• MalinEddie

Förskoleklass, ja eller nej?

Inspirerad av en annan tråd och nyfiken undrar jag hur ni tänker kring förskoleklassen. Har ni fler barn rösta för hur ni tänkte med första barnet. Berätta dock gärna hur ni har tänkt med övriga barn också om det skiljer sig åt.

Lämna gärna en kommentarGlad

Avskyr CIO-metoder.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Förskoleklass, ja eller nej?
  • Duckan

Flickan och kråkan, när jag var 6 år gick jag på sk Lekis som funkade ganska precis som 6-års idag. Däremot har jag inte gått på fsk alls. Så helt oförberedd var då inte jag när jag började åk 1.

• Flickan och kråkan
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-03-27 10:24:59 följande:
    Förskoleklassen är ju ingen barnomsorgsform utan en förberedande verksamhet inför skolstarten. Fritids är en barnomsorgsform däremot.
    I förskoleklassen lär sig barnen fonetik och talperception. Något de behöver senare för att kunna ljuda orden korrekt men även för att senare kunna klara av grammatik och annat inom språket som kommer senare. I förskoleklass använder man sig av bornholmsmodellen för att öva fonetiken.
    Det är inget krav att kunna detta men det hjälper barnen en hel del.
    Ja, jag vet att tanken (tanken är god) är att det ska vara förberedande verksamhet för skolstarten. Min uppfattning är att den snarare har den motsatta. Man hade kunnat jobba på precis samma sätt med 6-åringarna inom förskolan......effektivare och mer individanpassat då grupperna oftast är mindre och personaltätheten högre. 
  • Flickan och kråkan
    Duckan skrev 2014-03-27 10:31:57 följande:
    Flickan och kråkan, när jag var 6 år gick jag på sk Lekis som funkade ganska precis som 6-års idag. Däremot har jag inte gått på fsk alls. Så helt oförberedd var då inte jag när jag började åk 1.
    Jag är inte emot organiserad verksamhet för barn. Jag är emot förskoleklassen som form. 
  • kerstinsdotter

Vi har valt bort dagis för våra barn och haft dem hemma till skolstart (förskoleklassen) men då har vi valt att ha dem där på heltid trots att det är frivilligt bara för att de ska få vara med kompisarna och komma in i klassen ordentligt och för att de ska veta att skolan kan man inte välja bort här i Sverige. Det kanske är skillnad om man har f-klassen på ett annat ställe än skolan man sen går i från ettan och uppåt men för våra barn är det samma skola så vi tror att det bara skulle bli förvirrande för dem att kunna gå lite hipp som happ i f-klassen men inte i ettan och framåt. Så tänker vi och vi har alltså haft våra barn hemma ist för på dagis.

• Duckan

Det förstod jag Flickan och kråkan, det var mer svar på din fråga om vi var oförberedda när vi började åk 1 på den tiden då 6-års inte fanns.

• Flickan och kråkan
    Duckan skrev 2014-03-27 10:43:01 följande:
    Det förstod jag Flickan och kråkan, det var mer svar på din fråga om vi var oförberedda när vi började åk 1 på den tiden då 6-års inte fanns.
    Fast 6-års är inget nypåfunnet. Jag är snart 40 och gick i 6-årsverksamhet. Den var dock då organiserad inom förskolan. Frivilligt givetvis då, men det är det ju även idag. 
  • Duckan

Jag är snart 40 Lekis jag gick på hade inget med fsk att göra utan var en separat verksamhet. Hur som,  jag tycker det var både kul och lärorikt.

• Venne

Min dotter gick f-klass och hon trivdes jättebra med det. Jag kunde också se att hon fick mycket mer stimulans och utvecklades massor. Det var en väldigt bra övergång till skolans första klass då det blev ökat ansvar, läxor osv.

• Flickan och kråkan
    Duckan skrev 2014-03-27 10:58:29 följande:
    Jag är snart 40 Lekis jag gick på hade inget med fsk att göra utan var en separat verksamhet. Hur som,  jag tycker det var både kul och lärorikt.
    Ja, det tyckte jag med - att det var kul. Att lärarna och lokalerna var nya när vi började i ettan var inget problem. Jag har jobbat rätt länge i skolan och har svårt att se att förskoleklassen är så mycket mer än en besparingsåtgärd. Jättebra, när/där det fungerar bra, men jag hoppas att man gör en förändring snart....vilket man nog inte gör.
  • cloudberry79
    Flickan och kråkan skrev 2014-03-27 10:35:47 följande:
    Ja, jag vet att tanken (tanken är god) är att det ska vara förberedande verksamhet för skolstarten. Min uppfattning är att den snarare har den motsatta. Man hade kunnat jobba på precis samma sätt med 6-åringarna inom förskolan......effektivare och mer individanpassat då grupperna oftast är mindre och personaltätheten högre. 
    Det beror ju då på vilken förskoleklass man har. Här är det 19 barn i sonens förskoleklass och de har tre heltidsanställda. En förskollärare, en barnskötare och en fritidspedagog. Alltså nästan samma personaltäthet som de har på förskolan här, där det är 17 barn på tre heltider och då är barnen i blandade åldrar från 1-5.
    Just NO.
Svar på tråden Förskoleklass, ja eller nej?