Inlägg från: Bumblebee92 |Visa alla inlägg
  • Bumblebee92

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

LyCKa55 skrev 2014-05-30 18:03:31 följande:

Ja det är ju trygg hansa och folksam det står mellan. Trycker det är så svårt att själv bilda sig en uppfattning om skillnaden när man läser på deras sidor och i foldrarna jag fått hemskickat. Jag tycker de verkar rätt lika när man läser i dem. Vad var det som var så mycket bättre med Trygg hansa enligt er?
    Den "bästa" anledningen var för att Folksam har karensdagar på tex sjukhusvistelse för barnet. Hos Trygg-Hansa får du typ 250:- från första dagen barnet ligger inlagt. Hos Folksam tror jag du måste ligga först 3 dagar innan du får ersättning. Sedan har jag hört att Trygg-Hansa är jätte lätta att ha att göra med om du behöver utnyttja försäkringen. Hos Folksam har vi hemförsäkringen "tyvärr" via sambons fack. Men när jag skulle ha ut pengar för mobilen därifrån sa alla som jobbade där olika, och olika människor skötte ärendet typ, och det tog as lång tid för mig att få pengar!

Trygg-Hansa ringde oss redan på BB, för att jag har min personliga försäkring där, dem ringde bara och ville tala om att jag har rätt till ersättning för att jag ligger på BB. Hur många försäkringsbolag talar om FRIVILLIGT att man får ersättning Lixom?! Mina föräldrar betalar den försäkringen fortfarande åt mig, så trodde det skulle bli jobbigt att JAG skulle ringa dit och be om pengarna, men det var INGA problem. Dem frågade när jag blev inlagd och utskriven, sen satt pengarna på mitt konto efter några dagar.

Vad jag hört så behöver dem typ inga papper på saker och ting, ibland alltså, för att dem själva kollar upp med tex sjukhuset om det stämmer att jag legat inne så och så länge. Jätte bra! Dem jobbar med att ha snabb service för sina kunder.

Ska fundera om jag kommer på något mer, men jag tror oxå att beloppen man får ut på dem vanligaste sakerna, tex dem vanliga sjukdomarna, dem beloppen var bättre/högre hos Folksam. :) dessutom, om du har fler försäkringar hos Trygg-Hansa, så får du 5% rabatt tror jag på vissa försäkringar, sk. Samlingsrabatt. Vi tecknade Jolines försäkring, en personlig sjuk och olycksfalls försäkring åt sambon, samt livförsäkring för oss, det gav oss 15% rabatt på bilförsäkringarna vi har hos dem. Jätte bra :)
  • Bumblebee92
    LyCKa55 skrev 2014-05-30 20:01:50 följande:

Okej, ja det låter ju bra. Jag har också en försäkring för mig hos dem. Var en barnförsäkring först som nu är en vuxenförsäkring. Men det var ingen som ringde mig om det här med BB. Det visste jag inte att man får ersättning för. Då är dem inte alltid lika bra på att upplysa då tydligen. Ska jag ta och ringa om. Det där med bilförsäkringen låter bra. Vi har just fått en räkning på vår bilförsäkring och nu har plötsligt länsförsäkringar tagit bort vår rabatt så den kostat 2000(!)kr mer! Helt sjukt. Så vi ska byta bolag på den.
    Hmm jaha! Dem sa att dem ringer "alla"...men ja, de vet man ju inte. Har samma som dig då, fast jag har kvar min barnförsäkring haha, är ju under 25. Så den heter fortfarande trygga barn. Jag fick, och då har du oxå rätt till 250:- för varje dag du låg inne :) ring och kolla.
  • Bumblebee92
    kerstinsmide skrev 2014-05-30 22:08:53 följande:

Haha. Vi har faktiskt sexat en gång! Förra veckan. Men jag fick typ lite ont HAHA som en oskuld igen. :') så vi ska völ ta det lite försiktiga haha. Blev så mesig. ;)
    ja! Känner mig oxå lite nervös som en oskuld i för vad som komma skall ;) HAHA! Har sagt pt han att när de sker får han vara mega försiktig, för jag kommer säkert spänna mig som en fiskpinne! ;p dessutom ska de vara BRA efter såhär flera månader sen man hade sex! Annars blir jag besviken, ska det vara så SKA det, annat kan de lika gärna vara. Han kan vara lite "torr" och tråkig ibland. Ser som bara ett hål där något ska in och ut, han glömmer lätt resten av kroppen HAHA. Vill gärna ha det lite mer intimt och lite känsla i det hela, annars kan jag lika gärna klara mig flera månader till utan myspys ;)
  • Bumblebee92
    LyCKa55 skrev 2014-05-30 22:57:40 följande:

Okej, så man får 250 per dygn? Vi trodde de ersatte det man fick betala. Då får man ju mer än 3ggr så mycket som man betalt på BB:)

Ser att ni pratar om sex. Jag är faktiskt inte orolig för det känns bra "där nere" och det ser bra ut(ja jag kollade med spegel:) men vi har bestämt att vi ska vänta till jag varit på efterkontroll. Mest för att jag är lite nojjig över att det inte ska vara helt läkt och risk för infektion osv. Har jag väntat så här länge kan vi vänta lite till. Är bara 3veckor dit så. Men det börjar ju kännas rätt segt nu. Senast vi hade sex va nog en vecka innan förlossningen eller nåt. Dvs 6veckor sedan. Det va länge sen det gick såhär långt mellan gångerna. Har nog inte hänt sedan jag va singel:)
    Hur lite fick du betala på BB? :o jag fick betala 100:- per dygn för mig, och 800:- totalt för sambon!

Det känns bra där nere för mig med. Typ. Fick lite ont nör jag gick en redig PW på 12-13km "/ kan var lite för hårt. Men annars känner jag mig bra där nere, blöder lite till och från. Känner att jag faktiskt vill ha sex innan efterkontrollen, annars kommer jag spänna mig ännu mer i gynstolen haha. Men om jag vet att jag klarar av att ha sex, (om jag nu klarar det. Kanske gör lite ont som kerstinsmide sa) så kommer det antagligen inte göra ont på efterkontrollen. På sambon litar man ju ändå på att han tar de lugnt och försiktigt. Är lite rädd för smärta, eller Lixom små stick och sådär, så kommer ju vara rädd om BM ska föra in massa verktyg under kontrollen "/ haha.

Vet inte när vi hade sex sist! Sambon var inte så sugen att ha under sista delen av grav, så det är säkert 3 månader sen sist!
  • Bumblebee92
    kerstinsmide skrev 2014-05-31 08:50:12 följande:

Åh. Denna natten var mycket bättre! :D Korven somnade kvart över elva och sov till halv fem på morgonen. Helt nöjd var hon i sin egna säng. :)

Åh vad skönt för er!! Jollan som ju ungefär samma tid igår natt. Hon sov heeela dagen i förrgår, sen då hela natten oxå, samt hela dagen igår. Och igårkväll somnade hon vid 22. Sen vaknade hon 02.30. Sen vid 07 tiden, och där brukar hon somna om igen till 9-10. Men idag var hon inte alls trött vid 07. Så sambon klev upp med henne. Inte så konstigt kanske när hon sovit så mycket innan!
  • Bumblebee92
    Eveluskan skrev 2014-05-31 11:29:02 följande:

Här har vi redan sexat loss flera gånger och det har gått fin fint. Första gången så blev jag lite ledsen för ingenting kändes som innan, det gjorde verkligen inte ont men det var nästan så att det kändes för lite ;) efter det så är det regelbundna knipövningar som gäller och redan en vecka senare så var det bättre. Så kör hårt brudar, för även om saker och ting inte kändes som förut så var det underbart härligt att få vara lite vuxna och nära igen smile1.gif

Vad mysigt! :D jag körde med knipövningar dem första två veckorna typ, var/är livrädd för framfall jag. Men sen glömdes de bort. Kan man få framfall såhär 5 veckor efter förlossning? Eller är det något som kommer/händer första tiden? Någon som vet?....men man borde kanske återuppta knipisarna, det skadar ju aldrig!

Hoppas bara man ute har allt för höga förväntningar på första sexet, så man sen blir besviken, kan vara lite typiskt mig ;p haha.
  • Bumblebee92
    LyCKa55 skrev 2014-05-31 13:57:10 följande:

Det kostade 80:-/dygn för mig och 120:- för sambon tror jag. Vi var ju bara där två dygn så det blev inte så dyrt.

Jag känner nog tvärt om. Eller självklart litar jag på min sambo och att det säkert skulle va okej men jag är så där att jag gärna går till läkaren för en extra gång om jag är orolig för nåt(lite hypokondrisk) och jag vet att om vi skulle ha sex innan kontrollen skulle jag nog gå och nojja att det va dumt osv. Sambon vet ju detta så han tycker också vi ska vänta. Det är ju inte hela världen. Så vi lär göra så.
    Vad billigt! Skönt ändå :) förstår hur du tänker kring att du vill göra undersökningen först, egentligen bör man kanske göra de, jag är sån som viftar bort de mesta, har jag ont hittar jag säkert en förklaring till de, de tar ett tag innan jag söker hjälp för saker tyvärr ;p slängde det inte är typ utslag eller något som framträder på kroppen och ser skumt ut utan anledning :p
  • Bumblebee92
    Dixiechick skrev 2014-05-31 14:01:32 följande:

Nu behöver jag lite tips från er som ger ersättning!

Min bröstmjölk börjar sina bort helt nu och jag får ge nästan bara ersättning nu. Det smidiga med att ge utpumpad bröstmjölk var att den fanns färdig i kylen att värma när lilleb är hungrig. Det gick på ett kick!

Nu blir jag stressad när han vaknar och tycker det tar en faslig tid att få till det innan han får äta.

Har ni nåt tips på att få det att fungera smidigt?

Äh sluta noja ;) skämt å sido. Men folk säger ju att det är sååå jobbigt med ersättning. Jag tycker inte alls det! Möjligen kanske att diska flaskorna, men dem kan man ju faktiskt köra i maskin.

Vi har 5st flaskor som vi kör med. På kvällarna innan läggdags så gör vi iordning alla. Vi fyller 3-4 av flaskorna med rätt mängd vatten, och dem resterande 1-2 flaskorna även med pulver. Så när bebis vaknar på natten är det bara kliva upp och värma en flaska i 35sekunder. Medans den värms brukar jag fylla på nästa flaska med pulver, så den är klar till nästa gång. Så man ligger steget före. En färdig flaska med pulver kan stå upp till 6-8 timmar innan den dricks. Med 5 flaskor har vi typ så det räcker från 22-målet fram till 10-målet nästa dag. Hon äter en gång på natten och en tidig morgon. Tycker detta funkar superbra för oss. Sen säger ju folk att man ska skölja ur flaskorna direkt efter, att fem inte ska stå, men där fuskar jag lite, jag sköljer ur och diskar dem när jag kliver upp för dagen sen. Hon äter ju inte ur samma flaska som stått över natten fören vi diskat den :)
  • Bumblebee92
    Dixiechick skrev 2014-05-31 16:41:54 följande:

Men det står att den ska värmas upp till 70 grader när man återvärmer flaskan? Eller värmer du bara till ättemperatur direkt?

Då får man stå och kyla igen?

Hmm? Va, återvärmer? Vad menas med de? Om bebisen inte äter allt och man ska ge resten senare?...alltså vi kokar vatten i vattenkokaren, sen har vi det vattnet i en tillbringare i kylen kanske jag ska säga oxå ;). Från tillbringaren häller vi i flaskan. Sen värmer vi den till ättemperatur när det är dags att mata. Oftast äter hon upp hela flaskan. Skulle typ hälften bli kvar, kan den stå Max en timme, sen värmas igen sa dem på BB.

Och på BVC frågade jag om man ens behöver värma ersättningen man gör med pulver, (för de behöver man inte med tetran) för jag tänkte om de är varmt ute på dagarna kanske det är godare att dricka sval eller rumstempererad mjölk. Och det gick utmärkt de oxå. Dock tyckte joline inte om kall mjölk haha, var väl en ovan konsistens. Men rumstempererad äter hon.
  • Bumblebee92

"Vi testar natta joline utan kvällsbadet idag" för de blev lite sent. Resultatet? HON MÅSTE BADA på kvällarna. Hon blir såååå mycket lättare att söva! Fick sitta nu i ca 45 min innan hon somna helt! Hoppas hon sover bra i natt ändå. Med badet tar de Max 20 min innan hon somnat, och hon sover ca 4-5 timmar!....vi har testat förut oxå att hoppa över badet, samma sak då med, så det var nog ingen tillfällighet att de tog 45 min idag. Hon kommer bättre till ro med kvällsbadet + schampot och oljan jag tidigare nämnde. :) håller tummarna att hon ändå sover länge i natt som sagt!

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet