Inlägg från: Bumblebee92 |Visa alla inlägg
  • Bumblebee92

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

Och ja, som kaktus säger, man kan ju stödja upp med en filt eller kudde vid magen om man är lite orolig att bebisen ska rulla på mage. Jag själv brukar lägga täcke i ryggen så joline inte kan hamna på rygg, för då vaknar hon typ. Detta brukar jag få göra på natten oftast när hon vaknar till. :)

• Bumblebee92
    mythos skrev 2014-08-01 15:13:18 följande:

Hallådär. Hoppas ni & era små mår toppen bra :)

Är in & läser varje dag på mobilen men kan inte logga in från den så det blir sällan jag skriver pga att jag måste släpa fram datorn.

Alltså, jag har läst lite här i tråden & sen på lite andra ställen om utvecklingen för barn i 3-4 månders ålder & jag lär säga att det känns som om min lilla tjej ligger efter lite (hon är född 5 veckor förtidigt, vet inte om det kan ha någon betydelse). Hon absolut avskyr att ligga på mage så det har jag inte tvingat henne göra så mycket, & därmed att rulla över från mage till rygg eller tvärtom finns inte på världskartan, hon ligger lugnt där man lägger henne & sen är det inte så mycket mer med det. Hon har börjat ta tag i sina kläder & stoppa dom i munnen & suger mycket på sina händer, men hon greppar ju inte saker man ger henne mer än att hon tar det & släpper det typ.
    Och hon är inte ett dugg intresserad av att ligga i babygymmet, grinar inte men tycker inte att det är nåt kul heller,utan hon är mest glad/nöjd om hon ligger i vagnen & kikar på oss eller när man håller henne så att hon får "stå upp" eller så sitter hon gärna bara med i knät & kikar.

Hon är världens gladaste & lugnaste bebis, men sover säkert 19 timmar per dygn i snitt så hon är ju inte så mycket vakentid att  "träna" på grejer.

Låter det onormalt tycker ni ?

Som ovan säger, att hon är född för tidigt spelar in på utvecklingen. Tror inte alla du behöver oroa dig. Hon låter lite som våran tjej som blev 3 månader i måndags. Hon är född på bf. Men visar inte en endaste tillstymmelse till att vilja tulla runt ännu. Varken från mage eller från rygg. Hon greppar inte saker heller, och verkar inte fått koll på sina händer ännu. Hon kan som råka ta tag i saker. Kan ana att hon typ försöker ta i saker, men hon missar, tar/rör med fel hand i helt fel riktning haha. Händer och armar bara vevar runt, sakta, koncentrerat, men som sagt åt olika håll än åt leksaken typ. Hon verkar Lixom inte fatta ännu. Dreglar massor gör hon, och käkar på händerna. Hon kan även råka få tag i en filt eller sin klänning och suga på den. Hon håller gärna i saker man ger henne, men får då hjälpa henne att öppna händerna typ haha.

Babygymmet har vi inte testat på 3 veckor eftersom vi vart på semester, men tidigare har det inte heller var någon riktig höjdare. Hon grinar inte heller, men gnäller lite. Annars böjer hon sig oxå med att bara få sitta i babysittern där vi är. Eller sitta och stå upp, det är en favorit just nu. Hon försöker alltid dra sig uppåt mot sittande ställning när hon halvligger haha :)

Så jag saknar oxå detta med rullning och att hon ska hitta sina händer/veta hur dem funkar. Men de kommer väl :)
  • Bumblebee92
    elyse skrev 2014-08-05 13:55:25 följande:

Är det någon som är sugen på fler barn redan nu? Jag har en p-stav sedan några veckor tillbaka och tänker just nu att det bara blir Dahlia här hemma. Vi bor i en trea som vi inte vill flytta ifrån och alla tankar jag hade om syskon känns som bortblåsta. Kanske när hon är 4-5 år i så fall. 

Nja. Jag känner mig just nu nöjd med ett barn. Men ändå vill jag ju att joline ska ha ett syskon. Men jag orkar inte vara gravid igen haha! Skulle isåfall vilja ha ca 4-6 år imellan. Just för att jag vill hinna skaffa en bättre bostad och bättre jobb. Men samtidigt vill jag även ha 1,5-2 år imellan, så dem får lite mer nytta av varandra. Men då måste man ju bli gravid igen typ i årsskiftet! ;( vill dessutom inte bo kvar här i Norrland om vi ska ha en till. Och sambon vill inte flytta ännu.

Däremot vill HAN ha en till bebis, typ nu helst. Haha. Han blev typ lite hoppfull när min mens var 1-2 dagar sen. Själv jublade jag när den kom typ ;) HAHA. Ska skaffa minipiller har jag tänkt nästa gång jag ska till BVC och ha samtal med BM. :)
  • Bumblebee92
    kerstinsmide skrev 2014-08-05 21:12:10 följande:

Min lilla donna är så jäääääkla varm. :( svettas som en tok. Vi kan inte ha flnstrena öppna för länge heller då brandröken från sala är överallt. Npgon som har nå tips? :/

Stackare! Inget tips jag själv testat, men fått höra. Kyl ner typ vattenflaskor, kanske inte så det blir is, men ordentlig svala iallafall, linda sen in dem i handdukar/lakan/filtar så kan du ha dem runt henne typ i sägen eller vagnen. Kom på nu när jag skrev att detta tips kanske funkar oxå till att kyla ned t.ex sängen där hon ska sova, en stund innan hon ska lägga sig där :)

Annars är det väl som ovan skrev, fläktar om du har, och vadda med sval handduk.

Såg oxå något tips på Facebook, köpa sånadär billiga handfläktar på typ på Clas Ohlssons. Och sätt fast i vagnen, typ ställ dem i madrassen. Tryck ned dem på sidan av madrassen. Eller hur fan ska jag förklara hahah! Bladen är mjuka och barnet skadar sig inte på dem om dem skulle stoppa dit fingrarna :) dock får man nog ladda upp med ett gäng batterier till dem oxå ;)
  • Bumblebee92
    misspethunia skrev 2014-08-07 09:40:36 följande:

Olivia blev 3 månader igår. Tycker hon har ätit så dåligt sista tiden, framförallt sista veckan ungefär. Hon var uppe i 180-200 ml/måltid ett tag, men nu är det ungefär hälften (100-130 ml) sen är det stopp. Funderar på om det är en fas el värmen el vad det kan bero på? Kanske en kombi? Hon är pigg och glad som vanligt, så märker ingen skillnad i humöret.
    Nån av er så märkt liknande när er bebis varit i ungefär samma ålder?

Nu när du säger det! Joline blev nyss 3 månader oxå. Har oxå märkt att hon äter mindre! Hon får 150ml/måltid men senaste veckan/veckorna så lämnar hon alltid en skvätt kvar. Har försökt tryckt Ingemar det sista oxå, då det är ca 40-50 ml. Men ibland har hon kaskadkräkts istället. "/ lämna så viktigt att gång henne hela flaskan när de är så varmt. Men ja, en annan är kininet heller lika hungrig i värmen :)
  • Bumblebee92
    Fidelisen skrev 2014-08-07 12:26:16 följande:

Vad kan man göra med en liten gobit som inte har bajsat sedan i måndags?

Jag vet all det är normalt att det blir så, men hon blir på så kinkigt humör av det.

Såg att du skrev senare oxå att du hört att dem inte kan bli förstoppade om man helammar. Det tror jag inte på, har en kompis som helammar, hennes tjej bajsade inte på iallafall 1,5 vecka "/ så nog kan dem bli förstoppade. Vad det beror på vet jag inte. :)

Men som någon skrev, kokosfett har jag hört. Även messmör har jag hört att man kan ge. (du får googla det då jag själv inte testat och inte vågar lova något)

Och var det Evelina som sa?...att någon sagt att man kan vila upp benen. Det var nog jag som sa det en gång. Lägg henne på rygg, och vik upp benen så dem blir dubbelvikta. Som om hon skulle sitta på huk på. Pressa lite lätt mot magen, och när du viker ut benen igen kan du skaka dem lite lätt samtidigt som du drar ut dem. :) har hört det kan hjälpa.

Finns även något som heter 10-2 massage (?) eller något sånt, då man masserar tarmen på dem, du tar din höger hand och drar den på magen, tänk dig klockan på hennes mage, då drar du handen medsols från kl 10 till kl 14. När du kommit till kl 14, så byter du av med vänsterhanden och gör samma sak. Blir som en halv cirkel typ. Typ under revbenen ungefär. Finns säkert mer info om du googlar det :) det ska tydligen stimulera tarmen eller något :) hoppas hon blir bättre snart :)

Har du testat pysventil föresten? Men det kanske man inte ska göra iögonfallande ändå fiser? :)
  • Bumblebee92
    Fidelisen skrev 2014-08-07 18:39:13 följande:
    Pysventil testade jag nyss, kom varken bajs eller gaser. Hon har gråtit non stop en stund nu, verkar vara obekväm. Stackars liten.

Ska googla på massagen.
    Stackare "/ hoppas de kommer ut snart! :)
  • Bumblebee92

Lykka55, har ansökt :)

misspethunia, vad heter du på

Insta?

Vet att vi hade upp detta om insta tidigare för ett bra tag sen, kul med en uppfräschare!

Själv heter jag bumblebeee_ skriv gärna när ni ansökt, brukar inte godkänna om någon helt Random, med oxå låst profil och utan information vill ansöka mig :)

• Bumblebee92

misspethunia - får be om ursäkt om jag redan följer dig HAHA. Har faktiskt halv dålig koll, pinsamt nog, vem alla här inne är! Många har jag koll på, men inte alla ;) lättare att förknippa folk och namn på insta ;)

• Bumblebee92
    LyCKa55 skrev 2014-08-12 21:51:40 följande:

Måste fråga er andra om kräkningar. Sixten har visserligen kräkts en del innan men inget jag reagerat på. Men nu senaste veckan kräks han jättemycket och ofta. Förstår inte varför. Var faktiskt inne på akuten pga det i lördags då jag blev ditskickad av sjukvårdsrådgivningen(de på akuten verkade tycka det va onödigt), kollades av en sköterska som inte hittade nåt konstigt och som verkade lugn kring hur han mådde. Sen skulle läkaren komma och kolla på honom men efter ca 2h väntan gav vi upp då Sixten var jättepigg och glad och sköterskan ju inte hade nåt att påpeka. Men kräks gör han fortfarande mer än innan. Nån som känner igen sig i mycket kräkningar?

Här! Inte att det har börjat efter ett tag, utan joline har ju kaskadkräkts sen hon föddes. Det blev bättre efter 2-2,5 månad, men det händer fortfarande att "hela flaskan" kommer upp ibland. As jobbigt! Har inte brytt mig att kolla med BVC om det, eftersom att deras magmunnar är outvecklade i början, och det har som sagt avtagit. Ett tag kröktes hon näst intill VARJE kväll! I våran säng. (Nä vi lärde oss aldrig att inte mata där HAHA). Så var ju bara bädda rent och bada henne. Gick till och med igenom från påslakanet ner till själva sängmadrassen!

Hur länge har han kräkts såhär? Tänkte om det kanske bara är en period? Kanske äter han för mycket? Jag tycker joline på senaste veckorna lämnat en skvätt kvar i flaskan efter varje måltid. Hon får 150ml och har oftast ätit allt, men nu börjat lämna mellan 30-50ml.
Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet