Inlägg från: Sunnan |Visa alla inlägg
  • Sunnan

BF Januari 2015

Ledsen för er skull Malin81! Hoppas att ni finner stöd i varandra. All styrka till dig i den svåra tid du har framför dig.

• Sunnan

Intressant att det är så olika med kontrollerna. För mig tas det alltid urinprov, vikt och blodtryck, senaste två gångerna även blodvärde (4 v mellanrum). Var i v 21+0 vid förra besöket och då sa BM att det inte fanns några normaltabeller för SF-mått så tidigt så det fanns ingen poäng att ta det, lyssnade på hjärtljud dock som låg runt 140/min. Nästa besök bli i v 25+0 och då ska vi börja mäta SF-måttet. Kommer även kolla blodvärde då jag ligger lågt. 

Om någon/några ska föda i Göteborg eller på Huddinge sjukhus vill jag slå ett slag för navelsträngsblodbanken. Dit donerar man blodet som är kvar i navelsträng/moderkaka efter att barnet är avnavlat (det blir ingen som helst skillnad för bebisen - detta blod slängs annars). Blodet innehåller stamceller och kan därför användas för att behandla svårt sjuka ex barn med leukemi. För mig är valet otroligt enkelt - slänga eller hjälpa ett barn med leukemi - det är klart vi ska donera! MVC ska fråga om detta när man väljer sjukhus men det är inte fel att ta upp det om man redan vet att man ska föda på ett sjukhus som har det. För Stockholmare som ev blir hänvisade till Huddinge kan man även säga till när man kommer till förlossningen.
    www.karolinska.se/navelstrangsblodbanken

• Sunnan
    Qaroliine skrev 2014-09-13 18:01:40 följande:

Själv förespråkar jag sen avnavling och tycker bebisen ska få allt sitt blod. 

Även vid donation används sen avnavling enligt rutin. Det blod som doneras är det som ändå blir kvar i navelsträng och moderkaka trots sen avnavling. Det blir som sagt ingen skillnad för bebisen alls.
  • Sunnan

v 26+6 idag och ligger på +11 kg (68->79 kg). Tycker att det är jobbigt att jag redan gått upp så mycket, men hoppas ändå på att det inte ska skena iväg totalt. Sötsaker och godis går inte att skylla på heller då jag undviker sådant, däremot är jag helt omättligt hungrig nästan hela tiden vilket ofta leder till för stora portioner, men jag gör mitt bästa att begränsa det.

• Sunnan
    längtan94 skrev 2014-10-04 23:11:53 följande:
    Hur tänkte du klä bebisen ocj vagnen? Får skinna, filt och lock sen bara en overall på bebisen? :)
    Inget fårskinn. Det blir nerpackning i åkpåse med lämplig klädsel på bebisen beroende på hur kall vinter vi får.
  • Sunnan

För att förtydliga så har vagnen en liggdel också då det är en duovagn. Sittdelen som syns på bilden är ju mer aktuell när bebis är större.

• Sunnan
    elilin skrev 2014-10-06 21:13:55 följande:

Jag har köpt fleeceoverall från pop å tänkte köra på åkpåse i vagnen, funderar på en åkpåse som man även kan sätta i babyskyddet, lånade en sån av svägerskan till sonen å tyckte de bar super att slippa klä på bebis kläder när man åker bil eftersom de blir varmt i bilen :p

Hur mår ni nu såhär långt? Min graviditet skiljer sååå mkt från sonens.. mår illa nästan jämt huvudvärk och har foglossning :/ inte de bästa när man jobbar i vården å ska underhålla en 2årinh hemma :p tur man har världens bästa sambo/pappa som är förstående över hur man mår förtillfället ;)

Låter ju väldigt smidigt med en åkpåse till bilen också, det får vi fundera på.

Lider med dig som mår illa, det har jag tack och lov sluppit. Magen är iofs betydligt bråkigare sedan jag fick börja med dubbel dos Niferex, men det är för det mesta hanterbart. Jag jobbar också i vården och har foglossning. Det går inte så bra alls. Det lutar åt sjukskrivning nästa vecka...jag som hade hoppats på att jobba fram till jul
  • Sunnan
    elilin skrev 2014-10-07 11:48:41 följande:
    Ja funderar över bärsele nån som kan utala sig om de är bra? Hade inte de till första men de känns smidigt nu när man måste få händerna fria ibland och bebis kanske inte vill ligga själv!
    Mina vänner lovordar Ergobaby och uppmanar mig bestämt att skaffa en sådan. Har inga personliga erfarenheter dock men vi provade den på barnmässan i helgen och jag tycker att den verkar väldigt bra (även om verkligheten såklart inte är som att gå runt med en docka i en minut).
  • Sunnan
    mariaheterjag skrev 2014-10-07 14:16:26 följande:

Vi hade ergobaby till sonen jag tyckte den var sådär. Man måste ha ett spädbarnsinläggför att den ska passa riktigt små barn och det hade inte vi så fick vänta länge innan den passade. Var inte förrän han blev rätt stor som den satt bra (7-8mån?) innan fick han som skavsår på benen av kanterna. Men möjligt att den blir mer användbar med spädbarnsinlägget Den är bättre för ryggen att bära i än t ex babybjörn men med ett stort barn blir det ju tungt i alla fall

Vi tänkte köpa med spädbarnsinlägget så att man kan börja använda den tidigt. Har även bestämt oss för deras nya modell 360 så att man kan vända barnet när det blir äldre.
Svar på tråden BF Januari 2015