• MalinEddie

Förskoleklass, ja eller nej?

Inspirerad av en annan tråd och nyfiken undrar jag hur ni tänker kring förskoleklassen. Har ni fler barn rösta för hur ni tänkte med första barnet. Berätta dock gärna hur ni har tänkt med övriga barn också om det skiljer sig åt.

Lämna gärna en kommentarGlad

Avskyr CIO-metoder.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Förskoleklass, ja eller nej?
  • Dixie

Ja - mina barn går och har gått i förskoleklass! 

Jag tycker det är jättebra - de får en möjlighet att vänja sig att gå i skolan utan några krav - de lär känna sina klasskompisar, lär sig hur det funkar i en matsal, ha gympa och ha koll på ombyteskläder mm - så när det är dags för 1an har de koll på allt praktiskt runt omkring! 

• Erfdgt

Vår dotter gick i förskoleklass och det var toppen! Dom gick från 08.15 - 12.50, måndag till torsdag. Vi hade alltså gott om tid hemma också tillsammans, eftersom hon inte gick fritids. Det är en bra förberedelse inför skolan, hon lärde känna alla i klassen och personalen samt att hon blev van vid skolmiljön då förskoleklassen är inne på skolan. Dom hittade på många roliga saker och hon fick utevistelse på ett annat sätt än vad hon hade kunnat få hemma, även om vi också är utomhus. Jag tycker alltså att det var toppen med förskoleklass! :)

• Duckan

Ja, mitt barn går i förskoleklass just nu. Vi hade inga funderingar på att hon inte skulle gå. Tycker hon har blivit så "stor" sen hon började där. Kan läsa och skriva, lär sig nya saker varje dag. Kan inte se varför man skulle vilja välja bort det?

• Erizajo

Min dotter går i f klass nu det är självklart att våra barn ska det, varför skulle man inte??!

• PetraMunchen

Ja, första barnet börjar i höst. Minstingen går fortfarande på förskolan. Har personligen inte lust att skära ner så mycket på levnadsstandarden att vi skulle kunna leva på en lön därav blir det förskola och förskoleklass för mina barn + fritids.

• KimPossible

Båda har gått förskoleklass, rätt naturligt eftersom de innan gått på förskola. Det har varit en självklarhet. 

Never let your sense of morals get in the way of doing what's right.
  • Flickan och kråkan

Mitt äldsta barn går i förskoleklass. Jag önskar är dock ingen anhängare av förskoleklassen som barnomsorgsform och önskar att verksamheten såg annorlunda ut. Huvudsakligen ett sätt att spara pengar även om verksamheten självklart fungerar bra på vissa håll. Mitt barn hade inte behövt gå i förskoleklass då jag är föräldraledig, men han behöver kompisbiten så därför går han där. Jag är för verksamhet för 6-åringar bara inte i den form den har nu.

• MalinEddie
    Flickan och kråkan skrev 2014-03-27 09:24:38 följande:
    Mitt äldsta barn går i förskoleklass. Jag önskar är dock ingen anhängare av förskoleklassen som barnomsorgsform och önskar att verksamheten såg annorlunda ut. Huvudsakligen ett sätt att spara pengar även om verksamheten självklart fungerar bra på vissa håll. Mitt barn hade inte behövt gå i förskoleklass då jag är föräldraledig, men han behöver kompisbiten så därför går han där. Jag är för verksamhet för 6-åringar bara inte i den form den har nu.
    Hur skulle du vilja att det såg ut? Vad är du missnöjd med?
    Vi är istället riktigt nöjda.
    Avskyr CIO-metoder.
  • Flickan och kråkan
    MalinEddie skrev 2014-03-27 09:34:20 följande:
    Hur skulle du vilja att det såg ut? Vad är du missnöjd med?
    Vi är istället riktigt nöjda.
    Jag är missnöjd med att barngrupperna är större och personaltätheten lägre än i förskolan. Jag hade hellre sett att 6-åringarna varit kvar i förskolan men gått ifrån för 6-årsverksamhet. Men som sagt. Det är bra mycket dyrare. 

"Vår" förskoleklass är ändå inte gigantisk. De är 17 barn. En pedagog och en fritidsledare. Bristerna har blivit tydliga för oss sista veckorna. Det har varit en väldigt lugn och harmonisk grupp. Därför har man valt att flytta ett par barn som inte fungerat i andra klasser dit. Resultatet har blivit att det är högljutt och stökigt. Mycket bråk. Detta beror - OBS - inte enbart på dessa flyttade elever (blir galen på att vissa föräldrar skyller på enstaka barn) utan det faktum att det är många barn, få vuxna och att barnen är så pass små att de inte själva kan hantera många situationer de hamnar i. Detta i kombination med mycket fri lek samt arbete som pga gruppens storlek och sammansättning är svår att individualisera + inga krav så blir det bara inget bra.

Givetvis kan det fungera jättefint på vissa håll, men jag tycker ändå att det är en rätt dålig lösning i jämförelse med att ha kvar dem i förskola med 6-årsverksamhet. även där det fungerar bra skulle det kunna vara mycket bättre med högre personaltäthet.
  • Pirum

Alltså, vi jobbar ju och fritids finns bara efter att skoldagen är slut så hur gör man om barnet inte går i förskoleklass?

Våra barn har gått i fskklass. Det har liksom inte slagit oss att man kan göra annorlunda. Vi tycker iofs att verksamheten är vettig och att det är bra för barnen att börja i klassen samtidigt som de andra. Inte så roligt att komma ny till en klass där alla gått tillsammans ett år redan.

Svar på tråden Förskoleklass, ja eller nej?