Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Varför hatar folk MP?

Flash Gordon skrev 2017-05-26 09:38:58 följande:
    Jag är nog den som bäst satt mig in i saken, i alla fall här. Därav att jag kunnat avslöja lögnen. Det är inget märkvärdigt med 6000:- för ett par strumpor av den sorten.

Din upprördhet (falsk eller äkta) bygger på att du blandar ihop reglerna för upphandlng med faktiskt utfall.

91-9 är bara ett verktyg för att mäta mellan olika anbudsgivare.

Om sedan 9:an i det i själva verket blir någonting annat när läkarna och sjukvården börjar ta hand om patienter så är det verkligheten och behöver bemötas i det ledet. Överförskrivs dessa lösningar? Är läkarna för generösa med vård? Och så vidare.

Exempel på patienter som kan tänkas ha fått för generöst med vård är kvinnor med bröstcancer och barn med lymfödem. Där finns säkert pengar att spara för de som kritiserar SLL och dess medicinska personal.

Du hyllade MP (som är trådens ämne och därmed kopplingen till tråden) för att de stoppade(?) detta avtal. De kanske har någon idé om vilka patienter som fått och får övervård i sammanhanget?

Svammel, alliansstyrda SLL tecknade avtal med ett företag som lurade skjortan av skattebetalarna i Stockholms län. Kan du förklara hur det kommer sig att du försvarar en upphandling som var på väg att bli 1,89 miljarder dyrare än planerat? Jag trodde att du var emot slöseri med skattemedel..

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2017-05-26 09:38:58 följande:
    Jag är nog den som bäst satt mig in i saken, i alla fall här. Därav att jag kunnat avslöja lögnen. Det är inget märkvärdigt med 6000:- för ett par strumpor av den sorten.

Din upprördhet (falsk eller äkta) bygger på att du blandar ihop reglerna för upphandlng med faktiskt utfall.

91-9 är bara ett verktyg för att mäta mellan olika anbudsgivare.

Om sedan 9:an i det i själva verket blir någonting annat när läkarna och sjukvården börjar ta hand om patienter så är det verkligheten och behöver bemötas i det ledet. Överförskrivs dessa lösningar? Är läkarna för generösa med vård? Och så vidare.

Exempel på patienter som kan tänkas ha fått för generöst med vård är kvinnor med bröstcancer och barn med lymfödem. Där finns säkert pengar att spara för de som kritiserar SLL och dess medicinska personal.

Du hyllade MP (som är trådens ämne och därmed kopplingen till tråden) för att de stoppade(?) detta avtal. De kanske har någon idé om vilka patienter som fått och får övervård i sammanhanget?
    Alliansen i SLL har valt att bryta avtalet med Onemed så du borde rikta dina frågor kring eventuell övervård till dem. 
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2017-05-26 10:12:29 följande:
    Det är ju du och en del andra som anser att det faktiska utfallet är för dyrt. Står du inte för din egen åsikt när det ställs på sin spets?
    KillBill skrev 2017-05-26 09:53:18 följande:

Svammel, alliansstyrda SLL tecknade avtal med ett företag som lurade skjortan av skattebetalarna i Stockholms län. Kan du förklara hur det kommer sig att du försvarar en upphandling som var på väg att bli 1,89 miljarder dyrare än planerat? Jag trodde att du var emot slöseri med skattemedel.. 

Ja, mycket svammel är det kring detta. Exemplvis att någon skulle ha lurat någon. Och är det någon som luras så är det den midicinska personlen som över-vårdar.

Jag skulle aldrig kalla vård till barn med lymfödem och bröstcanceroperarade kvinnor för slöseri med skattemedel.

Jag vill korrigera dig. Vi diskuterar inte hjälpmedlen som sådana. Frågan handlar om Landstinget ska köpa hjälpmedel (exempelvis för barn med lymfödem och bröstcanceroperarade kvinnor) till bästa pris eller till överpris. Jag kan inte tolka dig annorlunda än att du försvarar att allianspolitikerna köper hjälpmedel till vården för medborgarnas pengar till överpris.

Inköpen för tillbehör ökade med drygt 20% efter den genomförda upphandlingen och ser man till målsättningen så blev det nya avtalet flera hundra miljoner dyrare än planerat per år.  Jag tycker att det är oacceptabelt att allianspolitikerna initierat en upphandling som resulterat i att kostnaderna för oss skattebetalare ökar. Något som du verkar försvara..

• KillBill
    Flash Gordon skrev 2017-05-26 13:27:14 följande:
    Det vill du säkert men då måste du ha något på fötterna också (pun intended).

Du raljerar över 6000:- per par strumpor och menar att det visar på ansvarslöshet. Du tackar MP för att de stoppade avtalet.

Jag visar att det är en fullt rimlig siffra och menar att den typen av lögner som sprids förstör den Goda Tonen.

---

Du skiftar då över till att avtalet är dåligt och skandalöst. Detta då du jämför en teoretisk siffra vid upphandling gentemot verkligt utfall när doktorerna har bedömt behoven.

Jag har inga problem med att det kostar mer än det teorietiska - om doktorerna verkligen bedömt korrekt att sådana är behoven - och jag kan inte förstå varför det skulle vara ett problem för någon.

Nu får du gärna fortsätta med att förklara hur du ska knyta ditt sidospår om upphandlingens kostander till trådens ämne, MP.

Det är du som har fastnat i strumträsket och som inte har förmågan att lyfta blicken för att inse att allianspolitikerna drev igenom ett avtal avseende inköp av förbrukningsartiklar som år ett blev 365 miljoner dyrare än planerat och som om avtalet inte hade sagts upp i förtid hade kostat oss skattebetalarare 1,8 miljarder mer än planerat. Även om man tittar på kostnadsutvecklingen mot tidigare år så resulterade alliansinitierade upphandlingen i en prisökning på 20%. 

Kopplingen till MP är väl att MP driver på för att förstärka upphandlingskompetensen i landstinget och bland allianspolitikerna för att på så sätt undvika att liknande katastrofala upphandlingar genomförs i framtiden.  

• KillBill
    Flash Gordon skrev 2017-05-26 17:57:27 följande:
    Finns inga problem i sak.

Det som upprör KB är att det faktiska utfallet skiljer sig från det teoretiska när man gjorde en upphandling av tjänsten.

Fler läkare ordinerade den dyrare produkten åt sina patienter än vad upphandlingsmodellen hade antagit.

Ett bekymmer för budgetläggarna det första året avtalet gäller men inget felaktigt - förutsatt att läkarna diagnosticerat sina patienter korrekt.
    Haha vad har du för belägg för att skylla den stora kostnadsökningen på läkarnas förskrivning? Länka din källa för detta.

Det fattar väl vem som helt att det är ett stort misslyckande av SLL att kostnaderna ökade (inte minskade) efter upphandlingen. Att landstinget lyckades med konststycket att missa besparingsmålet år ett med flera hundra miljoner kronor tycker jag, som boende i det aktuella landstinget, är upprörande.
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2017-05-27 11:46:13 följande:
    Det finns jättemånga problem med offentlig förvaltning och pengar men att läkare förskriver mediciner och vård är inte ett av dem - förutsatt att läkarna föreskrivit medicinskt korrekt. 

Ett stort problem med sjukvård idag är att många behandlingar och mediciner finns tillgängliga men är (för) dyra. Det gäller specialsydda stöd-textilier till bröstcanceroperarade kvinnor i detta fall. Tidigare har det handlat om olika typer av mediciner.

Då kommer vi till en punkt där vi, precis om KB öppnar för i sin kritik mot detta, måste bestämma oss för vilka ska vi tillåta få vård och i så fall vilken sorts vård?

----

Felet folk gör när de bedömer detta är att de tror att den summa som var aktuell i upphandligsskedet var något slags "fast pris" för en fix mängd.

Det man de facto handlade upp var istället styckepris på olika materiel. Men man använde en fiktiv mängd av vara A och vara B för att kunna göra en jämförelse mellan anbudsgivarna.

Sedan visar det sig att vara B blir inköpt fler gånger än man tänkte sig i det teoretiska exemplet under upphandlingne och då blir avtalatet "dyrare än planerat".
    Det är patetiskt att du försöker försvara SLLs avtal med Onemed. SLL egen utredning avseende denna upphandling riktar ju stark kritik mot avtalet och hur det kom till och en professor i offentlig upphandling kallar hanteringen för inkompetent.

SLL har nu valt att avsluta det urusla avtalet och det hade inte skett om inte media och politisk opposition (tex MP) hade lyft frågan.
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2017-05-27 15:09:08 följande:
    Som du säkert inte alls vet så innehåller genomlysningen av avtalet och arbetet med detta ingen som helst kritik mot den faktiska kostnadsökningen. Den du tar upp hela tiden.

Rapporten visar också att man verkar ha drivit genom avtalet trots att man upptäckte brister i det för att det ansågs ligga i patienternas bästa.

Kritiken riktas mot formaliadelar som organisationens utformning, intern kommunikation, dokumentation och SLL:s strategier kring riskhantering.

Men sådant gör sig inte lika bra i rubrikform som "Kostnadsökningar!".

Du har inte svarat på min fråga om hur många offentliga upphandlingar du har deltagit i. Har du någon egen erfarenhet av hur ett sådant arbete kan gå till?
    Det är väl inte så konstigt att en organisation som undersöker sig själv blir lite slätstruken men facit är att kostnaden ett år efter den genomförda upphandlingen hade ökat med 20 procent..

Varför tror du allianspolitikerna väljer att bryta avtalet om avtalet var det bäst för patienternas bästa?

Jag har rätt stor erfarenhet av offentlig upphandling. Vad har du för erfarenhet av offentlig upphandling?
  • KillBill
    KillBill skrev 2017-05-27 15:22:42 följande:
    Det är väl inte så konstigt att en organisation som undersöker sig själv blir lite slätstruken men facit är att kostnaden ett år efter den genomförda upphandlingen hade ökat med 20 procent..

Varför tror du allianspolitikerna väljer att bryta avtalet om avtalet var det bäst för patienternas bästa?

Jag har rätt stor erfarenhet av offentlig upphandling. Vad har du för erfarenhet av offentlig upphandling?
    Det är väl inte så konstigt att kritik från en organisation som undersöker sig själv blir lite slätstruken skulle det stå..
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2017-05-28 09:42:34 följande:
    Avtalet är inte brutet. Det gäller till åtminstone 2018 ut.

Att kostnaden ökar är vekligheten. Bortom den teoretiska upphandlingsmodellen.

Du har ingen som helst erfarenhet av offentlig upphandling. Det visar det du skriver. Alternativt har du det, vet om allt det jag skriver, men låtsas som som det vore någonting hemskt och förfärligt - bara för att smutskasta.
    Kalla det för vad du vill..

"Under måndagen kom beskedet att avtalet om förbrukningsmaterial som Stockholms läns landsting har med företaget Onemed Sverige sägs upp i förtid, efter avslöjanden om att företaget bland annat levererat stödstrumpor för 6.000 kronor paret"

www.dn.se/sthlm/beslut-om-avslutningsavtal-med-onemed-kan-vara-olagligt/
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2017-05-28 09:45:01 följande:
    Kritiken har alltså enligt dig gått från att vara "stark" till att bli "slätstruken" när jag väl förklarat för dig vad kritiken handlar om.

För du hade ju själv aldrig läst konsultrapporten och chansade på at tingen annan heller ahde gjort det när du klämde i med "stark".

En rapport av det här slaget är sprängstoff för media och politisk opposition. Därför måste du läsa rapporten mellan raderna..

Du berättade aldrig vad du har för erfarenhet av offentlig upphandling. Saknar du sådan erfarenhet eller?.

Svar på tråden Varför hatar folk MP?