Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

    Förskoleklass, ja eller nej?

    Mitt äldsta barn går i förskoleklass. Jag önskar är dock ingen anhängare av förskoleklassen som barnomsorgsform och önskar att verksamheten såg annorlunda ut. Huvudsakligen ett sätt att spara pengar även om verksamheten självklart fungerar bra på vissa håll. Mitt barn hade inte behövt gå i förskoleklass då jag är föräldraledig, men han behöver kompisbiten så därför går han där. Jag är för verksamhet för 6-åringar bara inte i den form den har nu.

  • Flickan och kråkan
    MalinEddie skrev 2014-03-27 09:34:20 följande:
    Hur skulle du vilja att det såg ut? Vad är du missnöjd med?
    Vi är istället riktigt nöjda.
    Jag är missnöjd med att barngrupperna är större och personaltätheten lägre än i förskolan. Jag hade hellre sett att 6-åringarna varit kvar i förskolan men gått ifrån för 6-årsverksamhet. Men som sagt. Det är bra mycket dyrare. 

    "Vår" förskoleklass är ändå inte gigantisk. De är 17 barn. En pedagog och en fritidsledare. Bristerna har blivit tydliga för oss sista veckorna. Det har varit en väldigt lugn och harmonisk grupp. Därför har man valt att flytta ett par barn som inte fungerat i andra klasser dit. Resultatet har blivit att det är högljutt och stökigt. Mycket bråk. Detta beror - OBS - inte enbart på dessa flyttade elever (blir galen på att vissa föräldrar skyller på enstaka barn) utan det faktum att det är många barn, få vuxna och att barnen är så pass små att de inte själva kan hantera många situationer de hamnar i. Detta i kombination med mycket fri lek samt arbete som pga gruppens storlek och sammansättning är svår att individualisera + inga krav så blir det bara inget bra.

    Givetvis kan det fungera jättefint på vissa håll, men jag tycker ändå att det är en rätt dålig lösning i jämförelse med att ha kvar dem i förskola med 6-årsverksamhet. även där det fungerar bra skulle det kunna vara mycket bättre med högre personaltäthet.
  • Flickan och kråkan
    MalinEddie skrev 2014-03-27 09:56:34 följande:
    Ja, så är det nog för de flesta. De som väljer bort förskoleklass gissar jag till stor del är föräldrar som också har valt bort förskola, har ekonomisk möjlighet till det och helst ser att barnet är hemma till skolstart. Jag vet att man i vissa fall också kan välja att låta barnet gå kvar på förskola istället men vet inte hur reglerna kring det ser ut.
    Det är oftast rätt svårt att ha kvar barnet på förskolan bara för att man vill. Det kostar bra mycket mer för kommunen . Om det finns utvecklingsmässiga skäl kan man få gehör för det. Det är oftast inte helt lätt det heller för då vill man ofta senarelägga allting dvs även skolstarten, dvs att barnet går i förskola ett år extra och då kommer plötsligt skolplikten och alla barns rätt till skola från det år de fyller 7 år in i bilden.
  • Flickan och kråkan
    MalinEddie skrev 2014-03-27 09:56:34 följande:
    Ja, så är det nog för de flesta. De som väljer bort förskoleklass gissar jag till stor del är föräldrar som också har valt bort förskola, har ekonomisk möjlighet till det och helst ser att barnet är hemma till skolstart. Jag vet att man i vissa fall också kan välja att låta barnet gå kvar på förskola istället men vet inte hur reglerna kring det ser ut.
    Om det inte hade varit för att kompisarna "försvann iväg" så kulle jag välja bort förskoleklassen. Jag hade velat ha mina barn ytterligare ett år i förskolan och sedan börja i år 1. 
  • Flickan och kråkan
    Duckan skrev 2014-03-27 10:05:37 följande:
    På fsk är det ju inte samma stimulans för de äldre barnen, kände jag iaf på vår fsk där dottern gick. Vi var och hälsade på för lite sen och det var ju bara små-kottar som for omkring där nu kändes det som. Kan inte se att dottern hade haft roligt där ett år till. Det är olika för alla såkalrt, bara en tanke.
    Det beror ju på vad man menar. Min 6-åring som går i förskoleklass läser flytande, har rätt bra taluppfattning så räknar relativt mycket och är allmänt intresserad av att lära sig saker. Han har under det senaste 3/4 året jobbat med siffrorna 1-10 och veckans bokstav . Förra veckan fick han (och några fler barn som också läser) en frivillig läsläxa. Äntligen lite mer att bita i. Jättelätt bok som de kunde öva att läsa hemma och sedan läsa upp med inlevelse för sin lärare. Han gjorde detta snabbt och lätt och fick en ny som också var väldigt lätt som han var färdig med till dagen efter. Under tre dagar har han nu bett att få läsa upp men fröken har inte hunnit lyssna av. Vad sänder allt detta för signaler?

    Lillebror som snart fyller 5 år går i förskolan. Nej, de behöver inte klara av att torka sig själva på toaletten eller byta om till gymnastik och det är fler små barn så klart, men samtidigt så delas de in i smågrupper (möjligheten finns ju då de är fler vuxna) och gör fysikexperiment och liknande. 
  • Flickan och kråkan
    MalinEddie skrev 2014-03-27 10:18:19 följande:
    Vad tråkigt:( Det där tycker jag dock att man ser också i förskolan (även om vi själva har haft tur) och det är en tråkig utveckling. Man tar in fler barn men inte mer personal vilket givetvis påverkar verksamheten negativt oavsett om det är gäller förskola eller förskoleklass. Resurspersoner för barn som behöver finns ofta inte vilket inte bara påverkar barn med särskilda behov utan också övriga barn och personal.
    Jag tycker nog att det är bra att förskoleklassen är i skolan så att barnet får en chans att vänja sig vid miljön innan den obligatoriska skolan, den är ju ofta är en helt annan än den i förskolan. Samtidigt hade det kanske räckt att besöka skolan ofta och mycket om barnet gick kvar i förskolan och tillbringa mycket tid där.
    Och jag tänker tvärtom. Barn har lättare att hantera skolans miljö när de är äldre. Tyckte du själv att det var väldigt tufft att börja år ett för att du inte vistats i lokalerna innan eller kände personalen? Vad är skillnaden om dessa saker är nya de år man fyller 6 eller det år man fyller 7? 

    Förutom att leka och ha kul med kompisar så lär sig min 6-åring för tillfället att skrik och gap är en normalitet i skolan. Känns något lite tråkigt så får man ta en lekstund istället. Barn som inte kan ett ord svenska får klara sig på egen hand utan tolk. I lekrummet finns ingen vuxen närvarande så där är det djungelns lag som gäller - man knuffar, skriker, drar vid konflikter. 

    Säger absolut inte att det är så på alla håll, men ju större grupper, ju mindre vuxennärvaro desto större risk för dessa typer av problem. Ju mindre barnen är och ju mindre uppstyrd verksamheten är desto värre utfall får det.
  • Flickan och kråkan
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-03-27 10:24:59 följande:
    Förskoleklassen är ju ingen barnomsorgsform utan en förberedande verksamhet inför skolstarten. Fritids är en barnomsorgsform däremot.
    I förskoleklassen lär sig barnen fonetik och talperception. Något de behöver senare för att kunna ljuda orden korrekt men även för att senare kunna klara av grammatik och annat inom språket som kommer senare. I förskoleklass använder man sig av bornholmsmodellen för att öva fonetiken.
    Det är inget krav att kunna detta men det hjälper barnen en hel del.
    Ja, jag vet att tanken (tanken är god) är att det ska vara förberedande verksamhet för skolstarten. Min uppfattning är att den snarare har den motsatta. Man hade kunnat jobba på precis samma sätt med 6-åringarna inom förskolan......effektivare och mer individanpassat då grupperna oftast är mindre och personaltätheten högre. 
  • Flickan och kråkan
    Duckan skrev 2014-03-27 10:31:57 följande:
    Flickan och kråkan, när jag var 6 år gick jag på sk Lekis som funkade ganska precis som 6-års idag. Däremot har jag inte gått på fsk alls. Så helt oförberedd var då inte jag när jag började åk 1.
    Jag är inte emot organiserad verksamhet för barn. Jag är emot förskoleklassen som form. 
  • Flickan och kråkan
    Duckan skrev 2014-03-27 10:43:01 följande:
    Det förstod jag Flickan och kråkan, det var mer svar på din fråga om vi var oförberedda när vi började åk 1 på den tiden då 6-års inte fanns.
    Fast 6-års är inget nypåfunnet. Jag är snart 40 och gick i 6-årsverksamhet. Den var dock då organiserad inom förskolan. Frivilligt givetvis då, men det är det ju även idag. 
  • Flickan och kråkan
    Duckan skrev 2014-03-27 10:58:29 följande:
    Jag är snart 40 Lekis jag gick på hade inget med fsk att göra utan var en separat verksamhet. Hur som,  jag tycker det var både kul och lärorikt.
    Ja, det tyckte jag med - att det var kul. Att lärarna och lokalerna var nya när vi började i ettan var inget problem. Jag har jobbat rätt länge i skolan och har svårt att se att förskoleklassen är så mycket mer än en besparingsåtgärd. Jättebra, när/där det fungerar bra, men jag hoppas att man gör en förändring snart....vilket man nog inte gör.
  • Flickan och kråkan
    cloudberry79 skrev 2014-03-27 11:26:46 följande:
    Det beror ju då på vilken förskoleklass man har. Här är det 19 barn i sonens förskoleklass och de har tre heltidsanställda. En förskollärare, en barnskötare och en fritidspedagog. Alltså nästan samma personaltäthet som de har på förskolan här, där det är 17 barn på tre heltider och då är barnen i blandade åldrar från 1-5.
    Ja, jag vet. Men skulle vi titta på förskoleklassen statistiskt över landet så ser det inte ut som hos er. Personaltätheten är mycket lägre än i förskolan (där den också gärna fick vara högre). Hos oss är förskolläraren nästan alltid själv med hela klassen. 
  • Flickan och kråkan
    MalinEddie skrev 2014-03-27 13:04:10 följande:
    Flickan och kråkan: Jag gick på lekis som det hette då och jag tyckte att övergången mellan lekis och skola var jobbig. Jag hade nog tyckt att det hade känts bättre om jag hade vistats i den miljön tidigare utan samma krav och redan var trygg där när det var mer på allvar s.a.s. Nu är detta min upplevelse, som du frågade om, och jag kan givetvis se att det inte skulle spela någon roll för andra barn. Jag är positiv till att ha förskoleklassen i skolan men tänker då på en annan skola än den du beskriver.
    Ja, upplevelser är individuella. Jag är väl lite märkt av att ha jobbat så många år i skolan. Med tanke på de rätt livliga diskussioner som förs för tillfället angående den svenska skolan idag så skulle jag säga att just miljön är den springande punkten. Eller kanske snarare bristen på en god inlärningsmiljö. Älskar mitt arbete, men det finns saker som vi verkligen måste ta tag i....både från föräldrahåll och från skolhåll och högre instanser.

    Min son trivs jättebra i förskoleklassen. Han tycker att det är jättekul. Pratade med en förälder till en av hans klasskompisar för en eller två veckor sedan på en fritidsaktivitet och hans dotter trivdes också jättebra. Hans upplevelse var att det var en lugn grupp generellt. Jag började fundera rätt nyligen då jag upplevde att klimatet på skolgården hade blivit tuffare och att deras lärare började se trött och stressad ut - när man själv är verksam i yrket så ser man sådant som den oerfarna kanske inte helt sällan missar (jag har ju också sett på rätt hårresande resonemang från vissa föräldrar nu senast vad gäller frågan). När jag klämde sonen lite på pulsen så dök plötsligt saker och ting upp.....och när jag pratade med läraren så dök väldigt mycket mer saker upp.

    Jag tycker att det är ett rätt allvarligt problem att många barn i dag - små som stora - uppfattar den typ av miljö i skolan som ett normaltillstånd. Min son har inte alls gett intrycket av att det varit stökigt eller bråkigt. Inte flickan till den pappan jag pratade med förra veckan heller eller andra föräldrar jag pratat med. 

    För mig handlar inte förskoleklassen om i vilka lokaler man vistas - man får jättegärna vara i skolan där de ska fortsätta för att skapa trygghet - utan vilka prioriteringar man gör i de verksamheter som våra barn vistas i (även om förskoleklassen nu inte är obligatorisk).
Svar på tråden Förskoleklass, ja eller nej?