-
Obehandlad/underbehandlad hypothyreos ger ffa mental utvecklingsstörning som inte syns på något ultraljud. Men med Levaxin och den kontroll man har i Sverige är risken väldigt liten för att fostret ska ta skada, speciellt när sjukdomen är känd eller upptäcks tidigt.Lioz skrev 2014-06-02 12:55:58 följande:har bara läst en massa skräckhistorier om skador på fostret om man har hypotyreos och är gravid, så är sjukt nojjig å llängtar till VUL!
-
Jag är i början av v 11 och har hittills varit illamående en halv dag...sourpussy skrev 2014-06-07 23:31:39 följande:När har ert illamående börjat... Jag gick in i v9 idag, känner inte av NÅGONTING!
Jag är trött men mår i övrigt helt prima. -
Usch vad tråkigt! Lider med dig. All lycka till nästa försök!Serahjay skrev 2014-06-10 09:00:35 följande:Där var inget. Antagligen en ofostrig graviditet. Ska få tabletter så att kroppen stöter bort resten av boet och så att symptomen avtar.. Men det kommer göra ont och blöda så får vänta tills nästa vecka när jag e ledig från jobbet..
-
Hej alla!
Det var längesen jag skrev nu igen men jag läser allt. Precis hemkommen från en tredagars jobbresa. Blev inte mycket utrymme för sömn så är ganska mör fortfarande. Måste dessutom upp med tuppen även på helger för att äta frukost, annars har jag inget blodsocker kvar. Och har jag väl gått upp och ätit så kan jag inte somna om.
Men med graviditeten tuffar allt på som det ska. v11+2 nu - och har KUB om drygt en vecka! Ska bli jätteroligt. Vi har båda tagit eftermiddagen ledigt för att fira tillsammans att vi har ett friskt och välmående barn (hoppas jag). Jag ska be dem snällt att sätta BF efter årsskiftet då jag ligger jag ligger på gränsen och olika beräkningar ger från 31/12-2/1. Eftersom jag har diabetes blir jag igångsatt på BF om det inte har startat...men det är ju en massa helgdagar där omkring så det lutar nog mot 2/1 iaf. -
Frukt och fiber finns på hälsokost och vissa apotek. Det är små mjuka kuber som smakar torkad frukt, ungefär som buljongtärningar i storlek. Fungerar väldigt bra.skomakarfrun skrev 2014-06-18 10:00:58 följande:
Någon som har tips mot förstoppning?
Känner sån avsmak mot allt, det enda jag får i mig är ljust och fiberlöst... Är inte ens sugen på frukt, vilket jag var förra grav :/
-
Jag tar Blutsaft som är snällare mot magen än järntabletter, kan vara värt att börja testa med det.
-
Tiniwini skrev 2014-06-20 12:02:47 följande:Hej! Det här blir mitt 1a inlägg på familjeliv . Är i vecka 12 å vågar inte tro att jag verkligen är gravid. Det har varit en lång väntan. 3 år å 1 ivf senare så väntar vi äntligen knodd håller tummar å tår. Bf 5/1
Grattis! Måste kännas helt underbart efter så lång längtan. Jag är bara ett par dagar före dig och känner igen den stora lättnaden när v12 infann sig. -
Nu har vi gjort KUB och allt såg jättebra ut med vårt lilla spratteltroll. Blev dock framflyttad till 30/12 men tänkte att jag hänger kvar i tråden ändå. Med lite tur kan vi ta oss över årsskiftet.
-
Jag kan känna min livmoder ovanför blygdbenet nu (v 12+5) men den ger knappast upphov till min svullna mage ännu. Den syns absolut inte ännu. Men det är också första barnet och jag är inte heller så smal som fler av de andra tjejerna i den här tråden (övre normalviktsintervallet snarare än nedre normalviktsintervallet) så misstänker att det kommer synas senare på mig. Pga uppblåst mage har jag dock svårt att ha mina jeans gamla jeans och har fått en hög mammabyxor av mina svägerskor. Det är egentligen för tidigt - men SÅ bekvämt.Väntande skrev 2014-06-23 19:57:19 följande:
En fråga till er som är ett par veckor längre - känner ni eller kan se livmodern nedanför naveln (ovan blygdbenet eller vad sjutton det heter)? Och vart det tydligt när den dök upp så att säga? Och när?
Jag kommer ihåg från förra graviditeten att jag inte lyckades känna det fast min bm tryckte in min hand i magen ... Skulle va kul om man själv kan känna när magen tar vid på riktigt å inte bara är svullnad. Jag är i vecka 9+6 idag å har bf i slutet på januari, så det lär ju finnas fler som är längre än mig å har lite koll här inne :)
-
Nässköljning är en höjdare om det gett sig på bihålorna! Man sköljer igenom näsan med vanlig koksaltlösning (går att blanda egen jättelätt) med hjälp av en spruta eller kanna som man köper på apoteket. Inte jättemysigt men helt klart värt det!MissLaila skrev 2014-06-24 22:00:21 följande:
Jag måste bara gnälla lite och hoppas på att någon kan ge mig bra tips.
Jag har hostat i över en vecka nu, hostar hela nätterna så jag knappt får sova och på morgonen hostar jag upp typ 1 ton med slem. Jag har pratat med sjukan, men får ingen hjälp för att jag bara är i tredje månaden, idag v 9+2. Igår började jag även få ont i bihålorna och halsen, är svullen på ena sidan i halsen. Men!! Jag ska bara dricka mkt säger dom. Är det meningen att man ska behöva plågas bara för att man är gravid? :( Det finns smärtstillande, mediciner mot illamående, mot halsbränna och gallproblem som man kan äta under graviditeten. Men inte ett ENDA preparat mot förkylning/hosta som man får ta! :( Jag har så ont i magen pga hostan, det enda som händer med allt vatten är att jag får springa på toa stup i kvarten.
Någon som har något bra husmorstips eller liknande?
Nezeril är kategori A-läkemedel också, dvs helt ok vid graviditet.