Inlägg från: vargaa |Visa alla inlägg
  • vargaa

Försäkra katt?

Nej. Varken katter, höns eller kaniner är försäkrade. Det skulle kosta mig hur mkt som helst att ha alla djur försäkrade. De får leva så länge de är friska och mår bra, när det är dags är det dags och då ser jag till att det sker på bästa sätt. Katterna avlivar jag hos veterinär, höns och kaniner slaktar vi hemma.

Sen är det ju så att vi har buffert och sparanden som gör det möjligt för oss att betala veterinärkostnader för ett sjukt djur om vi tycker att det är viktigt. Vi har både hund och häst och en försäkring räcker inte långt om ngt riktigt allvarligt händer, så det måste finnas pengar i alla fall för att täcka upp för om försäkringen överskrids. Dessa pengar kan vi använda på vilket djur vi vill - om vi vill.

Mamma till Elise och Vilgot - www.vargaaa.blogspot.com
  • vargaa
    Amb112 skrev 2014-05-27 21:19:54 följande:
    Så hästen och hunden är mer värda som djurras för dig? Visst, dom kostar kanske mer i inköp, men som individer? 

Det kostar mer om en häst eller hund blir allvarligt sjuk, de blir också lättare sjuka. Därför är en försäkring motiverad i deras fall tycker jag. För övriga djur har jag sparade pengar som jag kan lägga på det djuret som ev skulle behöva det, för risken är mindre att de faktiskt blir sjuka så att de behöver lika dyr veterinärvård.

Kaninerna och höns finns det sällan så mycket att göra för. Det är sköra djur och dessutom saknas ordentlig kunskap så det är få veterinärer som kan hjälpa dem hur mkt pengar man än har. Jag har mina kaniner för kött och slaktar dem hellre själv hemma än att ta dem till en veterinär med den stress det innebär, samma med hönsen som också är produktionsdjur.
  • vargaa
    Amb112 skrev 2014-05-27 21:43:46 följande:
    Höns och kaniner har jag förståelse för. Men katten kostar lika mkt som en hund om den blir sjuk. Vill jag påstå. Jag bara fattade det som att hästen och djuren var värd försäkring men inte de andra för var dom inte friska fick som somna in i de allra flesta fall.
    Bara nyfiken hur du resonerar, och kanske då främst om katterna kontra hunden.
    Ingen fara. :)
    Enligt min egen erfarenhet så blir katter mer sällan sjuka så att de kräver lika kostsam vård som en hund. Risken att hunden drabbas av defekter eller sjukdomar är större, de åldras också fortare, och är i mitt fall större så de behöver högre doser av medicin, narkos etc. Hundar drabbas lättare av förslitningsskador, artros osv. Katter drabbas av andra saker.

Sen ska jag säga att hundarna hos mig tjänar mig troget i hemmet varenda dag av sitt liv, de hjälper mig och finns där 100% av sina levnadsdagar. Katterna lever ett självständigt liv, de håller råttorna borta, och håller en sällskap ibland, jag njuter av deras närvaro precis som med hönsens. Att se dem njuta av livet. De är ett sällskapsdjur, men hunden är en trogen tjänare. Skulle jag en dag tingas välja mellan att lägga mina pengar på en av mina hundar eller en av mina katter, så hade jag valt att lägga dem på min hund. Det finns ingen mer värdig, inte ens hästen, för de ger en varenda sekund av sitt liv åt mig att göra vad jag vill med.

Det kan ju vara så att man har djur på olika sätt. Man har olika relation till dem. Jag tycker att alla djur och människor har samma värde. Jag har ingen försäkring på mina katter men på mina hundar, inte för att jag värderar dem olika utan för att jag helt enkelt anser att det är där en försäkring fyller sin funktion. Pengar finns för alla djur om de behöver vård som jag anser att de behöver, men hund och häst kostar enligt mig mer i slutändan och då är det värt att ha dem försäkrade.
Svar på tråden Försäkra katt?