• lucifer

Vilka symptom fick era barn när ni misstänkte mjölk eller vete allergi?

Blir så fundersam och förtvivlad.
    Har en dotter på 10 månader. För ungefär 4 månader sen vart hon jätte röd om kinderna, även i nacken.

Jag ringde bvc och fick komma samma dag. Jag frågade om utslagen kunde vara någon allergi men hon hävdade att min dotter bara var torr och att jag skulle smörja flera gånger om dagen.

Sagt och gjort, smörjer smörjer och smörjer, men det försvinner inte?

Avgöringen är alltid jätte lös och sen tre dagar tillbaks har hon kaskadspytt upp vällingen, senast i natt i sängen!!

Kan det vara någon allergi tro??
    Någon som känner igen sig?

• Svar på tråden Vilka symptom fick era barn när ni misstänkte mjölk eller vete allergi?
  • lucifer

Tack alla som skriver, jätte snällt att ni delar med er .

Dietisten ringde mig idag och tyckte vi skulle köra en vecka mjölkfritt nu innan vi ses.

Då har vi en matdagbok både med och utan mjölk.

Nätterna har ju inte varit bra nu senare tiden Tänker bara stackars unge..

• lucifer

Nu har vi kört mjölkfritt en vecka och nätterna har vart lugna! Även kinderna har vart "fina", vi har inte alls behövt smörjt lika mycket.

• lucifer

Dietisten ville att vi skulle prova att ge lite soja bara för att se hur reaktionen vart.

Gav henne lite soygurt och det märktes inget, varken i magen eller i ansiktet.

Igår hade jag i en skopa av sempers mjölkfria välling i flaskan för att vänja henne vid annat än Neocate, tanken är ju att vi ska ge välling och inte ersättning nu när hon är över året.. Men vilken natt det blev!! Skrik o pruttar o ledsen. Vad är det i sempers mjölkfria välling som är konstigt????? Jag vet att det är soja i den men då borde hon ju ha reagerat på soygurten? Hon fick inte soygurten o vällingen samma dag utan två helt olika dagar. Hon vart ävenn lite prickig av vällingen. ...

• Mandelskorpan

Kanske majs? Om jag hittade rätt välling så innehåller den havre majs soja. Äter hon havre annars och det går bra?

• lucifer

Hon äter ju majskrokar och majsbröd utan något symptom, så det borde ju inte vara det. Sen har hon ätit havregurt och harvremjölk utan problem så det kan nästan inte vara det heller. Jag förstår ingenting!

• lucifer

Imorgon ska jag prova att göra välling på gyllenmust! Sista utvägen känns det snart som.

• liol1973

Har du koll på hur lång tid efter intag som magbesvär och skriknätter kommer? För dottern är det sällan första natten utan snarare natt 3-4, och ibland med start redan natt 2. Det behöver alltså inte nödvändigtvis komma natt 1.

Rent näringsmässigt är ersättningen oftast bättre än välling, så du kan prova göra välling på ersättningen också, då den verkar funka. Det gör du exempelvis genom att reda vatten och maizena majsstärkelse (koka på spisen tills det tjocknar) och lagra det i kylen. Sen blandar du det tjocka vattnet med ersättning och värmer i mikro. Vill du ha extra fiber i (det är fiber som mättar men även som retar en känslig tarm så man får prova vad som funkar för barnet) kan du sätta i ngt kryddmått pofiber. :)

• lucifer

Det lät som på läkaren att han inte tänkte skriva ut mer neocate för att hon är över året.. men eftersom inte enagon eller sempers mjölkfria välling går att ge henne så försöker jag leta upp något annat som kan funka. Gyllenmusten tyckte hon om och avföringen vart faktiskt fastare.

MEN..... Hon sov hos mamma igår och hon fick ärtor till lax. Hon hade sovit bra på natten men fy så ansiktet ser ut nu!! Illröd och varm. Sen på dagen idag vart hon prickig på magen med. Känns ju konstigt att prickarna kom en dag efter men det måste ha vart ärtorna. Så frågan är om det är sojan ändå......

Svar på tråden Vilka symptom fick era barn när ni misstänkte mjölk eller vete allergi?