Inlägg från: Sunnan |Visa alla inlägg
  • Sunnan

BF Januari 2015

Inkaaa skrev 2014-11-05 16:47:53 följande:

Är det någon fler här som kämpar mot lågt hb? Jag tål inga järntabletter och kämpar istället med blodpudding varje dag. Skrikandes

Jag hade ett hb på 146 i början av graviditeten men har aldrig legat över 111 nu ett bra tag. Är så trött på att vara trött, flåsig och yr. BM skickade iväg prov på järndepåerna idag och sa att jag kanske "skulle få något" mot blodbristen. Undrar om det var järndropp hon menade då?

Jag tar Niferex, 2 varannan dag och 1 varannan dag, håller ett Hb precis över 100 på det. Jag kan verkligen inte äta blodpudding, det går bara inte för mig.
  • Sunnan

Min låg med huvudet neråt och hade gjort så i flera veckor...tills igårkväll när den bestämde sig för att göra en kullerbytta så nu ligger den i säte Jag hoppas innerligt att den snurrar tillbaka igen inom kort!
    v 33+0 idag och pga min diabetes kommer vändningsförsök inte bli aktuellt så jag är utelämnad till bebisens samarbetsvilja.

• Sunnan
    snerkan skrev 2014-11-13 01:39:07 följande:

Sunnan varför gör man inget vändningsförsök då?:s

Hoppas h*n vänder sig igen! Min första föddes i säte och det gick bra:) så det går det med :p

Enligt min läkare pga att det finns risk att moderkakan är påverkad och diabetesen och därför kan skadas vid ett vändningsförsök - för riskfyllt helt enkelt.

Eftersom jag redan är i en riskgrupp är det inte aktuellt med vaginal förlossning i säte heller. Så antingen vänder sig bebisen själv eller så blir det snitt - och jag vill INTE ha snitt
  • Sunnan
    LängtansBlåaBlomma skrev 2014-11-13 07:47:00 följande:

Bättre länk:

Lätt värt ett försök!
  • Sunnan
    mariaheterjag skrev 2014-11-13 13:18:58 följande:

Barnmorskan idag. Min bebis hade vänt sig med huvudet ner! Känns skönt, hoppas den stannar så. Bm sa att han nog inte hade plats att vända sig tillbaka nu men man vet ju aldrig... Magen låg på mitt kurvan rätt precis och jag har gått upp 10 kg nu (vecka 32). Skulle vilja veta hur mkt jag gått upp i denna vecka med mitt första barn. Då slutade det på 25kg men är osäker på när jag la på mig alla kilon.... Kan ha varit sista tiden då jag samlade på mig enormt mycket vatten. Hjärtslagen var höga denna gång med, 150 eller något sånt, det är en aktiv krabat där inne.

Kaxigt av BM att säga så! Min vände sig ju i v 32+6 och den är jättestor för sin ålder (2800g) och jag är förstföderska. Till mig säger de tvärtom - det är lugnt, den kan vända sig i flera veckor till. Och jag hoppas att det är sant för jag vill ju att min ska vända. Men jag hoppas att din ligger kvar rätt!
  • Sunnan
    mariaheterjag skrev 2014-11-13 17:28:38 följande:

Tycker också det var lite magstarkt av bm att säga så. Därför känner jag inte att jag riktigt litar på det. Oj det låter som en stor bebis ! Men hur kan du veta att den är så stor? Har du gjort någon spec undersökning? Min bm har inte sagt något alls om förmodad storlek på bebisen...

Gör tillväxtultraljud var 3:e vecka pga diabetesen.

Mitt SF-mått är förövrigt helt normalt fast bebisen är jättestor.
  • Sunnan
    Inkaaa skrev 2014-11-13 19:45:07 följande:

Hur vet man om bäbisen har huvudet neråt? Kan man kolla det själv? :)

Jag kände fötter som tryckte sig rakt ut inifrån magen förut, nu känner jag en stor rund boll - ett huvud - istället. Jag känner det alltså med händerna, har inte så sofistikerade nerver i magen att jag kan urskilja former
  • Sunnan
    Inkaaa skrev 2014-11-17 17:57:40 följande:

Hur vanligt är det att vården bara erbjuder ett ultraljud egentligen? Här där jag bor får alla bara ett om man inte har diabetes eller något annat "krångel". Känns ju jättetråkigt att bara sett barnet en gång samt att inte veta hur stort det är. Tror jag ska försöka kräva ett till, säga att jag är rädd att barnet är för stort :p

Det är väldigt vanligt att man bara gör rutinultraljudet om man har en normal graviditet. Du följer standardmallen, allt annat är avvikelser.
  • Sunnan
    Martina8 skrev 2014-11-18 22:04:53 följande:

Mäh.... jäkla foglossning! Min plan är ju att jobba åtminstonde fram till jul. Senaste veckan har jag dock fått en foglossning from hell framme i blygbenet. Snopet, jag som mådde så bra. Smärtan kan säkert bli värre så jag vågar inte gnälla för mycket, då drabbas jag säkerligen av något mer. Men va faaaaan........ Denna vecka har jag fått ett kanon schema men sen då??? Är ju liksom "springvikarie" på förskolorna här i kommunen och måste ta de tider jag får. Lite svårt att bli sjukskriven på viss % då för troligen vill ingen ha en vikarie som inte kan ta de tider som behövs. Vad gör man nu???? Biter ihop? Vill ju inte vara hemma på heltid. Värker som mest i blygbenet och börjat stråla ner i benen samt mild värk i ryggslutet. Bläää :( fööörlåååt för gnäll

Har full förståelse för dig då jag hade samma inställning. Men jag fick ju ge upp redan för 4 veckor sen.
    Min sjukgymnast säger att man ska vara extra försiktig när fogen vid symfysen börjat krångla för den är jättesvår att kompensera med muskler och kan bli ruskigt besvärlig om man inte lyssnar på kroppen och tar det lugnt. Min liksom "ploppar" till då och då när jag går och FY vad ont det gör.
  • Sunnan

Jag tror att jag har lyckats få bebis att vända sig igen
    Körde lättare yogaövningar på kvällen som fick ut bebisen i tvärläge och lade mig sen på vänster sida eftersom den aldrig varit bekväm med det och sprattlar mycket då. 6:e kvällen gick det hem tror jag! Kan iaf inte känna nåt huvud under revbenen längre! Så håll tummarna för mig att jag slipper snitt nu
    Känner mig mycket mer motiverad att gå profylaxkurs i helgen!

Svar på tråden BF Januari 2015