Amb112 skrev 2014-05-27 21:43:46 följande:
Höns och kaniner har jag förståelse för. Men katten kostar lika mkt som en hund om den blir sjuk. Vill jag påstå. Jag bara fattade det som att hästen och djuren var värd försäkring men inte de andra för var dom inte friska fick som somna in i de allra flesta fall.
Bara nyfiken hur du resonerar, och kanske då främst om katterna kontra hunden.
Ingen fara. :)
Enligt min egen erfarenhet så blir katter mer sällan sjuka så att de kräver lika kostsam vård som en hund. Risken att hunden drabbas av defekter eller sjukdomar är större, de åldras också fortare, och är i mitt fall större så de behöver högre doser av medicin, narkos etc. Hundar drabbas lättare av förslitningsskador, artros osv. Katter drabbas av andra saker.
Sen ska jag säga att hundarna hos mig tjänar mig troget i hemmet varenda dag av sitt liv, de hjälper mig och finns där 100% av sina levnadsdagar. Katterna lever ett självständigt liv, de håller råttorna borta, och håller en sällskap ibland, jag njuter av deras närvaro precis som med hönsens. Att se dem njuta av livet. De är ett sällskapsdjur, men hunden är en trogen tjänare. Skulle jag en dag tingas välja mellan att lägga mina pengar på en av mina hundar eller en av mina katter, så hade jag valt att lägga dem på min hund. Det finns ingen mer värdig, inte ens hästen, för de ger en varenda sekund av sitt liv åt mig att göra vad jag vill med.
Det kan ju vara så att man har djur på olika sätt. Man har olika relation till dem. Jag tycker att alla djur och människor har samma värde. Jag har ingen försäkring på mina katter men på mina hundar, inte för att jag värderar dem olika utan för att jag helt enkelt anser att det är där en försäkring fyller sin funktion. Pengar finns för alla djur om de behöver vård som jag anser att de behöver, men hund och häst kostar enligt mig mer i slutändan och då är det värt att ha dem försäkrade.