• lucifer

Vilka symptom fick era barn när ni misstänkte mjölk eller vete allergi?

Blir så fundersam och förtvivlad.
    Har en dotter på 10 månader. För ungefär 4 månader sen vart hon jätte röd om kinderna, även i nacken.

Jag ringde bvc och fick komma samma dag. Jag frågade om utslagen kunde vara någon allergi men hon hävdade att min dotter bara var torr och att jag skulle smörja flera gånger om dagen.

Sagt och gjort, smörjer smörjer och smörjer, men det försvinner inte?

Avgöringen är alltid jätte lös och sen tre dagar tillbaks har hon kaskadspytt upp vällingen, senast i natt i sängen!!

Kan det vara någon allergi tro??
    Någon som känner igen sig?

• Svar på tråden Vilka symptom fick era barn när ni misstänkte mjölk eller vete allergi?
  • ronaldino

Usch ja. Min hade varit lös i flera veckor ovh jG köpte låglaktosmjölk. Nu har han varit bra

• lucifer

Vet inte om jag inbillar mig eller om det bara är en tillfällighet men tycker att de röda märkena på kinderna har blivit bättre nu.

• Mandelskorpan
    lucifer skrev 2014-06-02 20:58:23 följande:
    Vet inte om jag inbillar mig eller om det bara är en tillfällighet men tycker att de röda märkena på kinderna har blivit bättre nu.

Vad bra! Kör några dagar till!
  • minerva123
    lucifer skrev 2014-05-30 14:52:33 följande:
    Sjukhuset tyckte vi skulle prova mjölkfritt i några dagar och se om det blev bättre. Köpte Sempers mjölkfria välling igår. Än så länge idag har hon inte kräkts. Men jisses så lite välling det var i förpackningen och dyrt!!

Vill bara nämna att Sempers mjölkfria välling innehåller soja, vilket vissa mjölkallergiker kan reagera på! Om det inte blir någon förbättring så skulle jag testa helt soja- och mjölkfritt om jag vore du. Nestle har en mjölkfri välling, men den innehåller socker så jag tycker det känns sådär att ge den. Enago har däremot socker- och sojafri gröt och välling.
  • lucifer

Ja men då kanske man skulle prova någon av dom, tack för tipset! Enagos vällings förpackning såg större ut me.

Va till bvc idag och hon skrev en remiss till sjukhuset så nu är det bara och vänta (ännu mer...) tills man får en tid.

Peppar peppar ingen kräks idag heller men en diarré bajs. Kan mjölken börjat försvinna ur kroppen nu?

• liol1973

Det låter väldigt mycket som min dotter. Dem här symptomen började för henne vid 11 månaders ålder. Spyandet svarande väldigt snabbt på mjölkfri kost men det tog 1.5 månad innan avföringen blev fast och helt normal. Lukten ändrades dock snabbt, från ruttet ägg och frätande till normal lukt på några dagar. Hur lång tid det tar att normaliseras beror på hur skadad tarmen har hunnit bli.

Dottern reagerade aldrig på sempers välling vad vi kunde se, men då hon reagerar på alla baljväxter och soja släktingar kändes det bättre att byta till enago. Sinlac innehållet utöver sockret även en sojasläkting så jag skulle hålla mig till enago.

Kom ihåg att även ta bort mjölkproteinet ur resten av hennes kost också. Min dotter spyr fortfarande när hon får i sig för mycket av en allergen men hennes tarm reagerar på mycket mindre mängder än vad som krävs för att trigga henne att spy. Hon har icke lgE förmedlad mjölkproteinallergi, så blodprov visar ingenting på henne. Det är bara uteslutning och provokation som ger en säker diagnos för mjölkprotein det är därför viktigt att ta bort all mjölkprotein i början. Lycka till!

• lucifer

Tack alla som skriver!!!

Vi har fortfarande sluppit kräkor (så skönt!!) och utslagen är sååå mkt bättre! Från att få ha smörjt kanske 15 grr om dagen har det räckt med 2 grr om dagen. men väldigt lös bajs.. Men hon har tänder på g så jag tror att det kan spöka lite med avföringen.

• liol1973

Vad bra att det blir bättre! :) Tarmen tar mycket längre tid på sig att läka än magen så så länge avföringen luktar normalt, inte är vattnig och blir bättre skulle jag fortsätta på samma sätt. Blir det inte fastare alls finns det antingen kvar ngn mjölkproteinkälla som ni inte upptäckt (ex kontaminationer eller spår) eller också är det ngn ytterligare allergi. Den vanligaste där är soja, så då skulle jag ta bort all soja, baljväxter och soja släktingar tills hon är helt bra i magen så kan ni testa försiktigt sen och se vad hennes friska tarm tål.

Tänk på att tarmen antagligen är väldigt retad och skadad nu när avföringen varit lös länge, så mer fiberfattig mat ett par dagar och se om det hjälper tarmen läka lite snabbare. En retad/skadad tarm reagerar ofta på saker som den friska tarmen tål.

• lucifer

Ingen kräka och diarréerna är borta, dock stank bajs!! :-P Är nog tandbajs..

Svar på tråden Vilka symptom fick era barn när ni misstänkte mjölk eller vete allergi?