Inlägg från: Bumblebee92 |Visa alla inlägg
  • Bumblebee92

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

Dixiechick skrev 2014-06-01 03:12:10 följande:

Ok så om jag förstår dig rätt så har ni kokt vatten i kylen som ni tar av och häller i flaskan. Tillsätter pulver och värmer till ättemperatur.

Eller så har ni blandat ersättning i tillbringaren som sedan tas en skvätt utav och värmer.

Ursäkta om jag är trög... Men jag försöker verkligen hitta ett smidigt sätt som fungerar när man är så zombie som jag är just nu :)

Kul att du oxå är vaken ;) ingen fara, då kan vi vara lite tröga tillsammans ;) men så som du skrev först gör vi, kokat vatten i en kanna i kylen som vi tar rätt mängd ifrån :) sen pulver i flaskan. Gör iordning en flaska helatiden i förväg så det bara är att värma den när du ska ha sen. Så slipper man fibbla med att måtta varje gång man ska upp.
  • Bumblebee92

Suck. Sambon brukar alltid ta nätterna på helgerna. Men nu har han varit ledig sen i onsdags. Alltså torsdag och fredag + helgen. Och vi har så hjälpts åt på nätterna. Men EN natt sa jag/vi att han iallafall kunde ta helt själv,.. .aah de är väl nu inatt då han ska ta eftersom han inte tagit någon natt själv ännu tänkte jag.

Men JAG gick natta henne ändå. Jaja, han får ta när hon vaknar. Och nu kl 03 vakna hon. Lät henne gnälla lite i sängen för att han skulle ta henne. Men inte. Jag kliver upp, stampar lite när jag går, smäller igen micron lite extra, stampar när jag går tillbaka. Sätter mig bestmt ner i sängen igen med bebis. Men han verkar inte fatta piken!....och jo, han är/var halvnaken så något måste han hört. Han viftade/vaggade dessutom även på fötterna....*suck* nu ska jag sparka upp han så han f*n får hjälpa till, byta bajsblöja. Sen får han ta henne när hon vaknar imorgonbitti. Vilket han antagligen gärna gör då han tycker om att kliva upp tidigt....men en glad flickvän lär han inte få iallafall ;(( *grymt och fräs" haha.

• Bumblebee92
    Dixiechick skrev 2014-06-01 07:02:21 följande:

Tack bumblebee för ditt tålamod! Hoppas du sover gott i skrivande stund ;)

Diskuterade detta med sambon kl 3 i natt om ditt tips! Han tyckte det lät bra :) så nu kör vi så. Kram

Nä fy, hemsk natt tyvärr haha!

Det spelar ingen roll om vattnet är kallt eller varmt. Oftast är de kallt, eftersom det står färdiga flaskor med vatten i kylen (dem jag förberett på kvällen). Och när jag värmer den flaskan hon ska äta, så häller jag pulver i en annan flaska med vatten under tiden, så att nästa gång hon vaknar är det bara värma den flaskan, färdig med pulver och allt. Jätte smidigt. Och nästa gång hon vaknar, gör jag samma sak, in med dem färdiga flaskan i micron, och i med pulver i nästa vattenflaska som står i kylen :) vi har ju 5 flaskor som sagt, som alla står med färdigt vatten i kylen sen kvällen.

Hoppas det funkar för er oxå! :) kram

Ända "nackdelen" med att hälla pulver i varm flaska, är att skopan till pulvret blir lite fuktig av ångan ifrån flaskan när man för skopan över flaskan för att hälla i pulvret, och då fastnar massa pulver på skopan. Som en blöt sked i sockerskålen HAHA. I-landsproblem.
  • Bumblebee92
    anglavakt skrev 2014-06-01 13:25:31 följande:

Hej finaste ni! Hoppas ni haft en mysig helg trots vakna nätter, fulla blöjor och kräkande barn ;) Hur kommer ni göra med dop av era små? Vi planerar ett liret enkelt dop i slutet av sommaren typ augusti... Kram på er och tack för alla kloka tankar ni delar

Vi håller oxå på att planera, eller mest jag då ;) vi har ju gäster som bor 100-150 mil bort, så jag ska försöka fixa allt med kyrka och det i veckan, boka datum och så. Så man kan skicka inbjudningarna i god tid så folk kan planera. Vi kommer ha första eller andra helgen i september. Efter semestrar och löning och sådär. Då kommer joline vara 4mån. Kommer väl bli ett 80-90tal gäster (vuxna och barn räknade) som blir bjudna. Men tror inte alls att alla har möjlighet att komma. Blir ju en del kostnad för dem långväga gästerna, blir ju flygbiljetter och sen får dem bo på hotellet där jag jobbar, men inte gratis "tyvärr" heller.

Kommer väl bjuda på fika och/eller smörgåstårta. Det mesta egenbakat har jag tänkt. Och så vill jag ha dopet i rosa och lila tema, Typ på dukningen och dekorationen. Mer än så har jag inte tänkt hittills :)
  • Bumblebee92
    Tussie skrev 2014-06-01 21:27:06 följande:

Ja det där med ersättning... Det enda jag är fundersam om är att det står på förpackningen att färdigblandad, kall ersättning ska hettas upp till minst 70 grader och sedan kylas ned till ättemperatur innan den äts. Detta är otroligt tidskrävande när man har en hungrig bebis som skriker! Är detta alltså inte nödvändigt? Räcker det med att hetta upp ersättningen till ättemperatur? 

Ersättningen ska så vitt jag vet endast blandas i kokat, kylskåpskallt vatten om den inte ska ätas direkt utan förvaras i kylskåp ett par timmar. Ersättning som blandas i varmt vatten ska ätas inom någon timme eller så inte sant? På bvc sa de förresten att man kunde förvara ersättning i ett dygn i kylskåp. :) 

Hmm har aldrig tänkt på det där med 70°. Vi värmer från kallt kokat vatten till ättemperatur. Ända gången ci blandar pulver i varmt vatten är när vi värmt en flaska med vatten, alltså då hon ska äta den på en gång. Vi kokar aldrig vatten i vattenkokare, och sen blandar färdigt med pulver och in i kylskåpet. För jag har oxå hört att färdig blandning kan stå i Max 6-8 timmar innan den ska drickas :) därav förbereder jag alltid bara en flaska i förväg när jag kliver upp på natten, för den kommer hon ändå äta inom 4 timmar från att jag blandat den.

Färdig blandning i kolat vatten kan stå i Max någon timme som du sa, innan den ska drickas :) så sa dem på BB iaf.
  • Bumblebee92

Bra tips med att blanda ersättningen 50/50 med varmt och kallt vatten!...dock kommer vi köra på så som vi kör då det funkar så bra. Känner mig inte så noga med sterilisering av pulvret. :) tänker att barnen måste få i sig lite "skit" för att bygga på immunförsvaret lite. De är absolut inget fel med att sterilisera allt man ger till barnen, både i matväg, nappar och leksaker, men jag tänker att då kanske dem, när man slutar sterilisera, blir sjuka sv ovana bakterier? Haha. Tänker kanske lite skumt men ;)

Dock steriliserar jag nappar innan hon får dem. Samt kokar nappflaskorna då och då. :)

Men känner mig som sagt inte så brydd i att sterilisera allt :)

• Bumblebee92
    Dixiechick skrev 2014-06-02 04:15:12 följande:

Enlängtan: usch det där är så jobbigt. Du har ingen sele eller sjal som du kan bära runt i ett bra tag kvällstid för att få na lugn och trygg samt tarmarna välguppade? Då borde hon bli trött och vilja sova sen tänker jag.

Själv tycker jag att det är jättetufft att hålla mig vaken nattetid vid matstunderna. Äter hiskeliga mängder choklad och skulle verkligen behöva sluta med det...

Har ni andra nåt tips för att hålla ögonen öppna så man orkar...

Haha är vi vakna samtidigt igen ;) kanske borde flytta ihop och sällskapa under vakennätterna
  • Bumblebee92
    BäbisSina skrev 2014-06-02 09:49:13 följande:

Plötsligt händer det.. Igår somnade snuttis vid 21 och vaknade inte förrän kl 4, hela 7 timmar sov han lugnt. Resulterade i att mamma fick sova 6 timmar och vaknade med superstora bröst. Men sen efter 4 blev det inte så mycket sova för mig eftersom han promt skulle ligga på mig och nu börjar han bli lite väl tung för att jag ska kunna sova bra på det sättet.
    Jag kanske ska ta och köpa en lott, nu när man haft sån tur smile5.gif

Vad skönt för dig! Köp en triss vett ja ;)

Joline sov oxå ca 5,5 timmar sista stöten, hon somnade vid 00-tiden inatt. Vaknade sen kl 4. Efter set vaknade hon 07 ca, men tog henne till våran säng så somnade hon om, små gnällde väl då och då, men somnade om så fort jag vaggade henne. Tillslut gav jag upp på gnällandet och tänkte att jaja, jag kliver väl upp då, vad är klockan?...9.30?!? Haha! Då hade vi sovit länge tydligen. Jag trodde klockan bara var ca 08. Kändes ju inte som jag gjort annat än gungat henne. Skönt iallafall.
  • Bumblebee92
    garin skrev 2014-06-02 11:27:52 följande:
    Kan bara säga att såhär har vi haft det i snart två månader.. Snarare regel än undantag känns det som. Svårsövd och missnöjd kille. Inget skrik här heller men allmänt svårt att komma till ro. Oftast på senare tid har han dock haft ett längre sovpass på kvällen eller tidig natt då jag kunnat sova, nu eftersom jag inte blir sådär manisk längre utan reservenergin min kropp lagrat är slut nu så ibland känns det som jag skulle kunna somna ståendes naken ute i ösregn typ. Men inte på dagarna, då hinner jag inte sova (och jag blir deppig av att sova bort dagarna, aldrig varit min grej att gå och "vila" mitt på dagen osv) förresten sover inte lillen bra på dagarna ändå så. Det ENDA jag gjort nu då jag tröttnat på att försöka och försöka är att lillen får följa med mig till sängen så liggammar jag tills han somnar, han får dock ligga kvar för annars vaknar han om man krånglar med honom.. Ibland om vi lyckats natta honom i hans egna säng brukar jag gång nr två han vaknar på natten inte orka gå upp igen särskilt om det är tätt inpå, då får han komma till våran säng. Ok inte optimalt men man kan inte skämma bort en sånhär liten säger dom ju, och ja visst man spänner sig och sover inte lika bra men man kan slumra litegrann iaf till skillnad från när man måste springa och trycka in en napp som ploppat ut varje kvart, sitta i soffan och amma i en timme, lägga ner, bebis vaknar, ta upp, gå runt, kanske behöva amma lite till... Osv.. Och när den äntligen sover såpass tungt att den inte vaknar när man lägger ner den i sängen så är man själv... Övertrött och så uppe i varv och ligger bara och lyssnar så lillen inte vaknar i typ en halvtimme..nätack!
    Gud vad jag känner igen din beskrivning, att man hellre tar dem i sin säng än att bängla med dem. DOCK, har jag typ bara haft ett fåtal såna nätter då hon varit en riktigt snäll bebis annars. Men dem två senaste nätterna har varit precis som du förklarar. Och jag får typ panik! :o fan vad ni är starka ni som haft så i flera månader! Igår kväll fick jag henne inte att somna, så det slutade med att jag hade henne i våran säng, efter några timmar lyfta jag ändå över henne till spjälsängen. (I babynestet som hon alltid sover i) eftersom hon var i djupsömn. Jo tjena. Ungen vaknade efter 10 min ändå. Så höll hon på även hela dagen igår, somnade Max 10 min, sen var hon vaken 20-30. Somna 10. Vaken 20-30 min igen och så höll det på. Så hade hoppats på att hon skulle sova gott över natten. Det gjorde hon visserligen, men i våran säng, och det tog fram till 00.30-01 innan hon somnade helt. Normalt somnar hon vid 22-23 tiden.
  • Bumblebee92

Såna här dagar hatar jag att man knappt känner en kotte! Det är veckans varmaste dag, och solen bara gassar ute. Vill så gärna hitta på något, men känner inte för att ta en promenad själv. Men lär väl sluta med att man gör det. Kan sätta mig på innergården här, men då är man omringad av massa lägenheter och det känns som folk glor på en haha. (Jag brukar glo på folk när jag har tråkigt genom mitt fönster ;) ). Inte heller har solen börjat nå balkongen heller, och när den sen väl når balkongen så är jag för rastlös för att orka pressa i solen helt själv. Bläää. Får se om jag hittar någon att umgås med idag, eller om jag helt enkelt får roa mig själv.

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet