Inlägg från: Enlängtan |Visa alla inlägg
  • Enlängtan

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

I fredags var jag och pigan på BVC då var hon 9 veckor och 4 dagar och vägde 5835 gram och var 59,5 cm lång

På tal om bajsandet så kommer det 1-2 ggr per dag och jag helammar :)

Min sambo var hemma nästan hela pigans 1:a månad och sen har det varit mycket långhelger så han har haft mycket tid att vara med oss. Nu är problemet dock att pigan är verkligen missnöjd hos sambon, det går bra när han byter blöja eller om han ständigt vandrar runt med henne men så fort han stannar upp grinar hon och är inte nöjd förrens hon kommer till mig.

Rätt frustrerande för både mig och sambon, jag får ju aldrig ha armarna fria med lugn och ro runt omkring och sambon får ju aldrig någon mystid med pigan. Samma med leenden, hon är mycket mer givmild med dem åt mig än till sambon :/ Vi försöker att sambon ska hålla henne mycket för att se om det hjälper dock är det ingen ljusning än.

• Enlängtan

Jobbigt tjejer med eran värk, hoppas ni hittar sätt att hålla magen i trim och att ni får kollat upp vad det är i underlivet som gör ont.

Nu såhär i efterhand är jag nog glad åt mitt snitt trots att jag var väldigt besviken då jag fick veta att det blev snitt.

Ni som har bebisar som precis 12 veckor eller är nån dag från det, har ni märkt av om de har varit extra gnälliga, svårsövda och klängiga i en period?

• Enlängtan

Just sömnbiten är som vanligt här också men pigan är inte riktigt lika svårsövd längre men hon vaknar ca 1-2 ggr per natt för mat ännu :)

Men senaste dagarna har hon varit extra grinig och snuttig av sig (trodde nästan hon skulle bli sjuk igen) men sen hörde jag om att de kunde ha ett utvecklingssprång kring 12 veckor och det stämmer ju ganska bra då gumman blir 12 veckor på måndag.

• Enlängtan

LyCKa55: Sån period hade pigan också och är fortfarande rätt mammig av sig, är för det mesta bara jag som duger, men har blivit lite bättre senaste tiden så hoppas det lugnar ner sig för er också

Dixiechick: LyCKa55 tipsade tidigare om ett knep att föra bebisens fötter mot huvudet, bär jag hör att pigan börjar stånka brukar jag försiktigt trycka hennes fötter mot huvudet och då brukar det braka lös ordentligt

• Enlängtan
    Dixiechick skrev 2014-06-27 20:22:52 följande:
    Ok låter som nåt värt att prova. Ska man föra så pass att han blir dubbelvikt typ nästan nuddar huvudet med fötterna?
    Ja så gör jag med gumman, försiktigt såklart ( ) då märker man ju om hon stretar emot också men oftast verkar hon tycka det är lättare att få ut gaserna eller bajset :)
  • Enlängtan
    vår sommar skrev 2014-06-30 14:27:45 följande:

I lördags rullade Alfred runt på magen.. :) tror han blev lika paff som jag blev. :))

Duktiga Alfred
  • Enlängtan

Man ser att vår tösa kan fastna med blicken på tv:n då den står på, tror det är det fladdrande ljuset som lockar mest :)

Annars är det rätt roligt att sitta i babysittern, ligga på rygg när mamma är bredvid eller sitta på mammas mage och luta mot de uppdragna benen (då får man bra ansikte-mot-ansikte-kontakt)

Ligga på mage är skittråkigt men har börjar fungera mycket korta stunder iaf.

• Enlängtan

Då är jag tvärtemot för jag gillar pampers och ogillar libro Fick med libro från BB men tyckte de kändes så plastiga och täta.

Gumman är har typ aldrig torr/röd/irriterad rumpa och då är vi ändå rätt dåliga på att lufta (efter bad och bär man byter blöja kan hon få ligga utan en 5-10 min nån gång per dag) :)

• Enlängtan
    misspethunia skrev 2014-07-06 22:12:41 följande:

Ni som ammar el pumpar, hur är det med aptiten? Jag tycker jag är sugen mest hela tiden och får stålsätta mig för att inte nalla i skåpen hela tiden. Dricker även mängder!

Nu hade det varit väldigt gott med glass, t ex..! ;)

Jag har motsatta problemet, är nästan aldrig hungrig så får påminna mig om att äta så gumman får tillräckligt med näring i sin mat :) Tidigare åt jag dock mycket slask och slisk för att hålla uppe energin och för att det är gott (behövde inte ens vara sugen för att äta det, hehe) men slutade med godis/bulla/kaka/läsk/glass för 5 veckor sedan och då vart det mycket bättre med sötsuget har bara haft en riktig abstinensdag (vilket var igår) :)
  • Enlängtan
    Junie2013 skrev 2014-07-08 00:03:30 följande:

Är det någon här som har öppnat sparkonto åt era barn?

Vi pratar om att göra det men tycker det är svårt att veta vilket typ av konto samt vilken bank vi ska välja.

Är det någon som kan komma med tips på vad man tänka på när man öppnat sparkonto.

:)

Vi har öppnat sparkonto till gumman Vi öppnade via Swedbank/Sparbanken Nord och är som ett e-sparkonto dvs väldigt låg ränta. Bank-kvinnan ville få oss intresserade av fonder och aktier men det är verkligen inte min grej och inte sambons heller (då dessa kräver att msn följer upp och håller koll på kurser etc).

Sparkontot har vi dispositions-rätt på, dvs vi föräldrar kan ta ut pengar från kontot innan gumman blir 18 men då måste vi båda åka in till banken. Vi lägger 1000 kr i månaden på kontor :)
Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet