Inlägg från: Enlängtan |Visa alla inlägg
  • Enlängtan

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

Är det någon av era småttingar som har fått skorv?

Min lilla hade från början vid näsan, i ögonbrynen och öronen nu har hon det i hårfästet kring öronen och pannan.

Dessutom har hennes hormonplitor torkat ut så hon är väldigt torr i ansiktet och det verkar klia. Smörjer i massor med babyolja och miniderm men hon är torr iaf Tycker så synd om henne när jag klarar massa salva på henne men är ju också synd om man struntar i det och låter det vara torrt och kliigt.

Det är mycket med dessa små och det värsta tycker jag är klädvalen när man ska ut med pigan. Är så rädd att klä henne för lite så hon blir sjuk men samtidigt vill man ju inte sätta för mycket kläder så hon får värmeslag.

Hur mycket kläder har ni på om temperaturen ligger kring ca 20 grader och det är ex soligt med lite blåst?

• Enlängtan

Puh, har en dålig natt igen... Nuförtiden verkar det som att vi bara har dåliga nätter

Pigan sover några längre pass på förmiddagen och eftermiddagen sen är hon vaken i princip hela nätterna (inget gallskrik men missnöjd och man får hålla på och guppa henne vilket är döden för mina armar).

Som inatt har jag suttit med henne sedan kl 20:00 och nån sväng har hon nickat till men vaknar sen igen efter typ 5 minuter.

Börjar känna mig rätt urlakad då det inte finns tillfälle att sova på dagarna heller. Tror det är den psykiska pressen att man ska försöka sova när hon sover på dagarna som gör att jag aldrig kan somna då och till kvällen kommer ångesten vilket gör att jag typ knappt kan somna sen när gumman äntligen somnat.

• Enlängtan

Tack för tips och stöd tjejer! Vet att vi är flera som får rätt dåligt med sömn och jag hoppas det vänder för oss alla snart.

Jag har bärsele som pigan sitter i ibland då hon är svårsövd problemet blir dock att hon somnar där i men när hon ska läggas ner vaknar hon. Men har i princip gumman i famnen hela dygnet så närhet borde inte vara problemet.

På kvällarna är hon trött för hon somnar lätt i famnen men av någon anledning vaknar hon upp efter 5-10 min är samma sak när man lagt ner henne så går det några minuter så är hon vaken igen. Har prövat med att ha henne i vagnen (för att vi inte ska störa varandra) men det funkar så länge vagnen är i rörelse när man släpper vagnen för att sova själv vaknar pigan. Jag liggammar henne i vår säng och somnar hon där så låter jag henne ligga kvar men även då vaknar hon efter några minuter.

Hon är inte speciellt ledsen heller utan verkar bara vara pigg helt enkelt Glad

Jag försöker ju vila när hon sover men efter kl 11 på morgonen/fm kan jag inte sova mer och speciellt inte de dagar då solen skiner (då vill man ju bara ut). Och kan inte heller lämna henne till någon släkting då alla jobbar fm och ska upp på jobb och under helgerna så försöker vi ju turvisas jag och sambon. Man får nog stå ut helt enkelt och för det mesta går det bra men ibland får man nätter när allt känns dåligt och humöret sviktar då är det skönt att kunna "gnälla" lite här Glad

Man är lite dålig på att svara här inne nu när solen strålar ute och man sover dåligt men kikar in och läser det ni skriver. Hjärta

• Enlängtan

Hej och välkommen till er nya i tråden och klart ni får vara med här i fortsättningstråden trots att ni inte varit med från start Är ju bara kul att ha fler att bolla funderingar med och även känna att det finns någon där när man behöver gnälla av sig

Den låsta bildtråden som finns är dock enbart för dem som varit med sedan bf-tråden och det är inte illa menat mot någon men för att skydda bilderna på våra skatter så gott det går Kramar

• Enlängtan

MammatillS - för mig är det då helt okej och du är så välkommen kan ju vara kul att få höra lite om hur livet är med två små frön (i olika åldrar) är

• Enlängtan

Ett tips om någon av er också har bebis med mycket skorv, köp Borago-kräm från Apoteket Den återfuktade superbra och skorven lossnade jättelätt efteråt (funkade inte med bara barnolja på pigan) så nu är hon nästan skorvfri igen.

Man kan även använda krämen på röda rumpor vilket den också var suverän till. Vissa menar på att den luktar illa men både jag och min syster ryckte den luktade marknadsklubba, dvs godis = gott, hihi

• Enlängtan
    kerstinsmide skrev 2014-06-09 10:15:54 följande:

Haha. Vaaaarje gång jag ska ha liye egentid och lämnar över en nyäten tjej till pappa så börjar hon tokskrika och ska ha mer mat iaf . Är inne i en riktigt mammig fas nu. :P

Haha är precis samma här, när man har bytt blöja, matat och fått pigan helt nöjd och lämnar över henne till pappan och man tror att man ska få ha armarna fria en stund så sätter sirenen igång istället och då får man välja att ha armarna fria och lyssna på skrik eller ta tillbaka henne så hon blir nöjd

På ett sätt är det ju lite gulligt men kan vara jättejobbigt också när man inte bara får vara och låta pappan gulla med lillan utan skrik :/
  • Enlängtan
    LyCKa55 skrev 2014-06-09 12:18:32 följande:

Jag måste bara fråga er andra; Har någon annan upplevt att ni fått dåligt minne efter förlossningen? Jag mår jättekonstigt sen en vecka tillbaka. Tankspridd, jättedåligt minne,yr. Någon som känner igen sig? Blir orolig att det ska vara nåt annat. Har bokat en läkartid lite längre fram men skulle va skönt att höra om nån annan varit med om samma.

Man brukar väl kalla förvirringen för amningshjärna och sen att man inte får så mycket sömn gör väl i sig att man blir lite virrig Jag brukar i vanliga fall ha stenkoll på allt men nu glömmer jag bort vad jag tänkt göra när jag kommer in i ett rum, lägger saker på konstiga ställen och glömmer bort vart jag satt saker ( haha när jag varit ute med pigan i vagnen på gården så får jag nästan fundera vart jag ställt vagnen ibland).

Men ingen yrsel eller sånt här heller. Har du kollat ditt blodvärde? Det kanske är lågt eller som det skrevs tidigare hur är det med mat- och vattenintag? Du hade väl lite problem med sköldkörteln, det är inget tjorv med medicineringen för det?
  • Enlängtan
    första gången skrev 2014-06-11 13:01:33 följande:
    Hoppas det är OK att hoppa på trots att jag inte var med i tråden "BF april". Är hemma med en tjej som föddes två veckor för tidigt, 12 april. Hon sover rätt lite och vill vara hos mig HELA tiden. Somnar gör hon bara om hon ammar och skulle jag då försöka lägga henne själv så att jag kan få en liten paus vaknar hon på ett par minuter . Jag klättrar snart på väggarna, har ingen att "hänga" med här i Enköping och är i vanliga fall väldigt social. Har varit på öppna förskolan några gånger men nu stänger de för sommaren och öppnar inte förrän i mitten av augusti. Saknar mitt vuxenliv! Hur gör ni andra för att inte bli galna?

Ja det är klart du får Din tösa är född samma dag som min syster fyller år. Är samma här hemma, min piga vill vara nära mig mest hela tiden och att vara hos pappa duger bars om han går runt med henne. Jag älskar att sitta och mysa med gumman när hon är nöjd så gör inte så mycket att hon är mammig men kan bli lite jobbigt när man vill få pyssla med annat en stund eller bara ha armarna fria. Jag lever nästan precis som innan jag fick barn förutom att man får ha lite mer framförhållning och se till att passa pigans tider och ha med hennes prylar men utöver det umgås jag med dem jag umgicks med innan, far på stan, hälsar på släkt och promenerar. Hur har du med vänner och familj i övrigt på orten? Eller vill du träffa just andra mammor? :)
    Mamma till en liten piga 140407
  • Enlängtan
    ninawest skrev 2014-06-14 16:23:25 följande:

Jag har inte varit inne här och läst på ett tag så jag vet inte om min fråga har diskuterats ;)

När var ni beräknade och när kom er bebis??

Vi hade bf 28/4 och vår flicka kom 13/4

Vi var beräknade till 18/4 men pigan ville annat och kom den 7/4 istället
Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet