• Juliette F

Någon som testat positivt på Ureaplasma? Penicillin hur länge, o hjälpte det?

Jag har fått ett tips om att testa för Ureaplasma efter 3 IVF-minus på raken. Hittade detta på nätet:

Bakterien ureaplasma urealyticum är en bakterie som faktiskt utgör en del av den normala underlivsfloran hos både kvinnor och män. Den kan odlas fram hos ca 70% av sexuellt aktiva människor. Samtidigt har bakterien associerats med ett antal sjukdomar hos människa så som infertilitet, men även intrauterin död, prematur födsel och under spädbarnstiden: lunginflammation, bronkopulmonell dysplasi och även hjärnhinneinflammation.

Man vet ännu för lite om ureaplasma urealytikum. Man vet att ureaplasma urealytikum kan vara en lömsk rackare - den lever gott i underlivet utan att orsaka sjukdom, tills man själv, eller den möter någon, med ett sämre försvar än vanligt. Under graviditeten har man ett lätt försämrat immunförsvar för att inte stöta bort fostret, och därför kan bakterien då leda till en infektion. Den kan infektera hinnsäcken, vilket i sin tur kan leda till förtida värkar och prematur födsel. Man försöker förstå hur olika bakterier samverkar, hur de leder till att olika sk inflammatoriska mediatorer kan leda till förtida värkar mm mm.  http://www.minbebis.com/fr%C3%A5ga-doktor-%C3%A5sa/prematur-f%C3%B6rlossning-igen/1221

Min fråga: är det svårt att få en svensk gynekolog att testa för ureaplasma, enl er erfarenhet? Minns att Riga krävde detta inför ÄD (gjorde dock inte ÄD där). Tjeckien nämner det inte alls, tydligen ej viktigt enl dom.

Mykoplasma och även klamydia ska tydligen vara värt att testa - dock har jag testat för klamydia 2010 och det var negativt.

• Svar på tråden Någon som testat positivt på Ureaplasma? Penicillin hur länge, o hjälpte det?
  • kgv
    lelle75 skrev 2014-03-16 17:45:06 följande:
    Vet du ngn som har lyckats att föda barn med ureaplasma?

Min son kom 38+0 efter att först ha varit påväg i vecka 22+3. Men då hade jag fått antibiotika, Adalat och var sängliggande i totalt 9 veckor innan jag fick börja röra på mig.
  • Redan47

Vilken oro och kämpigt det måste varit för dig. Och din man ocå. Var du återhämtad efter förlossningen sedan eller?

• kgv
    Redan47 skrev 2014-03-16 20:26:35 följande:
    Vilken oro och kämpigt det måste varit för dig. Och din man ocå. Var du återhämtad efter förlossningen sedan eller?
    Var det ämnat åt mig? Isf, hur menar du med återhämtad?
  • lelle75
    kgv skrev 2014-03-16 19:51:19 följande:

Min son kom 38+0 efter att först ha varit påväg i vecka 22+3. Men då hade jag fått antibiotika, Adalat och var sängliggande i totalt 9 veckor innan jag fick börja röra på mig.
    Vilken vecka ska de komma de små, är inte så påläst ännu, är det v 40? Då kom han alltså två veckor tidigare? Vilken tur att det gick bra ändå. Så då fick du alltså antibiotika trots att du var gravid, minns du vilken sort, vilken dos och hur länge tog du den? Försvann ureaplasman efter kuren?

Jag hoppas på att få provsvar nu i veckan att den har försvunnit då jag tog en kur 9 dagar innan transfer. Så om jag skulle ha kvar ureaplasman då är det nog självklart att jag ska ta en kur antibiotika till? (Går in i v. 6 imorgon, om jag har räknat rätt).
  • Redan47
    kgv skrev 2014-03-16 21:07:44 följande:
    Var det ämnat åt mig? Isf, hur menar du med återhämtad?
    Ja, undrar om du var infektionsfri då, föddes ju ändå förtidigt men inom +|- 2v. Hur länge fick du stå på antibiotika... Fick du ta några prover under tidens gång på ureaplasma, hur gör de här?
  • kgv
    lelle75 skrev 2014-03-16 21:33:09 följande:
    Vilken vecka ska de komma de små, är inte så påläst ännu, är det v 40? Då kom han alltså två veckor tidigare? Vilken tur att det gick bra ändå. Så då fick du alltså antibiotika trots att du var gravid, minns du vilken sort, vilken dos och hur länge tog du den? Försvann ureaplasman efter kuren?

Jag hoppas på att få provsvar nu i veckan att den har försvunnit då jag tog en kur 9 dagar innan transfer. Så om jag skulle ha kvar ureaplasman då är det nog självklart att jag ska ta en kur antibiotika till? (Går in i v. 6 imorgon, om jag har räknat rätt).
    Redan47 skrev 2014-03-16 22:15:00 följande:
    Ja, undrar om du var infektionsfri då, föddes ju ändå förtidigt men inom +|- 2v. Hur länge fick du stå på antibiotika... Fick du ta några prover under tidens gång på ureaplasma, hur gör de här?

Man går 40 veckor så två veckor tidigare blev det. Man räknas som fullgången från 37+0.

Efter tvillingarnas förlossning i vecka 22 fick jag en tiodagars antibiotikakur eftersom mitt crp var högt. Men jag vet inte vilken sort, hittar inte i journalerna. Troligtvis försvann inte ureaplasman då eftersom jag höll på att föda för tidigt igen. När jag blev inlagd med sonen i vecka 23 satte dom mig på Selexid och Adalat. Åt Selexid i 10 dagar tror jag. Adalaten,  som var mot sammandragningar, åt jag till vecka 35. Under den graviditeten gick jag och mätte tappen varje vecka från RUL. Det var så man upptäckte att jag höll på att öppna mig igen. Tappen åkte som en jojo hela graviditeten. Man gjorde inga fler odlingar utan höll bara koll på tappen. Troligtvis har jag blivit av med skiten nu eftersom den här graviditeten har varit lugn.

• lelle75
    kgv skrev 2014-03-17 11:55:40 följande:

Man går 40 veckor så två veckor tidigare blev det. Man räknas som fullgången från 37+0.

Efter tvillingarnas förlossning i vecka 22 fick jag en tiodagars antibiotikakur eftersom mitt crp var högt. Men jag vet inte vilken sort, hittar inte i journalerna. Troligtvis försvann inte ureaplasman då eftersom jag höll på att föda för tidigt igen. När jag blev inlagd med sonen i vecka 23 satte dom mig på Selexid och Adalat. Åt Selexid i 10 dagar tror jag. Adalaten,  som var mot sammandragningar, åt jag till vecka 35. Under den graviditeten gick jag och mätte tappen varje vecka från RUL. Det var så man upptäckte att jag höll på att öppna mig igen. Tappen åkte som en jojo hela graviditeten. Man gjorde inga fler odlingar utan höll bara koll på tappen. Troligtvis har jag blivit av med skiten nu eftersom den här graviditeten har varit lugn.

Testade du även för ureaplasma innan den här graviditeten eller under graviditeten? Läkarna här i sverige vet att ureaplasma kan orsaka för tidig födsel men jag tycker att det är konstigt att man inte kollar upp sådant här mer noggrant, speciellt eftersom att det verkar vara så väldigt vanligt. Verkligen tråkig historia att förlora sina barn så sent in i graviditeten, vilken mardröm :(
  • lelle75

Juliette, nu ska jag svara på din första fråga :). Det är inte alla gyn som går med på att testa ureaplasma, jag hade tur som fick göra en missfallsutredning och då fick jag göra detta i samband med utredningen. Jag är väldigt glad över att det upptäcktes så att jag fick en kur i sista stund. I dag fick jag reda på att min ureaplasma är borta, jag år så otroligt glad för detta, hoppas bara inte att den kommer tillbaka av sig själv, samlag lär det inte bli nu under graviditet i varje fall. Min sambo har dock fått en antibitoika kur men man vet aldrig.

Min plasma försvann efter 9 dagars kur på Doxycyklin. Först gjorde jag ett försök med ett pencilin som var en engångs kur men det försvann tyvärr inte.

Tror ni att jag kommer att behöva testa igen under graviditeten eller kan man pusta ut nu?

• Juliette F
    lelle75 skrev 2014-03-18 19:58:13 följande:
    Juliette, nu ska jag svara på din första fråga :). Det är inte alla gyn som går med på att testa ureaplasma, jag hade tur som fick göra en missfallsutredning och då fick jag göra detta i samband med utredningen. Jag är väldigt glad över att det upptäcktes så att jag fick en kur i sista stund. I dag fick jag reda på att min ureaplasma är borta, jag år så otroligt glad för detta, hoppas bara inte att den kommer tillbaka av sig själv, samlag lär det inte bli nu under graviditet i varje fall. Min sambo har dock fått en antibitoika kur men man vet aldrig.

Min plasma försvann efter 9 dagars kur på Doxycyklin. Först gjorde jag ett försök med ett pencilin som var en engångs kur men det försvann tyvärr inte.

Tror ni att jag kommer att behöva testa igen under graviditeten eller kan man pusta ut nu?

Tack Lelle! Jag ska maila Penny, har bara haft abnormt mycket med jobb och så så har ej hunnit. Hoppas i morgon!! Jag har läst att många gyn tvekar att testa för ureaplasma för dels är det svårt att odla fram bakterien (då de ej gör som i Serum, använder mensblod), dels vet de inte riktigt vad de ska göra med resultatet, då många tycks kunna gå runt med bakterien utan att den orsakar problem.

Som sagt, läkarkåren går isär här. Men vad jag förstår efter att ha googlat runt så testar man ofta ureaplasma på gravida, inte mensblod då såklart utan sekret i vagina. Betydligt mer osäkert enligt Penny på Serum - kan ge falskt negativt. Men kan så klart ge positivt också, och då brukar antibiotika sättas in. Man vet att det finns samband mellan Ureaplasma och för tidig födsel, missfall, lungproblem hos tidigt födda mm. Detta kan man bara googla lite på, så får man upp info.

Lelle: jag rekommenderar dig att maila Penny på Serum och rådfråga henne! Kostar inget att fråga henne, och hon kan säkert ge dig bra svar! Hon brukar svara jättesnabbt. Det känns alltid skönt att ha frågat någon kunnig på området, och jag tror Penny är rätt duktig på Ureaplasma. Med mera :). Dessutom är hon väldigt trevlig. Glad
Svar på tråden Någon som testat positivt på Ureaplasma? Penicillin hur länge, o hjälpte det?