Inlägg från: Evelina04 |Visa alla inlägg
  • Evelina04

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

Enlängtan skrev 2014-11-23 09:48:41 följande:
    Jag måste "gråta ut" litegrann. Alltså, jag vet inte ens vart jag ska börja men jag HATAR i princip min sambo nu - låter kanske hemskt men jag är så jävla trött på honom. Hade jag vetat att det skulle bli såhär hade jag varken köpt hus eller skaffat barn med honom, missförstå mig rätt jag ångrar inte pigan för en sekund hon är min största kärlek och utan henne hade mitt liv varit grått. Förra veckan var jag och Pigan sjuka, förkylda/snoriga/hostiga och jag hade sprängande huvudvärk och jag skötte pigan som vanligt. I veckan började sambon bi förkyld och sen kommer hans standardreplik "host host jag är så hiiiiiimla sjuk och feber har jag också, jag känner det" bad han kolla tempen och det var ingen feber då, dagen efteråt fick han dock det - så han orkade inte göra nånting. Jag har lagat mat/bakat/städat fast vi varit hängiga och detsamma har jag fått göra i veckan. Pigan fick ju feber igår natt och jag tog henne (som vanligt) den natten, hela dagen igår och även inatt och nu på morgonen hör jag att han kliver upp före mig (sover i separata rum, annars får jag noll plats i sängen och därmed noll sömn) och pigan är vaken så ber han ta henne efter att jag tempat, gett alvedon och bytt blöja och säger att hon behöver få lite att äta och något att dricka då svarar sambon att han måste få äta först. Jag anser att de små går först för de förstår inte vad "vänta" är och så menar han att jag ska roa henne tills han ätit klar, själv får jag nästan aldrig äta utan ett barn i närheten och kan inte se varför han inte kunde ge pigan lite puré och vatten samtidigt som han äter?! Efter tjat hämtar han pigan och jag tror jag ska få sova en stund men nej då sätter han henne i gåstolen och ger han henne en leksak som låter och spelar (högt) så jag inte kan sova iaf... Jag blir förbannad och sen brakar 3:je världskriget lös - tycker det är så jävla fruktansvärt respektlöst att aldrig ge mig möjlighet till återhämtning, helt ärligt jag får inte ens duscha utan att han kommer in på toa med pigan. Jag funderar seriöst på att försöka hitta annat boende dock har vi sån grym bostadsbrist här så det är omöjligt, jag vill inte att pigan ska behöva höra bråk och ha en mamma som är arg hela tiden för att hon få plocka och fixa när jättebebisen i huset inte orkar eller inte fattar att göra saker. Matade pigan själv istället (som vanligt) och nu vilar hon en stund, 39 graders feber på morgonen huvva Förlåt att jag spyr galla här, men har ingen annan jag kan anförtro det här åt.

Åh, kära du! Om det ändå fanns något jag kunde göra. Du borde inte behöva undanhålla alla dessa känslor för dina nära och kära! Jag är säker att dom kommer stötta dig. Att vara småbarnsförälder är inte lätt och med en sömnbrist som heter duga på det blir det allt annat än bra. Du gav mig modet att öppna mig för mina vänner och min familj i en jobbig situation, det var det bästa jag kunde ha gjort för jag fick ett sånt otroligt fint stöd. Att hålla jobbiga saker inom sig sliter sönder en, inifrån och ut. Jag hoppas verkligen att du kommer känna att du kan prata med din familj snart. Du kanske kan berätta en del i alla fall? Man behöver ju inte berätta allt. Men att ni har det jobbigt nu och att du skulle må bra av att sova hos dom ett par nätter? Få komma ifrån lite, få ett annat stöd, rensa tankarna, duscha ifred!! Om det till och med har gått så långt att du vill skaffa eget boende, då kanske det är dags att få lätta lite på hjärtat. Massor med styrkekramar till dig! Du är en underbar människa och förtjänar bara det bästa!!!!!!
    14-04-14 kom våran älskade Sebastian till oss!
  • Evelina04
    vår sommar skrev 2014-11-24 16:28:37 följande:
    Nu har det ÄNTLIGEN lossnat med maten för alfred. Han vägrar fortfarande gröt och fruktpure men han vill ha mat. 1/2 burk på lunch och 1/2 burk på eftermiddagen. Underbart att det börjar falla på plats. Vet att ni har skrivit mycket om era mat schema och så. Men är en 1/2 burk lagom portion tror ni? Tänkte mest om jag med gott samvete inte behöver erbjuda bröstet efter. Han tar ju bröstet men vet inte om det är för att han är mer hungrig eller om det mest är ett bekvämt insomnings sätt för han. Skulle va så skönt att ge han mat och sen gå ut och gå och försöka få han att somna där. (nu sover han ju mestadels på mig dagtid) Hur äter era hjärtegryn?

Hur mycket är en halv burk? Sebbe äter bara hemlagat och en portion (middag) är ca 120ml mat som jag spär med lite vatten för att få en bättre konsistens och så får han dricka vatten till :) hittills har han fått en portion gröt till lunch men man kanske ska börja byta ut det till vanlig mat istället?! :) Jag skulle nog säga att så länge din Alfred verkar nöjd och belåten så kan du skippa amningen efteråt med gott samvete!
  • Evelina04
    Chili123 skrev 2014-11-25 15:42:58 följande:
    Imorgon blir mina småmonster 8 månader! Vart tog tiden vägen!?

Uuuunderbara twins!!! Verkligen jättefina! :-*
  • Evelina04
    garin skrev 2014-11-29 06:00:21 följande:
    Suck... Morgonrekord, 04.30 var det som gällde.. Själv la jag mig tyvärr 00.45, och sen blev det 2-3 nappinstoppningar där emellan. Väntar med svidande ögon och brusigt huvud på att lilleman ska vilja ta sin morgontupplur... Jag som blev så stolt att han, efter att ha sovit i bilen under hela hemfärden på 1,5h igårkväll, var så smidig att natta om. Tog typ max 40 min här hemma sen. Somnade nästan sin vanliga tid i bilen, 18.30. Samt det lilla avbrottet hemma sen då. Så jag hade ändå liiiite hopp om 05.30-06 nån gång. Men självklart inte...

Åh, jag lider med dig!! Sebbe har sovit jättedåligt länge nu, stökat på varje timme och gjort morgon där vid 04-04.30 :( hoppas att ditt lilla hjärta vill sova bättre nu inatt! Och alla nätter resten av livet för den delen! :-*
  • Evelina04

Jag behöver tips! :) Jag ska ge varsitt gåvobrev från barncancerdonden till mina två bästa vänners små bebisar i julklapp. (Dom kommer så mycket annat av sina föräldrar och mor/farföräldrar så jag tänkte att det kunde vara fint) men vad ska jag skriva i dom??? Det är helt tomt i huvudet på mig!!

• Evelina04
    Eveluskan skrev 2014-12-04 23:46:20 följande:
    Hej alla mamas. Tänkte vara sjukt osvensk och be om lite pepp jag sitter nämligen med sonen i famnen och har startat ett nappflaskekrig. Bastian har med andra ord snuttat färdigt på flaskan om nätterna då han inte vill ha den i hunger-syfte utan som napp. För den riktiga nappen kastade han för några veckor sedan och blir galen om man försöker erbjuda den. Så nu kör vi, tre nätter har jag hört att det tar innan det vänder. Någon här inne med någon erfarenhet? Jag försöker ladda mentalt, men jag känner mig som värsta boven när han gråter av sorg över sin flaska. Hua, mitt hjärta brister. Så överös mig med tips, pepp eller distraktioner vettja

Ååh lycka till!!!! Hoppas att det kommer gå toppen!! Jag har inte heller någon erfarenhet då Sebbe slutade äta på natten självmant, eller, det räckte helt plötsligt att stoppa in nappen. Men jag kan återigen tipsa om vanjaw.com/blogg/ som har gått igenom det där kriget. Hon har skrivit massa inlägg under kategorin bebis-sömn och jag tror att det ska finnas en hel del kommentarer i inläggen från andra som gjort samma sak. Har inte läst allt själv men jag hoppas ändå att det kan vara till hjälp för er! Du är bäst så det kommer gå superbra! Håll ut och kom in här och skriv av dig om det är jobbigt. Och uppdatera oss om hur det går! :D KRAM!
  • Evelina04
    garin skrev 2014-12-04 10:37:49 följande:
    Och för att fortsätta spamma... Glömde ju slutklämmen, DET ÄR TILL STOR DEL TACK VARE ER som man har orkat, kämpat, stått ut! TACK, TACK, TACK!! (Lite extra blödig nu denna perioden av månaden med, får jag erkänna. Och så är det snart jul och man ska aldrig snåla med värme och kärlek men i synnerhet inte nu!!!) <3 <3 <3

Du är så himla stark! Jag hade aldrig klarat det utan hjälp. Första tiden var vi hos mina föräldrar ett par kvällar i veckan så vi fick vila. Precis som Noah så sov ju Sebbe typ....ingenting...första tiden! Men jag håller med dig, alla underbara människor i den här tråden har varit till så stort stöd att det finns inga ord för det!! Så TACK själv, underbara du!!!
  • Evelina04

Alltså, jag blir fan VANSINNIG snart!!!! Sebbe är världens underbaraste MEN i typ tre månader nu har han haft en "testa rösten" period. Han Gallskriker hela jävla tiden. Han är inte arg eller ledsen eller något sådant utan han bara skriker för att höra sig själv. Jag håller på att bli galen. Från morgon till kväll!!!!!!!!! Jag känner att jag inte är någon bra mamma just nu för mitt tålamod är i botten!!! Jag vet seriöst inte vad jag ska göra.

• Evelina04

Tack för era kommentarer! Då svärmor frågade för en vecka sen vad jag önskade i julklapp så sa jag lite på skämt; öronproppar ;) det har varit lite bättre dom två senaste dagarna. "Kräktes" även på min pappa om det här och han lugnade mig och sa att det går över, tids nog, och att det är en del av utvecklingen och att jag ska försöka koppla bort det. Jag tror att en del av stressen är att vi bor i hyreshus som är rätt lyhört. Så precis som du säger Sara så oroar man sig ju om vad grannarna ska tro!! Musik hjälper tyvärr inte :/

• Evelina04
    misspethunia skrev 2014-12-09 07:58:27 följande:
    Vår lilla tös sover ju gott hela nätterna, och det är vi så himla tacksamma för! Det är ju därför lätt att tro att mamman är utsövd om hon nu får sova, men se sova får hon inte göra ändå! Är det bara jag som fortfarande vaknar full av adrenalin flera ggr/natt helt övertygad om att bebisen slutat andas? Det är värre vissa nätter än andra, ibland sover jag knappt alls, utan befinner mig i nåt halvvaket tillstånd för att kunna hålla koll på att allt står rätt till. Jag undrar hur länge jag ska hålla på såhär. Är ni flera som gör som jag?

Hehe har inte de problemet då Sebbe vaknar varannan timme ;) däremot tar det två timmar för mig att somna, ligger på ohåg och väntar på att han ska vakna! :/
Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet