Inlägg från: Enlängtan |Visa alla inlägg
  • Enlängtan

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

kerstinsmide skrev 2014-10-29 08:36:47 följande:

Jag har alltså inte fått sova på natten under flera veckor nu. Är så slut... när min sambo jobbar kväll eller är hemma så brukar han ta henne en timme på morgonen men kommer.in så fort hon är.grinig..... idag var en jäääättejobbog natt och min sambo har lite feber typ 38grader. Så.imorse ville han inte ta henne "jag brukar ju faktiakt alltid göra det men nu har jag feber" fick jag till svar. Alltså, har jag bara en fis på tvären när han är pappaledig så ska jag skylla på det! Ja. Jag överreagerar men jag är så.jäkla trötr. Så då får jag lov att överreagera. :P

<3 <3 <3

Hoppas ni får en lugn dag och att du kan vila samtidigt som bebis för att återhämta lite energi! Kram
  • Enlängtan

Gällande täcke och kudde så har vi i spjälsängen både täcke och kudde från rätt start.

Täcket vårat är också rekommenderad från 12 mån men till en början har täcket mer varit dekoration (dvs pigan vilade uppepå med en filt på sig) men nu får hon ha på sig det om hon skulle lyckas sova i spjälsängen

Kudden har alltid varit i spjälsängen men det är nästan helt platt och har varit under täcket :)

Sen utlandsresan vill ju skruttan sova med mig igen och grinar/sover jätteoroligt i spjälsängen och då har hon ingen kudde och delar täcke med mig, dock sparkar hon oftast av sig täcket på natten så därför är det pyjamas och sockar som gäller nattetid. Har faktiskt delat täcke med pigan sedan hon föddes.

Pigan har aldrig nästan sovit på rygg utan på sida har varit det som gällt (ev har hon lagt sig på rygg nån gång under natten) nu kan hon nån gång tippa över så hon ligger lite halvt på mage men jag tänker att hon nu är så stor så hon själv kan positionera sig efter vilket som är bekvämat för henne och hon kan ju själv vända huvudet så oroar mig inte för kvävning så länge hon ligger på madrassen som ändå är rätt hård :)

• Enlängtan
    LyCKa55 skrev 2014-10-29 16:31:53 följande:

Idag har Sixten blivit fotograferad:) Han va jätteduktig och fin. Vi skulle ju inte fotografers honom förrän han va 1år pga kostnaden men så gick jag till en ny öppen förskola igår. Så sa de att man kunde skriva upp sig på att göra det idag. Sån himla tur! Då slapp man kostnaden för fotografen och man betalar bara för bilderna man köper. Skitbra!

Funderar lite på om vi ska säga det till våra föräldrar och att de kan få välja bilder och köpa om de vill ha. Tänkte först att vi skulle ge det i julklapp men med flytt och allt så blir det lite väl dyrt. Är inte billigt med foton. Räcker nog med ett-2st i större storlek till oss själva. Låter det konstigt? Det känns som det vanliga är att man ger bort sånt, inte att de får köpa själva..

Vad kul och vilken bra deal :) Tycker inte det låter som en dum idé att låta mor/farföräldrarna köpa de bilder de själva vill ha.

Vi köpte ju 12 digitala bilder från fotograferingen och jag leker med tanken att ge en fotokalender i julklapp samt en USB med bilderna på till mor/farföräldrar (då kan de ju själva välja att göra förstoring av sin favorit ist för att vi väljer ut en åt dem) men får se än är det ju ett tag kvar :)
  • Enlängtan

Pigans matschema ser ungefär ut enligt följande men kan var fler amningstillfällen eller något extra mellanmål ibland.

Kl 4-4:30 Amning

Kl 8-8:30 Amning

Kl 10:30 lunch (1/3 stor pureburk och några skedar fruktpuré till efterrätt)

Kl 11 lite amning inför fm-vila

Kl 13 amning eller något litet mellanmål ex majskrokar och lite vatten

Kl 15 Middag (1/3 stor pureburk och lite fruktpuré tull efterrätt)

Kl 17 amning inför em vila

Här emellan kan det också bli något mellanmål ibland antingen fruktpuré eller majskrokar

Kl 19:30-20 Gröt (3 msk pulver och lite fruktpuré) samt vatten

Sedan när vi går i sängen och börjar natta så ammar hon väldigt olika men snuttar till och från fram till 21:30-23.

Ev något extra nattmål (amning) innan det som är där kring fyratiden.

(Under dagarna är hon inte speciellt intresserad av att amma längre utan man får truga och erbjuda ofta)

• Enlängtan

Tänkte också först göra egen mat men känner också att tiden/kunskapen/viljan är nog inte riktigt där :) De färdiga pureburkarna innehåller ju allt vad en bebis behöver och då slipper man själv som Garin säger mosa och mixa, hålla koll på kryddning och extra tillskott av fett.

Ni som gör egen mat ni gör ett superjobb *tummen upp* :) Och vi som inte gör det, vi är inte sämre föräldrar för det, utan vi gör alla så mycket vi kan för våra barn och vill dem det bästa utifrån våra egna förmågor/kunskaper/livsstilar :) Hejja oss alla <3

• Enlängtan
    kerstinsmide skrev 2014-10-31 06:51:56 följande:

Alltså, kan man få förlossnings depression efter 6mån?

Jag är alltså så jäkla trött på mitt eget barn att det är läskigt. Nätterma är bajs och ungrn är aldrig nöjd. Mat får hon hela jävla nätterna igenom (bara då hon är nöjd) eöler så står jag och gungsr henne. På dagarna sover hon knappt heller. Bara skrattskriker eller grinar.

Denna helgen är det dop och min familj kommer. De är överenergiska och lättuttråkade så jag kommer att snäsa åt dem ovh min mamma kommer bli heöt ledsen för att "du är alltid så sur på mig Sara"

Och idag så är jag ensam med barnen. Samt att sambon höll 6åringen uppe till 2130 igår. "Då sover hon nog längre" ne. Hon kommer inte sova längre hon kommer bara vara tröttare..... rikspucko.

Massa kramar <3 och vi finns här så bara vräka ur dig allt negativt du känner.

Ibland önskar man verkligen att vi alla hade träffats i en verklig föräldragrupp så vi hade varit närmare varandra och då kanske t.o.m kunnat hjälpa varandra de dagar som känns extra tunga om inte annat kunna vara ett lyssnade öra även i verkliga livet. Kram
  • Enlängtan
    Eveluskan skrev 2014-11-02 09:16:56 följande:

Får jag fråga er som han barn med bökiga nätter om ni kvinnor tar alla nätterna själva?

Här hemma har vi också en bökig lite grabb som inte alls vill sova eller ta sovmorgon och det är absolut tröttsamt, men här kör vi varannan natt jag och karln. Utan det hade blir det ju skit tungt att aldrig får sova. Jag känner så gott som aldrig att jag är irriterad pga sömnbrist, för det är väldigt sällan som jag inte är utsövd.

Hur resonerar ni kring detta hemma?

Jag hade så grymt gärna velat att vi skulle kunna dela på nätterna men pigan vill verkligen inte vara hos sambon på nätterna och skriker/grinar sig hes och tills hon spyr samt att hon ännu nattammar (har försökt med ersättning och välling men det vägrar hon).

Ibland när jag blir alldeles för trött så brukar jag ta på mig hörselkåpor och gå i ett annat rum men det är rätt obekvämt och funkar inte att sova så men bara att få njuta av tystnaden en stund. Nu har vi dock haft några bättre nätter igen här (tack och lov)
  • Enlängtan
    LyCKa55 skrev 2014-11-02 05:17:17 följande:

Det där mes att vara slut kan jag ju helt och fullt förstå. Gick in här för att beklaga mig för någon som förstår.

Just nu är klockan 05. Jag sitter i vardagsrummet med en klarvaken liten kille som leker bredvid mig. Så har det varit senaste veckan. Jag fattar inte varför han ska vakna nu??! Och dessutom är han precis som din dotter "Ellie835" som vaknar hela tideb på nätterna o skriker så jag måste försöka trösta o få honom att sova. Är bara så irriterad o sur hela tiden känns det som. Vill inte va sur på min son men man blir ju det tyvärr.

På dagarna känns det bra och som vanligt men frågan är ju hur länge man orkar va så positiv med noll sömn..

Den här natten började med att han vaknade när vi gick o la oss vid 22. Sen var vi uppe vid 2 och bytte blöja. Då va han jättepigg o jag fick inte honom lugn så jag provade det. Innan det hade han vaknat nån gång också men somnade då rätt snabbt. Vid 2 var han däremot jättesvår att få o sova. Lyckades till slut med amning. Sen hae han nog inte sovit sen typ 3.30 eller så. Har varit ett himla snuttande fram o tillbaka mellan skriken men inte har det hjälpt.. Så här sitter man nu.. usch..

Pigan har också haft perioder med mycket snuttande på nätterna och jag tror det beror på att hon inte ammar så mycket på dagarna längre, då är det som att hon vill ta igen närheten på natten istället.

Ammar Sixten mycket på dagarna eller har det minskat mycket?
  • Enlängtan

Efterlyser bild på ärret från snittet för er som blev snittade

Nu har det ju gått ca ett halvår för oss alla, hur känner ni er i magen/magmusklerna? Själv tycker jag det känns precis som innan graviditet/snitt dock känner jag mig lite lite svagare om jag gör ex plankan men det tror jag går att träna tillbaka snabbt. hur har ni det med känseln kring snittet? I början försvann ju min känsel ovanför snittet men numer tycker jag den verkar ha kommit tillbaka.

Tycker det läkt fint och man tänker knappt på det, det enda med ärret som kan störa mig lite är att det ligger mycket mer till vänster men som sagt så syns det ju knappt

• Enlängtan
    Chili123 skrev 2014-11-02 16:38:29 följande:
    Oj så fint ditt har läkt! Mitt är fortfarande lilla/blått och fult... Men känseln är tillbaka :)
    Jag har ganska bra läkekött så kanske därför det dragit ihop sig så pass bra och sen har ju du haft tvillingar så det kanske påverkar att läketiden/återställningen tar lite mer tid :)
Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet