• Skenhede

Försäkra katt?

Har märkt att man tycker det är mycket märkligt (?!) att jag har mina katter försäkrade. Därför undrar jag om det är så att folk inte brukar försäkra sina katter. Och varför? Tacksam för svar :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-14 12:08
    Frågan är alltså; har du din katt försäkrad?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Försäkra katt?
  • Skenhede
    nemo1 skrev 2014-05-14 13:14:10 följande:
    Det är nog bara för att de som inte har sin katt försäkrad inte söker vård i samma utsträckning.  De kastar ut katten eller ber någon skjuta den då avlivning också kostar pengar, vilket en katt i mångas ögon inte får göra.
    Men va hemskt :(
  • Kors
    Det är nog bara för att de som inte har sin katt försäkrad inte söker vård i samma utsträckning.  De kastar ut katten eller ber någon skjuta den då avlivning också kostar pengar, vilket en katt i mångas ögon inte får göra.

Fast nu drar du väl höga växlar? Vi hade inte försäkrat vår katt men tog den ändå till veterinär de tre gånger det behövdes, sista gången var dyrast och då fick vi tyvärr efter flera undersökningar även avliva. Jag håller med om att man ska bry sig om sina djur men för mig kvittar det om folk har försäkring eller betalar när kostnaderna uppstår.
  • AstridH
    Mina föräldrar har aldrig försäkrat sina katter, men alltid sökt vård när det behövts. De har helt enkelt haft så mycket besparingar och så stor inkomst att när katterna väl blivit sjuka så har de pungat ut de tusenlappar som det kostat. Med tanke på att katterna nästan aldrig varit sjuka så har de troligtvis sparat mycket pengar på det. Avlivning har också skett hos en veterinär och inte "hemma på gården".

Men visst, det ska sägas, att skulle någon av katterna behövt typ en ny höft eller något annat större ingrepp så skulle de troligtvis ha avlivat kätta.
  • AstridH

Jag har min katt försäkrad. Hon är mitt allt och om hon blir sjuk/skadad så slipper jag helst sälja mig själv för att hålla henne vid liv. För tillfället har jag dessutom mindre inkomst än vanligt och då är det guld värt att inte plötsligt sitta med veterinärräkning på flertalet tusenlappar utan någonting som "dämpar fallet".

• Kors
    AstridH skrev 2014-05-14 13:52:02 följande:
    Mina föräldrar har aldrig försäkrat sina katter, men alltid sökt vård när det behövts. De har helt enkelt haft så mycket besparingar och så stor inkomst att när katterna väl blivit sjuka så har de pungat ut de tusenlappar som det kostat. Med tanke på att katterna nästan aldrig varit sjuka så har de troligtvis sparat mycket pengar på det. Avlivning har också skett hos en veterinär och inte "hemma på gården". Men visst, det ska sägas, att skulle någon av katterna behövt typ en ny höft eller något annat större ingrepp så skulle de troligtvis ha avlivat kätta.

Ger man katter ny höft? Täcker försäkring en sådan sak? Har aldrig hört talas om höftopererad katt. Specialkost mot förslitningar och värk är det enda jag stött på i den vägen. Vi skulle nog också ha avlivat om något sådant krävts, att slänga iväg några tusenlappar på vård har dock aldrig känts som ett hinder.
  • AstridH
    Kors skrev 2014-05-14 13:57:43 följande:

Ger man katter ny höft? Täcker försäkring en sådan sak? Har aldrig hört talas om höftopererad katt. Specialkost mot förslitningar och värk är det enda jag stött på i den vägen. Vi skulle nog också ha avlivat om något sådant krävts, att slänga iväg några tusenlappar på vård har dock aldrig känts som ett hinder.
    Jodå, det gör man om någon är villig att betala för det. ;) Jag tror katten får en liten rullanordning för bakbenen så den inte lägger någon tyngd på det opererade benet. Det är komplicerat och tar ett tag att läka, men gillar man sin katt så gör man. Jag tror att försäkringen täcker en del av det, men såklart inte allt.
  • Skenhede
    AstridH skrev 2014-05-14 13:55:37 följande:
    Jag har min katt försäkrad. Hon är mitt allt och om hon blir sjuk/skadad så slipper jag helst sälja mig själv för att hålla henne vid liv. För tillfället har jag dessutom mindre inkomst än vanligt och då är det guld värt att inte plötsligt sitta med veterinärräkning på flertalet tusenlappar utan någonting som "dämpar fallet".
  • lövet2
    nemo1 skrev 2014-05-14 13:10:34 följande:
    Vilken fruktansvärd inställning, blir fan i mig illamående. Skaffa inte fler djur.
    Vi kommer antagligen att skaffa en ny katt så småningom, jo, eftersom det är rätt mycket möss och sorkar här omkring. Ser inget problem med min inställning.
  • Skepparen

Vill bara berätta att jag garvade gott åt din tråd, eller snarare min felläsning av den då.
    Jag tyckte att det stod "fuktsäkra katt", förmodligen är det nyköpta huset som spökar i hjärnan. ;)

• Madmoiselle

Ja, alla mina katter är såklart försäkrade, det blir väldigt dyrt annars. Jag tycker du är klok som har din misse försäkrad.

Svar på tråden Försäkra katt?