MalinEddie skrev 2014-03-27 10:18:19 följande:
Vad tråkigt:( Det där tycker jag dock att man ser också i förskolan (även om vi själva har haft tur) och det är en tråkig utveckling. Man tar in fler barn men inte mer personal vilket givetvis påverkar verksamheten negativt oavsett om det är gäller förskola eller förskoleklass. Resurspersoner för barn som behöver finns ofta inte vilket inte bara påverkar barn med särskilda behov utan också övriga barn och personal.
Jag tycker nog att det är bra att förskoleklassen är i skolan så att barnet får en chans att vänja sig vid miljön innan den obligatoriska skolan, den är ju ofta är en helt annan än den i förskolan. Samtidigt hade det kanske räckt att besöka skolan ofta och mycket om barnet gick kvar i förskolan och tillbringa mycket tid där.
Och jag tänker tvärtom. Barn har lättare att hantera skolans miljö när de är äldre. Tyckte du själv att det var väldigt tufft att börja år ett för att du inte vistats i lokalerna innan eller kände personalen? Vad är skillnaden om dessa saker är nya de år man fyller 6 eller det år man fyller 7?
Förutom att leka och ha kul med kompisar så lär sig min 6-åring för tillfället att skrik och gap är en normalitet i skolan. Känns något lite tråkigt så får man ta en lekstund istället. Barn som inte kan ett ord svenska får klara sig på egen hand utan tolk. I lekrummet finns ingen vuxen närvarande så där är det djungelns lag som gäller - man knuffar, skriker, drar vid konflikter.
Säger absolut inte att det är så på alla håll, men ju större grupper, ju mindre vuxennärvaro desto större risk för dessa typer av problem. Ju mindre barnen är och ju mindre uppstyrd verksamheten är desto värre utfall får det.