Inlägg från: Enlängtan |Visa alla inlägg
  • Enlängtan

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

Fidelisen skrev 2014-07-26 10:41:12 följande:

Min lilla gobit verkligen avskyr att åka bil. Det kan funka en liten sträcka om hon blir konstant underhållen, men sällan mer än så.

Idag åker vi till Stockholm. Ska bli intressant. Har mindre än de timme kvar och hon sover, så jag hoppas hoppas vi slipper panikskrik.

Vad gör ni andra en varm dag som denna då?

Vi ha också lyxen att ha en bebis som gillar att åka bil, i fredags begav vi oss iväg för semester hos sambons farfar och det var väl en tripp på ca 40 mil med mat och blöj-paus vid 25 mil Pigan sov hela tiden då vi for med bilen.

Hoppas er skatt höll sig lugn sista biten också.

Igår gjorde vi inte dessmera, vilade i vagnen i skuggan, var ner till sjön, tog pauser inomhus från värmen och solen

Jag oroas inte speciellt av värmen och pigan, ser till att hon ammas ofta, håller oss i skugga om vi är utomhus, går in och tar lite paus ibland, har bara blöja på henne och ger henne extra vatten att dricka och hon kissar i princip lika mycket som när det är svalare och fontanellen ser inte ihopsjunken ut (om en bebis blir uttorkad så kan fontanellen sjunka in och så kissar de mindre)
  • Enlängtan

Det där med syskon känns himla avlägset, haha

Vet dock att jag endast vill ha ett barn till, är själv äldst i en syskonskara av 4 (5 egentligen men den sista är 21 år yngre) och vill verkligen känna att man har tid för barnen och ork att vara en engagerad förälder och framförallt ha en stabil och ordentlig ekonomi så man kan unna både sig själv och knoddarna resor, upplevelser och till viss del prylar.

Är bara 1 år mellan mig och syrran och vi har alltid kunnat hänga och det har varit kul så på ett vis önskar jag gumman det också men av lite egoistiska skäl (avskydde att vara gravid, vill jobba lite och träna så kroppen är igång) så kommer det nog dröja minst 2-3 år

På tal om kroppen efter graviditeten så är magen lite putig ännu, skinnet lite slappt, brösten hängiga och bristningar lite här och var men jag har lyckats bli av med alla mina gravkilon + 1,5 kg därtill så har gått ner typ 30 kg sen pigan föddes därmed är delmål 1 avklarat, delmål 2 är 75 kg till september och delmål 3 är 65 kg när jag slutat amma då jag törs mixtra lite med kosten :)

Den senaste kända vikten under graviditeten var 106 kg (jävlart TRESIFFRIGT :S) men det var i mars och gumman kom i början på april och innan grav vägde jag typ 80kg (då hade jag dock gått upp typ 10 kg redan) och nu väger jag alltså 78,5 - jag närmar mig mina mål, sakta men säkert, så himla nöjd är jag

• Enlängtan
    Bumblebee92 skrev 2014-07-29 19:41:32 följande:

Töntigt. Jag vet. Men jag håller på att börja böla.

Ena storasyrran ville ha joline över dagen, det fick hon givetvis. Jag och sambon tog en sväng på stan själva och myste på utan barn :)

Dock fick jag höra att joline fått smaka liiite liiite glass!!!.....ALLTSÅ VA FAN!!!

1. Hon är 3 månader danska exakt (ja dem kan väl säkert smaka något litet, men ändå).

2. JAG ville ge henne hennes första grej utöver ersättningen!

3. Jag ville ha kort på första gången hon stoppar något annat i munnen än ersättning!

4. Vi vill inte ge joline socker i onödan. Varför ge dem något dem ändå inte behöver eller vet vad det är?

Överreagerar jag? Känner mig extremt besviken! JAG VILLE JU SE HENNES REAKTION FÖRSTA GÅNGEN HON STOPPAR NÅGOT I MUNNEN!. Dessutom kan man väl fråga om man FÅR ge ungen något!....blir bara mer och mer irriterad på det ju mer jag tänker på det. :( känns dumt att säga något åt min syster nu, när det var ett tag sen hon nämnde det. Blev väl lite ställt just när hon sa det oxå, så trodde hon skojade först. Men tydligen inte.

Kanske kan man skicka ett sms ikväll? Och skriva att "jag kan inte släppa det. Jag tycker inte det var okej" eller något?

Vad tycker ni kring detta? :( kanske jag är töntig?

Jag hade också blivit otroligt besviken, Gumman blir ju 4 månader nästa vecka och vi har låtit henne provsmaka lite sylt när vi ätit mat och även lite glass (skulle inte låta henne äta slask, haha men nu när det varit så himla varmt så uppskattade hon nog att slicka på ngt svalt) och idag fick hon mosad potatis, har inte fotat provsmakningarna men har iaf fått vara med och se minerna vilket varje förälder säkert vill få se

Har den systern några egna barn för så hade du ju kunnat fråga hur hon skulle reagerat om inte hon fått se när dem fick provsmaka ngt för första gången !?
  • Enlängtan
    Ladygum skrev 2014-07-29 21:39:52 följande:

Angående provsmakningar... Hur har ni tänkt göra? Walter blir 4 månader nästa vecka, så hade tänkt börja lite smått med framförallt grönsaker o rotfrukter, samt lite frukt. Så spännande!
    Vill helamma till 6 mån så tänker vara väldigt försiktig. Vill ju inte att det konkurrerar ut amningen helt.

Jag helammar och har tänkt göra det till slutet på september (vi kommer åka utomlands i mitten på sep. och vill amma då) och då kommer pigan vara 5,5 månad ca.

Kommer ge smakisar (rotfrukter och grönsaker, de som rekommenderas) ibland från och med nu och från 4,5-5 månader tänkte vi testa börja ge lite gröt :)

Från mat till annat så gjorde pigan sina första riktiga skratt idag, dvs riktigt skrattljud <3
  • Enlängtan
    LyCKa55 skrev 2014-07-30 17:33:27 följande:

Läser hur ni tänker kring amning o börja med mat. Har egentligen ingen plan men jag vill inte amma längre än ja måste så jag ska försöka sluta efter 6månader. Är såå trött på det! Att inte kunna ha de kläderna man vill, att få ont i nacke o rygg o att exponera sin kropp som man gör. Tänkte på det när min svärmor typ "skröt" om att hon kunde amma i 9månader. Jag tänkte bara "Det vill inte ja". Frågan är hur lång tid det tar att komma över på att de bara äter mat. Om man börjar med smakpotioner vid 4mån tror ni de kan äta utan att ammas vid 8mån då? Tänkte att han är 6mån i oktober o att ha ha som mål att han slutat amma innan jul kanske är realistiskt? Hoppas nåt sånt kan funka.

Angående det där att ligga på sidan så rullar Sixten över på sidan när han kommer ner i sängen o sover så rätt mycket under natten. Inga problem.

Och precis som din lilla tjej Enlängtan så började Sixten skratta med ljud igår och har gjort det idag med. Såå sött!<3

Jag tycker det låter rätt realistiskt att Sixten borde kunna vara helt utan amning från 8 månader (du kan ju höra med dem på BVC också vad de säger men i mina öron låter det som en bra ålder att gå över på att endast äta mat)

Jag kommer att göra så att vi byter ut ngt mål ex kvällsmålet först till gröt eller ersättning (vilket lär bli från 5,5 månad) och sedan byter man nog ut typ "lunch-målet" lite längre fram så kan man ju delamma ett tag (har förhoppningar om att delamma typ året ut men det är inget måste)

Åh vad kul att Sixten också börjat få de riktiga skrattljuden <3 är verkligen helt bedårande
  • Enlängtan

Har inte märkt av några torra slemhinnor än (har inte prövat ha sex heller men utöver det märker jag ingen ovanlig torrhet) och helammar dock tappar jag hår i mängder, känns som att jag håller på att bli flintskallig :O Hoppas du/ni som har det torrt hittar något som funkar att smörja med så du/ni slipper klåda och sveda.

• Enlängtan

Är så himla glad, ska idag köpa en begagnad Nordic cab (i nyskick) för typ halva priset och med alla tillbehör Det är alltså en vagn/kärra som går att använda som cykel-/promenad-/skid-/jogging- och lastvagn, då kommer jag ju kunna ta med pigan de ggr jag vill jogga och så kan vi fara på cykelturer med hunden och till vintern kan hon följa med när jag åker längdskidor yeey

Har även sett att det går att beställa hundskaklar och sele till denna vagn så att hunden kan dra den och det är ju ett måste att göra (har en rottis)

• Enlängtan

Min fråga försvann, är det någon av er som har denna vagn och är ni nöjda? :)

• Enlängtan
    misspethunia skrev 2014-08-07 09:40:36 följande:

Olivia blev 3 månader igår. Tycker hon har ätit så dåligt sista tiden, framförallt sista veckan ungefär. Hon var uppe i 180-200 ml/måltid ett tag, men nu är det ungefär hälften (100-130 ml) sen är det stopp. Funderar på om det är en fas el värmen el vad det kan bero på? Kanske en kombi? Hon är pigg och glad som vanligt, så märker ingen skillnad i humöret.
    Nån av er så märkt liknande när er bebis varit i ungefär samma ålder?

Nu vet jag inte hur mycket pigan äter då jag ammar men tycker hon äter lite kortare stund när det är varmt men kanske lite oftare istället

Din tösa äter inte lika mycket men äter hon oftare istället? Kissar hon som vanligt? Ger du något extra vatten?
  • Enlängtan
    BäbisSina skrev 2014-08-07 09:03:05 följande:

Om ni undrar vart brandröken är så har den hittat till Enköping, har varit två dagar med röklukt så nu när det äntligen har blivit bättre temperaturer så har man ändå inte kunnat vara ute pga att röken ligger rätt tätt. Men man ska inte klaga man bor ju inte i det brandhärjade området, hoppas att de får ta del av regnet som kommer här i stan.

Gällande syskon så vill jag ha ett till barn men vill gärna vänta tills jag har läst klart skolan och fixat ett nytt jobb, så kanske påbörja syskonförsök i slutet av nästa år. Man blir ju inte yngre direkt, vill helst få nr 2 innan jag blir 35 och det är drygt 2 år dit.

Är det någon mer som märker av att er bebis börjar få tänder? Här har det gnällts och dreglats i drygt en månad och i början av veckan var det bajsstopp två dagar och sen grönt bajs. Och man ska gnaga på mamma och pappas fingrar..

Är precis samma med pigan, vill gnaga på allt och hon tar verkligen i (ibland gör det nästan ont), dreglar så kläder/händer och sånt runtomkring är alldeles blött plus att bajsandet varit lite speciellt (ger ju smakisar så kan ju bero på det)

Jag ser dock inga svullnader i tandköttet och hon har ingen feber (vilket de kan få när tänderna ska bryta igenom) men de växer säkert där under tandköttet iaf. Spännande att se när gaddarna kommer, jag var 7 månader när jag fick första tanden
Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet