det i kylen. Sen blandar du det tjocka vattnet med ersättning och värmer i mikro. Vill du ha extra fiber i (det är fiber som mättar men även som retar en känslig tarm så man får prova vad som funkar för barnet) kan du sätta i ngt kryddmått pofiber. :)

• liol1973

Min dotter är snart 3 och har fortfarande kvar sin ersättning (även om det nog inte blir så mycket längre nu). Hon har neocate advance som är från 1år. Från läkarens sida var det inte tal att tabort den tidigare då dottern matvägrar/tappar all aptit i en vecka varje gång hon fått i sig ngt hon inte tål. Hon hann dessutom bli undernärd innan allergin upptäcktes/identifierades.

Om din dotter inte tål ngn välling känns det därför väldigt konstigt att ta bort ersättningen kan jag tycka. :/

• liol1973

Om du ser till att använda berikade produkter som ex.vis havremjölk klarar ni er långt. De flesta sorter innehåller lika mkt som mjölk (se dock upp med oatleys ekologiska, den är inte berikad alls).

Jag vet inte hur mkt er ersättning innehåller men med berikad mjölk, havregurt, välling och ersättning var dietisten övertygad om att dottern får i sig allt hon behöver där. :)

• liol1973

Vad skönt! :) Det tog flera månader på helt mjölkfritt för dottern också innan hennes avföring blev fastare, och den blir fortfarande lös flera dagar efter att hon fått i sig ngt hon inte tål, även om det bara är små mängder. Tarmen tar helt enkelt mer skada än man vill tro när dem får i sig allergenet. :(

• liol1973

Ägg är ju ingen ovanlig allergi så helt omöjligt är det ju inte, men var det inget annat till mellis som kan ha varit kontaminerat/innehållit ngt av dem redan identifierade allergenen?

Jag har själv varit misstänksam mot ägg ibland, men jag har aldrig märkt av ngt när vi ätit hemmabakade muffins/kakor med ägg, och inte heller ngt på mat med ägg i. Det är bara när hon ätit kokat ägg som hon ibland får misstänka symptom, men eftersom det bara är då för henne måste det nästan vara ngn kontaminering som sker i det sammanhanget, annars borde hon ju reagera på allt med ägg i. Så det skulle ju kunna vara liknande för er tänker jag, har hon ätit ägg i andra former utan symptom tidigare?

Svar på tråden Vilka symptom fick era barn när ni misstänkte mjölk eller vete allergi?