• desperatehousewife

tips bra vagn till 3 åring på 19kg ?

Hej min stora tjej på 3 år väger 19kg och är cirka 110 lång, och nu är våran vagn nästan för liten. Vi har just nu en baby travel amsterdam, skulle vilja ha tips på bra vagnar till större barn. vi går inte super mycket just nu när det är vinter men på sommaren använder vi vagn mycket och går promenader. har kollat lite på en baby jogger city elite men tyckte den var lite dyr och de fanns inte så många på blocket.  

• Svar på tråden tips bra vagn till 3 åring på 19kg ?
  • Numminen

Ursäkta konstiga bokstäver i slutet, telefonen lever eget liv ibland När det gäller vagn tycker jag dock att folk ofta slentriananvänder den för att det är enklare för dem själva, istället för att tex lära barnet att hålla handen ute i trafiken. Men som sagt, det finns skäl att låta även stora barn åka vagn

• sydney

Jag tycker också att Brio sitty är ett bra alternativ till en 3 årig som ska åka vagn. Ingen sovvagn men en bra vagn att sitta i när man inte orkar gå hela vägen. Den hade vi till dottern till hon var drygt 4, just om man skulle gå långt, även på storstadssemester där det blir mycket promenerande.

• anyXX
    Rocket Mania skrev 2014-02-19 08:28:15 följande:
    TS 3-åring är nästan lika stor som en 5-6-åring, de benen borde väl klara av att gå?  Min unge är snart 6 och är inte ens 105 cm lång, hon går bra mkt längre än 3 km och inte i snigeltakt heller. Vi brukar ta springcykeln till henne. Eller cykeln men en 3-åring cyklar nog inte? Annars går hon och har gjort så sedan flera år tillbaka. Även långpromenader.

Alla barn är olika. Min sexåring har inte lärt sig cykla än och dessutom är det svårt att cykla på skogsstigar. Hon kan gå 5 km men det blir knappast någon motionspromenad för mig som vill gå fort och helst springa. Nej jag brukar inte köra henne i vagn men hon hade knappast känt sig förnedrad om jag gjort det. Fast hon är ju liten för sin ålder så det är inte lika tabus omför ts dotter tydligen. Min fyraåring orkar inte gå 5 km och jag kör honom i vagn när det behövs :)
    flicka 2008 & pojke 2010
  • Rocket Mania
    Numminen skrev 2014-02-19 08:31:53 följande:
    Ursäkta konstiga bokstäver i slutet, telefonen lever eget liv ibland När det gäller vagn tycker jag dock att folk ofta slentriananvänder den för att det är enklare för dem själva, istället för att tex lära barnet att hålla handen ute i trafiken. Men som sagt, det finns skäl att låta även stora barn åka vagn
    Fniss, jag som försökte få ut något vettigt av det där sista ordet men gav upp till slut :)
  • ciann

Treåringar kan mer än man tror - om de får möjlighet att göra det i sin takt och på sina villkor. Mina gick långt, uppåt milen, som treåringar. Men de är inga undantag,  Min äldsta gick som 3 åring 6 km med dagis och alla barnen klarade det galant. 

Men man måste ge avkall på att gå i sitt tempo och röra sig på trafiksäker mark. Och det är väl det som TS har svårt med. Och då kan jag förstå att hon vill ha en vagn. Samtidigt skulle nog dottern må bättre av att gå själv då det främjar välmående och motorisk utveckling.  

• Aileen Allannah

Min treåring är lika stor som din, ts, och vi har en äldre Emmaljunga scooter till honom. En babyjogger är annars en riktigt bra vagn, om man beställer från utlandet är de mycket billigare dessutom.

• Flamma

Nu hoppar jag över allt onödigt tjafs, som bara är löjligt och antagligen ganska orelevant för TS.

Men Urban Jungle Swift är vikttålig. Och ser väldigt lättkörd ut, skulle själv kunna tänka mig en sådan.

Många svenska vagnar är ju bara testade till 15 kilo.

Har en brio sitty till dottern som snart är 4 år, strax över metern och ca 16 kilo. Är inte jätteglad i den, tycker den är stum att köra och svår hävd.

Men som sagt så är den ju liten och lätt att slänga in i bilen.

• hannis
    Rocket Mania skrev 2014-02-19 08:14:20 följande:
    Låter som en mysig promenad, går det inga bussar där folk bor? Menar ni att ni går ute i vägrenen på 70-vägar?

Jag tycker det är lite konstigt med så stora barn eftersom mina gått från ungefär den åldern. Även yngsta som inte ens nu vid snart 6 år är ens i närheten så stor som TS barn. 
    Japp det menar jag. På landet måste man gå i vägrenen på vägen för det finns ingen annanstans att gå. Det går bussar men varken jag eller hundarna får någon motion av att åka buss. 
  • Rocket Mania
    hannis skrev 2014-02-19 09:07:55 följande:
    Japp det menar jag. På landet måste man gå i vägrenen på vägen för det finns ingen annanstans att gå. Det går bussar men varken jag eller hundarna får någon motion av att åka buss. 
    Men du promenerar dina hundar i en vägren?
  • hannis
    ciann skrev 2014-02-19 08:39:19 följande:
    Treåringar kan mer än man tror - om de får möjlighet att göra det i sin takt och på sina villkor. Mina gick långt, uppåt milen, som treåringar. Men de är inga undantag,  Min äldsta gick som 3 åring 6 km med dagis och alla barnen klarade det galant. 

Men man måste ge avkall på att gå i sitt tempo och röra sig på trafiksäker mark. Och det är väl det som TS har svårt med. Och då kan jag förstå att hon vill ha en vagn. Samtidigt skulle nog dottern må bättre av att gå själv då det främjar välmående och motorisk utveckling.  

Men är det så svårt att förstå? Nej man kan inte alltid göra avkall på sitt eget tempo om man själv vill ha motion och speciellt inte när man har hundar som måste ut. 

Fantastiskt att dina barn är så duktiga men alla har väl inte så fantastiska barn som går 6 km varje dag i ur och skur utan att klaga. Grattis till dig!  

Varför kan du inte bara acceptera att TS vill ha tips på vagn??? 
Svar på tråden tips bra vagn till 3 åring på 19kg ?