Inlägg från: Eveluskan |Visa alla inlägg
  • Eveluskan

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

Chili123 skrev 2014-11-25 15:42:58 följande:

Imorgon blir mina småmonster 8 månader! Vart tog tiden vägen!? phpNZPKa896055.jpg

Men vilka sötnosar! Stort grattis

Vart tar tiden vägen?
  • Eveluskan

Hej alla mamas.

Tänkte vara sjukt osvensk och be om lite pepp jag sitter nämligen med sonen i famnen och har startat ett nappflaskekrig. Bastian har med andra ord snuttat färdigt på flaskan om nätterna då han inte vill ha den i hunger-syfte utan som napp. För den riktiga nappen kastade han för några veckor sedan och blir galen om man försöker erbjuda den.

Så nu kör vi, tre nätter har jag hört att det tar innan det vänder. Någon här inne med någon erfarenhet?

Jag försöker ladda mentalt, men jag känner mig som värsta boven när han gråter av sorg över sin flaska. Hua, mitt hjärta brister. Så överös mig med tips, pepp eller distraktioner vettja

• Eveluskan

Haha denna tröttmössa krigade fint fram tills att jag själv somnade, då åkte nappflaskan in på rutin när det började gny bredvid mig. Man är alldeles för självgående i sömnen. Men jag ser ljuset i mörkret för vid nästa gnällvända så plockade jag upp en hysterisk bebis och taggade för att börja vandra och vagga, det tog bara två minuter så sov han igen utan några tårar alls och sen sov vi fram till 4,30 och då fick han en morgonflaska för den tiden har vi bestämt som tidigast att han får den. Då har han ändå "sovit" i 8timmar sedan senaste flaskan.

Asch vi kör inatt igen och hoppas på att jag inte gör samma misstag igen, inte bara agera på rutin utan vakna och tänka till först.

Angående vanlig napp så kvittar det med märke eller sort han vill bara inte ha napp. Och jag fick lära mig häromdagen att vid ca 7månader så försvinner sugbehovet/reflexen och endel barn dissar då nappen av sig självt.

Tack för tipset om Vanja :) jag följer redan henne slaviskt, haha.

• Eveluskan
    Evelina04 skrev 2014-12-06 10:18:23 följande:

Alltså, jag blir fan VANSINNIG snart!!!! Sebbe är världens underbaraste MEN i typ tre månader nu har han haft en "testa rösten" period. Han Gallskriker hela jävla tiden. Han är inte arg eller ledsen eller något sådant utan han bara skriker för att höra sig själv. Jag håller på att bli galen. Från morgon till kväll!!!!!!!!! Jag känner att jag inte är någon bra mamma just nu för mitt tålamod är i botten!!! Jag vet seriöst inte vad jag ska göra.

14-04-14 kom våran älskade Sebastian till oss!
    Kram kram kram och lite tålamod till dig!

Öronproppar? ;)
  • Eveluskan
    Enlängtan skrev 2014-12-09 23:21:20 följande:

Blööh, det här kommer bli en lååååååååång natt :( Redan inne på tredje uppvaket och då har hon bara sovit en timma.

Jag som var (är) sååå trött, giv mig styrka!

Här får du lite styrka av ännu en kämpande nattvakare. Så otroligt drygt, men just nu ligger vi och myser ganska lugnt framför musikhjälpen och det är helt okej.

Jag upplever själv att jag hanterar allt vaket på nätterna när jag inte stressar över att han måste sova, vi kan ju slagga på dagen sen

Heja dig! Kämpa på.
  • Eveluskan
    garin skrev 2014-12-10 05:22:29 följande:
    Åh, lättare sagt än gjort med ju! Vi är många som trots vaknätter inte kan sova dagtid, om vi så försökte. :( sen vill man ju inte vända på dygnet, varken för sig själv eller lillen.

Och när man har noll nätters "utsovning" på ca 8 månader är det lite svårt att ta det hela med ro riktigt.
    Absolut, jag håller med. Vi har inte heller sovit ut på snart 8:a månader och det börjar kännas mört i huvudet.

Det är dock väldigt sällan som jag lägger mig och sover på dagen, sker kanske en gång i månaden. Det jag menade var att jag försöker tänka bort stressen och frustrationen, då blir vi alla i familjen mer avslappnade och jag tycker att det är lättare att hantera.

Kram på er alla kämpar!
  • Eveluskan
    Evelina04 skrev 2014-12-13 16:52:52 följande:

Det här med mat!!!! Jag är helt snurrig i huvudet nu. Ni som följer mig på instagram vet ju ungefär hur Sebbe äter. Men jag vill försöka få bort industrigröten och ersättningen så fort som möjligt. Har ni några tips på vad han kan få istället? Han får en flaska ersättning på morgonen och en på kvällen samt en portion gröt till lunch. Så det är väl dom målen som jag behöver hjälp med. Idag fick han prova äggula för första gången och det gick toppen! Avokado/banan smoothie gillar kan också men jag blir så less på att det är svårt att hitta bra avokados! Så har ni några bra tips så vore jag tacksam! :D

På våran BVC så fick vi recept på egen gröt man kunde göra.. Det var baserat på palt tror jag. Det kanske skulle vara något? Då vet du vad du har i den liksom
  • Eveluskan
    Evelina04 skrev 2014-12-15 20:55:27 följande:

Det är nog paltbröd du menar! Vi har också fått det receptet! :) jag räknade nu att skrädmjölsgröten jag gör + aprikospuren kommer upp i princip samma järnvärde som köpegröten. Och så får han nästan alltid kokosmjölk någon gång under dagen som också innehåller järn (+den vanliga maten) så jag tror att han utan problem kommer upp i den mängd man ska :) taack för tipset ändå! :-*
    Haha. Jag visste inte ens att det var skillnad men så bor jag i Västmanland också. Jag tror nog inte att du behöver vara så värst orolig att Sebbe inte får i sig rätt prylar, du har ju värsta grymma kollen ju. Önskar att jag hade din passion för mat.

Påtal om mat allesammans, min Bastian matvägrar just nu. Efter att vi var magsjuka för tre veckor sedan så vill han inte äta. Smörgåsar, rån, majskrokar och fruktklämmisar äter han gärna men ingenting annat. Han blir tokförbannad när vi försöker ge honom mat. Vi har provat att köra mer plockmat så han kan få "leka" i sig maten och då försöka göra ätandet till något positivt. Vi har även provat helt åt andra håller med super mixat, nästan som soppa. Men han bara vägrar och får vi väl i någon sked så kväljer han tills han kräks.

Finns det möjligtvis någon där ute med några tips?
  • Eveluskan

God jul alla fina! Tack för att ni finns här inne, är så tacksam över er fina människor.

• Eveluskan

Återigen tack för alla fina människor här på denna tråd. När man hänvisar till sin familjelivstråd till folk här ute i den riktiga världen så blir det mycket ögon som rullar och ögonbryn som höjs högt, det är då man inser vad unikt det vi har här är. Även om man kanske inte är så aktiv som man var som nojig gravid (för att man troligtvis jagar barn) eller om man är inne och ventilerar och pratar om saker dagligen så är denna gemenskap något utöver det vanliga. Tack för detta år nu rockar vi över till ett underbart 2015. GOTT NYTT ÅR PÅ ER ALLA!

• Eveluskan

Här sitter jag nu i sängen med en sov-snyftandes liten Bastian på bröstet med världens sämsta samvete och ett brustet mammahjärta. Bastian har visat tendenser till mitt humör som jag hade som barn, ( är halvt utredd för adhd) han får världens utbrott. Sådär så man blir så arg att det gör ont i hela kroppen och man blir alldeles mör när det väl går över. Riktig rackarns ilska. Det liksom bara svartnar och ingenting som någon gör hjälper. Jag gör som min mamma gjorde med mig, jag sitter och håller om och håller fast tills det ger med sig och det skär i hjärtat när han skriker ut sin ilska. Tillslut så kapitulerar man och tillåter trygghetskänslan att komma tillbaka och det är då som han somnar på mitt bröst. Själv så brukade jag somna av utmattning i mammas knä, men jag var ju lite äldre också.

Både jag och Adrian var beredda på att det var mycket möjligt att Bastian skulle få samma temperament som mig då det liksom går lite i släkten och vi har pratat taktik och peppning angående detta. Men nu sitter jag här och gråter av mitt dåliga samvete, inte fasiken ska en liten bebis behöva må så här. Och att det kommer från mig gör det ju inte lättare, stackars barn.

Jag själv har lärt mig att hantera mitt humör och det är mitt stora fokus hos Bastian nu, att lära honom att hantera det och finnas här för honom.

Ha vilket tyck synd om mig inlägg det blev men det är så skönt att få ventilera hos er härliga mamas <3

• Eveluskan
    Enlängtan skrev 2015-01-17 10:00:50 följande:
    Men visar sig adhd redan såhär tidigt (i vredesattacker) brukar det inte vara mer problem med sömn och hyperaktivitet? något jag märkte hos min lillebror när har var liten var att han var väldigt okänslig för smärta och grät nästan aldrig då han ramlade/slog sig samt att han ofta har hållt på och slå sig själv (redan som bebis).

Pigan kan också bli rasande arg, kastar saker /sig själv om man exempelvis tar något av henne som hon inte bör ha eller om hon inte kan komma upp. Detta beteende visar hon även hos sambon då hon skriker rakt ut (det låter som att man håller på och gör henne illa) ibland så hon spyr och när jag väl får henne i famnen måste man hålla henne hårt för att hon ska lugna sig igen och ändå hulkar hon och snyftar länge.

Jag själv har ju lite problem med temperamentet, blir ju också galet arg sådär så det blir alldeles svart och efter att jag blivit så arg kan jag få minnesluckor osv. Har aldrig tänkt dessmer på det förutom här på senare tid om det skulle kunna vara ADD (då mycket information om dessa sjukdomar cirkulerar och man läst mer om dem).

Men det jag tänkte säga är ha inte dåligt samvete, det är absolut inte ditt fel om det skulle vara så att Bastian fått ADHD och förhoppningsvis är det bara en fas/utvecklingssteg som han håller på med (liksom upptäcka sin egen ilska) eftersom jag även märkt av samma beteende hos M när saker inte går som hon vill smile1.gif

Kram
    Åh jag tror inte att Bastian har fått adhd :) jag själv har inte det. Men jag var så förbannat arg som barn så det var vad man sa att jag hade, är dock aldrig utredd. Det går liksom bara lite i generna att vara så explosivt arg.

Jag hoppas också själv på diverse utvecklingsfaser och mentala hinder som kan tänkas vara anledningen till lillens besvärande utbrott. Men jag börjar ju undra och grubbla när dessa utbrott skiljer sig så från hans "vanliga" arga utbrott.

Hur som så är det jobbigt, tänk att våra små inte är så små och är det någon som har börjat reflektera över att snart kommer första trotsen? Den brukar väl landa vid ett års ålder?

Tusen tack till dig och dina gulliga ord!
  • Eveluskan
    Evelina04 skrev 2015-01-17 10:34:00 följande:

Finaste Evelina. Bastian har tur som har en sån fin mamma som dig. Du är medveten om dina egna problem och vill göra allt för att Bastian ska få det så bra som möjligt och må så bra som möjligt. Att vara medveten och aktivt kunna jobba med det är det bästa du kan ge honom, det är inte många barn som får den chansen. Många får växa upp med känslan att vara "jobbiga barn". Du vet redan vad hans temperament Kan bero på och har då en helt annan förståelse för hans beteende. Du är en Fantastisk mamma!!!! Men det är inge roligt när man ser sitt barn ha det så jobbigt :( Jag hoppas som Veronica säger att det kanske är en fas och att det kommer lugna sig. Adhd visar sig ju på så olika sätt så det är svårt att jämföra olika barn. Här får du alltid stöd men om du behöver stöd på hemmaplan så hoppas jag att du/ni vågar be om hjälp! Styrkekramar till dig!!
    FINASTE MÄNNISKA!

Detta kommer jag bära med mig, ska bara vänta så jag kan läsa det igen utan tårar i ögonen. Om det nu är möjligt över så fina ord. Kram!
  • Eveluskan
    Enlängtan skrev 2015-01-17 11:17:35 följande:
    Ah då missförstod jag :)

Jag har varit så arg/ledsen och nästintill deprimerad så länge jag kan minnas, har agerat utåt och försökt visa upp en så tuff utsida jag kunnat medan mitt inte skrikit rakt ut. Minns texterna i mina dagböcker och den dagen mina småsyrror hade högläsning ut en (som de brutit upp) så mamma hörde det, önskar nu att jag gått till en psykolog då som mamma föreslog, för jag tror det hade kunnat vara bra men jämt vill man bita ihop och visa sig så jävla stark.

Har sen jag var 9-10 år önskat att jag ska dö, nu har det ju såklart blivit bättre men kan än idag fundera på om inte allt skulle vara bättre om jag inte fanns.

Iofs kanske det funnits förklaring till mitt beteende (äldst av fyra systrar, en pappa som varit alkoholist och därmed fått växa upp i förtid för att hålla koll på syrrorna då vi varit hos honom) men redan innan föräldrarna separerade hade jag dessa känslor/ilskan.

Kan ofta känna att jag inte riktigt passar in någonstans och känner mig lätt lite utanför och sen ilskan när jag blir arg (snarare exploderar). Klarar oftast att behärska mitt humör bland okända/jobb osv men när vi är hemma exploderar jag - sambon tycker dessutom att det är "roligt" (enligt hans egna ord) så han provocerar mig ofta så jag är på gränsen, och som du beskriver då blir jag så slut efteråt och känner mig rätt tom.

Jag önskar precis som du att man kommer kunna förhindra att barnen får dessa känslor/inre ilskan. Jag ska verkligen göra allt jag kan för att pigan ska få vara en glad och lycklig unge där det största bekymret är att typ Barbiedockan tappat ett ben <3 men allra helst av allt hoppas jag att hon kommer känna att hon kan berätta för mig om hon mår dåligt och inte bär det inom sig.

Ohja, trotsen ska bli "spännande" när den kommer :/ men samtidigt får man fortsätta mantrat - Det bliiiiir bättre sen (haha).

Du ska se att Bastian säkert kommer bli en superglad unge men kanske med lite mer temperament (men det är ju bara ett friskhetstecken) för du är som andra Evelina säger medveten och det kommer nog göra mycket :) blir nig bättre sen när de även kan prata och uttrycka sig lite mer om vad som inte är bra osv än är det mycket frustration i de små när de inte kan förklara sig och inte kan göra vissa saker.

<3 <3
    Jag ska skriva ett längre svar till dig senare för jag måste springa på ett möte nu! Men det är som att du skriver om mig! Herreminjesus vad likt. En bamsekram så länge
  • Eveluskan

Här äts det nästan bara bitar, Bastian vägrar matas med barnmat. Så vi äter samma saker om dagarna och idag blev det plättar till lunch. Vi började kring jul med bitar av mat, smörgås bitar och frukt bitar och nu äter han nästan inget mindre än 1cmx1cm. Han vill gärna äta själv också, min envisa lilla gris.

Tänk på att bebisars kräkreflexer sitter mycket längre fram i munnen, så när dom kväljer så behöver inte i sig betyda att dom sätter i halsen. Och jag vet att det är jätte läskigt men dom "måste" nästan störa kräkreflexerna för att lära sig om hur det fungerar när dom äter

Men självklart så är alla barn olika och det med mat är ju en hel vetenskap.

• Eveluskan

Nu tar jag nattkriget!! Heja! Äntligen äter Bastian tillräckligt på dagarna igen för att det ska kunna kännas bra att kämpa bort nattvällingen. Förväntar mig KAOS då grabben slukade typ fyra stora flaskor natten till idag och nu är det finito.

Att börja jobba på måndag och förhoppningsvis slippa nattmatningarna skulle vara guld, hur har ni andra det med nattmatningar?

• Eveluskan

Mardrömsnatt 1 avklarad och jag lyckades fullfölja, yey mig! Det var skrik och gråt mellan 23.00-01.45 men sen fick vi sova till 03.30 då blev det lite gnäll och gråt men otroligt stor skillnad från första protesten. Efter 04.00 så har vi sovit helt okej, jag hade bestämt att efter 05 så skulle han kunna få en frukostflaska (eller vad man ska kalla det) så när han vaknade vid 05.30 så fick han den och sov till typ 08.30.

Det känns faktiskt helt okej, men jag längtar lite tills ikväll för att se hur det blir då. Det känns som att det är det stora kvittot Nu tar jag nattkriget!! Heja! Äntligen äter Bastian tillräckligt på dagarna igen för att det ska kunna kännas bra att kämpa bort nattvällingen. Förväntar mig KAOS då grabben slukade typ fyra stora flaskor natten till idag och nu är det finito.

Att börja jobba på måndag och förhoppningsvis slippa nattmatningarna skulle vara guld, hur har ni andra det med nattmatningar?på hur denna natt togs emot. Hoppas det blir lite lättare inatt för nu är man groggy i skallen.

• Eveluskan

Här kör jag nu tredje heltids-jobbdagen och det känns bra! Mot eftermiddagen så blir det lite mycket saknad men då får jag en snap och så känns det lite bättre. Heja!

Måste också hurra lite för ett sovrekord, Bastian sov HELA natten från 21-06 och dessutom i sin egen säng. Håll era tummar på att det inte bara är en engångsgrej, det gör ja iallafall. Ha en toppen onsdag allihopa.

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet