• lucifer

Vilka symptom fick era barn när ni misstänkte mjölk eller vete allergi?

Blir så fundersam och förtvivlad.
    Har en dotter på 10 månader. För ungefär 4 månader sen vart hon jätte röd om kinderna, även i nacken.

Jag ringde bvc och fick komma samma dag. Jag frågade om utslagen kunde vara någon allergi men hon hävdade att min dotter bara var torr och att jag skulle smörja flera gånger om dagen.

Sagt och gjort, smörjer smörjer och smörjer, men det försvinner inte?

Avgöringen är alltid jätte lös och sen tre dagar tillbaks har hon kaskadspytt upp vällingen, senast i natt i sängen!!

Kan det vara någon allergi tro??
    Någon som känner igen sig?

• Svar på tråden Vilka symptom fick era barn när ni misstänkte mjölk eller vete allergi?
  • lucifer

Det vart ett samtal till dietisten och hon tyckte allt lät mycket konstigt. Så nu ska jag skriva matdagbok och se om vi kan få fram något.

• VarförVarförVarför

Min mellerste son är allergisk mot mjölkprotein sen han var ett år gammal nu tre och fortfarande allergisk. Äter eller dricker ha något med hög koncentration av mjölkprotein så går det rakt igenom. Men han är även allmänt överkänslig mot mycket annat som inte bekräftades på allergitestat t.ex starka färg ämnen(kanel), ull, om vi tvättar kläderna med vissa tvättmedel och om han är förkyld så blir han ännu känsligare.

Så mitt förslag till dig är att utöver mat dagboken även göra en lista på vad som finns i hans omgivning som allergeniskt.

• lucifer

Ja vilken djungel...

Började ge lite mjölk i lördags=jätte dålig natt, åla omkring och va ledsen.

Fortsatte med lite mjölk på söndagen= inte ett ljud på hela natten!

Lite mjölk på måndagen=total kaos natt. Skrek o kunde inte sova.

Lite mjölk på tisdagen=inte ett ljud på hela natten. Hur fan ska man veta????

• kexsan

Hej
    Vår son är allergisk mot komjölksprotein. Han har aldrig någon fast avföring och hans hud är väldigt torr. Han blev även illröd i ansiktet vid några tillfällen.
    Det var dock ingen som nämnde att det kunde vara komjölk så det tog ända tills han var 1 1/2 år innan vi slutade med mjölk. När vi väl slutade med mjölk tog det nästa fyra månader innan vi tyckte att det blev någon bättring. Efter fem månader började vi ge honom lite komjölk igen för att se om det var någon skillnad eller om vi bara inbillade oss (men även för att blodprovet visade att han inte var allergisk). Efter mindre än en vecka var vi tillbaka med väldigt torr hud, dålig mage och nu tyckte vi oss även se att han tog sig om magen när han ätit. Så än en gång slutade vi med mjölk och även denna gången tog det lång tid innan han blev helt bra men det blev han till slut. Vi pratade då med bvc och sa att han bara måste vara allergisk mot komjölk oavsett vad testet visade. Läkaren där svarade då att det mkt väl kunde vara mjölken han inte tålde då "det ju är skillnad på att vara allergisk och intolerant" och testet visar bara om man är allergisk. 
    Så efter mycket oro och lidande mår sonen äntligen bra.

• lucifer

Så skönt att ni fick någon rätsida på det till slut. Har ni gjort nya prover på senare tid som visat på mjölkallergi?

Sen vi började med mjölken har vi fått smörja

ansiktet mkt fler gånger, ganska pruttig på dagarna och sover varannan natt.

Fortsätter det såhär slutar jag med mjök igen. Känns lagom kul att hon börjar på dagis om en månad.....

• lucifer

Igår gav jag henne 0,5 dl mjölk. Sen fick hon vanligt smör på mackan och i matlagningen. Hon va fin på kinderna på dagen men på kvällen va hon jätte röd.. Räknade med en orolig natt men hon sov bra??

Hon har ju sovit dåligt varannan natt sen vi började med mjölken, och den här natten skulle vara en bra natt om man följde som tidigare nätter.

Så nu till min fråga, kan man reagera någon dag efter att man fått i sig mycket mjölk med magbesvär? Det visar väl sig nu till natten om trenden med varannan natt håller i sig. Gör det de så överväger jag nog att sluta med mjölk ett tag igen.

• skaviblifyra

12 h efter kom våra symtom. å sen 2-3 dåliga nätter. jag hade som du slutat ett tlängre tag. enligt vår dietist ska vi provocera med 6mån intervall. för att slippa ha orolig bebis hela tiden

• kexsan

Vi har inte gjort några fler tester utan nöjer oss med att han mår bra nu. Det kan vara rätt jobbigt i början att precis allt ska vara mjölkfritt. Tex är det ju så drygt när man får höra att vissa kryddor innehåller mjölkpulver mm. Men efter ett tag blir det så naturligt att man inte ens tänker på det längre.
    Måste säga att det går helt smärtfritt på dagis. Efter att vi fick intyget från bvc/läkaren som vi lämnade på dagis så har han ju fått det helt mjölkfritt där oxå. Det är ju inte helt ovanligt att barn är allergiska mot komjölk vilket visade sig på dagis då de samlar alla barn med sådan allergi vid samma bord, dvs 4 el 5 st. Eftersom fröknarna känner till läget och har erfarenhet så löper det så smidigt hela tiden vilket är så skönt.

Enligt vår dietist måste barnet vara mjölkfritt mellan 4-6 veckor innan man kan ge barnet mjölk och provocera fram något resultat. Jag frågade specifikt om detta då de sa på bvc att det räckte med 2-3 veckor. Fick då svaret att det fingerar med 4-6 veckor men att de med små barn är så svårt att får något ordentligt svar så de ser gärna att man håller uppe ännu längre innan man gör någon provocering. 
    Lycka till!

Svar på tråden Vilka symptom fick era barn när ni misstänkte mjölk eller vete allergi?