• Skenhede

Försäkra katt?

Har märkt att man tycker det är mycket märkligt (?!) att jag har mina katter försäkrade. Därför undrar jag om det är så att folk inte brukar försäkra sina katter. Och varför? Tacksam för svar :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-14 12:08
    Frågan är alltså; har du din katt försäkrad?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Försäkra katt?
  • Birgitta02

Har inte katt just nu, men alla katter har varit försäkrade. Varför: Därför att en medicinsk behandling med inneliggande och ev dropp etc kan springa iväg rejält.

• Malva05

Råkas trycka galet så min röst försvan. Men skulle rösta ja så klart. Självklart har jag katten försäkrad.

• Harvester

Vem är "man"? Jobbar som veterinär i Stockholm och upplever att som tur är de flesta är försäkrade. Tror inte de som inte försäkrar har en aning om hur dyrt det är med vård. Har hört statistik på 40% katter och 80% hundar. Upplever som sagt större andel men tror det är lägre på landet med jakthundar och bondkatter. De skjuter man väl när de blir sjuka istället...

• Skenhede
    Harvester skrev 2014-05-14 12:16:54 följande:
    Vem är "man"? Jobbar som veterinär i Stockholm och upplever att som tur är de flesta är försäkrade. Tror inte de som inte försäkrar har en aning om hur dyrt det är med vård. Har hört statistik på 40% katter och 80% hundar. Upplever som sagt större andel men tror det är lägre på landet med jakthundar och bondkatter. De skjuter man väl när de blir sjuka istället...
    Kanske väldigt dåligt skrivet , men "man" är folk som man råkar prata om just detta med. Har varit med om flera gånger då folk sagt " Va?! Har du dina katter försäkrade??" och till och med skrattar. Jag har ju mina hundar, min son, mig själv, mitt hem osv osv försäkrade så att försäkra mina katter känns självklart.
  • The Fugly

Självklart är de vaccinerade och vi har helt klart tjänat på det. Det krävs så ytterst lite för att veterinärräkningen ska ticka iväg.

• Kors

Fick betala några tusen för att utreda och avliva vår 18-åriga katt för en tid sedan (veterinären tyckte vi med gott samvete kunde svliva ändå men vi ville veta). Tråkig kostnad men mycket mindre än om vi betalat försäkringspremie för katten i 18 år. Om man vet med sig att man inte klarar att ha en buffert så är försäkring däremot bra.

• lövet2

Nej, våra katter har inte varit försäkrade. De har varit utekatter, och vid sjukdom/skador har de helt enkelt gömt sig inne i skogen någonstans tills de mått bra igen. Lite onödigt med en försäkring då.

• Pikku Enkeli

Nej, för när jag träffade min sambo med tillhörande katter var katterna för gamla för att försäkras. Skulle jag skaffa en nu så sjuke jag dock försäkra meddetsamma.

It's no sign of mental health to be well adjusted to a sick society...
Svar på tråden Försäkra katt?