• desperatehousewife

tips bra vagn till 3 åring på 19kg ?

Hej min stora tjej på 3 år väger 19kg och är cirka 110 lång, och nu är våran vagn nästan för liten. Vi har just nu en baby travel amsterdam, skulle vilja ha tips på bra vagnar till större barn. vi går inte super mycket just nu när det är vinter men på sommaren använder vi vagn mycket och går promenader. har kollat lite på en baby jogger city elite men tyckte den var lite dyr och de fanns inte så många på blocket.  

• Svar på tråden tips bra vagn till 3 åring på 19kg ?
  • anyXX
    hannis skrev 2014-02-19 07:44:39 följande:
    De som inte förstår behovet av vagn till en 3-4 åring går antingen inga snabba långpromenader med barn eller så har de fantastiska underbarn som klarar att gå långt och snabbt i alla väder och trots att de är sjuka eller trötta. För jo, det finns föräldrar som måste promenera ändå och då är vagn nödvändigt. Så tröttsamt med folk som inte kan svara på frågan utan i stället måste ifrågasätta allt jämt...

Precis har man hund och vill gå en rask promenad på 5-10 km undrar jag vilket barn som klarar det varannan dag eller så.
    flicka 2008 & pojke 2010
  • Rocket Mania
    hannis skrev 2014-02-19 07:37:55 följande:
    Emmaa86; Stanna och fika på en 70-landsväg där det går tung trafik? Inser du att alla inte bor i stan där det finns gångvägar, trottoarer och lekplatser?
    Låter som en mysig promenad, går det inga bussar där folk bor? Menar ni att ni går ute i vägrenen på 70-vägar?

Jag tycker det är lite konstigt med så stora barn eftersom mina gått från ungefär den åldern. Även yngsta som inte ens nu vid snart 6 år är ens i närheten så stor som TS barn. 
  • anyXX

En motfråga till er som inte har barnen i vagn: tar ni bilen överallt? Går ni promenader i motionssyfte och isåfall hur långa? En promenad på 3 km som tar en timme blir knappast bra motion varken för mig eller min hund. Hur resonerar ni kring det?

flicka 2008 & pojke 2010
  • desperatehousewife
    anyXX skrev 2014-02-19 08:08:20 följande:

Precis har man hund och vill gå en rask promenad på 5-10 km undrar jag vilket barn som klarar det varannan dag eller så.
    exakt och vi har inte bara 1 hund utan 2. 

och till er andra som bara kritiserar mitt val att låta min 3åring åka vagn för det första så frågade jag aldrig om er åsikt kring detta utan jag ville ha tips på en bra smidig vagn!
    för de andra så kanske min dotter är stor som en 4-5 åring men man får inte glömma att hon i hjärnan är som en treåring och är alltså inte lika utvecklad i tänket vad som är farligt och inte alls lika medveten om farorna på vägen som en 4-5åring är. så nu är det nog pratat om varför jag låter men 3åring åka vagn å vill istället ha tips på bra vagnar!
  • Amanda84

Om treåringen inte kan gå så mycket så tror jag att landstinget kan sponsra rullstol. Det är minre förnedrande än att sätta ett så stort barn i vagn.

• anyXX
    Amanda84 skrev 2014-02-19 08:23:27 följande:
    Om treåringen inte kan gå så mycket så tror jag att landstinget kan sponsra rullstol. Det är minre förnedrande än att sätta ett så stort barn i vagn.

Har du ett barn på tre år som kan gå en mil? Wow jag är imponerad!
    flicka 2008 & pojke 2010
  • desperatehousewife
    Amanda84 skrev 2014-02-19 08:23:27 följande:
    vad förstod du inte av det jag skrev? det räcker nu! 
  • Rocket Mania
    anyXX skrev 2014-02-19 08:20:15 följande:
    En motfråga till er som inte har barnen i vagn: tar ni bilen överallt? Går ni promenader i motionssyfte och isåfall hur långa? En promenad på 3 km som tar en timme blir knappast bra motion varken för mig eller min hund. Hur resonerar ni kring det?
    TS 3-åring är nästan lika stor som en 5-6-åring, de benen borde väl klara av att gå? 

Min unge är snart 6 och är inte ens 105 cm lång, hon går bra mkt längre än 3 km och inte i snigeltakt heller. Vi brukar ta springcykeln till henne. Eller cykeln men en 3-åring cyklar nog inte? Annars går hon och har gjort så sedan flera år tillbaka. Även långpromenader.
  • Numminen

Jag kan bara svara för mig själv: vi har inte bil. Vi går, cyklar, åker buss eller tunnelbana men jag tar sällan motionspromenader med barnen. Dock tar vi ibland lite längre skogspromenader (5-6 km) och det funkar fint. Jag har full förståelse för om man behöver vagn om man har långt till dagis eller vill ta hundpromenader tex. förstålängrint

anyXX skrev 2014-02-19 08:20:15 följande:

• Rocket Mania
    desperatehousewife skrev 2014-02-19 08:21:54 följande:
    exakt och vi har inte bara 1 hund utan 2. 

och till er andra som bara kritiserar mitt val att låta min 3åring åka vagn för det första så frågade jag aldrig om er åsikt kring detta utan jag ville ha tips på en bra smidig vagn!
    för de andra så kanske min dotter är stor som en 4-5 åring men man får inte glömma att hon i hjärnan är som en treåring och är alltså inte lika utvecklad i tänket vad som är farligt och inte alls lika medveten om farorna på vägen som en 4-5åring är. så nu är det nog pratat om varför jag låter men 3åring åka vagn å vill istället ha tips på bra vagnar!
    Jag är helt med på det där med den mentala utvecklingen men jag undrar hur era vägar ser ut. Går ni längs med vägrenen? Det låter rent livsfarligt även för en vuxen? Och får man plats med vagn? 
Svar på tråden tips bra vagn till 3 åring på 19kg ?