Inlägg från: Eveluskan |Visa alla inlägg
  • Eveluskan

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

Enlängtan, jag tänkte också förespråka bärsjal/bärsele. Jag har båda och varvar dom flitigt på nätterna när Bastian är just så där missnöjd och svårsövd. Det är nästan som att dom vill skumpas till ro för att det är något som stör i deras små kroppar.

Jag tänker precis som du bumlebee, lite skit rensar magen. Vi blandar också i kallt kokat (ibland är det även direkt ur kran) och sedan värmer vi till ätvärme. Och här har vi inga problem med magknip, sjuk bebis eller vad som kan tänkas hända. Äsch, allt behöver inte vara så nitiskt och super noga jämt

• Eveluskan
    vår sommar skrev 2014-06-10 15:14:49 följande:

Hur mycket är era bebisar vakna?

Min lilleman är vaken ungefär 7-8 timmar per dygn.

Kanske värmen gör att han sover mer eller ska de sova så mycket?

Har blir 8 veckor på fredag

Bastian sover också helt hysteriskt mycket, även om man märker att han blir mer och mer vaken med "åldern" (haha)

Han blir sex veckor på torsdag och är kanske vaken mellan 6-9 timmar per dygn. Jag tror inte att det är någon fara, det är väl inte förens vid tre månader som man ska börja fundera över sömnen? Typ med rutiner och sånt..
  • Eveluskan
    garin skrev 2014-06-10 22:37:56 följande:
    9 timmars sömn i sträck?!? Ammar du? (Måste fråga)
    Vi ammar inte längre, trots att det inte var mig du frågade det är i min föräldragrupp stor skillnad på sömnen hos barnen som amma och dom som flaskmatas.

Bastian sover så gott som varje kväll från 21-01 och sedan efter en flaska så sommar han om till ca 06, då äter han igen och sedan har vi sovmorgon till 09-10. Vi är hyfsat bortskämda med mycket sovtid och att vi dessutom är hemma båda två i ett år (karln jobbat hemifrån) och att vi flaskmatas gör att vi kan dela på nätterna. Så varannan natt så får jag sova ut lite extra

Personligen så förespråkar jag en flaska ersättning till ammande kompisar till natten bara för att få en liten paltkoma effekt, det brukar funka.
  • Eveluskan
    Dixiechick skrev 2014-06-11 00:16:49 följande:

Min lilla kille sover mycket också. Vaken ca 6-7 timmar per dag. Ligger och tittar mest bör han är vaken. Ska skaffa ett babygym till honom nu.

Har ni nån daglig träning för era bebisar? Typ lägger dem på mage eller i gymet en viss tid eller nåt annat? Vill ha tips på vad man bör göra för "aktivitet".

Han är 7 veckor nu.

Gör inget av detta ännu...

Vi fick ett babygym för snart en vecka sedan och Bastian älskar det! Det spelar musik och blinkar och lite allt möjligt, idag låg han där i nästan en hel timme själv..jätte skumt att han kunde hålla sig sysselsatt, han är nu 6 veckor på torsdag.

Men att ligga på mage är vi dåliga på, borde kanske ha det som rutin någon gång per dag?! Fast han tycker ju att det är så trist haha.
  • Eveluskan

Vi var beräknade den 21April men grabben väntade tio dagar till så han föddes 1 Maj istället.

Vi kör bara flaskmatning med ersättning och grabben äter ungefär 120-150 ml med två-tre timmars mellanrum.

• Eveluskan

Och på tal om våra män så har jag världens bästa.. Måste få passa på att skryta lite vi har haft tur dock för min man är hemma med lön i 12mån med start i februari, så vi är hemma med bebis båda två hela året ut. Det är helt underbart! Jag tar väl bebisbiten lite oftare för mannen behöver "jobba" hemma i tystnad..han jobbar nämligen med youtube (Dunderhumor kan ni söka på om ni är nyfikna ) men annars så delar vi på allt. Nätter, mat, blöjor och allt annat som hör bebisvärlden till. Dessutom så är han inte ute och flänger utan vi bjuder in kompisar hit istället, nu när det är vm så blir det mycket fotboll. Vi hade tex fyra grabbar här som kollade öppningsmatchen i torsdags. Vi vill vänja lillen vid folk och ljud tidigt så dom fick komma hit och väsnas.

Däremot så har vi ett litet bakslag då jag vid screeningen hos BVC visat lite mycket tecken på förlossningsdepression och jag insåg hårt förra veckan att jag faktiskt mår sämre än vad jag trott. Babybluesen har inte släppt och det borde den ha gjort vid det här laget för nu är grabben snart 7 veckor gammal. Men jag har blivit remitterad till en psykolog som jag ska träffa efter midsommar. Är det någon mer som känner av denna skitiga förlossningsdepression? Jag tycker att det suger..

• Eveluskan

Vi ger också D-droppar utöver ersättningen. Även om man har sjukt svårt att komma ihåg det ibland haha

• Eveluskan
    Ladygum skrev 2014-06-25 15:54:44 följande:

Vad rekommenderar du då? Provat ac3,comfort men gör ju skitont bara att trycka upp den där applikatorn.
    Jag försöker komma ihåg att ta xyloproct, men glömmer allt för ofta. Dom dagar jag kommer ihåg så mår jag mycket bättre. Och sen sån där duphalac tar jag ca 10ml varje dag för att mjuka upp magen så att det inte känns som om jag spricker varje gång jag sitter på toa
  • Eveluskan
    kerstinsmide skrev 2014-06-25 17:50:36 följande:

Xyloproct var det ju jag skulle köpa!!

Jag glömmer det jämt. Har hemorrojder i rumpen! ;( det gör ajaj. Haha

Ja det gör fruktansvärt ont ibland ;) haha. Får nästan ångest varje gång jag ska på toa.. Hua.
Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet