Inlägg från: snerkan |Visa alla inlägg
  • snerkan

BF Januari 2015

MillaPo skrev 2014-06-25 08:05:34 följande:

Inte varit inne här på några dagar då ja e iväg på mini semester med dottern till släkten. Både tråkigheter o glada nyheter att läsa ikapp såg ja...

Ska på kub ul på tisdag o e såååå himla nervös nu o nojjar att den lilla ska ha dött eller inte växt som den ska sen vi såg den lilla på vul i v8. Har ju lite växtvärk på kvällar o det drar i ligamenten när ja rör mej för snabbt från sittande till liggande så det tyder väl på att det växt där inne....men shit va nervös o orolig jag är...

Antar att ja inte e ensam att känna så här inför ul...e jobbigt med denna oro...

Ja fy för denna oro!:/ Man pendlar mellan att tro att pyret dött o mellan längtan att det ska vara bra.

Jag ska vara hos läkaren om en timme o det känns verkligen som att jag ska få besked om jag ska leva o vara hut glad som helst eller om jag bara ska lägga mig ner o dö. Blää! Det bara måste vara bra, pallar inte med mer..
  • snerkan

Tjohoo, det gick bra på ultraljudet!:D

läkaren var knäpptyst huuur länge som helst o så fick jag gå o kissa innan för han skulle kunna se bättre.

Sen sa min sambo att det såg ut som att "den" hoppade till, då sa läkaren att ja de rör sig ganska ryckigt. Då först framgick det att pyret lever o har växt!:D åh sån lättnad.

Han tittade o tittade o mätte o mätte o kom fram till att det stämmer ganska bra med hur gammal pyret ska vara också. Allt ser normalt ut såhär långt!:) men han kunde inte garantera att det inte finns några fel, det kan vara för tidigt för att upptäcka såna missbildningar som vi råkade ut för sist. Men sannolikheten att drabbas av slumpen två ggr är ju väldigt liten. Vilket han påpekade, han var väldigt lugn o förstående o pedagogisk ändå.

Men inte en enda bild fick vi!:( jättetråkigt o vi hann liksom aldrig säga till om det heller.

Ringde sen o lyckades boka in rulet till en vecka tidigare också!:) så 1 augusti ska vi in få titta igen.

• snerkan
    skomakarfrun skrev 2014-06-26 10:12:01 följande:

En liten tanke bara. Detta är min andra grav och andra bf tråd här på fl. Men det är väldigt många döda eller för små foster som upptäcks på vul just nu tycker jag.

Undrar lite hur många av dessa som är att de ser fel, hur vanligt är det? I mitt landsting får vi varken kub eller vul om det inte föreligger ordentlig anledning bakom. Så jag får vackert anta att allt ser bra ut tills jag ev börjar blöda eller rul i v 18-19

Det är även personer i den här gruppen spm tidigare sett ett hjärta som senare får beskedet att fostret dött.

Vet inte vad jag vill med det här inlägget, men är väl lite lätt tveksam till de tidiga vul:ens betydelse. Verkar ju inte spela någon roll att det ser bra ut i v 8 typ.

Eller är det så att det är lätt att se fel? Jag hade iaf krävt ett extra vul innan ev skrapning för att vara på den säkra sidan.

Undrar om det finns någon statistik på hur många döda foster som upptäcks på tidiga vul. För "regeln" om att missfall-risken minskar efter v 12 har ju funnits ett tag. Så antalet ma kan ju inte ha ökat. Bara antalet som upptäcks.

Jag tror de flesta läkare resonerar som du, att det egentligen är onödigt med alla tidiga ultraljud för att det ändå kan gå fel när det är så tidigt i en graviditet.

Under min första graviditet väntade vi också till rul, och den andra då gjorde vi ett privatultraljud i v12. O sedan på rul upptäcktes en allvarlig missbildning så vi fick avbryta graviditeten.

Av den anledningen har vi fått några fler koller nu, de första var nog mest för att stilla min oro. O ultraljudet igår med läkare var för att utesluta att något var fel.

Anledningen till att jag gärna kollar extra är att jag hellre avbryter graviditeten i ett tidigare skede om något är fel, än att behöva vänta till rul.
  • snerkan

Grattis och välkomna till alla nya i tråden!:D

Nu har jag en ny fundering här, graviditetspenning hur fungerar det? När ska man söka i så fall?
    Kanske finns någon som har tidigare erfarenhet av det?:)

• snerkan
    LängtansBlåaBlomma skrev 2014-06-30 20:32:37 följande:

En fråga för alla säger/skriver olika: När börjar egentligen trimester två? En del ställen skriver att andra trimestern börjar vid vecka tretton, andra vid vecka fjorton. Vilket går ni på?

Jag har bara kollat på babygruppens app och familjelivs app o de verkar säga från v14 båda två:) men däremot på forumet blimamma.se så räknar de en dag i förväg jämfört med alla andra sidor:p
  • snerkan
    RockTheRebell skrev 2014-06-30 09:39:22 följande:

jag är i v 13 o har en angelsound. Jag hittade här om dagen men jag hade den exakt där vi hade på kub så jag visste ju typ var de var. Man får ha jättelångt ner, typ musbenet och trycka lite hårt såhär i början. Sen kan de ligga lite längre in med. Min ena var jättelätt att hitta men nr 2 var lite svårare men den ligger lite längre in med.

Åh tack för tipset RockTheRebell!:D lyssnade lååångt ner idag, o hittade på en gång!:D så härligt att höra den där galopperande pulsen!
  • snerkan
    Lidola skrev 2014-06-30 23:22:51 följande:

Vecka 13 började idag (12+0) och jag har haft en del växtvärk i magen. Illamåendet pågår fortfarande trots daglig dos av postafen. Men jag undrar om nån har börjat blicka framåt mot förlossningen? Jag har länge tänkt att jag skulle vilja föda nästa barn hemma och då i vatten. Jag hoppades att Sverige skulle hinna ikapp med våra grannländer och erbjuda kvinnor alternativ till sjukhusförlossning innan jag blev gravid men så blev det inte riktigt. Det är dyr och besvärlig process att hitta barnmorskor (utanför Stockholm) och nu vet jag inte om det blir värt all stress, som jag är riktigt ledsen över. Jag vill helst inte föda på sjukhus med all stress det innebär. Kan man ställa in förlossningen tills landets politiker öppnar ögonen mot kvinnors rättighet till födelseplats? :)

Jag vet att det är tidigt men det är bara 6 månader tills våra små vill titta ut och vi vet alla att tiden går fort. Jag ville bara lyfta frågan här för det är det som snurrar i mitt huvud. Om det är för konstigt så låter vi bara inlägget försvinna i mängden hehe.

Är säkert väldigt lugnt och behagligt att föda hemma!:) men jag skulle inte våga. Vill ha nära till läkare o allt, tänker alltid på allt som kan gå fel!:p

Känner mig dessutom alltid så trygg och omhändertagen när jag är på sjukhus. Njuter liksom nästan av att vara där!:)

Hade en bra förlossningspplevelse med sonen också. Åkte in vid ett på natten när jag haft värkar under dagen, trodde inte riktigt att vi skulle bli kvar då. Men var redan öppen 5cm då så då fick vi ett rum direkt.

Hann bara få lustgas o så har jag ett svagt minne av att jag fick någon typ av lokalbedövning där nere just innan han kom ut. o det tog ca 9-10 timmar från att vi kom in.

Dessutom så kom han med rumpan före, vilken ingen upptäckte förrän barnmorskan tog hål på fosterblåsan(!). Så det blev en del uppståndelse med massa folk o flera läkare som var med i och utanför rummet.

Allt gick bra, klart det gjorde fruktansvärt ont men det gör väl de flesta förlossningar:p

Det enda jag tycker verkar ha varit annorlunda mot vad jag hört av andras historier är att jag fortfarande hade så sjukt ont när han kommit ut o märkte knappt att de sprang iväg med honom direkt. Fick honom på bröstet strax efter:)

Och så har jag blivit lovad extra ultraljud så de ska kunna se om nästa också vill ut med rumpan före:)
  • snerkan
    elilin skrev 2014-07-12 12:54:36 följande:

Hur tänker ni som har syskon som fortfarande kommer att åka vagn när bebis kommer? Våran pojk kommer vara 2.5 nästan å sover idag alltid middag i vagn, åker vagn om vi är i stan (bor på landet) jag funderar om syskonvagn verkligen behövs ?:) tror just nu på köpa ny sittvagn (har en emmaljunga citycross) och köpa till en mjuklift att ha i närjag är själv med båda. Och varva med bärsele om stora vill åka vagn. Har även en scooter3s som han kommer ha närvi e två :) å citykorg har ja även till vagnen, bara tänkt köpa ny sittvagn ;)

Jag funderar också på hur man ska göra! Våran son kommer fylla 3 år drygt en månad efter bf.
    Han åker inte vagn så värst ofta nu, men jag har inget körkort så kommer ju säkerligen gå o lämna honom på dagis sen, o det är för långt för honom att gå. Hur gör man då?
    Nu cyklas det mest, men det går ju inte med en liten!:P Så kommer det ju dessutom vara mitt i vintern så då behöver man ju ha snön i åtanke.

Hur hade ni gjort?
  • snerkan
    Akinna 77 skrev 2014-07-12 13:22:42 följande:

Om du är bekväm med bärsele hade jag nog tagit bebisen i bärsele eller sjal fram tills våren och låtit 3åringen åka i sittvagnen på väg till och från dagis. Så till våren kan bebisen vara i vagnen och sonen kan gå eller stå på ståbräda om ni känner att det skulle funka :)

Har bara liten erfarenhet av bärsele o den vi hade sist var inge bra att bära i!:p men det kanske finns andra mer ergonomiska. Men går det att gå långt med en liten i? Har för mig att de inte ska sitta upp så länge när de är små bebisar..

O med alla vinter kläder. Usch vad svårt det är! Syskon vagn är väl både klumpigt o dyrt också..
  • snerkan
    Waimea skrev 2014-07-12 14:43:33 följande:

Mitt första barn var 2,5 när nr 2 kom. Jag köpte en begagnad syskonvagn som var min trotjänare i 2 år. Gissar att det hade varit hopplöst att få med den äldre om han inte haft en egen plats att sitta på, så tjurig som han var..Men det är klart, jag bor på landet och använde den nästan uteslutande hemma. Har aldrig varit mycket för att gå i affärer med småbarn, vare sig jag eller ungarna. Så - ett tips är att leta upp en begagnad vagn som komplement, behöver inte bli särskilt dyrt. Min var i princip ny, men den jag köpte av hade en dotter som vägrade åka. Med andra ord är det svårt att förutse hur det kommer funka med era barn, men för mina var det toppen!

Det får nog bli en syskonvagn ändå sen tror jag:) finns väl såna som man kan ta bort den extra sitsen på?

Får nog spana på blocket:)
Svar på tråden BF Januari 2015