• desperatehousewife

tips bra vagn till 3 åring på 19kg ?

Hej min stora tjej på 3 år väger 19kg och är cirka 110 lång, och nu är våran vagn nästan för liten. Vi har just nu en baby travel amsterdam, skulle vilja ha tips på bra vagnar till större barn. vi går inte super mycket just nu när det är vinter men på sommaren använder vi vagn mycket och går promenader. har kollat lite på en baby jogger city elite men tyckte den var lite dyr och de fanns inte så många på blocket.  

• Svar på tråden tips bra vagn till 3 åring på 19kg ?
  • hannis
    Rocket Mania skrev 2014-02-19 09:12:05 följande:
    Men du promenerar dina hundar i en vägren?
    Javisst. Skulle det vara konstigt menar du? 
  • desperatehousewife
    Rocket Mania skrev 2014-02-19 08:28:15 följande:
    TS 3-åring är nästan lika stor som en 5-6-åring, de benen borde väl klara av att gå? 

Min unge är snart 6 och är inte ens 105 cm lång, hon går bra mkt längre än 3 km och inte i snigeltakt heller. Vi brukar ta springcykeln till henne. Eller cykeln men en 3-åring cyklar nog inte? Annars går hon och har gjort så sedan flera år tillbaka. Även långpromenader.
    min dotter får gå det hon orkar sen får hon åka vagn när det är för jobbigt eller om det är mer trafikerade vägar. ska vi gå någonstans typ till dafis eller för att hälsa på eller bara till macken för att köpa något litet så självklart går hon själv. men jag som vill motionera ibland kan då inte låta min dotter gå själv i det tempot jag vill. min make jobbar 35 mil bort så jag har ej någon som kan vara barnvakt då jag vill ut och gå och att jag då väljer att ta vagnen tycker jag inte alls är konstigt. bättre dottern får följa med ut och få frisk luft när jag motionerar än att få stanna hemma med barnvakt och vara inne! men nog prata om det.

lämnar nu denna tråd då folk på familjeliv tydligen har ett behov av att ifråga sätta och kritisera det mesta då ni inte äns har en aning om hur vår vardag ser ut eller hur vår boende situation ser ut.

tack för alla tips på vagnar! 
  • Rocket Mania
    hannis skrev 2014-02-19 09:13:34 följande:
    Javisst. Skulle det vara konstigt menar du? 
    Ja jag tycker det låter konstigt och lite tråkigt. Men jag är inte din hund och har ingen egen heller så det kanske är helt normalt.
    desperatehousewife skrev 2014-02-19 09:13:43 följande:
    min dotter får gå det hon orkar sen får hon åka vagn när det är för jobbigt eller om det är mer trafikerade vägar. ska vi gå någonstans typ till dafis eller för att hälsa på eller bara till macken för att köpa något litet så självklart går hon själv. men jag som vill motionera ibland kan då inte låta min dotter gå själv i det tempot jag vill. min make jobbar 35 mil bort så jag har ej någon som kan vara barnvakt då jag vill ut och gå och att jag då väljer att ta vagnen tycker jag inte alls är konstigt. bättre dottern får följa med ut och få frisk luft när jag motionerar än att få stanna hemma med barnvakt och vara inne! men nog prata om det.

lämnar nu denna tråd då folk på familjeliv tydligen har ett behov av att ifråga sätta och kritisera det mesta då ni inte äns har en aning om hur vår vardag ser ut eller hur vår boende situation ser ut.

tack för alla tips på vagnar! 
    Är det att kritisera att fråga varför? 
  • Natulcien
    anyXX skrev 2014-02-19 08:20:15 följande:
    En motfråga till er som inte har barnen i vagn: tar ni bilen överallt? Går ni promenader i motionssyfte och isåfall hur långa? En promenad på 3 km som tar en timme blir knappast bra motion varken för mig eller min hund. Hur resonerar ni kring det?
    Nej, vi tar inte bilen överallt. Vi går. Och vår 3-åring går. Ibland tar vi cykel eller buss.
    Men vi går inte "långa promenader i motionssyfte" med vår son. Vi löptränar båda två, men det gör vi på kvällarna när den andra är hemma med sonen. Däremot går vi långa skogspromenader ganska ofta. Men det fixar sonen.
  • hannis
    Rocket Mania skrev 2014-02-19 09:17:23 följande:
    Ja jag tycker det låter konstigt och lite tråkigt. Men jag är inte din hund och har ingen egen heller så det kanske är helt normalt.

Är det att kritisera att fråga varför? 
    Mina hundar verkar inte klaga. För dem är det ingen skillnad att gå i vägren på väg till skogen eller sjön eller att gå på en gångbana. 
  • hannis
    Natulcien skrev 2014-02-19 09:19:23 följande:
    Nej, vi tar inte bilen överallt. Vi går. Och vår 3-åring går. Ibland tar vi cykel eller buss.
    Men vi går inte "långa promenader i motionssyfte" med vår son. Vi löptränar båda två, men det gör vi på kvällarna när den andra är hemma med sonen. Däremot går vi långa skogspromenader ganska ofta. Men det fixar sonen.
    Härligt att det fungerar så bra för er! För oss som har hund blir det lite annorlunda eftersom vi måste promenera även på dagtid. Som tur är kan vi ju gå i skogen också så våra barn får både och. Åka vagn OCH gå själva. Solig
  • Natulcien
    hannis skrev 2014-02-19 09:22:45 följande:
    Härligt att det fungerar så bra för er! För oss som har hund blir det lite annorlunda eftersom vi måste promenera även på dagtid. Som tur är kan vi ju gå i skogen också så våra barn får både och. Åka vagn OCH gå själva. Solig
    Ja, det är härligt! Vi bor ganska backigt, så det var hemskt att dra vagn i backarna redan när sonen var liten, så jag är så glad att han knatar på själv. Solig
  • ciann
    hannis skrev 2014-02-19 09:12:34 följande:
    Men är det så svårt att förstå? Nej man kan inte alltid göra avkall på sitt eget tempo om man själv vill ha motion och speciellt inte när man har hundar som måste ut. 

Fantastiskt att dina barn är så duktiga men alla har väl inte så fantastiska barn som går 6 km varje dag i ur och skur utan att klaga. Grattis till dig!  

Varför kan du inte bara acceptera att TS vill ha tips på vagn??? 
    Nu läser du mitt inlägg  fel och påstår saker som jag inte skrivit.

Läs om läs rätt!

Jag skriver ju att jag förstår att TS vill ha vagn, givet hur hon vill organisera sitt liv. 
  • ja88

Oj, vilka märkliga reaktioner i denna tråd, så besynnerligt att det plötsligt blir tabu att åka vagn för att man fyllt 3. Finns det noll förståelse för att behoven varierar beroende på familjens vanor? Vi bor också på landet och har hundar, jakthundar som vill ha långa promenader för sin grundläggande kondition särskilt under icke-jaktsäsong. Dessutom är promenader även min huvudsakliga motionsform. Att promenera  för motionens skull, inte för att ta sig från A till B på säkra gångvägar, är ju två helt olika saker.

Och ja, här på landet existerar som andra redan påpekat inga gångvägar, trottoarer eller liknande utan man går PÅ bilvägarna vart man än ska, vägarna är ganska smala, hastighetsbegränsningen är oftast 70 och folk kör absolut inte försiktigt generellt. Oavsett vilken runda jag väljer så blir en stor del av av sträckan på landsvägen där jag inte tycker det lämpar sig så bra för min nyblivna treåring att gå, i så fall vill jag hålla honom i handen och det tycker ju inte han är så kul. Nu har han en lillebror så vagnen har vi med oss i vilket fall, har en Phil&Ted syskonvagn. Oftast sitter han de delarna av rundorna som är på landsvägen och går resten, på grusvägar eller skogsvägar där trafiken åtminstone är väldigt ringa.

• Rocket Mania
    ja88 skrev 2014-02-19 11:43:20 följande:
    Oj, vilka märkliga reaktioner i denna tråd, så besynnerligt att det plötsligt blir tabu att åka vagn för att man fyllt 3. Finns det noll förståelse för att behoven varierar beroende på familjens vanor? Vi bor också på landet och har hundar, jakthundar som vill ha långa promenader för sin grundläggande kondition särskilt under icke-jaktsäsong. Dessutom är promenader även min huvudsakliga motionsform. Att promenera  för motionens skull, inte för att ta sig från A till B på säkra gångvägar, är ju två helt olika saker.

Och ja, här på landet existerar som andra redan påpekat inga gångvägar, trottoarer eller liknande utan man går PÅ bilvägarna vart man än ska, vägarna är ganska smala, hastighetsbegränsningen är oftast 70 och folk kör absolut inte försiktigt generellt. Oavsett vilken runda jag väljer så blir en stor del av av sträckan på landsvägen där jag inte tycker det lämpar sig så bra för min nyblivna treåring att gå, i så fall vill jag hålla honom i handen och det tycker ju inte han är så kul. Nu har han en lillebror så vagnen har vi med oss i vilket fall, har en Phil&Ted syskonvagn. Oftast sitter han de delarna av rundorna som är på landsvägen och går resten, på grusvägar eller skogsvägar där trafiken åtminstone är väldigt ringa.
    För mig är det helt främmande att gå utmed en väg sådär, för mig låter det superfarligt. Hur gör man för att ta sig någonstans? Är det alltid promenad på landsväg som gäller? Ska barnen gå till skolan där sedan också?

Jag vet att det är OT men jag blir lite förfärat nyfiken. Det ska ju vara så himla bra att bo i landsbygd men det där låter ju livsfarligt
  • Flamma

Tycker att folk här inne inte verkar ha förståelse för varandra.

Vi bor ju olika i landet. När jag bodde hemma hos min mor hade jag 2 km landsväg till bussen. Vad gör man då? Jo man går. . .

Förstår liksom inte vad som är svårt att förstå..? Vi bor olika och har olika förutsättningar. Finns väl ingen som vill utsätta sitt barn för fara? Men jag tror inte det är säkrare att ha sin 3 åring lös i samhället, än att hålla i hand / åka vagn på en landsväg.

• Gurkan
    Rocket Mania skrev 2014-02-19 11:49:44 följande:
    För mig är det helt främmande att gå utmed en väg sådär, för mig låter det superfarligt. Hur gör man för att ta sig någonstans? Är det alltid promenad på landsväg som gäller? Ska barnen gå till skolan där sedan också?

Jag vet att det är OT men jag blir lite förfärat nyfiken. Det ska ju vara så himla bra att bo i landsbygd men det där låter ju livsfarligt

Vi har grusvägar med där trafiken är lugnare och dit brukar vi gå för att promenera, gå till skogen eller sjön eller cykla men för att komma dit måste hi gå längs landsvägen mellan 500-1000 meter beroende på vart vi ska. Det låter inte långt och även om vägen inte är hårt trafikerad så kör här tung trafik. Här i byn finns skola upp till årskurs tre och sonen får åka skolbuss. Liksom sen när han får gå resten av skolgången i grannbyn. Men för mig vinner ändå landet.
  • Mumin80

Finns en del bra vagnar, just stabila sulkys från t.ex. Brio, Emmaljunga och Kronan. Vi har Brio Spin, som tar både fyraåringen (som visserligen bara är ca 104cm &16kg) och tvååringen på fotstödet (ja, det förlänger ju inte vagnens livslängd precis, men funkar kortare sträckor, har ingen lust att skaffa syskonvagn i detta skede...). 

På grusvägar/landet kan fyra fasta hjul dock vara bättre än svängbara framhjul, då kan Brio Sitty, eller som sagt Emmaljunga/kronans motsvarigheter, vara ett bättre val. 

Och för den som undrar: Ja, vår dotter är fyra år och åker vagn. Hon har autism, inte för att det borde spela nån roll...

• hundtok

Babytravel Amsterdam är lång i sitsen.

Och de treåringar som orkar gå flera 5-10km promenader varje dag oavsett väder och dagsform skulle jag vilja träffa. Och de föräldrar som lyckas motionera sina stora krävande hundar på promenader i barntakt...

Vår dotter är snart tre och vi skulle inte klara oss utan vagn till henne. Självklart går hon ofta själv men hon orkar inte milen och hon klarar inte av att gå i det tempot som hundarna kräver.

• ja88

Ja, vill man ta sig nånstans så får man gå, oftast på landsvägen ja. Eller så åker man bil, vilket merparten av de som bor här ikring gör, och det är nog ganska vanligt på landet tror jag Obestämd Det är inte alls ofta man möter folk som är ute och går "bara för att", det är oftast sommargäster i så fall. Byborna kör stolt sina tjusiga bilar 500 meter till grannen, ungefär...  Jag är nog den enda jag har sett lämna på förskolan här i byn till fots

Jag undviker att gå på landsvägen när det är mörkt, eller snö och halt, eftersom snövallar gör vägen ännu smalare och väglaget gör att det känns otryggt. Speciellt livligt trafikerad är inte vår lilla landsväg men folk kör fort som sagt, och det går även tung trafik som lastbilar, timmerbilar, mjölkbilen, skolbussen etc. Det känns inte speciellt lämpligt för ett litet barn att promenera själv under de förutsättningarna dock. I vårt fall ligger skolbussens hållplats bara 200 meter bort och då är det bara en liten grusväg man måste gå på. Har man långt till närmsta hållplats tror jag att en skolskjuts hämtar barnen hemma och kör till hållplatsen

• hannis
    Rocket Mania skrev 2014-02-19 11:49:44 följande:

Vi åker bil eller tåg om vi skall ta oss nånstans. 

Promenerar gör vi antingen på landsvägen, i skogen eller runt någon av sjöarna. Barnen åker skolbuss till skolan. 

Just bristen på promenadvägar är den stora nackdelen med att bo på landet tycker jag. Önskar så att vi hade bättre promenadvägar. Eljusspår vore en dröm! 
  • honeydew

Orkar knappt läsa igenom alla kommentarer här, men här kommer ett tips istället! En sulky utan suflett då? Finns väl både nån brio variant och nån äldre Emmaljunga (Spider?). Om det mest är transportmedel och inte för vila/sömn så funkar det säkert.

Sen om sittdelen råkar vara några cm kortare än barnet gör nog inget, det finns ju vagnar med en "kant" nere på fotstödet och då sätter nog de flesta barnen spontant fötterna mot den, dvs ej hänger med fötterna. Då får man några cm tillgodo. Och till en återförsäljare och pröva lite vagnar!

Svar på tråden tips bra vagn till 3 åring på 19kg ?