Inlägg från: Bumblebee92 |Visa alla inlägg
  • Bumblebee92

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

anglavakt skrev 2014-07-06 15:04:34 följande:

Hej fina ni! En liten fråga, vad använder ni för blöjor? Vi velar mellan pampars och libero... Hade bara pampars på dom första men nu i andra storleken har vi testat båda men vilken tycker ni är bäst? Kram på er

Vi har när vi började prova alla blöjor, testat libero, pampers, och ICAs (Ica har jag hört håller samma standard och kvalité som libero). Vi fastnade för libero. ICAs var absolut inga fel på heller, men libero har ju liberoklubben oxå, därför blev de bara så. Tyckte pampersblöjorna kändes fuktiga av bara en kiss, tillochmed genom kläderna. Dem läckte inte, men kändes fuktiga som sagt. Gillade inte alls dem!
  • Bumblebee92

Haha! Trodde vi behövde skämmas för att vi luftar väldigt sällan! Trodde det var något typ alla gjorde, lite så jag skämdes faktiskt. Men vi är som sagt uberdåliga på det oxå! Hon har fått lufta EN gång! Bortsätt från när hon badar och blöjbyte, då kan hon få en 5 minuters ibland. Vi använder som sagt libero, och joline har aldrig fått röd stjärt av dem, trots att hon ibland kan få ha blöjan lite för länge. På nätterna har hon tex blöjan mellan 8-10 timmar. Hon fick några små små röda prickar en gång i blöjområdet, men tog potatismjöl 1-2 gånger bara, sen var dem helt borta! :)

• Bumblebee92

Läser era historier oxå, både småskrattar och tycker samtidigt såååå synd om er! "/ ...jag har inga svärföräldrar, så jag kan inte säga så mycket. Eller ja, en svärfar har jag, men honom har jag aldrig träffat då han bor i Thailand, men vi ska väl försöka ta oss dit i januari eventuellt.

Dock är min mamma väldigt hönsig av sig, trots att hon haft 4 egna tjejer!...blev lite små irri på henne i helgen. Frågade om hon och pappa ville ha joline över en kväll/natt så jag och sambon kunde fp gå ut och roa oss lite på ett årligt event/jippo som är här nere under sommrarna. Inte supa direkt, men dricka lite och träffa folk. Vi sover ju hos dem när vi är här nere och hälsar på, så vi skulle ju komma hem på natten.

Det var unga problem sa hon efter att jag frågat några gånger utan att tidigare fort svar. Men sedan ångrar hon sig. Hon fick ont i magen av tanken på att ha joline, för hon är så liten fortfarande. Rädd för att hon ska skrika eller sluta andas. Visst förstår jag väl henne, men samtidigt, vi skulle dra vid kanske 8 på kvällen, joline somnar vid 23-00 och sen skulle vi komma hem antagligen kring 02. Dessutom skulle jag finnas på telefon och vi skulle heller inte bli fulla. Vi är ju så sällan och hälsar på här, eller ens träffar dem så ofta över huvudtaget. Dem har, och har haft, syrrans barn rätt ofta. Visserligen är hon 6, men ändå! Hon har ju varit liten en gång oxå, och då har hon sovit hos oss minns jag. Sen har hon ju som sagt haft 4 egna barn. Så jag tyckte faktiskt dem kunde unna oss en kväll för oss själva. Eftersom att sambons släkt inte är oss jätte nära har vi knappt möjlighet till barnvakt där hemma, så jag hade hoppats på att mamma och pappa ville/kunde ha joline en kväll iallafall. Men men. Kan ju inte tvinga dem, speciellt inte heller om hon får ont i magen och blir nervös haha.

Sedan är hon väldigt nojjig i övrigt med joline oxå. Helst ska jag sitta bak med henne i bilen, och joline "kan ju inte ligga själv i sovrummet" när hon sover på dagen haha. (Vi har katter som går in och ut i rummen som dem vill, och jag lämnade dörren öppen så vi kunde höra om hon vaknade). Lämnade även joline i bilbarnstolen på nedervåningen eftersom hon sov, och på övervåningen blir det alltid tokvarmt! Så då fick hon sitta kvar där nere tyckte jag. Vi hör när hon vaknar. Men nä, där kan hon inte sitta själv. ;)

Mamma säger ingenting på något elakt eller störande sätt, men hon är som sagt väldigt nojig :) och som nu säger, ens egna mamma kan man ju säga åt om det blir för mycket.

Annars så har vi det superbra här nere i "Stockholm", joline får så mycket uppmärksamhet av sina 3 mostrar och mormor & morfar :))

• Bumblebee92
    LyCKa55 skrev 2014-07-24 13:16:19 följande:

Vi var ju inne på det här med svärmödrar för ett tag sen o nu sitter jag o funderar på om jag ska skicka ett sms och förklara hur jag känner o att de måste fråga oss om de ska ha Sixten och att de inte bara kan ta honom och gå undan osv. Att de måste förstå att det är vi som är hans föräldrar.

Men jag vet inte, är det okej att skicka sms om en sån sak? Jag tycker det är väldigt jobbigt att prata med henne så hon är så sjukt bestämd. Skriver ja så får ja ju möjlighet att förklara ordentligt hur jag känner. Sen kommer hon säkert att ringa upp mig om det men då har jag ju sagt det jag vill ha sagt.

Tycker absolut det är okej. Jag skulle göra likadant. Hatar att "konfrontera" människor öga mot öga. Och som du säger, i ett sms kan man få med allt man tänkt säga, utan att typ glömma någon bit bara för att man blir avbruten för att den andra personen ska säga något. Sen kan du ju i sms förklara varför du skickar sms :)
  • Bumblebee92
    LyCKa55 skrev 2014-07-25 11:08:34 följande:
    Nu har sambon sagt att han ska prata med henne om det nästa gång de pratar. Gör han inte det så ska jag skriva till henne. Vill få det ur världen så det känns bättre när vi ses nästa gång.
    Håller tummarna och hoppas det löser sig utan massa gorm :)
  • Bumblebee92

Jag är helt kluven när det kommer till syskon. Jag vill ha tätt, ca 2 år. Så joline kan ha någon att leka med när syskonet blir lite större. Men samtidigt vill jag lägga all min tid på henne! Kanske tills hon är 6 år och börjar skolan, eller något sånt. Sen vill jag ha hus och bo där jag kommer ifrån. Samt ett fast jobb. Detta vill sambon oxå, men inte ännu på ett tag....så jag vet inte! Skulle ändå linne tänka mig att skaffa syskon när joline är 5-6 år, och då skaffa en tredje med tätt mellanrum. Nackdelen då är ju att joline kommer bli ensam barn ganska länge. Och behöva vänta tills att alla syskon kommer upp i en ålder där dem kan umgås tillsammans "/ ....

Jag har två äldre syskon som är 6 och 7 år äldre. Samt en lillasyster som är 1,5 år yngre. Och det var inte fören jag och lillsyrran kom i 18 års åldern som vi alla syskon började umgås på ett mer vuxet sätt.

Samtidigt känner jag mig stressad över sambons ålder. Han är 31 (i år) och jag 22. Sen är det ju dehär med att "göra bort barn" så man kan "leva" sen. Ni fattar nog vad jag menar. :)

Som sagt, jag är kluven! "/

• Bumblebee92

Töntigt. Jag vet. Men jag håller på att börja böla.

Ena storasyrran ville ha joline över dagen, det fick hon givetvis. Jag och sambon tog en sväng på stan själva och myste på utan barn :)

Dock fick jag höra att joline fått smaka liiite liiite glass!!!.....ALLTSÅ VA FAN!!!

1. Hon är 3 månader danska exakt (ja dem kan väl säkert smaka något litet, men ändå).

2. JAG ville ge henne hennes första grej utöver ersättningen!

3. Jag ville ha kort på första gången hon stoppar något annat i munnen än ersättning!

4. Vi vill inte ge joline socker i onödan. Varför ge dem något dem ändå inte behöver eller vet vad det är?

Överreagerar jag? Känner mig extremt besviken! JAG VILLE JU SE HENNES REAKTION FÖRSTA GÅNGEN HON STOPPAR NÅGOT I MUNNEN!. Dessutom kan man väl fråga om man FÅR ge ungen något!....blir bara mer och mer irriterad på det ju mer jag tänker på det. :( känns dumt att säga något åt min syster nu, när det var ett tag sen hon nämnde det. Blev väl lite ställt just när hon sa det oxå, så trodde hon skojade först. Men tydligen inte.

Kanske kan man skicka ett sms ikväll? Och skriva att "jag kan inte släppa det. Jag tycker inte det var okej" eller något?

Vad tycker ni kring detta? :( kanske jag är töntig?

• Bumblebee92
    Enlängtan skrev 2014-07-29 20:58:08 följande:
    Jag hade också blivit otroligt besviken, Gumman blir ju 4 månader nästa vecka och vi har låtit henne provsmaka lite sylt när vi ätit mat och även lite glass (skulle inte låta henne äta slask, haha men nu när det varit så himla varmt så uppskattade hon nog att slicka på ngt svalt) och idag fick hon mosad potatis, har inte fotat provsmakningarna men har iaf fått vara med och se minerna vilket varje förälder säkert vill få se smile4.gif

Har den systern några egna barn för så hade du ju kunnat fråga hur hon skulle reagerat om inte hon fått se när dem fick provsmaka ngt för första gången !?
    Tack för era svar! Då överreagerade jag kanske inte... "/ ....vet inte om hon skojade, men det lät verkligen inte så.

Nej, hon har tyvärr inga egna barn, så kanske är det svårt då att förstå/tänka på att vissa saker är känsliga för en förstagångsmamma "/ ....blev jävla irriterad på alla mina tre syskon. För när jag sa att vi inte ska ge joline socker fören hon typ själv vet vad det är, alltså undvika det så långt det iallafall går, så kollade alla tre på mig som om jag vore dum i huvudet!....den ena syrran har ett barn på 7 år. Hon äter alldeles för mycket socker enligt mig. Kakor och glass nästan varje dag. Och här hemma hos sin mormor (som hos dem första mor/far-föräldrar) så blir man ju lite extra bortskämd med socker oxå.

Men hade iallafall min mamma på min sida! Och sket i vad syskonen tänkte. Det är vårat barn och vi uppfostrar henne som vi vill. Punkt....skrev ett sms till syrran och frågade om hon var seriös med glassen "/
  • Bumblebee92

Har ny fått svar av syster. Var "bara" en liten liten dutt på läppen hon hade fått. Skulle väl vara samma sak som att man själv äter glass, och ungen råkar flänga huvudet i glassen om man bär på barnet :) känns lite bättre nu iallafall :)

• Bumblebee92
    vår sommar skrev 2014-07-30 01:44:37 följande:

Vi har ett problem här hemma.. Alfred sover jätte bra på nätterna. Från 5-7 timmar första sovpasset sen amma och somna om igen.. Men han har börjat lagt sig på sidan nu på nätterna och i början så gick det bara att lägga tillbaka honom på rygg igen utan att han vakna..

Men nu blir han arg och lägger sig på sidan igen och så lägger jag rätt han och så vänder han sig.. En evig kamp verkligen. Kan få hålla på så bra länge. Ibland funkar det och ibland så vaknar han till ordentliga och då vill han inte sova i sin säng längre..

Hur ska jag göra? Kan jag låta han sova på sidan tro? Nån mer med samma problem eller med nått smart knep, vill ju att han ska sova på rygg eftersom man är ju livrädd för psd

Joline somnar bara på sidan, såvida hon inte är jätte jätte trött. Hon har sovit på sidan sen hon var 4-6 veckor någonting. :) lägger henne på sidan i sin säng, lägger snutten så hon kan krama om den, och sen somnar hon själv. Ibland har hon lite svårt att somna, då byter jag bara sida på henne. Funkar jätte bra för oss :)

Brukar tänka att jag själv vill ju ibland vända mig för att jag inte ligger riktigt rätt när jag själv ska sova. Vi själva somnar ju inte alltid på rygg heller :)

Tror du absolut kan låta han ligga på sidan, om ni själva är bekväma med det. Vi låter tillochmed joline få ha sin snuttefilt lite i ansiktet när hon ska sova, för det gillar hon och somnar bättre då :) fast att alla säger att inga föremål ska ligga i bebisens ansikte när dem ska sova pga kvävningsrisk.

Men lägger filten lite så att hon ligger med huvudet på den, och sen lite upp över halva ansiktet typ, så hon "snosar" på den typ. Och håller om den som jag sa :)
Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet