• lucifer

Vilka symptom fick era barn när ni misstänkte mjölk eller vete allergi?

Blir så fundersam och förtvivlad.
    Har en dotter på 10 månader. För ungefär 4 månader sen vart hon jätte röd om kinderna, även i nacken.

Jag ringde bvc och fick komma samma dag. Jag frågade om utslagen kunde vara någon allergi men hon hävdade att min dotter bara var torr och att jag skulle smörja flera gånger om dagen.

Sagt och gjort, smörjer smörjer och smörjer, men det försvinner inte?

Avgöringen är alltid jätte lös och sen tre dagar tillbaks har hon kaskadspytt upp vällingen, senast i natt i sängen!!

Kan det vara någon allergi tro??
    Någon som känner igen sig?

• Svar på tråden Vilka symptom fick era barn när ni misstänkte mjölk eller vete allergi?
  • lucifer

Fick Neocate utskrivet idag och dom ville att vi skulle utesluta mjölk och soja..

• liol1973

Vad bra! Hoppas att hon får bli helt bra nu! :)

Om hon fortfarande skulle reagera på ngt så prova att ta bort baljväxter också. Det är en jätte vanlig kombination att vara allergisk mot mjölk, soja och baljväxter då proteinet i dessa är väldigt lika varandra.

• lucifer

Känner mig lite dum men vad är baljväxter?? :-P

Känns dom att Neocate n har vart ett underverk, hon är knappt röd på kinderna och sov hela natten utan ett pip till halv 7!!

Annars har hon vaknat 4-5 gånger per natt o vart gasig. Och vaknat vid 5....

Vet inte om det bara är en tillfällighet och om det kan göra så stor skillnad på en dag, men det känns bra!! Väntar bara på en bajs hahaha.

• liol1973

Underbart! Det kan vara så stor skillnad direkt, men sedan kan det ändå variera upp och ner några dagar tills dem sista resterna av allergenet gått ur kroppen. :)

Baljväxter är bl.a. bönor, linser, ärtor.

• lucifer

Ja bajset är ju fortfarande löst, dock inte lika illaluktande. Hon fick en burkmat idag som det var vita bönor i, hon vart lite röd på kinderna men försvann rätt fort.

• liol1973

För dotter tog det 1.5 månad på mjölkfritt innan bajset blev fast, så det kan ta tid för tarmen att läka helt enkelt. Det viktiga är att lukten och färgen är frisk för då går det åt rätt håll. :)

Om hon blev röd om kinderna av bönorna ska du nog ta bort alla baljväxter också nu i början. Om några veckor när alla andra symptom är borta kan du försöka lite försiktigt igen och se om det går bättre då. En skadad tarm/kropp kan reagera på sånt som den annars tål, men nu behöver den nog inte mer retning när den ska försöka läka.

• lucifer

Ja man är ju så insnöad när man läser på burken att det inte ska vara mjölk och soja.

Sen slog det mig när jag märkte att hon vart lite röd. . Läste på burken igen och det var ju som sagt vita bönor i. Men nu vet man ju det o får ta det försiktigt ett tag

• liol1973

Jobbigt! :( Men skönt att du visste vad det var nu i alla fall. :)

Det är som sagt väldigt vanligt att reagera på baljväxter också om man reagerar på mjölk och soja så det är konstigt att inte dietisten nämnde det. Tänk också på att jordnötter är en böna och därmed räknas hit.

• lucifer

Ja jag tyckte det var märkligt att dietisten inte nämde det! Tur att man får hjälp här

Igår kom den första fina bajsen !!! Att man kan bli så glad för en bajs, haha.

Svar på tråden Vilka symptom fick era barn när ni misstänkte mjölk eller vete allergi?