Inlägg från: Bumblebee92 |Visa alla inlägg
  • Bumblebee92

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

Idag började sambon jobba, vilket betyder att vardagen har börjat på riktigt. Tog även tjuren vid hornen igår då oxå och flyttade över joline till egen säng. Så inatt har hon sovit som vanligt i sitt babynest, fast i egen säng. Ställde den kant i kant med våran. Lite nojigt och nervöst, men oj så bra vi alla sov!!! Och vilken plats dem små tar! Kändes som om jag hade hur stor säng som helst att sova i inatt ;) + att jag fick kramas med sambon för mig själv. Mysigt att ha henne nära i sängen, men jag har alltid trott på att alla sover bäst i egna sängar. Man stör som bara varandra annars. Den ena vänder sig och andra vaknar och tvärt om. Så även om jag fått kliva upp själv inatt så är jag ändå utvilad och klockan är 6 på morgonen! Nu ligger lilltjejen med mig i våran säng för lite morgonmys och sista sovstunden innan det är morgon.

• Bumblebee92

Jag ber till gudarna att min tös sover inatt! Ända sen 14 tiden idag har varit knähund och "vaken". Har inte kunnat lägga ner henne alls utan att hon skrikit. Så när sambon kom hem har vi turats om att bära på henne. Hon har sovit kortare stunder till och från, från kl 14. Som längst sov hon ca 1 timme mellan 18-19 ca. Sen har det varit 10-15 minuters sömn där emellan. Hon äter ju ersättning var 3-4 timme. Natten som var, och idag har hon ätit var 3dje ganska exakt. På nätterna sover hon oxå 3-4 timmar på raken, äter och somnar om. Har varit riktigt bortskämda med sömn ändå.

Men inatt hoppas jag tjejen vill sova som vanligt även fast vi varit bortskämda. Hon är verkligen jätte gnällig ikväll! Antar att det är oxå för att hon är så pass trött, hon har ju inte sovit lika mycket på dagen som hon brukar "/ ska ge henne en flaska snart och håller därefter tummarna!

• Bumblebee92

Åh vet inte vad jag ska göra. Känner bara att jag blir så irriterad på sambon ibland :( allt rullar på här hemma, oftast inga problem. Men när kvällen och natten kommer får jag ångest. Jag tar joline varje natt i veckan så sambon får sova så han orkar jobba. Hon är en snäll bebis som somnar vid äter och somnar vid ca 22. Sen äter hon ca 01, 04 och 07. Med undantag att det kan skillnad någon timme fram eller bakåt. Då blir det blöjbyte och mat, sen somnar hon om. Väldigt enkelt och snällt. Problemet är bara på helgen. Han hade sagt att jag skulle få sova och vi sa att han skulle ta helgen. Det är TVÅ nätter. TVÅ enstaka nätter jämfört med mina 5.

Men han klarar typ inte av det! För det första klarar han inte av att kliva upp, han försöker stoppa nappen i munnen på henne när hon skriker och försöker få henne att somna om. Vilket givetvis inte går eftersom hon är hungrig, så då får hon skrika en liten stund innan han tillslut går upp. Då har hon ju typ skrikit sig pigg!....sedan har vi köpt några nya flaskor, som han inte klarar av att mata med eller något :s och han säger det själv att han inte gillar dem, för hon börjar spy, eller spiller eller vad som. Men jag upplever det inte alls så. Men man hör när han matar att hon typ får i sig massa luft eller något, klunkar helatiden. Vilket då jag ligger och bokar mig över. Men säger inget för att han är lätt irriterad när han är trött och dessutom inte gillar när man säger åt han. Med detta gör att han tar bort flaskan och försöker få henne att rapa typ.bmen hon fortsätter gnälla av hunger. Men så ger han flaskan igen, och hon kanske somnar lite och dräller lite, vilket han tar som att hon är mätt. Och det blir lite gnällig. Eller jag vet inte, men så upplever jag att det är när han ska ha nätterna.

Sedan tål han inte barnskrik (???). Skriker hon kanske 10 min på kvällen så lägger han ner henne och går där ifrån. "Barnmorskan sa att man ska göra så om man inte kan hantera det".....alltså JAAA kanske om ungen skriker hysteriskt!? Men nu gnäller hon bara ca 10 min. Och hon skriker bara mer om du lämnar henne ensam!....denna helg har vi lagt oss ca 01,02. Vilket betyder att han ändå fått hjälp med första nattpasset. Ändå "gnäller" han att det är jobbigt. Och igår morse råkade jag vakna 08, då tyckte han att jag skulle ta henne så han kunde fara och träna. Men sa då att jag vill sova en stund till. Nä men då blir han typ sur....åååh störande! Kan jag inte bara få sova ut en/två nätter efter att ha haft henne hela veckan?! :(

Inatt la vi oss vid 01, och hon kan gnälla /gny lite när hon somnar. Vi lägger henne i hennes nest i spjälsängen som står bredvid våran säng. Gnäller hon brukar jag köra in handen under nestet och gunga lite, tillslut somnar hon helst. Gör man inte det gnäller hon tills hon vaknar och man får börja om och börja dutta rumpan och ge nappen. Märken man på en gång att hon gnäller, och vaggar nestet lite, somnar hon fort och utan nappen. Men detta förstår han inte även om jag säger det! Han är så trött att han typ inte märker. Så inatt gav jag upp, sa åt han att flytta på sig och att jag tar natten istället. *suck*. Men han tog henne ändå vid 04 då jag sparkade upp han och sa att hon vill ha blöja och mat. Sen har han faktiskt haft henne. Men jag har varit lite vaken eftersom jag "stör" mig på hans sätt att göra saker. "/ ....

Typ så matar han henne helt liggandes bredvid honom, jag upplever att hon äter bättre med dem nya flaskorna om man håller upp henne lite. Sen när han matar henne i natten så somnar han själv, vilket för att han inte märker om hon själv somnar, och då blir det mjölk överallt! Sedan vaknar han kanske till, ser att hon somnar ifrån flaskan och tar typ bort den. Sen vaknar hon ju då igen en kort tid efter och är mer hungrig för att hon inte ätit klart.

Åh. Små saker Lixom som jag stör mig på. Ska ändå bli skönt att få vecka igen så jag kan fortsätta med mina egna och hennes nattrutiner ;( haha. Var bara tvungen att skriva av mig! Annars är han jätte duktig oxh gullig med henne! Är inte alls orolig eller sådär "nojig" man hört att många mammor är när man lämnar benet själv med pappan en liten stund, typ separationsångest. Även om man givetvis vet att pappan klarar av det. Men jag har som sagt inga problem att lämna henne själv med han. Han sköter henne så bra på dagarna! :)

• Bumblebee92

Gud vad skönt att era sambos är "likadana"! Men som du säger lycka55, man själva måste väl försöka släppa kontrollbehovet, och han måste försöka sjölv och försöka få bättre tålamod. "Men det gåååår inte! Jag klarar inte sånt här! Jag är sån som person" får man till svar, så ger han upp ;( ....jag försöker släppa på kontrollbehovet. I lördags mör jag vaknade vid 08, och han blev sur, tog han med joline ut i vagnen och tog en promenad. Där är ett exempel att jag "inte brydde mig". Egentligen var det tusen tanker i skallen: vad satte han på henne? (Det gick jävligt fort för han att få ner henne i vagnen och gå ut, typ 5-10 min hahaha) så undrade då givetvis vad han satte på henne, tog han mössa? Bytte han blöja? Har han mat med sig? Har han ens skötväskan med sig?.... Men istället sket jag i att höra av mig till han. Tänkte att han är ju inget barn, klart hon iallafall har någonting på kroppen. Sen lär han inte vara borta så länge.

Hon jade fått på sig en pyjamas såg jag sedan HAHA. Nåja, bättre de än inga kläder alls.

• Bumblebee92
    Enlängtan skrev 2014-05-18 15:21:36 följande:

Min sambo kan också driva mig till vansinne, jag tar pigan alla nätter då han jobbar, vilket är mån-fre (ofta tjorvar och skriker hon på nätterna vilket då innebär 0 avlastning). Sen har man henne hela dagen då han är på jobbet och plockar/donar hemma, när han kommer hem förväntar han sig typ att maten ska vara fixad men det brukar jag inte idas med så då blir det matlagning osv och då är klockan sen 18-19 och kring 21-22 som somnar sambon.

Han har alltså drygt 3-4 timmar på dygnet som han kan vara med pigan och dessa timmar är hon oftast lätthanterlig dvs glad eller sover.

Jag åker även på nätterna under helgen för jag vaknar alltid först, visserligen ammar jag men det betyder ju inte att jag måste ta alla blöjbyten och alltid vara den som vaggar henne till sömns igen.

Ibland när det blivit för mycket under nätterna och hon bara gallskriker så har jag lagt henne i sängen och gått iväg (pigan ligger då bredvid sambon) men måste alltid tillbaka snabbt efteråt då sambon inte vaknar och gör något för att trösta henne och jag kan ju inte heller bara låta henne ligga där ock skrika.

På morgonen under helgen brukar jag ibland säga till sambon direkt efter att gumman fått ny blöja och mat att han får ta henne för att jag ska sova (oftast går inte detta då han antingen är i samma rum eller så är han i något annat rum men jag vaknat direkt hon gråter).

Imorse fick jag dock 2 timmars sovmorgon och nån gång har de varit ute med vagnen och då har jag också kunnat sova.

Jag tycker min sambo spenderar alldeles för lite tid med pigan och jag kan bli riktigt förbannad om jag hör minsta gnäll från honom om han ska ha henne eller när hon gnyr.

Jag är dock överlycklig för all tid jag får vara med gumman och försöker uppskatta varje stund även om det är riktigt jobbigt ibland och det är inte så himla kul att vara någon jävla mjölkko heller vilket i sig ger en massa hormonpåslag som säkert gör en lite känsligare smile1.gif

Jag trodde jag skulle ha problem med kontrollbehov men faktisk har det gått riktigt bra men beror väl kanske på att man är så mör i huvudet smile5.gif

Jag känner oxå sådär att han spenderar lite tid med joline. Han jobbar mån-fre 7-16. Är hemma kanske 16.30. Då gör vi middag om det inte är klart. Sen vill han gärna träna sen kanske spela gitarr eller har något annat planerat. En gång i veckan, oftast söndagar, åker han iväg en timme bort och spelar med sitt band. Då åker han vid 15-16 tiden. Och är hemma vid 22-23. Så ibland kan jag tycka oxå att han har henne förlite, jämför med att vi mammor som sagt har hela nätterna, sen mesta tiden på dagen oftast.

Sen har han börjat att ha "skit" i öronen HELA tiden!!! Alltså alltid prata i telefon, lyssna på musik med hörlurar eller så sitter han med hörlurar på när han spelar gitarr. Extremt jobbigt när man kanske vill prata lite med han efter att han varit borta en hel dag på jobbet! "/

Nä, han är som sagt väldigt bra med henne! Men vissa saker stör man sig på helt enkelt, och önskar att dem hade lite mer förstående för en själv.

Fick föresten höra idag att Jans ex var "jävligt bra på att knulla". Haha. Vi skämtade lite om ex och sådär. Men den där meningen hade jag kunna levt utan. Det var lite över gränsen för vad man säger om sona ex till sin nuvarande flickvän ;) haha.
  • Bumblebee92
    kerstinsmide skrev 2014-05-18 19:41:46 följande:

Hahaha. Alltså min sambo skulle ALDRIG komma undan med att säga en sån sak. Jag hade nog inte blivit typ asarg eller så men hade nog gett tillbaka genom att prata om hur fantaaastiska alla mina ex var på diverse ställningar i sängen. ;) och inte slutat när han förstod piken heller. Haha.
    Haha ja nä vi var lite skämtsamma med vara dra och kan prata lite sådär, blev inte direkt arg, men ja, kanske inte säga en sån sak ;) sa ju dock åt han att det inte var okej att säga så! Brukar oxå ta till med "elaka" saker ibland, bara för att ge igen HAHA. Men min Karl kan säga en del klumpiga saker tyvärr ;p men jag ger igen som sagt ;)
  • Bumblebee92
    Enlängtan skrev 2014-05-18 20:29:34 följande:
    Min sambo är också bra när han väl är med henne men ofta kan han ligga och spela på mobilen och tror att pigan är nöjd med att bara ligga bredvid och det funkar ju bara korta stunder :-/ Nåja det är ju herrarnas förluster om de väljer att inte ta vara på babytiden.

Men va fan, vilken kommentar att slänga ur sig sådär :-S definitivt över gränsen och dessutom att säga så till sin flickvän som nyss fått barn - nä den får han sitta på skämsbänken för smile5.gif
    Ja precis, dem får väl skylla sig själva som sagt ;) de roliga är ju att han redan börjar "tjata" om ett till barn!!! ;o HAHA! ALDRIG! Jag ska få en hel del som jag vill först innan nästa unge kommer, typ som att flytta "hem" igen, skaffa jobb och hus. Dessutom kommer jag kräva mer hjälp på nätterna om vi ska ha fler barn. Komma här och bara tillverka dem, de håller inte ;) skämt åsido :)
  • Bumblebee92
    Tussie skrev 2014-05-19 09:14:15 följande:

Har nyss vart tvungen att sluta amma pga medicinering. Men du är inte ensam. Min sambo beter sig lite som din. Min sambo är jätte irriterad när han är trött/nyväckt, tål heller inte babyskrik, har väldigt dåligt tålamod, han vaknar dock knappt på natten när lillen låter om det inte har gått ett tag. Han matar Sam ganska nonchalant, liggandes i nestet typ och kollar inte hur matningen går. Jag föredrar att mata lillen när han ligger i mitt knä med huvudet på låret sittandes lite i skräddarliknande ställning så att han kan titta upp på mig och få mer närhet, för han är väldigt närhetskrävande. Jag har inte bett sambon mata många gånger och eftersom han är så nonchalant när han gör det så föredrar jag att göra det själv. Nattmatning/blöjbyten får jag i princip aldrig hjälp med men just nu känns det inte som hela världen.  Nu har det gått 6 veckor iofs så snart får han minsan testa att ta en natt eller två.. :P Men då krävs det ju att han är ledig några dagar också, han är egen företagare och jobbar otroligt mycket. 

Låter precis som här! Sambon kollar som inte heller hur det går, somnar och dräller överallt. Medans jag är som du, håller gärna i barnet för att ge det närhet och lite mys. Är ju mysigt för dem får jag för mig att vakna på natten, komma upp i mammas/pappas famn i en filt, äta och somna om Lixom. Gör jag mina rutiner fort, alltså kliver upp direkt hon börjar vakna för mat, så tar det ca 20 minuter innan vi ligger tillbaka i våra sängar igen. Det kan jag ändå stängt med. Men låtar man henne skrika som sambon, blir hon ju bara mer vaken och allt tar längre tid "/

Jag gruvar mig redan för bästa helg. Frågan är om man ska tragglas med det igen, eller bara fortsätta med att jag tar nätterna även då. "/ vi får se :)
  • Bumblebee92
    kerstinsmide skrev 2014-05-19 11:21:40 följande:

Klumpig är nog min karls mellannamn. Som när jag var gravid och hade sminkat mig för första gången på veeeckor då jag var konstant trött. "Åh det är mycket trevligare att se dig med lite smink!" Han menade ju att det var kul att jag var tillräckligt pigg för att orka göra något haha.
    HAHAHA! Min sambo sa oxå något liknande för något år sen, men jag hade då INTE sminkat mig, endast tagit lite mascara och vi skulle väl ut och hitta på något tror jag. Då slängde han oxå ur sig något klumpigt, typ "har du inte sminkat dig? Då kan vi ju inte gå dit" eller något sånt liknande sa han HAHAHA. Karlar! ;)
  • Bumblebee92
    peegasus skrev 2014-05-19 11:57:52 följande:

Måste också få klaga av mig lite på min sambo. Han har varit hemma i över två månader pga utbrändhet. Symptomen är väldigt trött och väldigt yr i huvudet. Detta är dock väldigt olika från dag till dag. Han blev sjukskriven 19 dagar innan Hummern skulle komma.

Vi har ända sedan Saga kom tagit henne varannan natt. Och den som har tagit natten får på morgonen sova några timmar i sovrummet. Detta har funkat jättebra. Jag sover i soffan varje natt. Annars vaknar jag direkt Saga gör något litet ljud ifrån sig. Jag sover även med henne i soffan när det är mina nätter. Sambon har pollenallergi så han vill inte sova på soffan då hunden får vara där och hon drar med sig pollen in. Häromdagen när det hade varit min natt skulle jag lägga mig i sängen och sova. Då fick jag inte göra det för "det är så mycket pollen i soffan". Då blev jag sjukt arg för han kan sitta i soffan hela jävla dagarna och glo på film,men han kan inte sitta där några timmar när jag vill sova i sängen? Det ska även tilläggas att det kommer pollen i sängen också genom kläder, hår etc. Detta faktum ignorerar han.

Samma natt som jag hade haft Saga så kunde inte han sova pga kliade i ögonen. Saga hade också haft en dålig natt,vilket innebär att jag också haft det. Så han tyckte att JAG skulle ta HANS natt för att han hade sovit dåligt. Jag kan väl inte rå för hans allergi. Och ännu mindre tänker jag lida för att han har allergi. Så jag sa "I helvete heller" så var den diskussionen avslutad. Han tog henne den natten (han är faktiskt väldigt bra med henne på natten, vaknar när hon är hungrig etc) men just den här natten verkade allt vara extra jobbigt och man hörde hur han suckade etc. Saga kom inte till ro trots att han matade och vaggade. När klockan var 03 blev jag irriterad på honom, gick in i sovrummet och hämtade ungen. När han klev upp vid 12, förutom en snabbprommis med vovven vid 7, tackade han så mycket för att jag tagit Saga och att han verkligen behövde det för han kunde inte sova för hon gnydde och ålade sig så mycket och inte kom till ro. När jag tog henne tvärsomnade hon i min famn innan jag ens hunnit sätta mig i soffan. Det enda han inte provat var att ta upp henne i famnen. Jag sa att jag inte gjorde det för hans skull utan för Sagas då jag tyckte synd om henne.

Jag sa till honom igår att han får ta morgonpromenaden med hunden, och det kunde han göra sa han. Han tog kvällsprommen vid 20. Vid 05 imorse började hunden visa lite smått att hon ville ut, men jag lät henne vänta till 06 innan jag gick upp och sa till att han får gå med henne nu. Han tittade på klockan och sa att hon får vänta. Men förhelvete, han var ute med henne 20, det är 10 timmar sedan hon måste ut! Jag blev arg och ville fan slå honom! Men istället sa jag till hunden "Kom, husse vill inte gå med dig. För han skaffar sig ansvar som han sen inte bryr sig om (syftade på att skaffa hund,inte enbart en promenad)" Jag gav Saga mat och sedan klädde jag på henne,la henne i vagnen och tog med henne och hunden ut. När jag kom tillbaka var jag redigt arg och smällde så mycket jag kunde i dörren, skåpluckor etc. Kl 07 kommer han upp och påpekar att NU är klockan 07. Jaha, men vi har ingen bestämd tid då vi ska avlösa varandra idiotjävel. Inget tack fick jag för att jag gick med hunden heller (Jag tycker inte det är jobbigt att gå med henne, men vill gärna slippa momentet att klä på ungen massa kläder och dra ut med vagnen tidigt på morgonen när jag knappt sovit något och han har sovit hela natten och dessutom sagt att han ska ta morgonen med Athena) förens jag påpekade att han kunde ju tacka iallafall. Då fick jag ett kallt tack tillbaka. Jag tog hans natt med lille barnet men han kan minsann inte ens ta ut hunden på en kortis. Jag tror dessutom att han sa att hon får vänta för att spela på mitt samvete. Han vet att jag får sjukt dåligt samvete när hunden får vänta,så han visste att jag skulle ta henne. Och det tycker jag är väldigt fult gjort!

Det är så sjukt mycket mer saker som jag stör mig på också. Jag har ett stort kontrollbehov när det gäller Saga och jag tycker han gör allt fel för jag vill ha det på mitt sätt. Ibland kan hon bara tröstas av mig och då tycker han synd om sig själv och gråter en skvätt. Jag förstår att det är jobbigt så jag försöker trösta honom och säga att han visst är en bra pappa etc. Men jag vet inte ens just nu om jag faktiskt tycker det. Jag tycker att man ska ta hand om sitt barn även om man är sjuk. Jag tycker dessutom inte att utbrändhet räknas som sjukdom, inte i den mån att man ska slippa ta hand om barn och hund,speciellt inte när det är yrsel och matthet det handlar om. "Men jag kunde ju inte veta att jag skulle bli utbränd" får jag höra. NEJ, men du kunde tänkt på innan vi skaffade barn att det finns en risk att man blir sjuk, och att man då får "stå sitt kast" och ta hand om ungen ändå. Skillnad på att vara sjuk på riktigt och att ligga på soffan, glo på film och vara yr.

Förlåt för världens längsta inlägg, som jag skulle kunna göra dubbelt så långt, men behövde få ur mig vissa saker. Även om ni inte orkade läsa så var det skönt att få spotta ur sig lite känslor genom ord.

michaelanorlin.blogg.se/ <--- Min gravidblogg beautybym.se <---- Min skönhetsblogg
    Jag läste allt! Wiho! Oxh det bästa med denna tråd är att man kan/får skriva låååånga inlägg, för det är alltid någon som har tid att läsa och "prata" med en. Om inte annat mår man alltid lite bättre av att få skriva av sig.

Tycker syns om dig! Samtidigt om jag även känner igen mig lite. Tror det ligger mer naturligt i oss mammor hur man tar hand om ett barn, och att man iom det gärna vill ha det på sitt sätt. Jag stör mig oxå på sambons sätt att ta hand om henne ibland. Mest på nötterna då. Men försöker verkligen att inte lägga mig i även om det är svårt. Hon är ju Lixom bådas bebis, och han måste få göra lite som han vill oxå. På dagarna är han faktiskt bra med henne, dem få timmar han får med henne på veckodagarna.

När han kommer hem från jobbet brukar jag lämna matning och blöjor åt han. För att jag har henne på nätterna och dagarna. Jag säger som inte åt han att "nu är hon din", eller Lixom får set att låta som en belastning eller ett måste. Utan jag säger mer, "hon ska äta nu typ, kan du fixa?" Eller "nu måste hon ha ny blöja, fixar du?". Och då gör han det. Vet att han hatar när man talar om för han vad han ska göra.

Men håller oxå med dig om att utbrändhet inte klassas som en sjukdom dör du inte kan ta hand om barnet. Och inte heller pollenallergi. Visst är det jobbigt, men du kan ju Lixom inte sjukskriva dig från föräldrarollen. Det är skumt det där att vi mammor "förväntas" orka och ha tid till att ta hand om barn, städa, tvätta och laga mat. Medans dem ska få sova såfort dem är lite trötta och haft en jobbig dag typ.

Jag skulle lätt kunna ta papparollen! Få sova på nätterna, jobba, komma hem, få/ta tid för att träna eller hotta på något, musa med bebisen någon timme innan den somnar, sedan gå och sova själv. ;)

Tror det är en karls-grej det där, vi verkar ju onekligen ensamma om att störa oss på dem haha. Sönder iallafall en styrkekram! Och hoppas på att veckan blir bra för dig/er! :)
Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet