Inlägg från: Enlängtan |Visa alla inlägg
  • Enlängtan

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

garin skrev 2015-04-09 17:02:00 följande:

Vill inte helt kapa denna tråden med syskonsnack!

Men alltså jag vet inte om det är gravidhormoner eller vad det är... Men satt häromdagen och läste här ifrån början, och guuud vad nostalgisk jag känner mig. Blev nästan tårögd. Och även i den andra gravidtråden när bebisarna började "ploppa ut" en efter en. Det är så jäkla magiskt, och så häftigt att vi hade - och fortfarande har varandra! Alltså jag har inte fattat det själv exakt HUR mycket ni betyder för mig!

Alla nätter man satt uppe i början och vemtilerade sina problem, tankar och känslor.. Och det var alltid någon som iaf förstod en! I "verkliga livet" tycker jag iblsnd det kan vara svårt att få gehör, men kanske beror på att man inte är lika öppen där som här...

Alltså det känns som igår... Då våra barn var nyfödda. Och nu fyller de ett år, en efter en.. Alltså snyyyyyft!!!!

Hehe för min del gör det ingenting med syskonpratet, tycker det är kul att få höra hur det går

Jag är också helt sentimental mellan varven och blir fortfarande helt blödig (och då ammar jag inte sedan länge och är inte gravid) mellan varven sväller hjärtat över av kärlek så tårarna väller fram <3
  • Enlängtan

Pigan får äta vissa måltider själ och då ger jag henne ofta en sked eller barngaffel som hon får använda efter behag (brukar mest trummas med dem)

Tycker också det är lite småjobbigt med kletandet men samtidigt är det en del av lärandet så försöker bita ihop och tänker att ju mer hon får grisa desto fortare lär hon sig att äta "normalt"

• Enlängtan
    ALinn skrev 2015-04-19 19:32:12 följande:

Har följt tråden till och från sedan i början men det här är första gången jag postar. Jag har en dotter som fyller ett om några dagar. Det är krisigt i relationen och jag känner mig maktlös och förtvivlad i nuvarande situation då jag tvingas kämpa för att hitta bostad, försörjning och att kunna se min dotter, men det är nog en annan historia.

Hon äter som en vilde med händerna, gröt, fil, bröd, grönsaker, makaroner eller vad det kan vara. När maten börjar hamna på golvet och hon tittar hur det ser ut där nere så känns det som att den värsta hungern är över. Använder i bland skeden men tekniken är att hamra med den i maten och i bästa fall fastnar det något som hon sen får in i munnen. Vi använder ett slags förkläde från Babybjörn som funkar rätt bra, enligt reklamen verkar det vara tänkt för lite större barn som målar och geggar på.

Hej och välkommen hit, här får du vräka ur dig sånt som man kanske annars känner inte är så lätt att prata om eller om man bara känner att man behöver rensa tankarna lite.

Tråkigt att det krisar gällande relation/boende/försörjning :-/ vi hade också en riktig knäck i relationen tidigare jag var så förbittrad pga den kraftiga sömnbristen jag hade tidigare och bristen på stöd från partnern - nu har det blivit mycket bättre men vi har ännu en bit kvar. Hoppas allt vänder för dig snart och att det ljusnar.

Det förklädet från baby Björn använder vi också, tycker det är toppen då det skyddar kläderna under och man slipper klä av/på
  • Enlängtan
    Elinannamaria skrev 2015-04-20 13:20:23 följande:

Hej gruppen! 

Jag var rätt aktiv i denna gruppen när vi var gravida, sen följde jag tyvärr inte med hit. Var tvungen att kolla in nu när jag blivit gravid IGEN, kul att se att det är sån aktivitet fortfarande. Ser att det är några fler som blivit gravida, och tycker det skulle kännas spännande att följa fler med samma mellanrum mellan syskonen! 

Jag har iaf BF 23 dec, så det är väldigt nytt och helt oplanerat. 

Hej, roligt att du är "tillbaka" :) grattis till bebis i magen!
  • Enlängtan
    aperfectsonnet skrev 2015-04-20 21:08:05 följande:

Åååååh vad fantastiskt att gå in här efter en halv evighet och se att ett helt gäng småsyskon bakas i detta nu! GRATTIS hörrni! Blir alldeles tårögd - och lite avundsjuk... Längtar så himla mycket efter ett litet syskon till Harry men det känns väldigt avlägset. Dels eftersom jag måste vara sängliggande så länge och vill att Harry ska vara gammal nog att förstå vad som händer och att jag inte är sjuk, dels för att jag och hans pappa är HELT off vad gäller "samlivet". Relationen är helt okej på många sätt men vi lever verkligen som vänner om ni frågar mig. Jag ser det inte som hela världen men definitivt inte optimalt ur syskonsynpunkt... ;)

Harry är den ljuvligaste lilla människa jag kan tänka mig, önskar bara att han kunde börja sova liiite längre stunder, haha! Han har aldrig sovit i närheten av så mycket som andra barn, nu vid ett år sover han 23-06 en bra natt - med omkring tio uppvak - och typ 00-04 en dålig natt... Sjukt, jag vet. BVC säger bara att alla har olika stort sömnbehov, men det börjar tära på mig att aldrig (ALDRIG) få sova mer än max någon timme i taget. Särskilt nu när jag pluggar heltid igen. Går upp med Harry någon gång mellan fyra och sex, åker till skolan sju, kommer hem vid fem, är med honom konstant tills han somnar kring midnatt. Har svårt att ens hinna gå på toa och borsta tänderna - han är en ganska intensiv person. ;) Men med ett UNDERBART humör.

Ja, vad mer... Vi ammar fortfarande så snart jag är hemma (har oooont i brösten i skolan!), vi samsover och han har fått tio tänder, går inte ännu men är en riktig liten pratkvarn som ääälskar bilar och sina gosedjur, att sjunga och dansa och att kramas med katterna.

Stor kram till alla fina mammor och barn!

Fina du! Du är en riktig kämpe som fixar att plugga och knappt sova, har ännu nära i minnet hur utpumpad jag var tidigare av att ta alla nätter samt amma därtill kan verkligen vara lycklig för hur bra Matilda sover nu i jämförelse med förr. Hoppas det vänder snart så du får sova mer!

Är så roligt att se alla fina bilder på gulle-Harry på IG (och dig också såklart) <3 massa kramar
  • Enlängtan
    Fidelisen skrev 2015-04-21 21:02:45 följande:

Känner någon igen sig i detta?

Livisen har ett gräsligt eftermiddagshumör. Från typ klockan 14 är det för det första BARA jag som duger och precis allt är fel.

När jag lagar mat hänger hon i mina ben, gallskrikande. Spelar ingen roll hur mycket eller lite hon sover under dagen eller på eftermiddagen, det hemska humöret kvarstår.

Här hemma har vi det likadant och det har hållt i sig sedan strax innan 1-årsdagen.

Är gnäll/tårar/skrik allra helst om jag försöker göra något annat - detta är dock bara här hemma, går vi ut eller åker till någon annan så är pigan alltid på strålande humör. Trot det är någon form av fas de är inne i så jag biter ihop och kör på med mantrat "det blir bättre"
  • Enlängtan
    hannamottosson skrev 2015-04-21 22:58:21 följande:

Oj vad inlägg jag missat bara på någon dag, vad kul!

Det här med sömn och dom små, vi har varit bortskämda annat kan jag inte säga. Han hade någon period där vid 8-9 månader då han skulle ha ersättning 4-5 gånger per natt och då bytte vi till välling så blev det bätte. Nu vaknat han 1-2 gånger per natt för en flaska så blir det ett blöjbyte eftersom han kissar av vällingen.

Han har ju aldrig tagit napp så jag misstänker att hade han tagit den så hade matningen på natten inte behövts, han verkar mest "tuttig".

Ni som inte ammar utan ger välling/ersättning äter era på natten fortfarande?

Dom på bvc har sagt länge att vi ska sluta ge han för att han inte behöver det egentligen men jag känner att jag orkar gå upp på natten, springer ju ändå och kissar nu haha ;) så jag fortsätter med det ett tag till.

Antar att jag kommer få sluta med det innan lillasyskonet kommer för det blir nog lite jobbigt med två som ska ha mat då..

På fredag är det rul och jag är lika pirrig den här gången :D

Jag/vi slutade med amningen när pigan var ca 9 månader (då var det mest amning nattetid/morgon) men hon accepterade det utan gnäll (tack och lov). När hon vaknade på natten gick jag upp och vaggade henne till sömns igen och efter en ca 3-5 nätter så slutade hon med uppvaken och började sova hela nätter (såklart blir det undantagsnätter ibland med stök och bök men de är färre än de bra nätterna) Pigan ratar ju välling och har vägrat napp sedan start så där har vi inte kunnat dra nytta av dem alternativen.

Du/ni kan inte pröva att endast ge vatten nattetid eller vagga till sömns igen? Tror anledningen till att BVC trycker på om att skippa nattmaten är för att skona tänderna och våra kroppar är ju inte byggda för att processa mat medan vi sover men samtidigt om det är vad som funkar för er och inte stör er att vakna till och gå upp så kör på :)

De är ju inte så gamla än och att vakna hungrig på natten är ju säkert inte roligt för dem och då kan det bara mysigt och tryggt att få äta lite varmt och sen somna om mätt.

Så spännande med RUL snart <3
  • Enlängtan
    Fidelisen skrev 2015-04-30 09:57:50 följande:

Blir så irriterad.

Min lillasyster hade tydligen en hel del att säga om att Livia inte får äta tårta i morgon.

Vi serverar både tårta och smörgåstårta i morgon och Livia kommer att få smörgåstårta.

Vi bestämde innan hon föddes att godis och sötsaker får hon när hon aktivt lan be om det.

Men tydligen tillhör jag nu mammamaffian och har fel.

Du/ni gör absolut inte fel, Livia är ert barn och ni uppfostrar henne utifrån vad ni tycker är lämpligt <3

Jag hade ju inte tänkt låta pigan få smaka produkter med högt sockerinnehåll men tyvärr var vi inte så konsekventa i verkliga livet då vi själva är en jäkla sockerjunkies så har det blivit så att hon velat smaka.

Och hon har fått smaka både tårta/glass/godis/bulla men vi håller det till att smaka och undviker i största mån att äta sånt inför henne för vi vill ju helst ge pigan sundare vanor än våra egna.
  • Enlängtan
    BäbisSina skrev 2015-05-01 14:32:31 följande:

Jag känner att jag har lite idétorka på barnmat så jag behöver lite tips på bra barnmat, gärna sådan mat som Johannes kan äta själv. Så vad tycker era om att äta?
    Jag antar att jag inte är själv i idétorkan så jag kan börja med att skriva vad som går hem hos Johannes. Johannes är mjölkproteinallergiker så därför är det MP-fri mat, men det mesta går ju att göra om.

Mellanmål/Frukost/Kvällsmål:
    Leverpastejmacka (polarpärlan, mjölkfritt margarin och mjölkfri leverpastej)
    Fruktpuré - även smakat på melonbitar och det var melon i hela köket efter han gått runt med melonen Skrattande
    Soygurt
    Gröt mjölkfri 4mån (smaksatta grötsorterna går inte hem)
    Välling mjölkfri 6mån (fullkornsvällingen 1 år ledde till kleggigt bajs)

Lunch/Middag
    Sötpotatissoppa (sötpotatis, chili, vitlök, kokosmjölk mm) (matas)
    Makaroner o köttfärssås (matas)
    Köttgryta med rotfrukter långkok och mixat (matas)
    Makaroner o falukorv (älskades och hunden älskade att städa upp efter)
    Blodpudding (samma som falukorven)
    Potatisomorotsplättar

Här får pigan ungefär samma mat som vi äter men lite mindre kryddig/saltad.

Frukost/mellanmål:

- Smörgås med smör och pålägg ibland (ost/leverpastej/skinka)

- Fruktpure blandat med turkisk yoghurt

- Frukt

- Fruktstänger som går att köpa från affären

- Bär

- Plättar

- Rån

- Fruktpure

Lunch/middag:

-Köttfärssoppa med paprika, morot, paprika, krossade tomater, lök

- Tacos (finhackade grönsaker, köttfärs, gräddfil, guacamole, ost)

- ungstekt kyckling (som varit lääänge i ugnen)

- korv och makaroner

- potatisgratäng och någon form av kött till

- kokta köttbullar eller våra som är i ugnen tillsammans med potatis

- rivna morötter, skivad gurka, hackade tomater och paprika brukar vi ha på sidan av till mat som i sig inte innehåller så mycket grönsaker

- lax och potatis

- chili con carne (kan ge gasig mage)

- tunnbrödrulle

- potatisbullar med ex rårörda lingon (om man inte vill ge ren sylt)

- Carbonara (rätt salt pga baconen dock)

- fiskpinnar med potatismos och remouladsås (pigan är tokig i fiskpinnar)

- kött som långstekts i ugnen

- ugnspannkaka

- crepes på skaldjur el köttfärs

Vet inte om allt finns i MP-fritt alternativ men har försökt ge lite tips på olika alternativ på snabb mat, långkok, kött, fisk osv Pigan avskyr typ ris så det får hon sällan till maten, oftast äter vi nog faktiskt potatis i alla dess former men annars är makaroner rätt okej också.

Hoppas du hittar något användbart tips.

Kvällsmålen är rätt likadana här:

Gröt med fruktpure
  • Enlängtan

Min tös är ett matvrak (sen kan hon tjorva med något mål under dagen men för det mesta äter hon med god aptit).

Om jag skulle uppskatta matmängden hon äter så är det ca 2-3 dl/mål

Ex frukost (1 dl turkisk yoghurt och ca 1-1,5 dl fruktpure + 0,5-1 smörgås)

Lunch/middag (stor barnmatsburk från 12 mån eller ex ca 1 dl pasta eller potatis i någon form och ungefär lila mycket "kött")

Tycker just matbiten är svår för då pigan nästan aldrig säger nej till mat oroar man ju sig för att hon får för lite men samtidigt verkar det vara såna mängder mat hon äter att man istället blir orolig att det är för mycket (haha). De reglerar nog matintagen rätt bra själva (så man ska nog inte oroa sig dessmer förutom om de nu börjar tappa i vikt osv) :)

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet