Inlägg från: Enlängtan |Visa alla inlägg
  • Enlängtan

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

Jag vill också träffas helt klart För mig låter också våren som en bra tid (börjar dock jobba igen i maj), vi, jag och pigan, är väl dem som har längst till Sthlm men ska nog funka att ta sig dit iaf Har inte varit i Sthlm på fleeeeera år så hade varit kul, jag har också släkt där nere

• Enlängtan

Haha 3 stycken Ladygum och Garin Fast jag har blivit mycket bättre det senaste 1,5 året :)

• Enlängtan

Ni som låtit era småttingar börja smaka mat hur verkar deras magar ta det?

Bajsar de lika som tidigare eller börjar det vara mer fast konsistens och är det lika ofta?

Här har bajset börjat bli brunt och mycket segare i konsistensen och pigan bajsar allt från 1 ggr/dag till 1ggr var tredje dag. Pigan är en riktig pruttmaja och fiser rejäla brakar ofta som luktar allt annat än rosor, haha

• Enlängtan
    Bumblebee92 skrev 2014-09-08 16:40:19 följande:

Jo men ni tjejer!

D-droppar!....är ni noga med det?

Jag skäms för hur dålig vi är! Joline har inte fått på typ 1-2 månader! :( har hört att dem får i sig D vitamin via ersättningen. Men ändå, dem ska väl ö då ha det där lilla extra.

När BVC frågade om D-dropparna och om vi ger dem regelbundet och så, så ljög jag! Haha! Jag känner mig så dum som inte ger dem. Och jag råkade inte få en "utskällning" av BVC ;) ;p vi måste blir bättre!

Vi har missat att ge dropparna typ 2ggr annars lyckas vi komma ihåg dem Har gjort det till rutin att ge dropparna efter att vi bytt om till pyjamas på kvällen :)
  • Enlängtan
    misspethunia skrev 2014-09-09 05:07:07 följande:

Lite off topic, men... I det här hushållet är det inte spädisen som håller oss vakna på nätterna utan en mörkrädd 9-åring. (Bonusbarn.) Hon väcker mig varje natt genom att ropa, knacka på dörren mm. Jag får en adrenalinkick av att vakna på detta sätt och har sen skitsvårt att somna igen. Hon ropar ju på pappa men han vaknar ju inte.
    Jag har stort tålamod men nu börjar jag faktiskt bli lite trött på detta.

Var bara tvungen att skriva av mig för jag låg här o retade upp mig lite eftersom jag återigen blivit väckt och inte kan somna om.

Åh skrev ett långt inlägg men det försvann så återger det i kortare format.

Jobbigt att du inte får sova, du som behöver det för att vara pigg och orka ved bebis på dagarna <3

Hur ser 9-åringens nätter ut?

Några tips om ni inte prövat:

* Nattlampa i hennes rum

* radio på låg ljudnivå

* koppla starkare lampa till såndär kontakt med kontroll (finns på Coop, Jula, rusta, biltema) då kan hon tända lampan med kontrollen från sängen

* babyvakt i hennes rum (om ni har en) då hinner ni (du) vakna innan hon börjar rops/knacka på dörren, vår babyvakt går att använda som Walkie talkie (ver inte om alla går att använda så) så då kan du ropa åt henne att somna om

Hoppas det löser sig med ers nätter!
  • Enlängtan
    peegasus skrev 2014-09-10 11:36:53 följande:

Saga är normalt världens goaste och lugnaste unge men idag testar hon mitt tålamod. Gnäller för att hon är hungrig men vägrar äta. Bytte napp igår till den större som är från 4 månader. Den vägrar hon. Fick byta tillbaka till 2an. Men X-nappen som är STÖRRE än 3an funkar, för den får hon välling ur på nätterna.

Hon har alltid hatat att ligga på mage vilket resulterat i att hon har lite plattskalle. Idag vill hon inte ligga på något sätt utan bara sitta i mitt knä och se på datorn.

Hon går ibland med på att sitta i sin gungande stol. Men då sträcker hon ut benet på sidan så att foten tar emot ena stången = stolen gungar inte. Då blir hon grinig för att stolen inte gungar. Alltså åååh, bebisars logik. Orkar inteee!

Hon ska riva på ALLT hela jävla tiden. Jag har rivsår fan överallt och ont gör det. Hjälper inte att klippa ner naglarna heller.

Hon gnäller heeela tiden, fast inte missnöjt utan mer som prat fast det låter som gnäll. Och man kan ju bli sinnessjuk för mindre ;)

Nu hoppas jag att hon somnar snart eller att hennes far kommer hem snart och kan ta henne. Har fått sova ganska lite i natt då hon fortfarande efter 5 månader vaknar och ska ha mat på nätterna. Fast hon käkar 235 ml innan läggdags. Och senaste kvällarna/nätterna har hon fått välling istället efter tips från en i mammagruppen men det hjälpte inte heller. Hon är ointresserad av gröt/mos/puréer och verkar bara gilla frukt. Får krupp. Oså läser man i alla appar om hur de borde va när de är 5 månader, och Saga är inte alls sån. Sen i utveckligen är hon också alltså.. Nu ska jag sätta mig i ett hörn och gråta.

Lilla tjorvmaja <3 Min piga testar ofta tålamodet mitt genom att gnälla, i princip bär jag runt henne från morgon till kväll, hon vilar t.o.m oftast i min famn för annars vaknar hon direkt känner mig hemskt låst ibland men jag fixar verkligen inte när hon gnäller/grinar så jag ser hellre till så hon är nöjd :) Sambon har ju inte heller dugt tidigare men nu börjar det gå bättre dock är jag helt klart favoriten än.

Slipper ju ifrån problemen med nappar osv än då vi fortfarande ammar och dessutom är denna Donna ett matvrak så smakisar slinker ner direkt.

Men Saga kanske går in i en utvecklingsfas nu och att det är därför hon är gnällig :) Vissa barn är ju lite långsammare först men sen smäller det bara till så kan de typ allt :)

Gumman gillar inte heller att ligga på mage (eller rygg) utan famnen och babysittern en stund funkar - man får väl se det som så att man borde ju få starka armar haha :)

Hoppas det vänder för er snart
  • Enlängtan

Tänkte lägga upp en packningslista som jag gjort för nu när jag ska ut och resa med pigan

Handbagage:

- leksaker

- blöjor (ganska många)

- torra tvättlappar

- blöta tvättlappar

- Hundbajspåsar (funkar att lägga använda blöjor i alt nerspydda kläder)

- ombyte

- kamera

- filt

- tallrik, sked och puré

Resväskan:

- solhattar

- tunna, luftiga kläder

- handduk

- plastad frotté

- pyjamas till nätterna

- nån kofta (till kvällarna)

- lite tvättmedel (kan man skölja upp smutsiga kläder)

- badbyxor

- badblöjor

- storpack med vanliga blöjor

- Tvättlappar

- handsprit

- vätskeersättning

- nappflaskor

- ersättning (ifall man själv skulle bli dålig så kan det ju bara skönt att ha lite back up-mat)

- grötpulver

- tallrik och sked

- puréburkar

- lite diskmedel

- en liten vattenkokare

- nagelfil och sax

- febertermometer

- supp-alvedon

- vätskeersättning

- salvor för rumpa och hud

- babyolja

- babypuder

- solskyddskräm

- örontops

- D-droppar

- laddare till kamera

Kommer sen även ta med resevagnen + myggnät och regnskydd men den packar jag ner i en transportväska från Stokke (som är gjord för att tåla tuffare hantering på flygplatsen) och bärselen (som jag kan ha på flygplatsen när vagnen är incheckad)

Tänkte ifall någon kommer på något annat bra som man bör ha med eller ifall någon har nytta av min lista

• Enlängtan

Nu när våra småhjärtan börjar närma sig halvåret hur tänker ni som ammar fortfarande lägga upp introducerandet av mat?

Känner ni att ni vill avvänja från amningen snabbt eller vill ni fortsätta amma?

Den första månaden tyckte jag amningen var döjobbig (sölade, läckte, blötte ner, pigan skulle amma i tid och otid) men nu funkar det ju så bra och hon sitter inte längre fast i bröstet på en så nu kan jag tycka det är en mysig stund att sitta och amma och samtidigt pilla pigan i håret eller stryka på henne.

Vi kommer nog fortsätta med amningen nån månad till men eftersom pigan gillar alla smakisar så kommer hon få äta typ gröt och ett mål mat senare och delammas utöver det (tror det blir det bästa för båda) :)

• Enlängtan

Här har inga gaddsingar kikat upp ännu och verkar inte vara på väg den närmsta tiden heller :) Dock växer de nog där under för pigan vill gnaga på allt och alla.

Men vet att det kan blöda lite då tänderna spricker fram (de gör ju trots allt ett hål i tandköttet) :/

• Enlängtan

Min tösabit är också en riktig gnällunge för tillfället :-/ och som du Fidelisen så kan spyorna driva mig till vansinne ibland och de kommer då alltid olägligt också men man får räkna till tio och sen byta kläder och försöka se det som en komisk händelse ;)

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet