Inlägg från: Sunnan |Visa alla inlägg
  • Sunnan

BF Januari 2015

Sällar mig också till de som börjar bli trött på graviditeten. Går med kryckor och har börjat få karpaltunnelsyndrom på nätterna. Har gått upp 18 kg och mina knän är inte alls glada över det, det lär ju inte hjälpa med jul antar jag. 
    Nytt TUL igår som såg mycket bättre ut än förra. Om man ser på kurvan verkar bebisen ligga stabilt precis under den övre normalkurvan och förra TULet sticker ut som en överskattning. Så nu får jag gå fulltid och förhoppningsvis komma igång av mig själv :D Förhoppningsvis blir det efter årsskiftet igen alltså! Är jätteglad för det men vi hade börjat räkna med och förbereda för att få barn nästa vecka som nu känns 4 veckor till som gravid som en EVIGHET. 
    Tänker fortsätta träna vattengympa 3 ggr/v så länge som möjligt får att behålla så mycket rörlighet jag kan iaf. 

• Sunnan
    Inkaaa skrev 2014-12-04 12:00:51 följande:

Tungt. Jag går också med kryckor om det är "längre" sträckor. Inomhus använder jag inte kryckor.

Jag vet inte om jag har karpaltunnelsyndrom direkt, för mig är vänster underarm avdomnad och har varit länge :p Kan bli lite bättre när jag masserar den.

Vattengympa är toppen! Jag tar mig i väg 2 gånger i veckan. Helt underbart för man känner sig lätt i vattnet igen :)

Jag har också bara kryckorna när jag går längre sträckor - inne i hemmet, till bilen och liknande kan jag gå utan tack och lov! 
    Karpaltunnelsyndrom kan inte innefatta underarmen då problemet sitter i handleden och drabbar tumme, pekfinger och långfinger. Mitt har blivit bättre då jag ser till att lägga mig med raka handleder när jag somnar (jag ligger väldigt still när jag sover). 

Man blir så otroligt lätt i vattnet! Och så otroligt tung när man går upp igen ;)

Hur fungerar sömnen för er andra? Inatt sov jag i 1,5h-pass och var tvungen att gå upp och kissa varje gång jag vaknade - har dessutom byggarbetsplats utanför nu så att sova efter kl 8 är lönlöst. Har väldigt mycket sammandragningar nu och igårkväll gjorde de tom ont under ca 15 min. Inte värre än mensvärk men ändå. 25 dagar kvar till BF och jag hoppas på januari istället för någon av de sista dagarna på året!
  • Sunnan
    mariaheterjag skrev 2014-12-04 21:25:06 följande:

Barnmorskan idag och jag hade lika högt blodtryck som förra gången samt spår av protein i urinen. Är dötrött hela tiden, har massa sammandragningar som gör ont samt frossa som kommer och går. Har fått en läkartid i morgon och bm sa att jag kanske bli sjukskriven. Jag hoppas verkligen det! Känner att min kropp inte orkar mer. 

Oj! Borde väl bli både sjukskrivning och noggranna kontroller tycker jag. Hoppas att det inte utvecklas till en havandeskapsförgiftning.

Min har bara vänt sig ett fåtal gånger senaste månaderna och jag är ganska säker på att hen är fixerad med huvudet neråt nu. 
  • Sunnan
    LängtansBlåaBlomma skrev 2014-12-08 06:49:15 följande:

Fler än jag som får molvärk i magen och ner i låren? Jag vaknar varje natt av att jag är kissnödig samt har molande värk/kramp. Kan förvärkar vara så diffusa?

Jag har samma. Har börjat få molvärk till och från senaste 3 dagarna - och du och jag ligger väl väldigt nära i tiden om jag minns rätt? (36+5) Tycker att smärtan är ganska lik mensvärk. Kommer på kvällen men även under dagtid om jag rör mig för mycket. Tror inte att det är nåt mer än vanliga Braxton Hicks, men om det mot förmodan är förlossning på gång så är det ju helt lugnt för bebisen vid det här laget. 
  • Sunnan

Jag är inte rädd för kejsarsnitt men slipper det gärna! Det är ändå en stor operation och jag vill helst slippa ha en sönderskuren livmoder och mage.

Angående bedövning så är jag ytterst skeptisk till sterila kvaddlar - det är inte aktuellt alls för mig. Men jag kommer ta med mig min TENS och jag hoppas att jag kan komma överens med lustgasen. Jag är också väldigt positivt inställd till epidural om det behövs, men det är ju omöjligt att veta innan.

• Sunnan
    escapee skrev 2014-12-09 06:04:11 följande:

Ursäkta denna "äckliga" fråga..., jag har hört att man kan bli väldigt dålig i magen innan förlossningen startar, är det någon här inne som varit med om det eller vet ifall det stämmer ?!

Från ingenstans så behövde jag nu inatt spinga på toaletten.... Utan förvarning eller ngt, så var det "löst" å massa gaser typ., ( ursäkta beskrivningen )!!! I lördags natt kunde jag inte sova ngt för jag hade "menssmärtor" typ,,, sen i söndags var de lugnare å även igår... Men inatt kom dessa mens liknande smärtor tillbaka å efter det blev jag taskig i magen,,, jag vet ju att det är vinterkräksjukans tider nu.,, men skulle man bli magsjuk så känns ju de? Detta "känns" ju inte.... Så blir bara lite förvånad å fundersam.

Min mage har varit kass i en vecka. Verkar inte vara nån förlossning på gång. Jag tolkar det som en effekt av mer påtagliga sammandragningar, magsjuk är jag inte.
  • Sunnan

Perioderna när jag kan vara uppe och stå/röra på mig blir allt kortare - och då är jag ändå redan rätt orörlig pga foglossningen men nu har smärtsamma sammandragningar gett sig in i ekvationen också. Mindre än 3 veckor kvar till BF dock!
    De ville inte släppa hem mig från MVC i onsdags pga avvikande CTG. Men efter 3 timmar rättade det slutligen till sig och jag fick gå. Nästa MVC-besök blir det att packa en väska och lägga i bilen ifall de lägger in mig. Har fortfarande förhoppningar om att gå över årsskiftet men det verkar ju inte så troligt.
    Har en hinnsvepning att vänta på onsdag med för att börja trigga igång det hela så smått.

• Sunnan

Åh självömkan! Gick precis in i v 40 (39+0) och har drabbats av magsjuka, sannolikt vinterkräksjukan. Har varit uppe sen kl 3 och spyr som en gris. Maken mår bra änsålänge men det är nog bara en tidsfråga innan han blir sjuk också. Julen är inställd för vår del iaf

• Sunnan

Tack Har faktiskt återhämtat mig på någon slags rekordtid och sitter och äter försiktigt nu. Mår helt ok frånsett närings- och sömnbrist

Svar på tråden BF Januari 2015