• kgv

Någon som testat positivt på Ureaplasma? Penicillin hur länge, o hjälpte det?

Kriver bara kort från mobilen för att spara tråden. Skriver snart igen men från datorn då jag inte orkar skriva ett längre svar så här.

• kgv

Sådär...

Ni anar inte hur glad jag är över att ha hittat en tråd om ureaplasma. För tre år sen förlorade jag mina tvillingar i vecka 22. Enda eventuella förklaringen kan vara ett positivt test på ureaplasma parvum. Blev gravid 4 månader senare. Blev akut inlagd i vecka 22+3 då jag höll på att föda igen. Även denna gång testade jag positivt på ureaplasma parvum. Fick antibiotika och en mängd andra mediciner och var sängliggande. Till slut kom sonen i vecka 38+0. 

Nu är jag gravid för tredje gången och är faktiskt på BF idag. Inga positiva tester på ureaplasman den här gången. 

Jag hoppas bara att det går bra för er och att ni får all hjälp ni kan få med ordentliga urinodlingar. Som sagt, ureaplasman är lömsk och märks inte på vanliga urinstickor utan måste odlas speciellt. 

• kgv
    lelle75 skrev 2014-03-16 17:45:06 följande:
    Vet du ngn som har lyckats att föda barn med ureaplasma?

Min son kom 38+0 efter att först ha varit påväg i vecka 22+3. Men då hade jag fått antibiotika, Adalat och var sängliggande i totalt 9 veckor innan jag fick börja röra på mig.
  • kgv
    Redan47 skrev 2014-03-16 20:26:35 följande:
    Vilken oro och kämpigt det måste varit för dig. Och din man ocå. Var du återhämtad efter förlossningen sedan eller?
    Var det ämnat åt mig? Isf, hur menar du med återhämtad?
  • kgv
    lelle75 skrev 2014-03-16 21:33:09 följande:
    Vilken vecka ska de komma de små, är inte så påläst ännu, är det v 40? Då kom han alltså två veckor tidigare? Vilken tur att det gick bra ändå. Så då fick du alltså antibiotika trots att du var gravid, minns du vilken sort, vilken dos och hur länge tog du den? Försvann ureaplasman efter kuren?

Jag hoppas på att få provsvar nu i veckan att den har försvunnit då jag tog en kur 9 dagar innan transfer. Så om jag skulle ha kvar ureaplasman då är det nog självklart att jag ska ta en kur antibiotika till? (Går in i v. 6 imorgon, om jag har räknat rätt).
    Redan47 skrev 2014-03-16 22:15:00 följande:
    Ja, undrar om du var infektionsfri då, föddes ju ändå förtidigt men inom +|- 2v. Hur länge fick du stå på antibiotika... Fick du ta några prover under tidens gång på ureaplasma, hur gör de här?

Man går 40 veckor så två veckor tidigare blev det. Man räknas som fullgången från 37+0.

Efter tvillingarnas förlossning i vecka 22 fick jag en tiodagars antibiotikakur eftersom mitt crp var högt. Men jag vet inte vilken sort, hittar inte i journalerna. Troligtvis försvann inte ureaplasman då eftersom jag höll på att föda för tidigt igen. När jag blev inlagd med sonen i vecka 23 satte dom mig på Selexid och Adalat. Åt Selexid i 10 dagar tror jag. Adalaten,  som var mot sammandragningar, åt jag till vecka 35. Under den graviditeten gick jag och mätte tappen varje vecka från RUL. Det var så man upptäckte att jag höll på att öppna mig igen. Tappen åkte som en jojo hela graviditeten. Man gjorde inga fler odlingar utan höll bara koll på tappen. Troligtvis har jag blivit av med skiten nu eftersom den här graviditeten har varit lugn.

Svar på tråden Någon som testat positivt på Ureaplasma? Penicillin hur länge, o hjälpte det?