Inlägg från: Enlängtan |Visa alla inlägg
  • Enlängtan

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

Fidelisen skrev 2014-11-23 10:46:46 följande:
    Kramar om.
    <3
  • Enlängtan
    garin skrev 2014-11-23 13:48:41 följande:
    Du får så gärna gråta ut, spy galla och allt vad du behöver här! Vi finns här för varandra!

Känner igen mig i mycket av det du beskriver. Och visst blir man PISSless verkligen.

Vet inte vad riktigt jag kan säga eller göra för dig, annat än att jag verkligen beundrar dig och din styrka! Du kämpar och försöker hålla igång allting samtidigt som du nästan håller på att rasa inombords. Inte många som ens klarar av det så länge!

Men om vi nu bortser från din sambo. Det finns INGEN annan som står dig nära som kan avlasta dig lite då? Någon förälder, syskon eller nära vän?

Nu är ju just det här med amning ett "problem", särskilt om man fortfarande nattammar. Inte lätt att lämna bort då heller. Men exempelvis om både du och pigan sover hos nån som sen kan göra det din sambo borde ha gjort, dvs ta över pigan tidig morgon osv så du kan ligga kvar en stund.

Är själv smått förbittrad, men kan inte låta bli att ge min sambo världens dispens för att han jobbar så mkt, jag kommer på mig själv att jag styr upp helgerna för att avlasta honom så mkt som möjligt så han jämt får vila, sova ut och leva på precis som vanligt. Verkligen extremt orättvist!

Han är dålig på att rycka in och ta över "i vardagen" liksom, däremot om jag planerat nåt och ska iväg, då har det funkat bra att han "passat" noah i några timmar.

Sen har vi svärmor, som vi faktiskt bor granne med. Jag har dock svårt för henne och vill inte involvera henne mer än absolut nödvändigt (alltså hon får ju träffa noah men hon har ingen gräns för vad som är normal besökstid och hur mkt man bör lägga sig i ang skötseln av honom osv så jag blir skvatt galen på henne) hade nog krävts trillingar med kolik för att jag självmant skulle be henne om hjälp, sorgligt men sant...
    <3<3<3

Har både mamma och syster som skulle ställa upp men samtidigt kan jag känna att det känns så fel att behöva be dem när pappan bor i samma hus. Och då måste jag dessutom berätta för dem om alla känslor och jag känner mig inte redo för det :-/

Har sett över hur jag ligger till i vår kommunala bostadskö och i januari har jag stått 5 år, för att få lägenhet bör man ha stått i typ 8 minst. Ställde mig även i bostadskö för lägenhet via mitt företag men finns nog ingen större chans där kan verka förhastat kanske men känns bra att se om sitt eget. Även om det nu inte skulle bli separation nu så är det ju bra att stå i kö för det kan ju vara så att man i framtiden har behöv av en lägenhet.

Kramar till dig, du är så fantastisk och Noah ska vara glad att ha dig som mamma!
  • Enlängtan
    vår sommar skrev 2014-11-23 16:32:51 följande:
    Du underbara starka mamma.

Känner också igen mig i vad du skriver, även fast det inte är knackigt men gubben här är förjävla bortskämd. Beror väll på amningen. Så blir det fler barn ska det del ammas mest för att han ska/kan bli mera del aktig.

När vi blir sådär osams så brukar jag aldrig få ur mig allt. Så har satt mej och skrivit ner allt efteråt varför jag är arg. Sen tar vi upp det när vi lugnat oss och det funkar för oss. Mina lappar brukar oftast bestå av dessa punkter

- Avlasstning

- Städning

- Att han inte lyssnar

- Tar mig förgivet

Glöm inte att din lilla piga inte kunnat fått en bättre mamma än just du.

All styrka till dig min vän <3
    Är så med på det där om amningen, har själv tänkt att får jag fler barn i framtiden så är det delamning eller åtminstone försöka få bebisen att ta flaska/ersättning just för att man inte ska behöva känna sig så låst.

Jag har prövat med att vänta tills man lugnat sig och prata sen men det hjälper föga men tack för ett bra tips. Och utan tillräckligt md sömn under såhär pass lång tid så är det ärligt talat inte mycket som behövs för att man ska bli rosenrasande allra helst när ena parten alltid får sova hela nätter och inte kan unna den andra sovmorgon en gång.

Tack för dina ord och din stöttning <3 Massa kramar
  • Enlängtan
    Eveluskan skrev 2014-11-23 20:28:14 följande:
    Tusen kramar till dig din krigare! Fan vad stark du är och du är en underbar mor, glöm inte det!

Här har vi också lite knackigt för karln inte riktigt ser på saker som jag gör. Däremot är han guld med lillgrisen! Som idag: jag har legat magsjuk (helvetes vinterkräksjukan) hela dagen och jag har inte behövt hjälpa till någonting utan bara legat i sängen och sprungit till toa såklart. Nu verkar det dock som om mina grabbar står på tur till kräksjukan så nu är det min tur att backa upp dom. Men det var så befriande att det liksom inte var något snack, han bara drog hela lasset.

Jag kommer dock på mig med att vara lite för positivt överraskad över all hjälp, det ska ju vara en självklarhet. Men det problemet tror jag är mest i mitt huvud.

Krama om pigan ikväll och inse hur grym du är! <3
    Men fina underbara du <3 jag blir så rörd, tack för din ord!

Tråkigt att även ni har det skakigt i fogarna men ändå härligt att han tar ansvar och är med sin son (för som du säger ska set ju egentligen vara en självklarhet).

Men neeeeej, inge roligt med magsjuka :( jag hoppas du kryar på dig fort och att fina Bastian och din karl klarar sig undan skiten.

Krya-kramar till dig
  • Enlängtan
    Evelina04 skrev 2014-11-23 23:14:42 följande:

Åh, kära du! Om det ändå fanns något jag kunde göra. Du borde inte behöva undanhålla alla dessa känslor för dina nära och kära! Jag är säker att dom kommer stötta dig. Att vara småbarnsförälder är inte lätt och med en sömnbrist som heter duga på det blir det allt annat än bra. Du gav mig modet att öppna mig för mina vänner och min familj i en jobbig situation, det var det bästa jag kunde ha gjort för jag fick ett sånt otroligt fint stöd. Att hålla jobbiga saker inom sig sliter sönder en, inifrån och ut. Jag hoppas verkligen att du kommer känna att du kan prata med din familj snart. Du kanske kan berätta en del i alla fall? Man behöver ju inte berätta allt. Men att ni har det jobbigt nu och att du skulle må bra av att sova hos dom ett par nätter? Få komma ifrån lite, få ett annat stöd, rensa tankarna, duscha ifred!! Om det till och med har gått så långt att du vill skaffa eget boende, då kanske det är dags att få lätta lite på hjärtat. Massor med styrkekramar till dig! Du är en underbar människa och förtjänar bara det bästa!!!!!!
    14-04-14 kom våran älskade Sebastian till oss!
    Fina du <3

Det är en av mina "problem" ger råd till andra men följer dem inte själv:-/ Anledningen är väl egentligen inte att jag inte tror att de skulle stötta för det vet jag att de skulle göra men om man säger till omgivningen att det är dåligt då blir det så tydligt och uppenbart. Så länge man kämpar och gnetar så finns det ju en chans men börjar man berätta att förhållandet är på bristningsgränsen så känna det som att det kommer rasa (förstår du hur jag menar?) Är lite som en stor blå elefant, så länge man inte pratar om den så finns den inte.

Och chansen att hitta ett boende är noll så det skulle väl mest vara önsketänkande. Stångar mig själv "blodig" med min envishet men har alltid kört på "klarar mig själv"-stilen och det är fruktansvärt svårt att bryta ett så djupt beteende men ska i veckan prata lite med en kompis för behöver ventilera. Kramar
  • Enlängtan
    misspethunia skrev 2014-11-24 00:11:42 följande:
    Jag har förstått ett tag nu att du har det kämpigt och just undrat över hur det går. Har ju läst hur din lilla flicka är "bunden" till dig dels pga av amningen men också för att hon är rättså mammig... Rätt? Som mamma vill vi ju finnas där hela tiden för våra små, närhelst de behöver oss. Då är det lätt att man till slut vänder ut och in på sig själv. Detta är kanske en dum fråga, men har du försökt prata med honom på skarpen. Satt dig ner och med eftertryck förklarat hur det är? Kanske hjälper det med att drämma i ordentligt och förklara att om det inte blir en förändring så flyttar du och lillpigan? Och hjälper inte "hotet" så gör slag i saken. Flytta eller kör ut honom, om så bara för ett tag bara för att markera. Usch, jag förstår verkligen att du har det jobbigt. Du gör ett grymt jobb som mamma åt ditt lilla hjärta! Många kramar!
    Jo du minns helt rätt dotra ammar ju än (dock inte så mycket dagtid förutom nu då hon har feber) och sen vill hon helst vara hos mig kvällar/nätter eller det är bara jag som duger (så länge vi är i samma hus) går jag däremot ut så accepterar hon att vara hos pappan efter lite gråt och skrik. Dagtid är det oftast inget större problem men då jobbar ju pappan dagtid och mån-fre så det hjälper ju inte då mycket :/

Vi har pratat, jag har ältat, hotat, skrikit mig blå flera gånger. Han tror nog inte att jag menar allvar men nu börjar min bägare vara överfull :( dock vet han ju att det är bostadsbrist här så han vet ju att jag inte kommer så långt och bo själv i huset funkar inte på fp. Sen tror han allt är förlåtet men varje tjafs slår in en spik och hålen efter dem finns alltid kvar.

Hade jag fått sömnen jag behöver, tror jag mycket hade sett annorlunda ut då hade man ju ex haft liiiite mer tålamod...

Men man får väl sova om några år, kanske ;)

Men I'm hanging in there än, så att säga. Tack för fina ord, de värmer<3
  • Enlängtan
    Fidelisen skrev 2014-11-24 09:16:35 följande:
    Du har inte övervägt familjerådgivning?
    Den tanken har faktiskt inte slagit mig, skulle ju kunna vara något. Tack för tipset :)
  • Enlängtan
    LyCKa55 skrev 2014-11-24 13:11:20 följande:
    Usch! Stackare! Du verkar behöva ett ställe att skriva av dig så gör det bara. Vi finns ju här!

Hoppas dock du kan finna lite tröst hos nån du kan prata med där hemma.

Jag skulle bli galen på människan. Skulle bli så himla arg o bara skrika på han. Men det beror nog på att jag vet att i mitt förhållande funkar det o min sambo tjaffsar emot men inser sen hur fel han göe och kommer o ber om ursäkt. Tack o lov hjälper han till så mycket han orkar o kan.

Jag hoppas ni kan lösa det och tar er ur det men i värsta fall att du kan hitta en bra lösning för dig o lilltjejen!
    Tro mig, jag blir arg och jag skriker men samtidigt är det något som hör mig ledsen... Jag vill ju inte att pigans bebistid ska kantas av en mamma som är arg och skriker i tid och otid :-/

Tack fina du för dina ord <3 kram
  • Enlängtan
    vår sommar skrev 2014-11-24 16:28:37 följande:

Nu har det ÄNTLIGEN lossnat med maten för alfred.

Han vägrar fortfarande gröt och fruktpure men han vill ha mat. 1/2 burk på lunch och 1/2 burk på eftermiddagen. Underbart att det börjar falla på plats. smile1.gif

Vet att ni har skrivit mycket om era mat schema och så. Men är en 1/2 burk lagom portion tror ni? Tänkte mest om jag med gott samvete inte behöver erbjuda bröstet efter. Han tar ju bröstet men vet inte om det är för att han är mer hungrig eller om det mest är ett bekvämt insomnings sätt för han.

Skulle va så skönt att ge han mat och sen gå ut och gå och försöka få han att somna där. (nu sover han ju mestadels på mig dagtid)

Hur äter era hjärtegryn?

Men vad härligt bra där Alfred, hejja hejja!

Skönt för dig också som oroat dig lite här tidigare.

Pigan äter ca 1/2 stor pureburk vid en måltid, är vi hemma erbjuder jag henne oftast att amma direkt efteråt men. Det är mest för hon är så dålig på att dricka vatten (spottar oftast omkring det bara) och inte för att jag tror hon är hungrig :)
  • Enlängtan
    Chili123 skrev 2014-11-25 15:42:58 följande:

Imorgon blir mina småmonster 8 månader! Vart tog tiden vägen!? phpNZPKa896055.jpg

Men oh vilka gobitar <3
Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet