Flickan och kråkan skrev 2014-03-27 09:44:45 följande:
Jag är missnöjd med att barngrupperna är större och personaltätheten lägre än i förskolan. Jag hade hellre sett att 6-åringarna varit kvar i förskolan men gått ifrån för 6-årsverksamhet. Men som sagt. Det är bra mycket dyrare.
"Vår" förskoleklass är ändå inte gigantisk. De är 17 barn. En pedagog och en fritidsledare. Bristerna har blivit tydliga för oss sista veckorna. Det har varit en väldigt lugn och harmonisk grupp. Därför har man valt att flytta ett par barn som inte fungerat i andra klasser dit. Resultatet har blivit att det är högljutt och stökigt. Mycket bråk. Detta beror - OBS - inte enbart på dessa flyttade elever (blir galen på att vissa föräldrar skyller på enstaka barn) utan det faktum att det är många barn, få vuxna och att barnen är så pass små att de inte själva kan hantera många situationer de hamnar i. Detta i kombination med mycket fri lek samt arbete som pga gruppens storlek och sammansättning är svår att individualisera + inga krav så blir det bara inget bra.
Givetvis kan det fungera jättefint på vissa håll, men jag tycker ändå att det är en rätt dålig lösning i jämförelse med att ha kvar dem i förskola med 6-årsverksamhet. även där det fungerar bra skulle det kunna vara mycket bättre med högre personaltäthet.
Vad tråkigt:( Det där tycker jag dock att man ser också i förskolan (även om vi själva har haft tur) och det är en tråkig utveckling. Man tar in fler barn men inte mer personal vilket givetvis påverkar verksamheten negativt oavsett om det är gäller förskola eller förskoleklass. Resurspersoner för barn som behöver finns ofta inte vilket inte bara påverkar barn med särskilda behov utan också övriga barn och personal.
Jag tycker nog att det är bra att förskoleklassen är i skolan så att barnet får en chans att vänja sig vid miljön innan den obligatoriska skolan, den är ju ofta är en helt annan än den i förskolan. Samtidigt hade det kanske räckt att besöka skolan ofta och mycket om barnet gick kvar i förskolan och tillbringa mycket tid där.