• Skenhede

Försäkra katt?

Har märkt att man tycker det är mycket märkligt (?!) att jag har mina katter försäkrade. Därför undrar jag om det är så att folk inte brukar försäkra sina katter. Och varför? Tacksam för svar :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-14 12:08
    Frågan är alltså; har du din katt försäkrad?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Försäkra katt?
  • Majsan70
    nemo1 skrev 2014-05-16 18:25:31 följande:
    Vad tragiskt det är att se att nästan 20% inte har sina katter försäkrade. Kan inte tänka mig att någon när det väl gäller och vad ni än säger här pungar ut med 30-40.000:- utan då avlivas katten.
    Jag kan bara hålla med dig i den här frågan. Och alla argumenten för att inte försäkra är jättedåliga. Enda hållbara argumentet är att man skiter pengar och kan punga ut utan att blinka om djuret blir sjukt. 

ALLA katter kan bli sjuka eller skada sig oavsett raskatt eller huskatt, innekatt eller utekatt. 
  • Majsan70
    lövet2 skrev 2014-05-15 00:05:15 följande:
    En riktig utekatt är inte en kelgris. Den drabbas inte av alla dessa vällevnadssjukdomar som innekatter får. Den har kvar sin naturliga instinkt att gömma sig, ligga helt stilla och bara vänta ut skador och sjukdomar. Därför är det inte särskilt stor chans att kattens människa ens märker av någonting förrän katten mår bra igen. Eller - naturligtvis - dör av sina skador.

Om vår katt någon gång hade dykt upp hemma med en svårare skada, så hade han antagligen dött av hjärtslag i fall vi hade försökt stoppa honom i bilen och skjutsa honom till en veterinär. Bilar var hans största fasa och skräck ...
    Nje jag håller inte med dig. Åtskilliga är d utekatter av både förvildad som tam sort som vi stött på som varit tydligt sjuka. 
  • Pathfinder

Jag har fem katter och är väldigt tacksam för mina försäkringar. Olyckor händer...

En av mina katter bröt lårbenshalsen. (Katter är smidiga, yes/no?).
    Utan försäkring hade det gått på nästan 30k. Med försäkring lade jag kanske 4-5 k.
    Nu har jag en frisk, glad katt igen. Glad

(Vissa tyckte dock att hon ju "bara vara en katt och gott kunde avlivas")

• Majken

Absolut har jag min katt försäkrad! Hon är en viktig och kär familjemedlem trots att hon får vara både inne och ute... Dock föredrar hon att vara där vi är, så hon är mest ute i trädgården med oss på sommarhalvåret och mer inomhus på vintern.

• Skenhede
    Pathfinder skrev 2014-05-16 18:44:15 följande:
    (Vissa tyckte dock att hon ju "bara vara en katt och gott kunde avlivas")
    Detta argument har jag också hört många gånger. Tycker det är fruktansvärt att uttala sig så och förstår inte hur folk tänker när de säger detta...
  • Abbe83

Båda våra katter är försäkrade, kastrerade och öronmärkta, de är utekatter. Min syster och mamma har inte sina katter försäkrade, tycker det är onödigt. Min mamma säger att det bara är att avliva katten om den blir sjuk. 
    Men våra katter är älskade familjemedlemmar, min mamma tycker jag är knäpp som tycker djur är lika mycket värda som människor. 

• Tindra40

Mina två katter blev sjuka nästan direkt efter jag fick hem dom. Helt friska blev dom nyss efter ca åtta månader (fast jag har inte behövt uppsöka veterinär dom senaste två månaderna).

Dottern o jag räknade kvittona häromdan...har liksom inte vågat innan.

Vi kom fram till att alla veterinärbesök inläggningar och provtagningar har kostat över 30 000 kr.

Huuuua tänk om dom varit oförsäkrade!!!

Jag kan lova att självrisken på detta belopp och dom procenten man själv måste betala all specialmat och dubbla sandlådor som behövt tömmas dagligen har varit tillräckligt knäckande för plånboken.

• Dina08

Min är försäkrad, men om hon fick en plågsam sjukdom skulle hon få gå till katthimlen. Inga cellgiftsbehandlingar eller dialys här inte!

• vargaa

Nej. Varken katter, höns eller kaniner är försäkrade. Det skulle kosta mig hur mkt som helst att ha alla djur försäkrade. De får leva så länge de är friska och mår bra, när det är dags är det dags och då ser jag till att det sker på bästa sätt. Katterna avlivar jag hos veterinär, höns och kaniner slaktar vi hemma.

Sen är det ju så att vi har buffert och sparanden som gör det möjligt för oss att betala veterinärkostnader för ett sjukt djur om vi tycker att det är viktigt. Vi har både hund och häst och en försäkring räcker inte långt om ngt riktigt allvarligt händer, så det måste finnas pengar i alla fall för att täcka upp för om försäkringen överskrids. Dessa pengar kan vi använda på vilket djur vi vill - om vi vill.

Mamma till Elise och Vilgot - www.vargaaa.blogspot.com
  • Amb112
    vargaa skrev 2014-05-27 21:16:06 följande:

Nej. Varken katter, höns eller kaniner är försäkrade. Det skulle kosta mig hur mkt som helst att ha alla djur försäkrade. De får leva så länge de är friska och mår bra, när det är dags är det dags och då ser jag till att det sker på bästa sätt. Katterna avlivar jag hos veterinär, höns och kaniner slaktar vi hemma.

Sen är det ju så att vi har buffert och sparanden som gör det möjligt för oss att betala veterinärkostnader för ett sjukt djur om vi tycker att det är viktigt. Vi har både hund och häst och en försäkring räcker inte långt om ngt riktigt allvarligt händer, så det måste finnas pengar i alla fall för att täcka upp för om försäkringen överskrids. Dessa pengar kan vi använda på vilket djur vi vill - om vi vill.

Så hästen och hunden är mer värda som djurras för dig? Visst, dom kostar kanske mer i inköp, men som individer? 
  • vargaa
    Amb112 skrev 2014-05-27 21:19:54 följande:
    Så hästen och hunden är mer värda som djurras för dig? Visst, dom kostar kanske mer i inköp, men som individer? 

Det kostar mer om en häst eller hund blir allvarligt sjuk, de blir också lättare sjuka. Därför är en försäkring motiverad i deras fall tycker jag. För övriga djur har jag sparade pengar som jag kan lägga på det djuret som ev skulle behöva det, för risken är mindre att de faktiskt blir sjuka så att de behöver lika dyr veterinärvård.

Kaninerna och höns finns det sällan så mycket att göra för. Det är sköra djur och dessutom saknas ordentlig kunskap så det är få veterinärer som kan hjälpa dem hur mkt pengar man än har. Jag har mina kaniner för kött och slaktar dem hellre själv hemma än att ta dem till en veterinär med den stress det innebär, samma med hönsen som också är produktionsdjur.
  • Amb112
    vargaa skrev 2014-05-27 21:35:48 följande:

Det kostar mer om en häst eller hund blir allvarligt sjuk, de blir också lättare sjuka. Därför är en försäkring motiverad i deras fall tycker jag. För övriga djur har jag sparade pengar som jag kan lägga på det djuret som ev skulle behöva det, för risken är mindre att de faktiskt blir sjuka så att de behöver lika dyr veterinärvård.

Kaninerna och höns finns det sällan så mycket att göra för. Det är sköra djur och dessutom saknas ordentlig kunskap så det är få veterinärer som kan hjälpa dem hur mkt pengar man än har. Jag har mina kaniner för kött och slaktar dem hellre själv hemma än att ta dem till en veterinär med den stress det innebär, samma med hönsen som också är produktionsdjur.
    Höns och kaniner har jag förståelse för. Men katten kostar lika mkt som en hund om den blir sjuk. Vill jag påstå. Jag bara fattade det som att hästen och djuren var värd försäkring men inte de andra för var dom inte friska fick som somna in i de allra flesta fall.
    Bara nyfiken hur du resonerar, och kanske då främst om katterna kontra hunden.
  • vargaa
    Amb112 skrev 2014-05-27 21:43:46 följande:
    Höns och kaniner har jag förståelse för. Men katten kostar lika mkt som en hund om den blir sjuk. Vill jag påstå. Jag bara fattade det som att hästen och djuren var värd försäkring men inte de andra för var dom inte friska fick som somna in i de allra flesta fall.
    Bara nyfiken hur du resonerar, och kanske då främst om katterna kontra hunden.
    Ingen fara. :)
    Enligt min egen erfarenhet så blir katter mer sällan sjuka så att de kräver lika kostsam vård som en hund. Risken att hunden drabbas av defekter eller sjukdomar är större, de åldras också fortare, och är i mitt fall större så de behöver högre doser av medicin, narkos etc. Hundar drabbas lättare av förslitningsskador, artros osv. Katter drabbas av andra saker.

Sen ska jag säga att hundarna hos mig tjänar mig troget i hemmet varenda dag av sitt liv, de hjälper mig och finns där 100% av sina levnadsdagar. Katterna lever ett självständigt liv, de håller råttorna borta, och håller en sällskap ibland, jag njuter av deras närvaro precis som med hönsens. Att se dem njuta av livet. De är ett sällskapsdjur, men hunden är en trogen tjänare. Skulle jag en dag tingas välja mellan att lägga mina pengar på en av mina hundar eller en av mina katter, så hade jag valt att lägga dem på min hund. Det finns ingen mer värdig, inte ens hästen, för de ger en varenda sekund av sitt liv åt mig att göra vad jag vill med.

Det kan ju vara så att man har djur på olika sätt. Man har olika relation till dem. Jag tycker att alla djur och människor har samma värde. Jag har ingen försäkring på mina katter men på mina hundar, inte för att jag värderar dem olika utan för att jag helt enkelt anser att det är där en försäkring fyller sin funktion. Pengar finns för alla djur om de behöver vård som jag anser att de behöver, men hund och häst kostar enligt mig mer i slutändan och då är det värt att ha dem försäkrade.
  • HannaCecilia

Har inte röstat men min katt är inte försäkrad, inte min hund heller. MEN jag har både tillräckligt god ekonomi och buffert för dom så om olycka eller sjukdom skulle drabba båda på samma gång så skulle de få bästa möjliga vård.

Förövrigt är inte sjukförsäkringarna i landet där jag bor mycket att hurra för.

Svar på tråden Försäkra katt?