Inlägg från: Evelina04 |Visa alla inlägg
  • Evelina04

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

Haha jag blir galen!!! I söndags kom Sebbe på att han kunde ställa sig i spjälsängen, ni kan ju gissa hur lätt nattningen är nu! :-P

14-04-14 kom våran älskade Sebastian till oss!
  • Evelina04

På tal om barnmat. Vi (jag) gör den mesta barnmaten själv och försöker köpa så mycket ekologiskt som möjligt. MEN det är för att jag länge har varit väldigt noga med vad jag själv stoppar i mig, försöker äta så ren och bra mat som möjligt och därför skulle det kännas konstigt att inte göra detsamma för Sebbe. Sen har han självklart fått smaka burkmat också. Men jag tycker absolut inte att någon ska ha ångest eller känna sig dålig för att man inte gör egen mat eller så. Vi har som sagt olika intressen och förutsättningar:) Och som du sa Fidelisen, vi är grymma mammor oavsett! :D Sebbe tycker det är kul att sitta i sin tripp trapp stol bredvid diskbänken och kolla på när jag skalar morötter osv och så busar vi på golvet medan dom ångkokar :D win win! 

Kerstinsmide - som Eveluskan säger, man kan absolut få en förlossningsdepression efter ett halvår! Ta det på allvar, prata med bvc om det, prata gärna även med din familj så att dom kanske kan förstå hur du mår och varför du reagerar som du gör. Massa styrkekramar till dig!!!! Hoppas att dopet blir bra ändå! Hjärta

• Evelina04
    Eveluskan skrev 2014-11-02 09:16:56 följande:
    Får jag fråga er som han barn med bökiga nätter om ni kvinnor tar alla nätterna själva? Här hemma har vi också en bökig lite grabb som inte alls vill sova eller ta sovmorgon och det är absolut tröttsamt, men här kör vi varannan natt jag och karln. Utan det hade blir det ju skit tungt att aldrig får sova. Jag känner så gott som aldrig att jag är irriterad pga sömnbrist, för det är väldigt sällan som jag inte är utsövd. Hur resonerar ni kring detta hemma?

Sebbe har ju stökat på ganska länge på nätterna nu. Jag tar 6 av 7 nätter då sambon ska upp på jobbet på morgnarna och så delar vi på helgen. Dock vaknar jag ju av honom även om det är sambons natt :/
  • Evelina04
    vår sommar skrev 2014-11-09 20:54:10 följande:
    Ååå vi kämpar och kämpar med maten här hemma.. Han vill verkligen inte nånting. Igår gjorde jag äggröra som han fick pilla själv med. Och det tyckte han väll va kul med det va ju långt ifrån mycket som han fick i munnen. Försöker förgäves att ge han välling men då gråter han bara. Det slutar ALLTID med att han ammar och jag gråter för jag känner mej som jordens sämsta mamma som inte kan ge min son matglädje. Jag är svin stressad att han inte ska gå upp i vikt och jag mår allmänt piss över det här.. Känner mej helt utmattad och gråter typ hela tiden..

Åh kära du, du är ju vääääärldens bästa mamma!!!! Jag säger som hannamottosson, tänk så mycket du gör och kämpar för honom!! Han är nog som sagt inte redo än, på BVC säger dom ju att man ska ta det i barnets takt, så om ni ser att han verkar intresserad av det ni äter så passa på att låta honom smaka då :) men jag kan förstå att det är frustrerande, speciellt om man kanske själv vill trappa ner amningen. Försök att släppa på pressen och slappna av, det kommer att ge sig, förr eller senare! Har du testat att doppa nappen i olika puréer? Det kanske gör att han blir intresserad av nya smaker :) styrkekramar på dig!
  • Evelina04
    elyse skrev 2014-11-13 08:57:22 följande:
    Kryper några av era? 

Sebbe kryper sen ett tag tillbaka, heeela tiden! Och fort går det. Lite sjåigt när han ska krypa till alla kablar eller till kökslådorna eller spisen och ställa sig där! Puh!
  • Evelina04

Alltså!!! Är det någon fler som har ett barn som ställer sig i spjälsängen?? Jag kan bli galen. Sebbe kan vara Jättetrött och grinig men så fort man lägger ner honom i sängen så ställer han sig upp. Även fast han är jättetrött och bara vill sova. En gång kämpade han på så mycket att när han inte orkade stå längre så satte han sig ner, höll i varsin spjäle med händerna, lutade huvudet mot spjälarna och somnade så!! Vaaad gör man!?!? Tips??

• Evelina04
    garin skrev 2014-11-13 13:30:42 följande:
    Ni kan inte få honom att somna genom att lägga honom i er säng och ligga jämte tills han somnar och sen bära över honom till sin säng? Noah ställer sig ju inte upp än men han somnar iaf aldrig själv i sin säng så det är så vi får göra, alternativt kan det ibland räcka att gå och vagga/krama honom i mörkret en stund tills man hör att han andas lite lugnare och sen somnar han helt när man lägger ner honom. Vet att det kanske kan bli en dum vana men jag lyssnar ogärna på skrik/gnäll om jag vet att detta funkar på max 5 minuter, nån gång kan man få upprepa...

Jo vi brukar faktiskt göra båda dom alternativen :) men innan han kunde ställa sig så hade han en period då vi bara kunde lägga ner honom och säga "nu är det dags att vila" eller "godnatt" och så kunde han somna själv. Det vore sååå skönt om det gick igen!! Precis som du säger så vill jag undvika att det blir en vana att vi måste hålla honom. Det sägs ju att dom lättare kan somna om själva om dom vaknar på natten om dom kan somna själva när det är dags att sova. Det är en hel vetenskap med dom här små ;)
  • Evelina04
    LyCKa55 skrev 2014-11-14 18:55:18 följande:
    Måste fråga er andra när era barn läggs på kvällen? Från början gick vi och la Sixten vid 22. Sen blev det mera 20-19.30. Och nu kan vi knappt hålla honom vaken till 18-18.30. Vart ska detta sluta?? Jag försöker få honom att sova på eftermiddagen så att han ska orka kvällen men det är inte alltid det lyckas. Och även om han sover typ vid 16 eller nåt så vill han ändå gå o lägga sig tidigt..

Sebbe sover ca mellan 21.30-07.00. Väldigt sällan mer men ibland mindre. Jag tycker att det är för kort då man själv inte har varvat ner förrän runt 00 och han vaknar ett par gånger under nätterna så man får bädda om honom och stoppa in nappen. Är aldrig utvilad nu mera :/ lägger vi han tidigare så vaknar han antingen efter en timme och är pigg eller så gör han morgon typ kl 04!
  • Evelina04
    Chili123 skrev 2014-11-20 17:47:55 följande:
    Nojig förstagångmamma... Sonen har varit väldigt lös i magen i ca 2 veckor, snorig osv med. Nu idag (såklart när karln jobbar till 7 inorn bitti) så steg plötsligt tempen till 39.8, väldigt hängig och smällhet kille... Syrran är pigg och kry. Hur skulle ni gjort? Ringt in eller väntat? Vet inte hur hög temp som är hög riktigt...

Jag skulle säga att 39,8 är hög feber. Som Enlängtan säger, ring 1177 och hör vad dom säger :) Alvedon och extra vätska tror jag kommer rekommenderas då han förlorar mycket vätska genom att vara lös i magen. Kanske finns det något man kan ge så han får behålla mer vätska?
  • Evelina04
    Chili123 skrev 2014-11-22 08:47:15 följande:
    Åtta-månadersfasen... Känner för att skjuta mig själv nör sambon jobbar dygn och barnen skriker och skriker ikapp, vägrar sova, vägrar samsas, vägrar va nån annanstans än på mig, utan tvillingen. Hur i helvete klarar man det!?

Åh kära du! Du har ingen familj eller vän som finns nära och kan hjälpa dig lite när han jobbar dygn? Det är ju nog jobbigt med en som trilskas! Våran Sebbe var uppe 04.30-07 och bara grät otröstligt och jag fattade ingenting, det har aldrig hänt tidigare! (Visst, han har varit tjorvig med sömnen sen typ dag ett men aldrig gråtit sådär hela tiden) Idag visade det sig, andra tanden som kom! Massa styrkekramar!!! Hade jag kunnat så hade jag hjälpt dig!!
Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet