Fidelisen skrev 2014-08-07 12:26:16 följande:
Vad kan man göra med en liten gobit som inte har bajsat sedan i måndags?
Jag vet all det är normalt att det blir så, men hon blir på så kinkigt humör av det.
Såg att du skrev senare oxå att du hört att dem inte kan bli förstoppade om man helammar. Det tror jag inte på, har en kompis som helammar, hennes tjej bajsade inte på iallafall 1,5 vecka "/ så nog kan dem bli förstoppade. Vad det beror på vet jag inte. :)
Men som någon skrev, kokosfett har jag hört. Även messmör har jag hört att man kan ge. (du får googla det då jag själv inte testat och inte vågar lova något)
Och var det Evelina som sa?...att någon sagt att man kan vila upp benen. Det var nog jag som sa det en gång. Lägg henne på rygg, och vik upp benen så dem blir dubbelvikta. Som om hon skulle sitta på huk på. Pressa lite lätt mot magen, och när du viker ut benen igen kan du skaka dem lite lätt samtidigt som du drar ut dem. :) har hört det kan hjälpa.
Finns även något som heter 10-2 massage (?) eller något sånt, då man masserar tarmen på dem, du tar din höger hand och drar den på magen, tänk dig klockan på hennes mage, då drar du handen medsols från kl 10 till kl 14. När du kommit till kl 14, så byter du av med vänsterhanden och gör samma sak. Blir som en halv cirkel typ. Typ under revbenen ungefär. Finns säkert mer info om du googlar det :) det ska tydligen stimulera tarmen eller något :) hoppas hon blir bättre snart :)
Har du testat pysventil föresten? Men det kanske man inte ska göra iögonfallande ändå fiser? :)