Inlägg från: Bumblebee92 |Visa alla inlägg
  • Bumblebee92

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

LyCKa55 skrev 2014-06-20 08:29:56 följande:
    Jag har faster och farbror med barn samt kusin med barn som inte kommer bli bjudna trots att jag egentligen vill. Och de bor i samhället där dopet hålls. Är fortfarande lite sur på sambon men annars får jag inget dop alls. Han vill bara ha de allra närmaste och litet. Frågade min mamma vad hon tyckte om det o hon förstod o tyckte inte de va konstigt och ska prata med dem som inte blir bjudna om varför. Blir inte hon sur för det så blir inte dem heller(hon brukar ta illa upp för minsta lilla så jag kollade hennes reaktion). De är rätt lättsamma och förstående. De får ju komma till kyrkan om de vill då den ju är öppen för vem som helst.

Är inte helt nöjd men nu får det bli så. Är rätt otroligt att min sambo går med på dop över huvud taget då han är med i pingstkyrkan(dock ej aktiv)
    Skönt med förstående släkt. :) jag tror dock inte alla det är många som kommer ha råd att åka upp hit. Mamma och pappa kommer givetvis, kanske någon syster med sambo. Men kompisar, fastrar/mostrar och kusiner tror jag inte kommer.

Tråkigt att du inte heller riktigt får som du vill, men som sagt, man får glädjas åt det lilla att han gick med på dop trots allt. Man får kompromissa :) här är sambon inte så brydd och jag får väl göra som jag vill. Och jag vill ju att alla ska kunna komma, både från hans och min sida. Men men. Man kan väl inte få allt antar jag. Har även hört alternativ som att jag kan ha dop på ena hållet, och namngivning på andra hållet. Men då blir de ju uppdelat. Tex dop här uppe för hans släkt/vänner, och namngivning för min sida. Eller tvärt om. De känns oxå tråkigt eftersom att släktena då inte kommer träffas. + att de blir lite extra dyrt. Och isåfall blir de dop här uppe för dem få som är på sambons sida, och namngivning för ännu mer folk som är på min sida. Känns inte som vi kan ha namngivning här uppe då vi inte har någonstans att hålla den. Skulle vilja vara utomhus isåfall, inte hyra lokal, och det finns ingenstans att ha de här typ. Där nere hade man kunnat vara hos mina föräldrar som har villa och tomt man kan vara på.

Men som sagt. Får jag rum i Luleå för samma pris så kör jag väl på som tänk bara för att... "/
  • Bumblebee92
    Evelina04 skrev 2014-06-21 10:02:43 följande:

En fråga till er som bara ger ersättning, ger ni även D-droppar? Jag trodde inte man behövde göra det eftersom ersättningen är berikad med D-vitamin men på BVC sa dom att man ska ge det ändå! Hur gör ni? :)

14-04-14 kom våran älskade Sebastian till oss!
    Vi ger :)

...När vi kommer ihåg ;) haha.
  • Bumblebee92

Alltså! Varför kan man inte lämna bebisarna ensamma på skötbordet?! Haha. Jag har klistrat upp blåa/turkosa och gula fjärilar på kaklet bredvid skötbordet. Joline äääälskar att kolla på dem. Blöjbyterna går snabbt och smidigt då hon bara ligger still och skrattar åt dem :D det är nog det roligaste hon vet, hon kan ligga hur länge som helst och kolla på dem. Nästan så man ska börja käka frukost och middag inne på toan för att få händerna fria ;)

Har några fjärilar kvar att använda, funderar på att göra en tavla av dem som man kan ställa bredvid henne på golvet, och hoppas dem är lika intressanta då med. ;)

Vad tycker era bebisar är det roligaste som finns? :)

• Bumblebee92
    misspethunia skrev 2014-06-22 20:45:23 följande:

Vår bebis gillar att prata med Pingumobilen som hänger på vagnen samt en mobil från Ikea där djuren tittar ner på henne. Gillar också att bada och att prata med den som finns framför hennes ansikte. Hon får ett så underbart fnissigt smile när hon får kontakt med folk!

Den mobilen från Ikea gillar joline oxå! Har haft den vid skötbordet, hon skrattar lika mycket åt den som åt fjärilarna! :D Så nu har jag tagit den och hängt i babygymmet, då den är roligare än leksakerna ;) får för mig att de möjligtvis är dem där ränderna på ringen, och kanske den starka orangea färgen på ankans näbb och fötter som gör den himla intressant :)
  • Bumblebee92
    Dixiechick skrev 2014-06-26 22:39:31 följande:

Jag har faktiskt inga besvär alls. Hade problem med hemorojder under graviditeten men lade av med bröd, pasta allt som innehåller gluten och vips problemen försvann!

Känner dock av foglossning ibland.

Har en väldigt gosig och snäll och snart 8 veckors bebbe men hade (har) problem med magen då det blir mycket gaser. Det avhjälptes som tur är med Windi pysventiler då det verkar vara svårt att bajsa själv. Men de säger ju att det släpper vid 12 veckor så det är bara att hålla ut en månad till hoppas jag.

Har oxå hört, inte provat själv, men att man kan trycka benen uppåt mot magen. Vika dem så dem blir i grod-position och pressa försiktigt mot magen. Sedan när du drar ut benen igen kan du skaka dem lite samtidigt som du drar ut dem. :) ett tips jag hört en kompis ge en annan kompis (invecklat haha) men inte provat själv som sagt :)

Har även hört att man kan lägga i lite olja eller kokosolja (eller liknande, du får nog googla det) i maten du ger, om man ger i flaska. Kanske funkar på något sätt om man ammar oxå, vet inte. Men det ska tydligen oxå hjälpa till att mjuka upp bajset om bebisen är lite trög :) typ lite som smörjmedel :) även messmör kan man ge i maten för samma effekt. Endast jätte lite då givetvis :)
  • Bumblebee92
    Dixiechick skrev 2014-07-01 18:44:34 följande:
    Hur gammal är Alfred nu?

Ni som ger ersättning hur mycket äter dom?
    Joline är 9 veckor och äter endast ersättning. 150ml var tredje timme på dagen. Ibland var fjärde. Hon äter sitt sista mål kl 22 på kvällen, somnar vid 23-23.30, sen sover hon oftast 8-9 timmar och äter då när hon vaknat :) någon enstaka gång kan hon vakna tidigare eller på natten och vilja ha mat, men det var ett tag sen. Vaknar hon på natten brukar det räcka med att ge tutten så somnar hon om direkt. :)
  • Bumblebee92
    Sallysally skrev 2014-07-03 18:57:46 följande:

Tack garin för svat! Hoppas hoppas snart hon sover längre pass!!

Ibaland blir jag sugen på kvällserättning för att hon ska sova längre men de hade kanske intr

Hjälpt ens, men har ju hört ersättningsbebisar sover bättre.. Eller vad säger ni mammor?

Har oxå hört att ersättnings-bebisar sover bättre. Jag har aldrig helammat, så jag kan inte jämföra. Men joline sover mellan 8-9 timmar under natten. Hon äter kl 22 och somnar ca kl 23 och vaknar oftast vid 7-8 tiden på morgonen. Ibland vaknar hon någon timme tidigare. Och idag sov hon 10,5 timmar!!??? :o rekord haha. Händer oxå att hon kan vakna på natten någon enstaka gång, men då räcker oftast tutten så somnar hon om direkt.

Beundrar verkligen er mammor som helammar! Jag hade nog inte pallat det, just sömnbrist och tiden som den tar "/ ersättning var verkligen det rätta valet för oss. Har jag bråttom iväg kan jag lägga joline i babysittern och bulla upp flaskan med filt och handduk så äter hon sjölv medans jag kan tex packa skötväskan eller äta något jag oxå. :) så tycker verkligen ni som ammar är grymma!
  • Bumblebee92
    Sallysally skrev 2014-07-03 20:02:30 följande:
    Härligt att din lilla sover så bra :) man blir lite trött av sömnbrist,, hehe. Jo amning sägs ju vara mer lättsmält och därför blir dom hungrigare oftare. Samtidigt hade amningen aldrig fungerat om hon sovit tex 8h i sträck för då hade antagligrn mjölken börjat sina och så hade jag nog haft mjölkstockning. Men jag hade iaf velat hon sov 4-5 h på raken smile5.gif !!
    Jo de är sant, vill man amma ska man ju amma "ofta" så det inte sinar som du säger :) men tids nog kommer hon säkert sova lite längre, dem är ju ändå rätt små fortfarande :)
  • Bumblebee92
    vår sommar skrev 2014-07-04 08:25:32 följande:

Åååå herregud.. Vakna med ryggskott inatt..

Ajajaj..

Den här dagen blir en riktig prövning.. Räknar ner timmarna tills gubben kommer hem..

Åh stackare! Hoppas dagen har gått hyfsat bra för dig! Och att du blir bättre fort!

Här hemma har jag min gubbe, hemma och förkyld dem två sista dagarna innan semestern.dödssjuk är han ;) haha. Så jag har numer blivit tvåbarnsmamma ;) nä men får ha joline heeeelt själv då han inte får röra henne. Vi ska åka till Sthlm på onsdag, så det sista jag vill är att hon ska bli sjuk!

Kan säga att alla ensamstående mammor får en stor eloge av mig! De är inte kul att vara den ända som tar varje blöja, varje skrik och varje matning ;( tur hon är en snäll bebis iallafall :)
  • Bumblebee92
    aperfectsonnet skrev 2014-07-05 22:29:14 följande:
    Ja men eller hur - om vi har några ensamatående mammor i gruppen: ni är FANTASTISKA! Jag tar typ 95% av ansvaret med Harry eftersom han är så extreeeemt mammig, MEN min man handlar, lagar mat, städar i köket och tar förstås Harry korta stunder ibland, då jag passar på att duscha eller borsta tänderna. När han åkte till Polen och jobbade nu i veckan och veckan innan, 48 timmar åt gången, kände jag mig helt handfallen. Självklart gick det bra, men jag tänkte säkert hundra gånger på hir lyckligt lottad jag är som slipper dra hela lasset själv.
    Ja, man klarar det alltid på något sätt. Men det ÄÄÄÄR tufft! Trots att sambon är sjuk har han faktiskt fått lagat lättare mat, samt diskat och gjort iordning ett par flaskor åt joline. Tänkte att han är ju "bara" förkyld, lite kan han hjälpa till med. Små saker som sagt :) för tänk sen om vi mammor blir lite snoriga, inte kommer väl vi slippa undan matlagning, tvätt och blöjbyten då? ;) kanske om man riktigt behöver vara två hemma, men alla har ju inte den ekonomiska möjligheten :)

Nä som sagt, stor eloge till ensamstående mammor! Jag höll på att få spader idag när joline bara vaknade eller skrek såfort jag ens tänkte tanken på att ta en dusch! Haha! När jag precis sen hittade en lucka att duscha blev hon suuuuuper grinig! Men tillslut blev hon lugn och sambon fick gunga henne i babysittern medans jag tog en snabb dusch ;)
Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet