Inlägg från: Monsa |Visa alla inlägg
  • Monsa

Hey Jude!

Hallå på er!

Nu ska jag be om lite hjälp inför mitt religionnsarbete som handlar om gudsbilder.

Varför får man enligt er inte avbilda Gud?

Jag har lite egna teorier och det är bland annat att Gud är så helig att man inte får avbilda honom, man får ju egentligen inte uttala det riktiga namnet för Gud heller.

En anna teori är att om alla skulle göra massa olika bilder på Gud så skulle det råda förvirring om hur Gud egentligen är och att ingen kan mäta sig med Gud och därför avbildas han inte, vad säger ni?

Ha det gott/M

• Monsa

Kiralves, tack så mycket och tack för ditt svar. Vart kan man läsa sig till att Gud säger att han inte får avbildas?

• Monsa

Kiralves, jättebra! Tack så mycket!

Chana, jag tyckte du uttryckte dig jättebra, fint skrivet!

• Monsa

Kiralves, jag läser komvux på distans för att om något år eller två har fått ihop tillräckligt för att kunna söka in till universitet eller liknande. Jag vill gärna göra något inom färg och form senare.

Just nu så har jag mastigt med jobb tills efter helgen, jag har massa arbeten i filosifi, svenska och religion och så tre prov med.

På måndag börjar jag med samhällskunskap.

Tänkte ta upp människans värde och utgå från Judendomen, ska läsa lite mer här och sen så ska jag kolla om jag behöver bolla några tankar. Det känns bra att jag var inne på rätt spår om gudsbilderna.

• Monsa

Kiralves, kan du ge mig källan till vad du hittade informationen så jag kan återge den.

Jag känner att jag måste ha belägg för allt jag skriver nämligen.

Kristendomen har väl moseböckerna också eller är jag helt ute och snurrar, varför får man avbilda Gud inom Kristendomen då?

• Monsa

Hallojs på er!

Underbar bild KidA!

NewYork, har ni flyttat till det nya nu? Låter härligt!

Här går det inte så mycket framåt med mina arbeten, nu behöver jag hjälp för att förstå lite mer om Mrtin Luther, någon som kan något?

Annars går det bra med mitt sagotantsjobb, jag har fått mer jobb och mer jobb väntar i höst, dom fullkomligt älskar mig och jag är sååå stolt över mig själv och tycker det är jättekul!

Väntar nu på att maken ska komma hem med barnen, har vart ensam hela dagen idag nästan och det har vart superkonstigt, jag blir liksom lite frustrerad över att det är tyst och ingen här, så jag ska inte gnälla över att jag har mycket att göra och inte får all egen tid jämt

Jahapp, nu ska jag jobba vidare och sen ska vi få ungarna i säng och bara ägna oss åt varandra hade jag tänkt

Ha det gott/M

• Monsa

Hallå på er!

Jag kallar mig sagotant och fortfarande känner jag mig ung och allt det där du skrev NY, eftersom jag är allt annat än tant

Det var nån som frågade vad jag gör som sagotant.

Jag har emd mig tre små resväskor som jag stoppar ner gosedjur och annat i som hör ihop med böckerna och så börjar vi med att gå in genom sagoringen, en rockring klädd med glittrigt garn som jag fått "ärva" från förra sagotanten, ska dock göra en ny.

Sen så har vi samlingssång och efter det ställer vi oss upp och sprallar av oss, skakar ut hela kroppen och skakar bort alla myror så vi orkar sitta länge.

Efter det tar jag fram en väska och skakar lite och så tar jag upp en grej och så läser vi en saga som hör ihop med det. Efter sjunger vi någon sång som hör ihop med boken och så fortsätter det så där.

Om dom blir lite skruviga så sprallar vi av oss en gång till i mitten av stunden. Den varar i 45 minuter så det kan ju va rätt lång tid.

Vet inte om jag sa det innan men igår hade jag 40 barn där! Alla var superimpade av att barnen satt stilla och lyssnade, jag tycker inte det var så svårt, dom är ju helt underbara alltså och det är bara så kul!

Över till Luther, jag menar gamla Luther och det tråkiga ämnet reformation om man nu får säga så.

Vad jag har förstått så har han blivit missuppfattad på något sätt men jag hänger inte med på vilket sätt och min lärobok tar upp mer om Calvins sätt att se på människorna i den kristna tron än just Luther.

Jag ska svara på om den mörka och hopplösa människosynen man hade inom den Lutherska läran finns kvar i svenska kyrkan i dag och sen så ska jag svara på hur man bättre kan förstå det Luther sa utifrån hans samtid och bla. bla. kristendomen under medeltiden.

Jag bolir så less på att dom hänvisar till böckerna och så är det inte tillräckligt med information där alltså!

Någon som kan något om gamle Luther?

• Monsa

Httifnatt och Kiralves, tack så mycket!

Kiralves, det var verkligen ruttet sagt av honom!

hattifnatt, ja du kan ju lobba lite för mig som sagotant där så kommer jag! Man kanske kan bli sån frilansande sagotant.

För mig ska det inte vara varken mer eller mindre för barnen. Jag har alltid på mig färgglada kläder och tåstrumpor, det ska liksom va lite bolibompa och så får man bjuda på sig själv och bara vara sig själv, dunkar utmärkt, jag är bara så chockad fortfarande öevr att de på biblioteket, dagmammor och dagispersonal är så imponerade och tycker att jag gör en sån stor insats. Trodde liksom det var ännu högre krav typ

I förrgår så frågade jag dom om dom hade några krokodiler som drack juice i deras kylskåp, som krokodilen gjorde i boken och alla svarar ett rungande och fnissande nej. Så gör jag genom hela böckerna, frågar dom om det verkligen kan vara si eller så och vilken färg vissa saker har eller vad dom tror ska hända sen. Mycket av det är ju väldigt ledande frågor så man inte spårar ur alldeles eftersom vissa vill prata om allt och berätta hur gamla dom är och hur dom bor och hur deras kuddar ser ut (när vi läste nussekudden) osv.

Fantastiskt roligt måste jag säga!

Svar på tråden Hey Jude!