Inlägg från: Amb112 |Visa alla inlägg
  • Amb112

Försäkra katt?

vargaa skrev 2014-05-27 21:16:06 följande:

Nej. Varken katter, höns eller kaniner är försäkrade. Det skulle kosta mig hur mkt som helst att ha alla djur försäkrade. De får leva så länge de är friska och mår bra, när det är dags är det dags och då ser jag till att det sker på bästa sätt. Katterna avlivar jag hos veterinär, höns och kaniner slaktar vi hemma.

Sen är det ju så att vi har buffert och sparanden som gör det möjligt för oss att betala veterinärkostnader för ett sjukt djur om vi tycker att det är viktigt. Vi har både hund och häst och en försäkring räcker inte långt om ngt riktigt allvarligt händer, så det måste finnas pengar i alla fall för att täcka upp för om försäkringen överskrids. Dessa pengar kan vi använda på vilket djur vi vill - om vi vill.

Så hästen och hunden är mer värda som djurras för dig? Visst, dom kostar kanske mer i inköp, men som individer? 
  • Amb112
    vargaa skrev 2014-05-27 21:35:48 följande:

Det kostar mer om en häst eller hund blir allvarligt sjuk, de blir också lättare sjuka. Därför är en försäkring motiverad i deras fall tycker jag. För övriga djur har jag sparade pengar som jag kan lägga på det djuret som ev skulle behöva det, för risken är mindre att de faktiskt blir sjuka så att de behöver lika dyr veterinärvård.

Kaninerna och höns finns det sällan så mycket att göra för. Det är sköra djur och dessutom saknas ordentlig kunskap så det är få veterinärer som kan hjälpa dem hur mkt pengar man än har. Jag har mina kaniner för kött och slaktar dem hellre själv hemma än att ta dem till en veterinär med den stress det innebär, samma med hönsen som också är produktionsdjur.
    Höns och kaniner har jag förståelse för. Men katten kostar lika mkt som en hund om den blir sjuk. Vill jag påstå. Jag bara fattade det som att hästen och djuren var värd försäkring men inte de andra för var dom inte friska fick som somna in i de allra flesta fall.
    Bara nyfiken hur du resonerar, och kanske då främst om katterna kontra hunden.
Svar på tråden Försäkra katt?