Inlägg från: Evelina04 |Visa alla inlägg
  • Evelina04

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

garin skrev 2014-06-12 21:49:18 följande:
    Evelina är du kvar här nånting? Undrar om du sett mitt svar, skrev för snart en månad sen ;) du kanske inte ens orkade läsa allt ;) är väldigt nyfiken på hur det går för dig! <3

Jaa jag är kvar :D typ en gång i veckan, då sträckläser jag 130 olästa inlägg och sen hinner jag inte svara på något haha :( det tog ett tag innan jag såg svaret då mejlsymbolen är så diskret :( förlåt att jag inte har svarat! Har tänkt göra det ungefär tusen gånger! Tajmat att du frågade efter mig nu när jag var in och läste! Det är myyyycket bättre än vad det var för en månad sen! Men mycket vill ha mer ;) han har (ofta) en längre sovperiod på kvällen mellan 20-00 ungefär och sen vaknar han oftast varannan timme fortfarande men han somnar i alla fall oftast om ganska fort så man får sova 1 - 1 1/2 timme i stöten istället för en kvart! Wiho!! Det blir ju tyvärr ändå inte så överdrivet mycket sömn eftersom han ska äta så ofta :/ men nu är i alla fall min sambo hemma juli ut så vi hjälps åt på nätterna! Ibland gör han morgon redan kl 04 och kan vara vaken till 12 på dagen innan han tar en powernap på 15 minuter ;) det är så himla olika nuförtiden, vissa dagar är han vaken HELA dagen med undantag från ett par powernaps (a 15-20min), andra dagar sover han mycket mer, ibland ett par timmar i stöten! Om han somnar om där vid 4-5 tiden så sover han dock jätteoroligt och stökar och bökar så han vaknar och måste vyssas igen och så håller det på tills nästa matning vid sju. Då är man lagomt mosig i huvudet. Han är däremot en otroligt nöjd bebis nu för de mesta, världens underbaraste morgonhumör! Han skrattar typ så fort han öppnar ögonen men det gäller att roa honom hela tiden för får han tråkigt (om han är själv mer än en minut typ) så blir det grinigt. Så man är rätt låst vid hans sida. Han har sällan magknip längre, det är verkligen skönt! Det vände när han var ca fem veckor. För en vecka sen gav jag upp amningen helt, jag ammade 50/50 i ca två veckor och sen slutade jag och OJ så bra vi mår nu! Ingen ångest kring matningarna, inga tårar eller frustration, bara mys! Det var verkligen rätt beslut för mig! Puh, maratoninlägg! Ursäkta om det blev rörigt!! KRAM på dig!
    14-04-14 kom våran älskade Sebastian till oss!
  • Evelina04

Garin, Dixiechick och Tussie - tack för era kommentarer!! Garin - jag hoppas att den nya sovtrenden för Noah håller i sig!!! :D Tussie - Vi kör bara ersättning nu sen två veckor tillbaka, innan det varvade jag 50/50 amning och ersättning i två veckor. Jag är så glad att jag tog beslutet att sluta amma, jag mår såå mycket bättre nu! Och lillen också! Det är som sagt noll ångest och tårar kring matningen nu! Nä, sömnen blir inte jättebra när dom ligger och halvsover :/ Men det är bättre än inget!! :)

CNorberg - dom första veckorna bajsade Sebastian i stort sett Varje gång han åt! Dvs varannan timme dygnet runt, puh! Nu bajsar han i regel en gång per dag, ibland blir det varannan dag! Men han får ju bara ersättning nu så det kanske hade varit annars om han ammades?

Ninawest - våran skrutt var beräknad 19/4  och kom 14/4, 5 dagar innan bf, värkarna startade dock 6 dagar innan bf :) 

vår sommar - jag hade blivit rasande om min sambo höll på så :( Min är inte ute och festar alls nu utan är hemma och myser med oss, det är jag väldigt tacksam över!! Skönt att ni har kunnat prata om det i alla fall. Jag hoppas att det blir bättre!! Kram!! 

Jag kan i stort sett bara tala gott om min karl! Han har hjälpt till det han kan med Sebastian från dag ett! (Det var tex han som höll honom mest redan på BB). När jag helammade så fick min sambo alltid ta Sebastian och rapa honom när han hade ätit klart, han har alltid tröstat och myst med honom lika mycket som mig, när han har varit hemma. När jag delammade så tog sambon nästan alltid flaskmatningen och nu när vi bara flaskmatar så tar vi ungefär 50/50 var! Han har alltid stöttat och hjälpt mig oavsett tid på dygnet och vi har turats om att vila när det har behövts. Det som tär på oss här hemma är ekonomin. Min sambo jobbar bara halvtid så vi har inte så mycket pengar tyvärr. Och han har tagit en månad FP för att kunna vara hemma med oss hela sommaren (juli ut) men det blir ju inte många slantar från FK när han jobbar halvtid. Det vi "överlever" sommaren på är att jag har tagit en månad semester och att jag fick tillbaka på skatten. Sen har han väl aldrig varit den som prioriterar städ här hemma, det är väl en sak jag kan störa mig på. Däremot är det 9 gånger av 10 han som lagar maten vilket är Otroligt skönt!! Jag tror att tack vare att sambon alltid har tagit lillen lika mycket som mig gör att det inte spelar någon roll för honom vem av oss som matar/nattar/gosar, han är lika nöjd med oss båda! :)

• Evelina04
    misspethunia skrev 2014-06-17 23:28:00 följande:
    *"kokosolja?" ska det ju stå...

Kokosolja är ju otroligt nyttigt så det känns som att den är den bästa att ge en liten! :) vissa välsorterade mataffärer har kokosolja men då är oftast smaken kvar. Vill man ha smak och luktfri får man nog gå till tex life. Cocosa är lite dyrare, biofood har en som är billigare men den finns inte överallt :) (kokosolja och kokosfett är samma sak)
  • Evelina04
    misspethunia skrev 2014-06-18 16:48:49 följande:
    Hur mkt kokosolja ska man ha i, om man äter ca 150 ml?

Jag tror inte man behöver så mycket, jag åt en gång drygt en tesked på fastande mage och ja.....jag fick stanna hemma hela dagen hahaha! Satte fart på magen om man säger så ;) Tussie, hur mycket ger du? :)
  • Evelina04
    kerstinsmide skrev 2014-06-21 07:48:46 följande:
    Alltså mina tuttar är knäppa. Igpr var vi på midsommarfirande hos en av svärmors kompisar. Gav ersättning till Liv När vi var på midaommardansgrej då det var så kallt och jag kände inte för att slänga fram tuttarna i kylan haha. Men sedan dess så har jag haft jättehprda tuttar. Hon äter oclså blir de mjuka men efter 20min är de så stenhprda igen som att hon inte ätit på typ 8h. Haha.. what to doo? Handmjölka mig som en jäkla ko? :P

Ja, prova handmjölka! Har du möjlighet att hoppa in i duschen och göra det så rekommenderar jag det ;) annars sållar man (jag) lätt mycket! Jag tyckte dock att det var svårt med handmjölkning och det blev knöligt vid vårtgården som att jag inte fick ut mjölken hela vägen så jag tyckte det var lättare att pumpa bara lite för att lätta på trycket :) hoppas det går till sig :)
  • Evelina04

En fråga till er som bara ger ersättning, ger ni även D-droppar? Jag trodde inte man behövde göra det eftersom ersättningen är berikad med D-vitamin men på BVC sa dom att man ska ge det ändå! Hur gör ni? :)

• Evelina04
    Bumblebee92 skrev 2014-06-22 12:46:52 följande:
    Alltså! Varför kan man inte lämna bebisarna ensamma på skötbordet?! Haha. Jag har klistrat upp blåa/turkosa och gula fjärilar på kaklet bredvid skötbordet. Joline äääälskar att kolla på dem. Blöjbyterna går snabbt och smidigt då hon bara ligger still och skrattar åt dem :D det är nog det roligaste hon vet, hon kan ligga hur länge som helst och kolla på dem. Nästan så man ska börja käka frukost och middag inne på toan för att få händerna fria ;) Har några fjärilar kvar att använda, funderar på att göra en tavla av dem som man kan ställa bredvid henne på golvet, och hoppas dem är lika intressanta då med. ;) Vad tycker era bebisar är det roligaste som finns? :)

Flygplanen vid skötbordet! Har exakt likadana i soffan, dom är också asroliga men ändå inte fullt så roliga som vid skötbordet ;) sen är det jätteroligt att stå i knäna på folk och prata :D
  • Evelina04
    Ladygum skrev 2014-06-24 22:02:40 följande:
    En känslig fråga tjejer... Hur upplever ni ert underliv? Vågade mig på en kik och tyckte det såg ut som ett babianarsle ungefär. Börjat jaga upp mig här hemma. Har även fått anala problem. Tyvärr googlat både det ena o andra. Är nu skraj. Vet ni nåt om detta? Normalt? Kan det bli bättre? Ahhhhh, tusen frågor! Vill inte riktigt kontakta vården än.

Jag skulle just skriva ett inlägg om det och ställa samma fråga :P det känns som att jag har en Picasso tavla mellan benen, ingenting sitter där det ska haha. Jag kan skratta lite för jag har haft ett tag att smälta det då jag "kollade in läget" ganska fort, men kul är det inte :( . Jag fick ett granulom efter stygnet (en hudflärp typ). Var och behandlade det med lapispenna idag så jag hoppas det blir bättre. Men något annat som har besvärat mig är att bakväggen av slidan inte "sitter som den ska". Jag har gjort typ en miljon knipövnngar och det blir inte bättre, när jag står upp syns det inte så mycket men när jag sitter på toan och kollar är det som att bakväggen hänger ner en bit. Jag frågade läkaren om det idag och hon sa att dom flesta som född vaginalt får så, det kan bli bättre när man slutar amma, då kan knipövningarna ge mer. Men det lät på henne som att det är långt ifrån alla som blir återställda. :( Hon sa något om att vävnaden inte orkar hållas upp. Så det avundas jag er som snittade, att ni slipper se ut som ett bombnedslag mellan benen :( Ladygum, känner du igen något av det?
  • Evelina04
    vår sommar skrev 2014-07-03 15:33:08 följande:
    Hur mycket går era bebisar upp i vikt i veckan? Alfred har gått upp 150gram i veckan de senaste veckorna.. Hel ammar. Vet inte vad som är för mycket eller för lite, är nere och väger honom själv och ska inte träffa BVC barnmorskan förens om 2 veckor. Har ni koll på hur mycket som är "normalt"?

Min lilla korv har ökat stadigt i vikt ända sedan han föddes! ;) Han har snittat runt 400g i veckan. Någon vecka var det runt 500g och andra 300g. Då helammade jag när han gick upp som mest. Det ska bli spännande att väga igen den 17:e, då är han några dagar äldre än 3 månader och då är det en månad sen vi vägde! Vid sista vävningen var han 2 månader och 5 dagar och då vägde han 6130g (födelsevikt 2810)
  • Evelina04
    anglavakt skrev 2014-07-06 15:04:34 följande:
    Hej fina ni! En liten fråga, vad använder ni för blöjor? Vi velar mellan pampars och libero... Hade bara pampars på dom första men nu i andra storleken har vi testat båda men vilken tycker ni är bäst? Kram på er

Vi kör bara på libero! Vi fick med några pampers från bb men jag tycker dom var jättedåliga och dom innehåller ju någon.....lotion? Eller vad det nu är, som luktar starkt. Tänker att det inte kan vara bra för lilla bebisrumpan! :)
Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet