• Juliette F

    Någon som testat positivt på Ureaplasma? Penicillin hur länge, o hjälpte det?

    Jag har fått ett tips om att testa för Ureaplasma efter 3 IVF-minus på raken. Hittade detta på nätet:

    Bakterien ureaplasma urealyticum är en bakterie som faktiskt utgör en del av den normala underlivsfloran hos både kvinnor och män. Den kan odlas fram hos ca 70% av sexuellt aktiva människor. Samtidigt har bakterien associerats med ett antal sjukdomar hos människa så som infertilitet, men även intrauterin död, prematur födsel och under spädbarnstiden: lunginflammation, bronkopulmonell dysplasi och även hjärnhinneinflammation.

    Man vet ännu för lite om ureaplasma urealytikum. Man vet att ureaplasma urealytikum kan vara en lömsk rackare - den lever gott i underlivet utan att orsaka sjukdom, tills man själv, eller den möter någon, med ett sämre försvar än vanligt. Under graviditeten har man ett lätt försämrat immunförsvar för att inte stöta bort fostret, och därför kan bakterien då leda till en infektion. Den kan infektera hinnsäcken, vilket i sin tur kan leda till förtida värkar och prematur födsel. Man försöker förstå hur olika bakterier samverkar, hur de leder till att olika sk inflammatoriska mediatorer kan leda till förtida värkar mm mm.  http://www.minbebis.com/fr%C3%A5ga-doktor-%C3%A5sa/prematur-f%C3%B6rlossning-igen/1221

    Min fråga: är det svårt att få en svensk gynekolog att testa för ureaplasma, enl er erfarenhet? Minns att Riga krävde detta inför ÄD (gjorde dock inte ÄD där). Tjeckien nämner det inte alls, tydligen ej viktigt enl dom.

    Mykoplasma och även klamydia ska tydligen vara värt att testa - dock har jag testat för klamydia 2010 och det var negativt.

  • Svar på tråden Någon som testat positivt på Ureaplasma? Penicillin hur länge, o hjälpte det?
  • lisa första försöket

    Hej,
    Hänger i Riga tråden. Ureaplasma är en lömsk sjukdom, om man testar positivt kan man behöva äta antibiotika i tre olika omgångar innan man blir av med ureaplasma .Glöm inte att mannen behöver äta antibiotika annars blir det moment 22. Ungefär 30% av de barn som föds förtidigt där har man hittat Ureaplasma hos modern samt hos barnet. Min rek är gå till din gynekolog.
    Lycka till!

  • Juliette F
    lisa första försöket skrev 2014-02-19 18:35:09 följande:
    Hej,
    Hänger i Riga tråden. Ureaplasma är en lömsk sjukdom, om man testar positivt kan man behöva äta antibiotika i tre olika omgångar innan man blir av med ureaplasma .Glöm inte att mannen behöver äta antibiotika annars blir det moment 22. Ungefär 30% av de barn som föds förtidigt där har man hittat Ureaplasma hos modern samt hos barnet. Min rek är gå till din gynekolog.
    Lycka till!
    Jag ska skicka (ursäkta alla känsliga nu) mensblod till Penny på Serum i Aten om 2 dagar. Många har rekommenderat henne, hon ska vara ytterst kompetent. Hon kan analysera detta riktigt bra och även se en massa annat i blodet. Men jag har även fått en remiss från gyn angående ureaplasma. Plus en arsenal med andra tester som jag ändå måste ta inför nästa IVF:). Har varit hos en ny kvinnlig gyn idag som var riktigt bra! Har fått remiss till hysteroskopi också, får se vad Penny säger först. Hon vill träffa mig för en Aqua scan, och då kan hon se om hysteroskopi är nödvändigt eller ej.

    BTW, någon som vet om man kan göra aqua scan någon annanstans än på Serum?
  • Juliette F
    lisa första försöket skrev 2014-02-19 18:35:09 följande:
    Hej,
    Hänger i Riga tråden. Ureaplasma är en lömsk sjukdom, om man testar positivt kan man behöva äta antibiotika i tre olika omgångar innan man blir av med ureaplasma .Glöm inte att mannen behöver äta antibiotika annars blir det moment 22. Ungefär 30% av de barn som föds förtidigt där har man hittat Ureaplasma hos modern samt hos barnet. Min rek är gå till din gynekolog.
    Lycka till!
    Har nu fått svar från Serum i Aten.  Jepp, testade positivt för ureaplasma, precis som jag misstänkte!! Allt annat var negativt.

    Jag ska äta Erythromycin 500 mg i 25 dagar, maken ska käka Doxycycline i 40 dagar! Han får inte lägga sig ner under en timme efter intag, av någon anledning. Plus vitamintillskott för hans del, och han får inte vara ute i solsken..Ingen alkohol alls under hela tiden. 

    Nya tester senare för att se att ureaplasman är borta. Får hoppas en kur hjälper, vet dom som får ta flera. Känns som en lättnad att komma våra problem på spåren!! Tydligen kan Ureaplasma försämra spermierna enl Serum- så det blir spermieprov efteråt, för att se om vi trots allt kan använda makens simmare i framtiden!! Ureaplasma är inte bra för den kvinnliga fertiliteteten heller tydligen.Obestämd

    Någon som har tips på vilka tilskott som är bra för att hjälpa magfloran under dessa veckor? Det kan ju bli svamp, magont och annat tänker jag.. Skrikandes
  • Juliette F

    Hittade detta på nätet, verkar vara nästa stora hälsogrej: oregano-olja!

    Forskare har sett att oreganoolja är väldigt potent mot ett flertal infektioner, virus och svamp. Oreganoolja fanns vara bättre än 18 läkemedel man provat. Flera menar att man får bättre resultat med oreganoolja än med stark antibiotika typ Vankomycin som troligen är den starkaste bredspektrumantibiotika som finns idag. Vankomycin sätts ofta in när inget annat fungerar för att häva en infektion.

    http://2op.se/2013/07/27/oregano-olja-mot-multiresistenta-bakterier/

    Funderar på att beställa hem en flaska och kombinera med antibiotika. Då oregano-oljan även dödar svamp...

  • lelle75

    Hej, vilken bra tråd, jag hakar på här. Testade positivt för ureaplasma i december/januari och fick en endagarskur, ngt på A hette det, minns inte nu. men det hjälpte inte tyvårr. Så fick en 10-dagars kur doxycyklin eller om det var doxyferm och har nu inte testat om det är borta. Har två missfall sedan tidigare. Tyvärr så ruvar jag nu och är lite orolig att det ska finnas kvar efter din värdefulla info som du delar med dig med. vet du om man kan ta antibitotika medan man är gravid?

  • Juliette F
    lelle75 skrev 2014-03-10 21:40:08 följande:
    Hej, vilken bra tråd, jag hakar på här. Testade positivt för ureaplasma i december/januari och fick en endagarskur, ngt på A hette det, minns inte nu. men det hjälpte inte tyvårr. Så fick en 10-dagars kur doxycyklin eller om det var doxyferm och har nu inte testat om det är borta. Har två missfall sedan tidigare. Tyvärr så ruvar jag nu och är lite orolig att det ska finnas kvar efter din värdefulla info som du delar med dig med. vet du om man kan ta antibitotika medan man är gravid?
    Välkommen! Ja, jag har googlat på Doxycyclin, och det ska gå att ta den som gravid:

    Val av antibiotika vid graviditet
    Vid klamydiainfektion rekommenderas i första hand doxycyklin eller amoxicillin.
    http://www.lakemedelsverket.se/malgrupp/Allmanhet/Att-anvanda-lakemedel/Sjukdom-och-behandling/Behandlingsrekommendationer---listan/Antibiotikabehandling-under-graviditet/

    Däremot har jag ännu inte kollat upp om oregano-olja är säkert vid graviditet - återkommer. Glad
  • lelle75
    Juliette F skrev 2014-03-10 22:46:48 följande:
    Välkommen! Ja, jag har googlat på Doxycyclin, och det ska gå att ta den som gravid:

    Val av antibiotika vid graviditet
    Vid klamydiainfektion rekommenderas i första hand doxycyklin eller amoxicillin.
    www.lakemedelsverket.se/malgrupp/Allmanhet/At.../

    Däremot har jag ännu inte kollat upp om oregano-olja är säkert vid graviditet - återkommer. Glad
    Toppen, det var ju väldigt skönt att höra att man ta det när man är gravid :) jag har plussat idag, hade hcg 313 så vi är jätteglada. Har också varit och gjort ett nytt ureaplasma test idag, hoppas innerligt att det är borta nu så att man slipper mer antibiotika, som om man inte tar tillräckligt med mediciner..
  • Juliette F
    lelle75 skrev 2014-03-11 21:22:23 följande:
    Toppen, det var ju väldigt skönt att höra att man ta det när man är gravid :) jag har plussat idag, hade hcg 313 så vi är jätteglada. Har också varit och gjort ett nytt ureaplasma test idag, hoppas innerligt att det är borta nu så att man slipper mer antibiotika, som om man inte tar tillräckligt med mediciner..

    Men GRATTIS!! {#emotions_dlg.flower} Vad roligt! Har du gjort många försök, och vilken klinik var du på? Tror du det var antibiotikan som gjorde skillnad?

    Man kan INTE ta oreganoolja under graviditet, det har jag nu kollat upp. Men tydligen så funkar Doxycyclin... Hoppas du slipper ta mer dock! Prova äta naturlig bakteriedödande mat som kallpressad ekologisk kokosolja (tex Kung Markatta), vitlök, olivolja och lite sånt :). Dessa är helt säkra under graviditet!

    Lycka till med graviditeten nu!! Gravid
  • lelle75

    Tack så mycket :) Plussade tredje gången idag efter ÅD, fått två missfall tidigare. Så plussat har jag gjort tidigare trots att jag hade ureaplasman då, ovetandes så klart. Fick missfall i v. 6 och v. 8, vet inte om det har med plasman att göra. Tack för tipsen om bakteriedödande, ska verkligen köra på det :)
    Har varit på en urkass klinik, inboxar dig namnet, men jag blev ju gravid trots allt så nått gjorde de rätt :)

Svar på tråden Någon som testat positivt på Ureaplasma? Penicillin hur länge, o hjälpte det?