Inlägg från: bubele |Visa alla inlägg
  • bubele

Hey Jude!

KidA
    låter som en härlig kväll . Hur länge stannar släkten?

Själv ligger jag i soffan och hostar och ser fram emot en spännande kväll i sällskap av Gilmore girls, Desperate Housewives och Grey's Anatomy medan jag väntar på att sambon kommer hem från sin arbetsdag i Stockholm

• bubele

God morgon - eller snarare lunch ser jag nu
    Vilka fantastiskt fina bilder, KidA, du har verkligen lyckats fånga stämningen. Jag blev alldeles rörd... En lustig sak var att de judiska församlingarna/kosher livs i Sthlm och Gbg uppenbarligen köper sin matze och gefilte fish från olika ställen, det var helt annorlunda paket . Jag har inte tänkt på att det naturligtvis måste finnas en stor konkurrensmarknad för sådant oxå. Våra matzepaket är oranga och vita och kommer från Holland om jag inte minns fel.

Chaia
    Beklagar verkligen, det är svårt när döden kommer så nära.

Elims
    Jag funderar på om det du skrev...matzepannkakorna är sådana som min pappas moster alltid gjorde men som hon kallade pampuschkes. Det låter som om det är precis samma ingredienser! Otroligt gott är det i alla fall. Jag har köpt matzemjöl så jag kan göra . Sambon avskyr f ö gefilte fish, det måste vara fel på honom .

Nä, nu skall jag bråka med Svea om bästa liggplatsen i soffan (förstår inte varför liten katt nödvändigtvis skall lägga sig på schäslongdelen, där uppenbarligen sjuk matte skall ligga och titta på Våra bästa år )

• bubele

Elims
    Och i min engelska judiska kokbok heter de Matzo Pancakes men det är samma . I den boken är f ö gefilte fishen friterad...urk.

• bubele

Elims
    Lustigt, undrar hur många av våra maträtter det finns olika namn på fastän det är samma rätt . Min släkt kommer också från Polen och en gren av dem från den delen av Polen som var ryskt. Min mormor sa ju alltid matzebran istället för -brei och sen har vi det där med pampuschkes då...eller chremslach....eller matzo pancakes

• bubele

Elims
    min mormor hade socker på det mesta - t o m sallad

• bubele

KidA
    Det har jag inte provat! Skall genast testa. Vanlig honung eller flytande?

• bubele

KidA
    Fina ni är!!!!

Elims
    när du loggar in kan du kolla din mejlbox för receptförfrågan

Mayasmama
    Klart du skall passa på att vila! Har du kollat med Maya och mannen nu då så att de har köpt presenter till dig?

Hoppas ni alla hade en bra sederkväll i går . Vet ni, det blev ingen seder alls här i går. Jag var jätteillamående av all medicin jag fått så jag bara kräktes . Nu har jag minskat lite på hostmedicinen efter att ha talat med läkaren på vårdcentralen och äter yoghurt varannan timme....så vi får ta vår seder senare, till helgen troligtvis. Jag har just beklagat mig för sambon här, känner mig totalt värdelös som i princip bara legat på soffan och varit sjuk i två veckor . Ingen bra början på det nya...vi får väl jobba på det när jag är frisk antar jag.

Gnällfajga

• bubele

Hattifnatt
    Jag provade med honung i dag, det var gott .

Nu skall jag (mer eller mindre ofrivilligt) kolla på hockey på TV med sambon

• bubele

Hattifnatt
    Jag har bara ätit det kallt, men tycker att det är väldigt gott utan chrein också

Fajga (som inte är så hockeyintresserad och därför har tagit in datorn till vardagsrummet )

• bubele

Hattifnatt
    Man kan alltid äta dem precis som de är - nästan lika gott med gefilte fish som godis . Nu säger sambon här att jag har en allvarlig störning. Fast det är nog bara för att han inte förstått denna rätts storhet. Och för att Frölunda spelar dåligt ikväll

Svar på tråden Hey Jude!